PDA

View Full Version : Nieuwe opzet gitarenmarkt in NL (wild idee)



frekie
11 juli 2008, 11:32
Ik heb een Idee dat ik eens in de groep hier wil gooien. Schieten mag, moet zelfs, maar dan wel o.g.v. argumenten a.u.b.

Met de komst van internet is de gitarenmarkt in NL grondig veranderd. De 2dehands markt is het domein geworden van "particulieren" op Marktplaats. Beter gezegd, het onderscheid tussen prof handelaar en particulier is behoorlijk vervaagd.

De markt voor nieuwe electrische gitaren in NL is natuurlijk ook veranderd. Ik lees niets dan posts over "daar en daar is die gitaar nog goedkoper" waarna blind een gitaar uit het buitenland wordt besteld met alle risico's van dien.

Als ik een groot en "premium" merk electrische gitaren was, zeg Ibanez, Gibson, Fender dan zou ik het als volgt aanpakken. De particulier kan voortaan via een Nederlandse site binnen NL direct bij de importeur nieuwe gitaren bestellen. Het detailhandels kanaal gaat er dus helemaal uit. Scheelt een aanzienlijk stuk marge, de klant is dus goedkoper uit. De importeur heeft alle gitaren van dat merk op voorraad en kan dus direct leveren. De importeur zet 1 showroom op bij Utrecht waar alle gitaren en andere producten van dat merk demonstratieklaar hangen met personeel erbij dat echt weet waarover men praat. Alle gitaren en dan liefst meerdere exemplaren naast elkaar.

Daar heb je als klant toch veel meer aan dan al die paps&mams winkeltjes waar 1 Gibson naast 1 Fender hangt. Je zorgt als merk ervoor dat de prijzen in Europa uniform zijn dan ben je ook van de parallel import af. Als klant krijg je uiteraard volledige fabrieks garantie.

Ok schieten maar :speed:

nevyn292
11 juli 2008, 11:56
Ik heb een Idee dat ik eens in de groep hier wil gooien. Schieten mag, moet zelfs, maar dan wel o.g.v. argumenten a.u.b.

Met de komst van internet is de gitarenmarkt in NL grondig veranderd. De 2dehands markt is het domein geworden van "particulieren" op Marktplaats. Beter gezegd, het onderscheid tussen prof handelaar en particulier is behoorlijk vervaagd.

De markt voor nieuwe electrische gitaren in NL is natuurlijk ook veranderd. Ik lees niets dan posts over "daar en daar is die gitaar nog goedkoper" waarna blind een gitaar uit het buitenland wordt besteld met alle risico's van dien.

Als ik een groot en "premium" merk electrische gitaren was, zeg Ibanez, Gibson, Fender dan zou ik het als volgt aanpakken. De particulier kan voortaan via een Nederlandse site binnen NL direct bij de importeur nieuwe gitaren bestellen. Het detailhandels kanaal gaat er dus helemaal uit. Scheelt een aanzienlijk stuk marge, de klant is dus goedkoper uit. De importeur heeft alle gitaren van dat merk op voorraad en kan dus direct leveren. De importeur zet 1 showroom op bij Utrecht waar alle gitaren en andere producten van dat merk demonstratieklaar hangen met personeel erbij dat echt weet waarover men praat. Alle gitaren en dan liefst meerdere exemplaren naast elkaar.

Daar heb je als klant toch veel meer aan dan al die paps&mams winkeltjes waar 1 Gibson naast 1 Fender hangt. Je zorgt als merk ervoor dat de prijzen in Europa uniform zijn dan ben je ook van de parallel import af. Als klant krijg je uiteraard volledige fabrieks garantie.

Ok schieten maar :speed:

heb je jezelf al de vraag gesteld waarom er dan toch winkels zijn?

niet iedereen wil helemaal naar utrecht, dus komen er winkels bijvoorbeeld in rotterdam omdat er vraag naar is, en mensen die geld willen verdienen gaan dus beantwoorden aan die vraag.

zjanke
11 juli 2008, 12:06
Ik vind het een geweldig plan! We overdekken de provincie Utrecht, maken daar showrooms van keukens, auto's, gitaren, dakpannen, accuboormachines, boten, motoren, tractoren, pastamachines, laptops, voetbalschoenen etc. en gebruiken Gelderland als parkeerplaats voor iedereen die naar showroomcity wil. Vervolgens bestellen we thuis een goed exemplaar van het afgeragde showroommodel en dat laten we bezorgen door de koerier (mensen genoeg, het huidige winkelpersoneel is toch in een klap werkeloos).
Kunnen we in ieder geval tegen de allerlaagste prijs kopen, want de grote fabrikanten zullen de prijs wel laag houden en niet proberen al te veel winst te maken. Er moet tenslotte een klant tevreden gehouden worden en het enige waar die naar kijkt is de laagste prijs

X <- insert sarcastic smiley here :chicken:

Nino1110
11 juli 2008, 12:07
Utrecht is gewoon place 2 be!

