PDA

View Full Version : Americana



lindos
11 juli 2008, 14:47
Beste muziekfanaten, ben al enige tijd weggeslaan door het Americana muziekgenre en vraag me af of er zich nog liefhebbers op het forum bevinden.

Ik haal me vooral Steve Earle voor de geest maar sinds kort ook John Prine en Chris Knight, geweldige muziek mét geweldige lyrics!

Dus, zijn er hier nog liefhebbers én weten jullie welke artiest hier nog in het rijtje past, let me know !

B_2_the_a
11 juli 2008, 14:50
ik weet niet of het klopt, maar ik heb wel gehoord dat devotchka americana schijnt te zijn, boeit me geen reet wat voor hokje de band in zit maar ze zijn erg goed

hansli
11 juli 2008, 14:58
sja, americana....

ik vindt het een beetje een rare term, maar ik denk meteen aan Nanci Griffith en The Band

Harry
11 juli 2008, 15:48
Jason & the Scorchers, al passen ze niet in ieders Americana-lijstje.

tidalwave_sideburns
11 juli 2008, 15:58
Americana, daarbij denk ik aan Johnny Cash, Calexico, the Big Sand, The Sadies, maar ik weet eigenlijk niet of dat binnen het genre valt.

DeiDRagonas
11 juli 2008, 16:08
Heb een tijdje geleden opnames gemaakt voor een erg leuk Nederlands americana bandje... Taneytown. Is Nederlands maar klinkt best overtuigend.

Roy.

lindos
15 juli 2008, 17:53
Kwil niets in een hokje plaatsen, maar als ik aan Americana denk,denk ik aan singer songwriter muziek met wortels in de blues en country muziek..

budje
15 juli 2008, 19:10
is er eigenlijk iemand die kan omschrijven wat americana is?

Ik kom de kreet vaak genoeg tegen maar net zoals zoveel moderne termen omvat het ongeveer driekwart van de gemiddelde cdwinkel...

hansli
15 juli 2008, 22:02
is er eigenlijk iemand die kan omschrijven wat americana is? ...

alle amerikaans klinkende muziek met akoustische instrumenten, vooral gitaren,
dus geen: dixieland, hardrock etc.
er is een heel dunne lijn tussen country en americana, willie nelson staat bv. op die lijn.....
persoonlijk vindt ik alle country er wel bij horen, maar dat is meer een religieding van de americanakerk, want ik vind het hier en daar wel een geloofskwestie: voor mij is gram parsons duidelijk country, maar anderen vinden dat je dat americana moet noemen......

john prine en dergelijke mensen zijn singer-songwriters, en dat is wat vaak met americana bedoeld wordt: singer-songwriters die voornamelijk met akoustische instrumenten werken: sinds kort is neil diamond ook americana :hippie: ......

in nederland is ad van meurs, beter bekend als the watchman een goed voorbeeld, net als daniel lohues trouwens, hoewel die er saksich bij zingt, mah dah mut kunn'n.......

ik zeg: americana is alles met banjo's, mandoline's en /of gitaren dat je geen jazz, blues of pop kunt noemen..........

oh ja: alle electrocountry van types als shania twain noem ik geen country, en hoort ook zeker niet bij wat men americana pleegt te noemen.
de slappe kwijlcountry die wijlen john denver vaak voortbracht, alsmede de country genoemde brouwsels van garth brooks en dat soort kwezels noem ik ook geen americana.............

maar je merkt al wel aan dit verhaal: het is een schemergebied, die americana, johnny cash was 15 jaar geleden volgens sommigen gewoon een bijna dode countryzanger.....

budje
17 juli 2008, 21:08
bedankt maar veel wijzer worden we er niet van :)

hansli
18 juli 2008, 00:34
bedankt maar veel wijzer worden we er niet van :)

I'm so sorry :hippie:

Sja, het is nu eenmaal net zo'n vage term als wereldmuziek..............

Misschien moet je zeggen: americana is wat de vpro en de volkskrant geen country durven te noemen, maarja, dat is weer zo kort door de bocht.....

is bruce springsteen americana of rock, wat vinden jullie, daar ben ik nou wel eens benieuwd naar....................

budje
19 juli 2008, 00:30
hangt er vanaf welk album je luistert!

gitaarvrouwtje
19 juli 2008, 00:40
wikipedia zegt erover;

Americana is een verzamelnaam voor een muziekstijl waar een grote verscheidenheid aan artiesten bij in valt te delen.

Over het algemeen wordt hier muziek mee getypeerd die is afgeleid van authentieke country, folk en blues in een modern jasje. Stijlen die hierbij zijn in te delen zijn onder andere alternatieve country, rootsmuziek en indie-pop met country en/of folk invloeden. Alternatieve country typeert country die teruggrijpt naar de elementaire sfeer van de grondleggers van countrymuziek zoals Hank Williams. De term rootsmuziek omschrijft een iets bredere stijl, naast country namelijk ook blues en folk. Als belangrijke invloed voor de hedendaagse americana wordt de muziek van Gram Parsons en Townes Van Zandt genoemd. De meeste vertolkers komen uit de Verenigde Staten. Bekende Nederlandse vertegenwoordigers van het genre zijn at the close of every day, El Pino and the Volunteers, Ongenode Gaste, Powderblue, Sickboys and Lowmen, Specs Hildebrand, White Sands en Taneytown.

ik denk wel dat ik zelf in de americana hoek gezet zou kunnen worden, mijn band deels ook wel..met nummers van john prine, crosby stills nash n young the band, willie nelson..etc etc..

beruk
21 juli 2008, 11:24
Uit de line up van het blue higways festival wat jaarlijks in utrecht wordt gehouden:
Sam Baker, Greg Brown, Chris Smither, Eilen Jewell, Jason Isbell & 400 Unit, AJ Roach, Michael Fracasso, Malcolm Holcombe, Kendel Carson, J.B. Beverley & The Wayward Drifters, Mary Gauthier, Iris DeMent, Dayna Kurtz, Diana Jones

Verder heb ik daar wel eens Hank Williams III, 16 horse power, Terry Hendrix (bijzonder sympatieke dame! check haar site) en Damon Bramblett gehoord en van genoten.
Zelfs Slobberbone wordt tot americana gerekend.

Verder hier uit de buurt de helaas gesneefde band the yearlings. cd's nog te krijgen op b*l. Warm aan bevolen.

Dekkz0r
21 juli 2008, 11:30
Americana, daarbij denk ik aan Johnny Cash, Calexico, the Big Sand, The Sadies, maar ik weet eigenlijk niet of dat binnen het genre valt.


Ik denk hierbij aan the Offspring, maar dat bedoel je vast niet :p