PDA

View Full Version : Zelfbouw drumsander



Hedge
11 juli 2008, 20:34
Gitaarbouwen is super, maar ik heb het helemaal gehad met schuren. Ik heb dus besloten een Drumsander te gaan maken. Idee is redelijk simpel: Ik heb een oude boorkolom. Daar gebruik ik de motor van en de pullies. Verder twee bloklagers met een stalen as (waar de drum omheen komt). Dit geheel in een kast met een soort van verstelbare "la" waar ik het hout kan doorvoeren.

De vraag is nu, hoe breed zal/kan ik de "la" maken.
25cm (halve (niet verlijmde) top van een acoustische gitaar past er door)
35 cm (er kan ook een electrische gitaar door)
45 cm (verlijmde top van een acoustische gitaar past er door)

Mijn twijfel bestaat uit:
- Kan de motor van 350 watt het aan om 45 cm breed te schuren
- Is 45 cm breed wel egaal te schuren met een dergelijke opstelling

Ik hoop dat iemand ervaring heeft.

oknarb180
11 juli 2008, 21:16
Hey,

Leuk onderwerp! Ik vond het altijd leuk om te zien wat mensen zelf aan gereedschap maken.
Ik zou voor de breedte van 45cm gaan. Mocht je alleen denken aan een electrische gitaar, dan denk ik dat je beter 40 cm aan kunt houden. Volgens mij zitten de meete modellen tussen de 35 en 40 cm qua bodybreedte. Ik denk dat de capaciteit qua motor wel genoeg is, maar ik denk dat je hierbij goed de doorvoersnelheid van het hout in ogenschouw moet nemen. Hoe ga je de doorvoer eigenlijk precies maken? Ik stel mij zo het principe van een vandiktebank voor, klopt dat?

vr.gr.

Branko

Mattia
11 juli 2008, 23:13
Volle breedte, 100% zeker.

Ik had (heb) zo ongeveer alle onderdelen voor ee zelfbouwapparaat, maar bedacht dat het voor mijn situatie handiger was om gewoon die 400 euro uit te geven bij Buitelaar (ze hadden eentje met een missend wiel, verder alles compleet en met garantie). Ik heb maar een beperkt aantal uren vrij per maand, en in de tijd dat ik een schuurmachine bouw en perfect afgesteld en werkend krijg, kan ik waarschijnlijk een hele gitaar bouwen. En ik weet dus wat ik liever heb!

Ik zou je ook aanraden om een 'power feed' te maken van een of andere soort. Heb hier nog wel een laag toeren motortje liggen, volgens mij, gesloopt uit een oude margharita mixer. Wilde het daarmee maken, en volgens mij ligt het er nog als je interesse hebt.

aaronstonebeat
11 juli 2008, 23:53
Te gek!
Ik ben al de hele week het internet (en de telefoon) aan het afstruinen op zoek naar een drumsander. Maakt niet uit of het een werkbank of een handboormodel is. Ik ben een bodie uit een plank van meer dan 5cm aan het delven en ik moet iets in die richting hebben, vooral om de hoorns er netjes uit te krijgen. Waarom is toch niets van dit spul bij me in de buurt te koop? Hebben jullie dat ook?

Ik heb inmiddels een werkbankje gezien voor zo'n 125 euro.
Maar met goede tips om het zelf voor mekaar te boksen, ben ik veel blijer.
Succes!

aaronstonebeat
11 juli 2008, 23:55
PS

45 cm dan als ik jou was.
Maar heb je het niet meer over een vandiktebank dan een drumsander dan?

gengar
12 juli 2008, 07:58
Deze staat ook nog op mijn verlanglijstje. Ik neem aan dat je de specs van de motors hebt vergeleken? Ik heb het idee dat de motor van een boor lang niet zwaar genoeg is, ervan uitgaande dat je bijvoorbeeld pallisander blad in een keer goed wilt afnemen? Anders ben je dadelijk meer aan het polijsten dan aan het schuren. Even goed naar de specs van de motoren op bestaande sanders kijken dus. Succes, als hij klaar is en goed werkt kom ik hem wel halen :)

marc_olly
12 juli 2008, 09:04
volgens mij gooien we hier een van-dikte-bank en een drumsander door elkaar?

Of mis ik nu iets?

En als je die body van 5 c wil verdunnen, kun je dan niet makkelijker even langs een lokale trappenboer om hem even te laten vlakken? Ik heb het gisteren nog laten doen met een ruw stuk mahonie. Gekant en gevlakt door een oud baasje in de lokale werkplaats. Spiegelglad en in een mum van tijd gebeurt. Kosten? "Heb je een losse euro in je zak?". Ik heb de goede man 5 euro gegeven, dan durf ik nog eens terug te komen.

M

Mattia
12 juli 2008, 09:54
We hebben het eigenlijk over een vandikteschuurmachine - thickness sander op z'n engels, wind je stukken meer info over zelfbouwapparaten, met een drum (ipv wide-belt thickness sander) erin. De grotere zijn veeeeel duurder in de aanschaf en geen realistische optie om thuis te maken.

Als men 'drumsander' zegt denk ik eerder aan een oscillerende schuurdrum, zoals dat apparaat van buitelaar voor 150 euro (iedere cent waard, IOM. Niet heel krachtig, maar perfect voor body rondingen, etc. en stukken beter dan zo'n ding voor in de kolomboor).