Pepe
11 juli 2008, 12:16
De particulier kan voortaan via een Nederlandse site binnen NL direct bij de importeur nieuwe gitaren bestellen. Het detailhandels kanaal gaat er dus helemaal uit. Scheelt een aanzienlijk stuk marge, de klant is dus goedkoper uit. De importeur heeft alle gitaren van dat merk op voorraad en kan dus direct leveren. De importeur zet 1 showroom op bij Utrecht waar alle gitaren en andere producten van dat merk demonstratieklaar hangen met personeel erbij dat echt weet waarover men praat. Alle gitaren en dan liefst meerdere exemplaren naast elkaar. :speed:

Discutabel idee, veel te laat, crappy uitgewerkt.
Gibson wil een soortgelijke opzet -maar dan anders- introduceren, is hier al uitvoerig langsgekomen.
Dus Frekie gaat liever meer betalen (geen streetprice meer) en voor een lullig akkefietje naar een centraal landelijk punt?

Maar goed, er is al een doodgedicuseerd topic hierover

bert k
11 juli 2008, 14:02
Gaat naar Algemeen.

snaarplukker
11 juli 2008, 14:53
Je kan toch een winkel binnenstappen en daar een aantal gitaren uitproberen?
Dan ga je weg met het praatje dat je er nog even over na wilt denken en zodra je thuis bent ga je kijken waar je die gitaar het goedkoopst kan kopen.
Zo zag ik een Ibanez SA160BK in NL voor € 379,-- en bij Thomann.de voor € 249,-- + € 8,-- verzending. Dat is dus al een verschil van € 122,--. Een kleine 35% goedkoper.

Cees

Kim Wilson
11 juli 2008, 15:09
Je kan toch een winkel binnenstappen en daar een aantal gitaren uitproberen?
Dan ga je weg met het praatje dat je er nog even over na wilt denken en zodra je thuis bent ga je kijken waar je die gitaar het goedkoopst kan kopen.
Zo zag ik een Ibanez SA160BK in NL voor € 379,-- en bij Thomann.de voor € 249,-- + € 8,-- verzending. Dat is dus al een verschil van € 122,--. Een kleine 35% goedkoper.

Cees
Dus eerst maak je gebruik van de tijd van de welwillende verkoper, dan verslijt je een paar van zijn gitaren, en dan ga je naar huis om een gitaar via internet te kopen? Goed bezig. :confused:

Gek hè, dat winkels steeds moeilijker doen als je even een gitaar wil testen. En dat de gewone winkels steeds duurder worden.

En dan daarbij, je wil toch de gitaar hebben die je daar getest hebt, die je in je handen gehad hebt? Die was goed. Die je van internet plukt, daarvan moet je het weer afwachten.

humbucker
11 juli 2008, 15:17
Je kan toch een winkel binnenstappen en daar een aantal gitaren uitproberen?
Dan ga je weg met het praatje dat je er nog even over na wilt denken en zodra je thuis bent ga je kijken waar je die gitaar het goedkoopst kan kopen.
Zo zag ik een Ibanez SA160BK in NL voor € 379,-- en bij Thomann.de voor € 249,-- + € 8,-- verzending. Dat is dus al een verschil van € 122,--. Een kleine 35% goedkoper.

Cees

En dan laat je ze ook afstellen in de winkel? De winkelier zal lachen, hopelijk telt ie het 3-dubbel voor een afstelbeurtje. Jammer genoeg ben je niet de enige die het zo doet. En ik begrijp de winkeliers dan ook volkomen dat ze steeds moeilijker beginnen doen om een testbeurtje.

hansli
11 juli 2008, 15:19
Je kan toch een winkel binnenstappen en daar een aantal gitaren uitproberen?
Dan ga je weg met het praatje dat je er nog even over na wilt denken en zodra je thuis bent ga je kijken waar je die gitaar het goedkoopst kan kopen.
Zo zag ik een Ibanez SA160BK in NL voor € 379,-- en bij Thomann.de voor € 249,-- + € 8,-- verzending. Dat is dus al een verschil van € 122,--. Een kleine 35% goedkoper.Cees

Sja.......
Als types als jullie het voor het zeggen hebben zijn er dus binnenkort geen fatsoenlijke winkels meer, met alle gevolgen van dien wat betreft service.

