PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar



WICKED
11 juli 2008, 19:07
Hallo,

Ik ben van plan een nieuwe akoestische gitaar te kopen. Nou heb ik natuurlijk wel ingelezen maar ik zit een beetje met een probleem. Ik wil graag gewone popliedjes op de gitaar kunnen spelen zoals racoon/anouk of the kooks (harde slag gitaar). MAAR ook verder veel tommy emmanuel en af en toe gypsy muziek. Nou weet ik niet welke gitaar geschikt is voor al deze verschillende stijlen. Mijn budget is 600 euro. Ik wil wel echt een goede gitaar hebben want ik speel al wat jaartjes en ik wil er ook mee opnemen en optreden. (moet ik trouwens daarvoor een element laten inbouwen of kan het anders doorversterkt worden?) Is dit budget oke voor mijn doelen? Heeft iemand verder nog tips? Dank!

Mr.Fingers
11 juli 2008, 19:13
Als je zo een beetje van alles wil, zou ik een OOO model durven aanraden. Ik heb vanmiddag op een PARKWOOD IPW520 gespeeld, een "exacte" kopie van de Martin OOO, met massief boven, onder & zijbladen. Kost iets van een 500€. Is een heerlijke gitaar voor slag (klinkt zeer vol & gebalanceerd, daar waar een dreadnought modderig durft te worden), met genoeg definitie voor fingerpicking. Is zonder element, maar je kan optreden met een micro ervoor, of er een klankgatelement in schuiven.

http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/CORT+PW+520NAT.JPG

WICKED
11 juli 2008, 19:18
mooie gitaar bedankt! heb je nog een tip voor winkels waar ik heen moet?

J-sus Rulez
11 juli 2008, 19:19
een microfoon ervoor? krijg je toch feedback?

WICKED
11 juli 2008, 19:21
tja ik kan het proberen als het lastig wordt kan ik er altijd nog een elementje op doen.

Jeroen_TRC
11 juli 2008, 19:22
Je hebt toch van die speciale elementen die je er gemakkelijk op schroeft?
Tjah zonde van het bovenblad, maar je moet wat ;)

Mr.Fingers
11 juli 2008, 19:22
Niet als je weet waar je je microfoon moet zetten, en hoe j'm moet instellen. Ik speel al jaren akoestisch met een micro ervoor, en dat gaat perfect!

WICKED
12 juli 2008, 11:47
Mr. Fingers waar heb je op die pw520 gespeeld? in een muziekwinkel, zo ja waar? ik wil graag nog vandaag deze gitaar uit proberen!!

Mr.Fingers
12 juli 2008, 12:21
Ja, in de Strings 'n Things in Antwerpen (België), in de Bremstraat/Paleisstraat. Daar hebben ze ze binnen, en ook allerlei andere parlors, OOO, LOO,...

WICKED
12 juli 2008, 12:48
haha dat komt mooi uit want ik ga over een week naar belgie:)

WICKED
13 juli 2008, 14:53
trouwens ik vraag me af.. als je een element laat inbouwen.. heeft dit dan geen gevolgen voor je klank? Kun je dan niet beter een gitaar kopen die al zo'n element bevat, die er op gebouwd is? Of worden die ook weer anders versterkt? Ik wil wel graag rondlopen op het podium dus een mic ervoor houden is niet echt een optie denk ik.. heb je trouwens met een element altijd een akoestische vesterker nodig of kun je dit gelijk aansluiten op de pa?

Mr.Fingers
13 juli 2008, 14:59
Als je een piezo hebt, kan j'm gewoon recht in de PA pluggen. Nadeel is dan wel dat je de klank & timbre van de gitaar verliest, en er uit de PA een synthetische akoestische gitaarklank "gemaakt" word. Daarom dat ik fan ben van een microfoon. Je hebt trouwens ook microtjes die je aan het klankgat kleeft, of in de gitaar hangen

blindfaith85
13 juli 2008, 17:14
Kijk eens bij de LR baggs m1, single coil die je in je klankgat plaatst klinkt erg goed en geen geboor of gezaag nodig en ook weer verwijderbaar

WICKED
13 juli 2008, 19:07
hmm microfoontjes die in je gitaar hangen... wat is dan de meest gebruikte manier?

