PDA

View Full Version : Bron yr aur stomp



Phv_strat
11 juli 2008, 19:18
Weet iemand hoe je bron yr aur stomp(led zeppelin) moet spelen?
Dan bedoel ik, met plectrum of met de vingers?
Of met een combinatie van deze twee?( zoals in white summer)

Ik begrijp namelijk niet zo goed hoe men bij dit lied de snaren aanslaat.

Mvg

Tubescreamer
11 juli 2008, 21:46
Hey,

Ten eerste is Bron-Y-Aur Stomp in open G (dus, low to high, DGDGBD).

Weet niet hoe Pagey 't op de plaat speelt maar op de "Led Zeppelin" DVD bij het footage van Earl's Court zie je 'm volgens mij iig een thumbpick gebruiken.

Ik speel het nummer wel 'ns met mn zanger voor de lol (en laatst bij een akoestisch gigje) en ik schijn er met 'n gewoon plectrum spelen mee weg te komen (ik alternate-pick/stringskip ook altijd als een malle).

Het beginlickje na de eerste flageoletten doet -ie denk ik met hammer & pull op frets 7 & 9 van de D-snaar, kun je de open lage G en hoge G als drone gebruiken. Ik zou zeggen, piel eens wat aan.
Tijdens het "My.My, ladila" stukje halverwege doet Page t live wel eens met een slide, op de plaat is dit volgens mij niet (zal zo 'ns effe luisteren).

Page speelt dat nummer toch nooit twee keer hetzelfde, gewoon in open G wat bluegrass/country/banjo lickjes proberen te spelen in het ritme.
Het lastigst vind ik nog met de open G het ritme goed aan proberen te slaan zonder de boel zum verklöten :D goed dempen dus.

Nou meer chocola kan ik er niet van maken! Iets meer dan je vroeg wellicht :sssh: maar alla..zodra ik over Zep begin....:D
Tip, nogmaals: kijk die Zeppelin DVD, en dan dus het Earl's Court materiaal voor BYAS.

Succes & laat effe weten of het lukt!!!

Phv_strat
12 juli 2008, 18:34
Bedankt tubescramer! Hier heb ik zeker wat aan, zal het wel onder de knie krijgen.
Maare nog een vraagje, ik dacht dat je het ook in open F kon spelen?
En speelt page het in open F of in open G?

Ben trouwens ook een zeer fervent led zeppelin fan :rockon:

Tubescreamer
14 juli 2008, 10:52
Zoals ik *ahem* al zei ;) het is open G. Van mij mag je het in open F proberen maar dat wordt een stukkie lastiger denk ik :D bovendien zou dat ook op twee manieren kunnen, namelijk vanuit open D omhoog stemmen of vanuit open G een hele toon omlaag hehe.

Je zou het nog idd vanuit open D (DADF#AD, low to high) kunnen doen, met een capo op de 5e fret. Maar zo speelt Page het volgens mij niet, van foto's en live beelden maak ik op dat -ie het in open G doet.
Maar ja, hoe het is opgenomen dat weet je met Page maar nooit natuurlijk.....ik zou gewoon lekker in open G blijven, kun je het nummer prima in spelen.

Is het trouwens een beetje aan het lukken?