Ik stond eens in de american guitarstore, kwam er een knaapje langs met een goedkoop gitaartje. Volgens hem had hij recht op een gratis 1e afstelbeurt, wat inderdaad heel normaal is.
Op de vraag waar de gitaar gekocht was zegt het ventje: "bij musikproductiv"
"Nou", was het antwoord, "dan mag je daar lekker naar toe voor een afstelbeurt".
"Ja, maar dat is 150 kilometer rijden heen en terug"

Ik stond er innerlijk hartelijk om te lachen, domme koopjesjager die uiteindelijk lekker duurder uit is......... :hippie:

Kim Wilson
11 juli 2008, 15:24
Sja.......
Als types als jullie het voor het zeggen hebben zijn er dus binnenkort geen fatsoenlijke winkels meer, met alle gevolgen van dien wat betreft service.

Ik stond eens in de american guitarstore, kwam er een knaapje langs met een goedkoop gitaartje. Volgens hem had hij recht op een gratis 1e afstelbeurt, wat inderdaad heel normaal is.
Op de vraag waar de gitaar gekocht was zegt het ventje: "bij musikproductiv"
"Nou", was het antwoord, "dan mag je daar lekker naar toe voor een afstelbeurt".
"Ja, maar dat is 150 kilometer rijden heen en terug"

Ik stond er innerlijk hartelijk om te lachen, domme koopjesjager die uiteindelijk lekker duurder uit is......... :hippie:
Inderdaad, dan mag een winkel van mij ook het driedubbele berekenen.

Voor ons gitaristen is een gitaar toch een belangrijk iets, of niet? Waarom zou je daarop willen bezuinigen? Zo'n ding moet gewoon goed zijn, en als er wat mee is, moet ik er mee terug naar de winkel kunnen gaan. En dat zal dan idd wat meer kosten, maar dan loop je iig niet elke keer te kloten met servicedingetjes.

B_2_the_a
11 juli 2008, 15:26
ik koop bewust al 10 jaar nieuwe gitaren altijd bij kleine dealers (voxhumana bijv, alhoewel die niet mega klein is), omdat ik de kleine winkels wil steunen en je hebt daar veruit de beste service...

ik walg van mensen met de instelling van snarenplukker...
wat voor werk doe je zelf? misschien kunnen we het erop terugkoppelen en dan weetje hoe smerig praktijkj het eigenlijk is!

Pais
11 juli 2008, 15:26
Gek hè, dat winkels steeds moeilijker doen als je even een gitaar wil testen.
Presies! De winkel waar ik kom stuurt mede om deze redenen wel eens een "geintresseerde" weg. Een verkoper heeft heus wel door of je serieus bent.



Overigens zou ik het verschikkelijk vinden om naar een winkel te gaan waar ze alleen maar 1 merk hebben.

snaarplukker
11 juli 2008, 15:27
Een gitaarspeler met kennis van zijn gitaar kan het zelf wel afstellen. Misschien nog beter dan een gitaarverkoper. ;)

Tuurlijk mag je walgen van mijn instelling betreft mijn handelswijze.
Je kan naar een gitaarwinkel gaan en er meer voor betalen en bij sommigen horen dat het normaal is dat er bijgeluiden op een bepaald type gitaar zit.
Zoiets las ik hier recent op dit forum.

Cees

B_2_the_a
11 juli 2008, 15:28
ja maar misschien 90 % van de gitaristen niet?

pannekoek
11 juli 2008, 15:30
èr moeten meerdere winkels zijn omdat er dan concurentie ontstaat, en het testen en service is belangrijk, daarom zijn al die winkels er

Kim Wilson
11 juli 2008, 15:31
Een gitaarspeler met kennis van zijn gitaar kan het zelf wel afstellen. Misschien nog beter dan een gitaarverkoper. ;)

Cees
Kan diezelfde gitaarspeler zijn garantie-akkefietjes dan ook zo goed afhandelen met de importeur?

B_2_the_a
11 juli 2008, 15:43
Kan diezelfde gitaarspeler zijn garantie-akkefietjes dan ook zo goed afhandelen met de importeur?

zou me niets verbazen dat mr snarenplukker dat ook zou doen (met zijn wetboekje erbij)


sorry hoor, ik erger me hier de pleuris!

snaarplukker
11 juli 2008, 15:44
ja maar misschien 90 % van de gitaristen niet?
Nou, dan heeft de kleine muziekwinkel daar weer voordeel mee als er veel gitaristen bij hem komen voor een afstelbeurt.

Cees

B_2_the_a
11 juli 2008, 15:45
volgens mij begrijp je m'n punt niet!

Quink
11 juli 2008, 16:57
Nou, dan heeft de kleine muziekwinkel daar weer voordeel mee als er veel gitaristen bij hem komen voor een afstelbeurt.