WICKED
13 juli 2008, 21:20
ik heb trouwens vandaag op die parkwoods gespeeld en ze bevielen me erg goed:) Heb ook wat blueridge's in mijn handen gehad. De blueridge had wel een vollere toon maar vond dat het laag veel overstemde. Als ik het goed heb snap ik dat er verschillende vormen zijn: grand concert, dreadnought, jumbo en grand auditorium. Die parkwood pw520 was een grand auditorium. Ik vond de bastonen erg lekker en helder klinken. En voor derest speelde hij echt lekker. Maargoed ik ga ook nog even verder kijken naar andere merken voor dat ik me keuze maak:) Even kijken: tanglewood, blueridge, breedlove atlas, epiphone masterbuilts, guild gads, seagull. Pff wat een gedoe allemaal.
Trouwens wat zijn de dingen waar ik op moet letten? Ik weet dat de nek goed gebogen moet zijn. Maar hoe weet ik welk hout goed is? Mahony, roosewood. Dat lijkt me toch het betere hout?

hendrix2
13 juli 2008, 21:24
als je Seagull probeert, probeer dan ook eens wat Simon & Patrick gitaartjes. Absoluut de moeite waard!

WICKED
24 augustus 2008, 15:50
He mensen, ik heb gister op een blueridge br 60 CE gespeeld en een Faith FSCEHG saturn. Ik vond de Faith wat makkelijker spelen dan de blueridge. Misschien kwam het door de snaren. De faith had elixer snaren en de blueridge daddarios. Als ik akkoorden aansloeg(redelijk hard) op de faith klonk het voor geen meter, heel schel en geen toon kwam door. Bij de blueridge daartegen klonk dat echt super. Misschien kwam het verschil door de snaren, de elixer snaren klinken dan ook denk wat scheller. Maar hoe kan ik dan oordelen over 2 gitaren met 2 verschillende soorten snaren?

Beide gitaren hadden een cut way. Ik weet nog niet zeker of ik dit wil wantik vind het redelijk lelijk. Ik wil wel al di meola etc en gypsy muziek spelen dus het is wel handig. Nou kwam ik wel een hele mooie gitaar met cut way tegen + electronica op i net: Cort Jade 6 Natural. Ik heb alleen geen winkel in nederland gevonden waar deze gitaren te vinden zijn. Ik zou er graag eentje proberen. Weet iemand waar deze te krijgen zijn? En zijn er nog tips?

WICKED
24 augustus 2008, 15:56
ohja ik heb in dirk witte ook nog op epiphone masterbuilts en guild gads gespeeld. die ep master vond ik helemaal niks, die guild gads was wat beter maar ook niet echt overtuigend

WICKED
25 augustus 2008, 16:55
niemand die weet waar cort jade 6 gitaren te vinden zijn in ned?

blindfaith85
25 augustus 2008, 18:24
Hoi,

Ik heb van het weekend op een Martin D16RGT gespeeld, en weet dat het waarschijnlijk buiten je budget ligt (ongeveer €1350), maar zou hem eens proberen, want ze hebben echt goed volume! en nem van mij aan, doe geen consesies vind DE gitaar en alshet duurder is spaar dan door want je zal altijd naar dat blijven zoeken, en een gitaar waar je consieses opgedaan hebben zal altijd wat op te klagen vallen nooit helemaal lekker voelen.

en kijk mischien eens naar een taylor 110E klinken ook erg goed

WICKED
28 augustus 2008, 17:09
ja ik weet nu toch zeker dat ik ga kijken voor een gitaar met cutway en elektronica :) wel jammer dat die parkwoods dan gelijk 1000 euro zijn met cutway en elek. mja dan valt die gewoon af.

