PDA

View Full Version : Wraparound op gewone tuneomatic??! Huh?



guitarguru
11 juli 2008, 20:37
Heb vanmiddag mijn Gibson Les Paul weer opgehaald bij een gitaarwinkel in het land. Heb er niet te lang, vanwege verkeers-stress etc. naar gekeken. Kom ik thuis, hebben ze de snaren om de stoptail heen gemonteerd, dus van voor naar achter insteken en er overheen getrokken.
Ze bouwen ook gitaren, dus het zal wel goed zijn denk je dan, maar toch knaagt er iets.

Is dit nou pure onkunde of een nieuwe innovatieve draai??! :chicken: :chicken:

episua
11 juli 2008, 20:38
Het kan wel hoor, niks mis mee. Volgens mij zijn er ook wel enkele forumleden die hun les paul zo besnaren.

Jorikjet
11 juli 2008, 20:39
zie je wel vaker, schijnt iets andere tone te geven, maar welke weet ik niet! wil het op mijn les paul iig nog wel een keer proberen

Mr.Fingers
11 juli 2008, 20:45
Bass Blom heeft z'n custom zo ook besnaard, geeft een iets lichtere bespeelbaarheid, een een "houterige" klank

guitarguru
11 juli 2008, 20:48
Pfff, dus het is zo gek nog niet? :mad:

Jullie maken me wel iets geruster zo.

Nou alleen nog de nieuwe benen topkam laten herstellen. 3 van de 6 snaren lopen er in vast, niet te stemmen... 8)

Mr.Fingers
11 juli 2008, 21:20
Pfff, dus het is zo gek nog niet? :mad:

Jullie maken me wel iets geruster zo.

Nou alleen nog de nieuwe benen topkam laten herstellen. 3 van de 6 snaren lopen er in vast, niet te stemmen... 8)

euh, dat hoort in de winkel al te zijn gebeurt hoor!!! ga er maar mee terug (je hebt er tenslotte voor betaald!)

Dark_Tranquillity
11 juli 2008, 21:25
Bass Blom heeft z'n custom zo ook besnaard, geeft een iets lichtere bespeelbaarheid, een een "houterige" klank

Bass wie? En welke custom?

Mr.Fingers
11 juli 2008, 21:27
je weet wel, die gekke man in z'n gele container in dat veld dat net niet in friesland ligt. Hij pretendeerd een Gibson Les Paul Custom te hebben, maar eigenlijk is het gewoon een richwood hoor!

macwilliams
11 juli 2008, 21:27
Die bas die heeft ongeveer zo'n zwarte oude custom als ik ook heb.

Dark_Tranquillity
11 juli 2008, 21:28
je weet wel, die gekke man in z'n gele container in dat veld dat net niet in friesland ligt. Hij pretendeerd een Gibson Les Paul Custom te hebben, maar eigenlijk is het gewoon een richwood hoor!

Ohh die! Met wanstaltelijke schoenen?

guitarguru
11 juli 2008, 21:37
Oeps........ :chicken:
Weet niet hoor. Maar na de sleuven 'ingevet' te hebben met dat grafiet glijmiddel is het volgens mij okay.
Zou het nieuwigheid kunnen zijn. Wat slijpsel achtergebleven of gewoon te droog en hard materiaal.
Moet je been altijd voorzien van zo'n glijmiddel? :chicken:

Ik kijk het maar even aan, voordat ik op hoge poten terugga naar de winkel.

Mr.Fingers
11 juli 2008, 21:46
als het met grafiet opgelost is, is het goed (ik weet dat been altijd een beetje "gesmeerd" moet worden. Ik dacht dat de sleuven echt slordig gesneden waren, maar als het zo opgelost is, gewoon zo laten dan!

omni
11 juli 2008, 22:05
zakk wylde doet 'em ook altijd zo. Dat schijnt ook een soort basblom te zijn, maar met minder haar ;)

bass blom
11 juli 2008, 22:22
ik vind het wel raar dat ze dat zonder overleg doen.
het is een persoonlijke voorkeur.
die ga je niet zomaar een klant opdringen.

ik ben er volgens mij bij de mijne ook ooit mee begonnen omdat mijn brug heel hoog staat, op van die kleine schroefdraadjes nog.
door de flinke knik/bocht kwam er teveel spanning op ofzo.
later heb ik dat gecorrigeerd door er een extra ringetje onder te draaien.

guitarguru
11 juli 2008, 22:47
ik vind het wel raar dat ze dat zonder overleg doen.
het is een persoonlijke voorkeur.
die ga je niet zomaar een klant opdringen.

ik ben er volgens mij bij de mijne ook ooit mee begonnen omdat mijn brug heel hoog staat, op van die kleine schroefdraadjes nog.
door de flinke knik/bocht kwam er teveel spanning op ofzo.
later heb ik dat gecorrigeerd door er een extra ringetje onder te draaien.