Dan is het geen winkel meer, maar een gitaartechnicus.

Dirk_Hendrik
11 juli 2008, 18:16
Nou, dan heeft de kleine muziekwinkel daar weer voordeel mee als er veel gitaristen bij hem komen voor een afstelbeurt.

Cees
Mis.
Al die snarenplukkers zijn zich niet eens bewust van het fenomeen "afstellen" en als ze het al zijn gaan ze niet naar die muziekzaak to omdat ze het "te duur" vinden.

Dirk_Hendrik
11 juli 2008, 18:18
Dan is het geen winkel meer, maar een gitaartechnicus.

Waar je ook geen full time baan van kunt maken...

drap
11 juli 2008, 18:38
Je kan toch een winkel binnenstappen en daar een aantal gitaren uitproberen?
Dan ga je weg met het praatje dat je er nog even over na wilt denken en zodra je thuis bent ga je kijken waar je die gitaar het goedkoopst kan kopen.
Zo zag ik een Ibanez SA160BK in NL voor € 379,-- en bij Thomann.de voor € 249,-- + € 8,-- verzending. Dat is dus al een verschil van € 122,--. Een kleine 35% goedkoper.

Cees

De boel belazeren noemt men dat doorgaans. Op een hele vieze manier ook nog eens. Dit is gewoon vies misbruik maken van de gastvrijheid van een verkoper. Bij figuren zoals jij hoop ik altijd van harte dat zo'n aankoop via internet in vele deeltjes aankomt, heel gek.

hansli
11 juli 2008, 18:51
Mijn vader, hij rust in vrede, had vroeger een heel fijne hifi-zaak voor de echte liefhebber.
Hij kreeg ook wel eens van die vreselijke mensen als meneer snaarplukker op bezoek, en had daar naar verloop van tijd een heel fijne neus voor ontwikkeld.
Bij ons gingen demonstraties altijd op afspraak, en na een tijdje was hij er erg handig in geworden om mensen telefonisch lekker snel af te poeieren, zoadat ze vooral niet langs zouden komen.
Je kon ze vaak herkennen aan hun vragen: hele lijsten met luidsprekers noemen om te kijken hoeveel je in voorraad had enzo.

Natuurlijk mag iemand best naar een winkel gaan en daar niets kopen, doe ik ook wel, maar wel vrijwel altijd bij winkels waar ik al klant ben, bij sommige ben ik kind aan huis, krijg ook vaak koffie, terwijl ze al weten dat ik alleen maar kom kletsen.

Als ik zeker weet dat ik in een zaak niets ga kopen ga ik er niet eens naar binnen.

Maar als het aan types als snaarplukker ligt bestaan dit soort heerlijke winkels binnenkort niet meer dus.....

Vreemd overigens dat TS zich niet meer gemeld heeft, zal zich wel in een donker hoekje zitten schamen voor zijn domme idee: lekgeprikt :hippie:

Mr.Fingers
11 juli 2008, 19:48
Ik ben vanmiddag bij de Strings 'n Things in Antwerpen (een "kleine" muziekwinkel) eventjes binnengesprongen, eens kijkende wat er zo wat te koop is in de wereld... In zo'n gigazaak (als de T.S. beoogt) zouden vintage-instrumenten in hun geopende koffer in een vitrine achter de kassa bewaard worden, hier stond er een 100% originele 1963 Jaguar gewoon in het rek (wel een ultramegaheavy relic), "en als ge is wilt testen, hier ligt ne kabel, daar staat ne marshall, en het amusement ermee"... als we alles via het internet gaan kopen, maken we de winkels kapot, en verdwijnen er ook zulke pareltjes, dan is het gedaan voor de muzikant die nog de tijd neemt om z'n toekomstig instrument aan een kritisch oordeel te onderwerpen. En ik betaal graag 25% meer, als ik daar een goei tas koffie voor krijg, een gezellige babbel, de kans om m'n gitaar uitgebreid te testen, om er me ter dege van bewust te zijn dat het iets voor mij is.

zjanke
11 juli 2008, 20:46
En ik betaal graag 25% meer, als ik daar een goei tas koffie voor krijg, een gezellige babbel, de kans om m'n gitaar uitgebreid te testen, om er me ter dege van bewust te zijn dat het iets voor mij is.