Zo'n vandikteschuurmachine is egeinlijk helemaal niet bedoeld om dingen op dikte te brengen; het haalt maar een minimale hoeveelheid hout per keer weg (max, max MAX een halve mm, en dat is al fors voor zo'n ding op volle breedte). Het zijn eigenlijk 'finishing sanders', bedoeld om een mooie finish te geven, maar voor de akoestische gitaarbouw en met korrel 80 shuurpapier (fijner heeft IMO weinig zin; het is sneller om gewoon een oscillerende schuurmachine te pakken en met 120 en 220 de boel glad af te werken dan om telkens het shuurpapier om te wisselen) zijn ze uitermate geschikt om dunne stukjes hout op dikte te brengen. Ik vind 'm ook enorm handig om even een hele body (na verlijmen) aan beide kanten perfect te vlakken, zonder dat ik veel dikte eraf haal. Als er meer dan 2-3 mm af moet (dat duurt al een tijdje), pak ik toch echt eerst de schaaf, of, als de delen door de lintzaag passen, zaag ik er gewoon een mooi laagje af. Heb je weer wat fineer om mee te werken.

Hedge
12 juli 2008, 10:43
Het gaat idd om de Thickness sander die Mattia beschrijft, een van dikte schuurmachine. Zo'n tol op de boorkolom is erg handig, maar het gaat me vooral om het vlakken/dunner maken van een gitaartop/back voor acoustische gitaren. Het gaat dus om 1 a 2 mm per kant.

Mijn basis idee komt van deze website, alleen dan wat compacter http://www.areddy.net/wood/tools.html

Een powerfeed zie ik niet echt zitten. Dat wordt wel heel veel werk. Gewoon met het handje het werk er doorheen drukken, zou moeten werken, eventueel werkstuk om een dikke plank tapen. Maar ben wel benieuwd of iemand een simpel goed idee heeft.

superfly
12 juli 2008, 11:24
Enra heeft zo'n ding gemaakt, stuur hem eens een PM. (Misschien is hij op vakantie want ik zie hem de laatste paar dagen niet meer forummen)


Wim

niekb
12 juli 2008, 15:26
Dit is intressant!
Ik heb net even de link van Hedge bekeken.

Hoe krijg je nieuw schuurpapier op die rollen?
Ik heb schuurklosjes voor in mijn boormachine maar telkens gaat het of los of het scheurt. Welke lijm is handig hiervoor?


Is het niet wat om een sticky te maken over DIY gereedschap? Altijd handig lijkt me om dit soort dingen bij hand te hebben. Wat jullie?

jan jansen
12 juli 2008, 15:42
Dit is intressant!
Ik heb net even de link van Hedge bekeken.

Hoe krijg je nieuw schuurpapier op die rollen?
Ik heb schuurklosjes voor in mijn boormachine maar telkens gaat het of los of het scheurt. Welke lijm is handig hiervoor?
?


Als ik het goed zie met klittenband.Is volgens mij ook een hele goeie manier,mits niet van die goedkope troep te gebruiken..,

JJ

superfly
12 juli 2008, 15:58
Op Project Guitar loopt momenteel ook een draadje over drumsanders.

http://projectguitar.ibforums.com/index.php?showtopic=36735&st=0

Mattia
12 juli 2008, 17:48
Nee, geen klitteband. Je wil IMO 'gewoon' een harde ondergrond om secuur en egaal te schuren, niet een zachte zoals klittenband spul geeft. De Ryobi/Buitelaar/Tendotools vandikteschuurmachine die ik heb is gewoon een metalen drum, papier eromheen, met klemmetjes (in de drum) aan de uiteindes.

Hedge
12 juli 2008, 21:30
Ik ben vast dom, maar wat is een Sticky. Topics over gereedschap hebben zeker mijn interesse, heb al aardig wat zelf gemaakt. Lijmklemmen, een "freestafel" met hulpstuk voor bindingfrezen, een eindblokkenklem en een schuurrol voor in de boorkolom. Ben nu bezig om samen met GertGert een freeshulpstuk te maken voor het frezen van zwaluwstaarten.

De bevestiging van het schuurpapier is ook nog een lastig punt. Ik heb bij de schuurrol vloerbedekkingtape gebruikt, maar dat wordt te warm. Ik zit er nu over te denken om over de hele breedte van de rol een alu strip in te vrezen, daar het schuur papier onder klemmen en met schroeven vast te zetten. Maar ben benieuwd naar de klemmen van Mattia. Kun je daar of foto van posten?

Deze link geeft ook een mooi voorbeeld.
http://plansnow.com/dn3078.html, jammer dat het geld kost.

G.G.
12 juli 2008, 21:48
Ik ben vast dom, maar wat is een Sticky.

Nee hoor. Een sticky is een onderwerp/topic dat altijd bovenaan de lijst blijft staan.

Dootch
13 augustus 2008, 11:03
Hier kan je er eentje kopen
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=3386

maar hier vind je een gratis plan en bouwbeschrijving
http://www.rockslide.org/drum%20sander.html

En een variant tafelmodel
http://www.woodcentral.com/cgi-bin/readarticle.pl?dir=powertools&file=articles_528.shtml

Een collega zelfbouwer vertelde me dat goedkope machientjes soms wel een 0.5 mm afwijking geven over de breedte. Voor een bovenblad klassieke is dat natuurlijk geen goede zaak. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?