Inderdaad vreemd om hem zo, zonder overleg, te besnaren.
Ik vind het ook wel weer cool staan op een bepaalde manier. Ik ga dit setje snaren maar zo opspelen, daarna maar weer 'normaal', en de verschillen zoeken in klank en bespeelbaarheid, als die er al zijn...

DeiDRagonas
11 juli 2008, 23:06
Inderdaad vreemd om hem zo, zonder overleg, te besnaren.
Ik vind het ook wel weer cool staan op een bepaalde manier. Ik ga dit setje snaren maar zo opspelen, daarna maar weer 'normaal', en de verschillen zoeken in klank en bespeelbaarheid, als die er al zijn...

Ik heb het ook eens geprobeerd op mn LP. Ook naar aanleiding van ons aller forumvriend Bass Blom... Maar verschil in klank kon ik niet echt ontdekken. In bespeelbaarheid des te meer. Palmmutes gaan veel minder makkelijk en het geheel krijgt een beetje een andere feel.. Ook vond ik dat in de dikke e snaar wel een erg verdachte knik kwam en heb het setje erna toch maar weer "gewoon" erop gezet.

Grt Roy.

bass blom
11 juli 2008, 23:10
Ik heb het ook eens geprobeerd op mn LP. Ook naar aanleiding van ons aller forumvriend Bass Blom... Maar verschil in klank kon ik niet echt ontdekken. In bespeelbaarheid des te meer. Palmmutes gaan veel minder makkelijk en het geheel krijgt een beetje een andere feel.. Ook vond ik dat in de dikke e snaar wel een erg verdachte knik kwam en heb het setje erna toch maar weer "gewoon" erop gezet.

Grt Roy.

de knik achteraan waar de snaar uiit de tail komt bedoel je?
ja, dat kan er eng uit zien.
ik heb een klein jaar een SG classic gehad en daar heb ik het bij de eerste of tweede snarenwissel ook gedaan en volgens mij speelde het iets soepeler.
maar het is marginaal volgens mij het verschil.

DeiDRagonas
11 juli 2008, 23:13
de knik achteraan waar de snaar uiit de tail komt bedoel je?
ja, dat kan er eng uit zien.
ik heb een klein jaar een SG classic gehad en daar heb ik het bij de eerste of tweede snarenwissel ook gedaan en volgens mij speelde het iets soepeler.
maar het is marginaal volgens mij het verschil.

Yes, die knik ja.
En ik meen me ook te herinneren dat t iets makkelijk bend enzo inderdaad. Nu speel ik wel nooit palmmutes, maar ik vond t toch geen succes. Die enge knik had daar ook een groot aandeel in trouwens.. Voelde gewoon niet goed.

R

dano
11 juli 2008, 23:55
ik topwrap ook, lijkt ff voller klinken (kan ook psychologisch zijn) maar ik breek wel beduidend minder snaren:)

http://www.multi.fi/~nproject/thursday_burst/thumbs/topwrap.jpg

DaveItUp
12 juli 2008, 01:45
Maakt mijns inziens echt geen reet uit qua geluid.

Aethelred
12 juli 2008, 07:39
Maakt mijns inziens echt geen reet uit qua geluid.

t geluid is er ook niet echt anders naar, een kleine draai aan wat knopjes op je versterker en t effect is weg :p Maar het speelt wel veel fijner, geloofde er eerst ook niet van, maar zodra je het verschil naast elkaar voelt is het wel degelijk aanwezig. Heb ook het idee dat er onversterkt iets meer geluid uit mn gitaar komt, maar dat kan ook mn imagination zijn.

FruscianteFan
12 juli 2008, 10:36
t geluid is er ook niet echt anders naar, een kleine draai aan wat knopjes op je versterker en t effect is weg :p Maar het speelt wel veel fijner, geloofde er eerst ook niet van, maar zodra je het verschil naast elkaar voelt is het wel degelijk aanwezig. Heb ook het idee dat er onversterkt iets meer geluid uit mn gitaar komt, maar dat kan ook mn imagination zijn.Da's lastig om te zeggen, aangezien nieuwe snaren meestal wel harder klinken dan oude snaren.

Dekkz0r
12 juli 2008, 10:55
ik topwrap ook, lijkt ff voller klinken (kan ook psychologisch zijn) maar ik breek wel beduidend minder snaren:)

http://www.multi.fi/~nproject/thursday_burst/thumbs/topwrap.jpg


Ik heb zowiezo nog nooit een snaar gebroken, volgens mij ram ik hard zat :P