Daar ben ik dus ook erg gevoelig voor, maar helaas zijn er ook winkels waar dit niet vanzelfsprekend is. Of dat nou komt omdat de marges te klein zijn en ze dus geen service kunnen leveren of omdat het gewoon geen liefhebbers zijn van hun eigen product weet ik niet. Het was namelijk ook al zo voordat internet bestond en er bestaan ook nu nog winkels waar het nog steeds wel kan.
Ik bestel ook dingen via Internet (snaren, plectrums etc), maar een gitaar wil ik toch erg graag even vasthouden.

snaarplukker
11 juli 2008, 23:02
ik koop bewust al 10 jaar nieuwe gitaren altijd bij kleine dealers (voxhumana bijv, alhoewel die niet mega klein is), omdat ik de kleine winkels wil steunen en je hebt daar veruit de beste service...

ik walg van mensen met de instelling van snarenplukker...
wat voor werk doe je zelf? misschien kunnen we het erop terugkoppelen en dan weetje hoe smerig praktijkj het eigenlijk is!

Ik mag hier niet beschrijven wat voor werk ik doe, dan zou ik reclame maken voor mijn eigen bedrijf. En dat mag niet op dit forum. Maar mijn werk is niet relevant met het feit dat ik net als zoveel mensen een prijsbewuste consument ben. De tijden zijn veranderd, de buurtsuper is verdwenen en iedereen gaat naar de supermarkt. Als je een nieuwe wasmachine, koelkast, televisie, PC of wat dan maar ook moet aanschaffen, gaat je ook kijken bij welke zaak je het voordeligst uit bent. Je wilt een nieuwe auto, ga een aantal dealers langs voor een proefritje en je ga toch naar degene die het meest voor je te bieden heeft qua accesoires en inruilwaarde. OK, voor sommigen is een gitaar dat aansluit bij zijn persoonlijkheid, zijn gevoel, emotie en gehoor gaat daar in zitten. Maar voor hij dat ding in zijn handen krijgt is het slechts een massaproduckt dat voor of achter de door mijn via internet aangeschafte exemplaar van de lopende band is gerold. Maar om je even gerust te stellen, ik heb nog nooit in een muziekwinkel gitaren uitgetest zonder er ééntje mee te nemen.

En de persoon die dit topic startte hoeft zich echt niet te schamen. Hij is ook een prijsbewuste consument. ;)

Cees

Wizz
11 juli 2008, 23:26
Ik mag hier niet beschrijven wat voor werk ik doe, dan zou ik reclame maken voor mijn eigen bedrijf. En dat mag niet op dit forum.

Ik werk nu bij Fender !
Daarvóór was ik zevenentwintig jaar gitaarverkoper, maar de "prijsbewuste consumenten" hebben in een paar jaar tijd mijn arbeidsvreugde volledig de das om gedaan...

Wizz

Pepe
11 juli 2008, 23:50
. Als je een nieuwe wasmachine, koelkast, televisie, PC of wat dan maar ook moet aanschaffen, gaat je ook kijken bij welke zaak je het voordeligst uit bent. Je wilt een nieuwe auto, ga een aantal dealers langs voor een proefritje en je ga toch naar degene die het meest voor je te bieden heeft qua accesoires en inruilwaarde.

Cees

Je snapt het niet denk ik. Met vergelijken is niks mis maar je koopt in deze voorbeelden toch gewoon bij een dealer.
De supermarkt heeft het buurtwinkeltje niet verdreven, het heeft de rol overgenomen.
Cutting out the middle man, dat is wat anders.

Chris Winsemius
12 juli 2008, 00:12
Alles moedt gewoon veel goedkoperder. Als ik er niet bij bent krijgt mijn vriendinnetje gratis breezers, mijn pappa hoeft zelf geen benzine te betalen, een handgewikkelde buisenversterker mag niet meer dan 1000 euris kosten, als iets ergens anders 'n halve euro minder duur kost ga ik daar gelijk 100 km voor omrijden, muziek kun je gewoon gratis downloaden, voor vakmensen hier wil ik hoogstens het uurloon v/e oost-aziatische, minderjarige werknemer betalen, als ik een gitaar wilt kopen probeert ik 'm eerst in de plaatselijke winkel uit en bestel ik hem later bij de goedkoopstere interneetsjop (verzendkosten maken ook niets uit), als er later wat mee is vindt ik ut klote dat de plaatselijke winkelier het niet gratis wil oplossen, school is ook gratis en daar leert ik ook wel wadt

:D

Beetje flauw maar bovenstaand is wel vaak de situatie, als iedereen voor 'n duppie op de eerste rij wil zitten is er uiteindelijk alléén maar plaats op de 2e en latere rijen...