WICKED
14 september 2008, 22:54
beste gitaristen,

ik twijfel nu tussen de blueridge br60CE en de parkwood pw520. Alleen is een vereiste dat ik versterking heb. Helaas heeft de parkwood pw520 dat niet... hij is wel te krijgen met cutaway en versterking alleen ik had op deze gitaar gespeeld en vreemd genoeg klonk hij voor geen meter, er kwam haast geen toon uit. Misschien lag het aan de snaren of aan de akoestiek in de muziekzaak, of toch aan het model? Het nadeel van de blueridge vind ik dat het een dreadnought is, ik heb liever een kleiner 000 model. Zijn er geen blueridge 000 modellen die ook versterking hebben? Anders wil ik toch de parkwood pw520 aanschaffen en dan laat ik de versterking maar inbouwen... ik heb ook op taylor gespeeld laatst, op een 414 (wat duurdere) en hij speelde erg lekker maar ik was neit zon fan van de klank...

chefdaniel
15 september 2008, 10:04
volgens mij is de blueridge br 163 grotendeels wat jij zoekt. electronica kan je altijd nog in laten bouwen.

Samder
16 september 2008, 08:45
wick ik wordt moe van je, make up your mind!!!

WICKED
16 september 2008, 16:59
ja ik vind die blueridge toch iets te groot, heb liever zon kleiner model, alleen dan zit ik weer met die versterking die ontbreekt bij de 000 modellen. lekkerrr dan

WICKED
16 september 2008, 17:00
ja oke dan kan ik nog in laten bouwen, alleen dan ben ik ook 600 + 200... 800 euro verderrr!

chefdaniel
17 september 2008, 09:50
maar dan heb je ook wel wat!

WICKED
17 september 2008, 15:45
nou geen toonregelaar... maar of dat zo essentieel is

WICKED
21 oktober 2008, 12:48
Dag mensen,

nog steeds geen keuze gemaakt... ik heb gister op eastman gitaren gespeeld en deze klonken ook erg goed en speelde heel lekker. De toon was heel vol, misschien wel iets te vol.
En dat is niet echt wat ik wil want het geluid kwam grotendeels uit de gitaar en niet uit mijn vingers.
Heb vandaag weer op de parkwood gespeeld en die is toch afgevallen. Ik ben niet echt op zoek naar een heel mooi rond en vol geluid maar meer dit:

http://www.youtube.com/watch?v=TQJ1k2HMoRU

wat tommy emmanuel hier heeft. ik wil hem niet nabootsen ofzo maar dit is ongeveer het geluid waar ik naar opzoek ben. het is niet zo overdreven vol en rond maar een beetje schel. Ik heb op een tanglewood van 300 gespeeld en die klonk meer in de buurt van dit... heeft iemand nog tips? (budget: 600/700) euro.

WICKED
21 oktober 2008, 22:54
geen tommy emmanuel fans?

WICKED
7 januari 2009, 19:20
he ik wil iedereen bedanken voor alle hulp!

het is uiteindelijk een tanglewood evolution geworden (tanglewood TFY) - 200 euro

Ik koos toch voor deze gitaar omdat gitaar goed bij me past. Het geluid springt
er lekker uit als ik hard aansla, en de klank is overal heel warm. De klank is niet gekleurd, maar gewoon heel neutraal en warm. Bij de blueridges vond ik dat de klank veel te veel gekleurd was, daarmee bedoel ik dat de gitaar gelijk erg "dromerig" klinkt. Voor mij hoeft dat niet gelijk een mooie klank te zijn, ik wil meer de klank zelf uit mijn gitaar kunnen halen.

Zelfs op de hoge fretten klinkt de gitaar ook goed. Het is echt niet te geloven voor dat geld! Dus zeker een aanrader.

Hier plaatje met soundclip!:

http://www.youtube.com/watch?v=Agt1z_eKorU