Ook wel opvallend bij online-aankopen: mensen staren zich blind op de goedkoopste productprijs en vergeten totaal dat er ook nog verzendkosten bijkomen... kan dus voorkomen dat het elders met 'n iets hogere productprijs maar lagere/geen verzendkosten uiteindelijk goedkoper is.

bert k
12 juli 2008, 00:35
En toch, met alle respect voor de gitarenspecialisten waar ik graag kom, snap ik ook best dat je naar een koopje zoekt. Je levert wat service in voor een lage prijs. Ik zou dat nooit doen met een gitaar van een paar duizend euro, daar zijn ze te persoonlijk voor, maar ik heb net mijn setje Xenonlampen uit Hongkong binnen voor een prijs waar ik hier nog niet de halve set heb. En dat is jammer voor de Nederlandse Xenonverkopers, maar daar kan ik niet mee zitten. Aan de andere kant ben ik die lampjes ook niet bij de garage om de hoek wezen testen.


Wat ik maar wil zeggen is dat prijsbewust Internetshoppen heel verstandig kan zijn. Maar niet over de rug van een hardwerkende gitarenboer.

Pepe
12 juli 2008, 01:07
ja maar ja maar..

De TS had het over 1 grote shop, dat was de insteek geloof ik, niet bestellen via internet.

Het voordeel daarvan is dat je persoonlijk een gitaar uit vele soortgelijke modellen kan kiezen. De nadelen zijn legio.

Om maar eens wat te noemen: vandaag even langs de buurtgarage voor een zekeringetje, praatje leut en kop koffie erbij, niks hoeven te betalen.
Als ik dat door de dealer had willen doen had ik een afspraak moeten maken, volgende week tijd en auto een dag kwijt.
En waarschijnlijk hadden ze ook nog een half uurloon in rekening gebracht.

Han S
12 juli 2008, 01:20
Ik heb mijn apparatuur altijd gekocht bij een bepaald adres dat ik hier niet zal noemen. Ik heb het over een kwart miljoen euro aan apparatuur dus. En het boeit me niet hoeveel dat bij een ander gekost zou hebben want die zou best wat goedkoper hebben kunnen leveren. Maar voor mij is betrouwbaarheid en servicegericht zijn ook veel waard want als je met een studio niet kunt draaien kost je dat veel geld, maar je moet ook de klant naar huis sturen en een andere afspraak maken als de klant dat nog wil tenminste.

Zo had ik een keer een probleem met een van de voedingen van de grote mengtafel, geen spanning meer en de mengtafel dood. Ik bellen naar de pimp en een halve dag later had ik een andere voeding en hij nam de mijne mee voor reparatie. Zo werkt dat en als die man wat meer rekent dan een ander, so be it.

Je moet niet alleen naar het prijskaartje kijken maar naar het totaalplaatje en dan zou je op termijn nog wel eens goedkoper uit kunnen zijn als je naar een goede en betrouwbare leverancier gaat. En dat kan je ook veel ergernis besparen en dat is ook veel waard.

hansli
12 juli 2008, 02:55
Je moet niet alleen naar het prijskaartje kijken maar naar het totaalplaatje en dan zou je op termijn nog wel eens goedkoper uit kunnen zijn als je naar een goede en betrouwbare leverancier gaat. En dat kan je ook veel ergernis besparen en dat is ook veel waard.

kijk, jij begrijpt het.................
ik had trouwens niet anders verwacht :hippie:

snaarplukker
12 juli 2008, 11:26
Ik snap het best wel maar nu gaan jullie appels met peren vergelijken.
Natuurlijk ga je als bedrijf of professioneel muziekant zijnde naar een vertrouwd adres, omdat bij storingen je inkomen in gedrang komt. Maar het lijkt mij dat de topicstarter het hier heeft over de gewone consument, de amateur muziekant, die best even zonder kan bij het uitvallen van zijn gear. Die zal net zo goed in de muziekwinkel te horen krijgen van "bel volgende week maar eens terug" om te kijken of zijn gear weer gerepareerd is.

Cees

Han S
12 juli 2008, 11:40
Een goede winkelier zal je goed advies geven omdat hij A er veel verstand van heeft en B omdat het ook in zijn eigen belang is. Stel dat er een beginnende gitarist binnenkomt, een joch van 15 en die vraagt welke gitaar hij het beste kan kopen voor een bepaald budget. Die goede winkelier zal hem een gitaar verkopen die bij hem het beste past, bij zijn muziek, zijn smaak en het geluid wat hij wil.

En als die jongen dan na een paar jaar nog steeds tevreden is met die gang van zaken dan koopt hij een duurdere gitaar bij diezelfde winkelier en als we tien jaar verder zijn is die jongen nog steeds tevreden en heeft zijn zoveelste Gibson en zoveelste dikke amp daar gekocht want hij kan blind vertrouwen op die winkelier.

Een jochie van 15 kan ook via het internet allerlei goedkope bocht aanschaffen en dan moet hij het helemaal zelf uitzoeken, geen goed advies en een reële mogelijkheid tot meerdere miskopen.

Helemaal erg wordt het als iemand voor het goede advies naar de iets duurdere vakman gaat, zich laat adviseren en dan naar een ander gaat om die paar euro's te besparen. Dat is misbruik maken van iemands vertrouwen en vakmanschap en als we daar lang mee doorgaan is er straks alleen nog maar de mogelijkheid om via het internet aan te schaffen, of bij een soort van bouwmarkt voor muziekspullen. Vraag maar eens in de bouwmarkt om vakkundig advies, ze weten niks.

snaarplukker
12 juli 2008, 11:56
Ja OK. Nu snap ik het helemaal. Daar zit wat in als je het over een goede winkelier hebt. En nu begrijp ik ook waarom zo veel leden hun spullen te koop hebben staan. ;)

Cees

drap
12 juli 2008, 13:14
Het gaat er ook helemaal niet om waar je koopt, dat moet je lekker zelf weten. Maar je suggereerde eerst te kunnen testen in de plaatselijke winkel, om vervolgens hetzelfde produkt ergens via internet te kopen en dat is wat mij betreft not done.

Han S
12 juli 2008, 13:25
Het is een kwestie van mentaliteit en attitude, ik wil goede kwaliteit in zowel spullen maar zeker in de adviezen die ik krijg en daar wil ik gewoon voor betalen.

Ik begrijp niet wat daar nou zo moeillijk aan is om te begrijpen. En dat er zo veel te koop staat komt omdat er zoveel verkeerde keuzes worden gemaakt.

Baker
12 juli 2008, 13:53
En als die jongen dan na een paar jaar nog steeds tevreden is met die gang van zaken dan koopt hij een duurdere gitaar bij diezelfde winkelier en als we tien jaar verder zijn is die jongen nog steeds tevreden en heeft zijn zoveelste Gibson en zoveelste dikke amp daar gekocht want hij kan blind vertrouwen op die winkelier.


Han, ik ben het voor een groot gedeelte met je eens,
maar ik ben bang dat de wereld zo niet meer in elkaar zit.

Die internet winkels zijn tegenwoordig zo goedkoop, daar kan geen winkelier tegen op. We praten niet over tientjes, maar echt over honderden euro's op een versterker.

Aan de ene kant is dat jammer voor de winkeliers,
aan de andere kant is het voor de consument prettig dat de prijzen zo laag kunnen zijn omdat er weinig schakels in de keten zitten van fabrikant naar consument.

Ook de informatievergaring verandert. Consumenten verenigen zich dankzij internet heel gemakkelijk en winnen zo advies in om tot de beste keus te komen. Dit forum is daar een heel goed voorbeeld van.

Andere voorbeeld: de laatste jaren heb ik vrij veel consumenten elektronica gekocht: Digitale camera, Video camera, PDA, Laptop, printer..

Alles via internet gekocht. Lekker makkelijk en nog het allergoedkoopst ook.
Als ik dat allemaal bij de lokale electronica zaak had gekocht dan was ik misschien wel meer dan 500 Euro duurder uitgeweest

Het advies van een verkoper heb ik ook niet meer nodig want op sites als kieskeurig.nl vind je alle benodigde info + gebruikersreviews etc.

Han S
12 juli 2008, 14:08
Dat ben ik voor een deel met je eens, maar aan de andere kant is er geen plek waar meer onzin wordt beweerd dan op de forums. In mijn vak zie je de echte kenners zo langzamerhand van de forums verdwijnen en de amateurs die alles beter weten nemen de overhand.

Je vindt dat op ongeveer elk gebied, stel dat jij een nieuwe CV unit nodig hebt, want dat is mijn oude vak, je vraagt daarover advies, dan ben je op glad ijs. Ik ben bij mensen geweest die een Nefit Turbo hadden gekocht bij de plaatselijke gereedschappenhandel om de hoek en handige Karel de buurman had hem geïnstalleerd. En de winkelier had verteld dat hij nooit hoefde te worden schoongemaakt. Ik zeg: maak hem maar elk jaar open en pulk al die bloemkolen van aluminiumhydroxide er maar uit want dan gaat hij twee keer zo lang mee en je stookt een stuk zuiniger.

En al die goed bedoelde adviezen van organisaties als de consumentenbond, daar zet ik ook regelmatig vraagtekens bij. Als je op een forum als deze eens vraagt wat de beste gitaarversterker is voor 1500 euro, dan moet je eens kijken hoeveel antwoorden je krijgt die 180 graden uit fase zijn. Mensen hebben allemaal de neiging om datgene aan te prijzen wat ze zelf hebben.

Vakkennis kost geld.

snaarplukker
12 juli 2008, 17:07
By the way. Bij een muziekhandel in Rotterdam een gitaar gezien die 1 euro goedkoper (eigenlijk 9 euro met verzending, maar dat ben ik weer kwijt aan benzine) is dan bij Thomann.de. Dus ik kan hem uitproberen, eventueel meenemen en zonder schromen terug gaan voor service. ;)

Cees

Baker
12 juli 2008, 19:59
Vakkennis kost geld.

Is gedeeltelijk waar.
En met name installatie technische zaken daar moet je gewoon een vakman voor vragen. Al was het alleen al voor de veiligheid. (gas, koolmonoxide..)

Aan de andere kant, die kerel uit jouw voorbeeld is wel een beetje over één nacht ijs gegaan door gewoon van de winkelier aan te nemen dat ie zijn CV ketel niet hoeft schoon te maken. Als ie zich er beter in verdiept had dan had hij geweten dat dat niet klopt. Daarbij, als je ziet dat veel (veelal kleinere) installateurs gewoon de bruto prijs durven te vragen voor allerlei materiaal.. dan vind ik het niet gek dat mensen gaan kijken op cvketelnu.nl

Ander voorbeeld van het feit dat vakkennis geen geld hoéft te kosten:

Ik heb sinds een jaar een nieuwe hobby. Astronomie.
Dus moest er een telescoop komen. Komt nog heel wat bij kijken. Zo heb je ze in prijsklassen van 100 tot 40.000 Euro. De keuze is verder afhankelijk van:
-waar wil je naar kijken: planeten of melkwegstelsels of beide
-wil je aan astrofotografie doen ja/nee of misschien
-Woon je in een lichtvervuild gebied
-Is vervoerbaarheid belangrijk
-etc.

Best complex dus.
Vroeger zou ik naar een winkel gaan om me daar te laten voorlichten.
Nu ben ik lid geworden van astroforum.nl. Ik heb een paar maandjes meegelezen, op het laatst een aantal gerichte vragen gesteld. Tuurlijk, het komt dan voor dat mensen hun eigen waar aanprijzen. Maar vaak wordt één en ander gecorrigeerd door iemand die er écht verstand van heeft.

Op basis hiervan heb ik een telescoop gekocht die voor mijn budget perfect bij me past. Via internet. Want op astroshop.de zijn de telescopen honderden euro's goedkoper dan in een Nederlandse winkel.

(Ik heb ook maanden op het beginnersforum vertoefd, daarom was ik ook zo enthousiast om dat op gitaarnet ook toe te passen, maar dat is een andere discussie)

Voor gitaren en versterkers werkt het voor een deel hetzelfde.
Waar ik voor gitaren één voorbehoud wil maken en dat is het feit dat gitaren exemplarisch zijn. Die ene gitaar met dezelfde specs als de andere kan veel beter klinken dan de andere.

De wereld is door de komst van internet echt veranderd op dit vlak....

frekie
14 juli 2008, 21:26
Ik (TS) zal nog eens proberen duidelijk te maken wat ik bedoel.
Ik heb een tijdje geleden een MP3 speler gekocht. Ik vantevoren me inlezen in de materie op het WWW qua modellen, specs, prijzen enz. Ik met de trein naar de dichtsbijzijnde "grote stad" Leeuwarden (Frl.). 5 euro reiskosten, halve dag kwijt. Met een eigen koptelefoon, geld, USB stick met een paar eigen MP3's erop. In de naieve veronderstelling dat ik MP3 spelers echt zou kunnen uitproberen, luisteren en vergelijken.
De enige zaak waar ik uiteindelijk iets kon proberen en luisteren was, of all places, de Mediamarkt! Echt vergelijken was het nog niet maar ik kon wat demo songs beluisteren. In alle andere winkels stonden de Mp3 spelers niet demonstratieklaar, niet opgeladen, achter glas mooi te wezen. Het aanwezige personeel kon alleen de kassa bedienen.
Dat zijn dus overbodige winkels. Die mogen wat mij betreft verdwijnen. Ik woon ver buiten de bewoonde wereld, internet is dan een Godsgeschenk. Je kan alles makkelijk bestellen, wordt aan de deur afgeleverd en het is (veel) goedkoper dan de winkel 30 km verderop.

Mr.Fingers
14 juli 2008, 21:48
ja, maar iedere mp-3 speler onderling is hetzelfd. Een iPod nano is een iPod nano


niet iedere telecaster (zelfs van dezelfde serie) is hetzelfde. daar zit het cruciale verschil 'm

episua
14 juli 2008, 22:23
Nou vind ik een mp3 speler ook niet echt een product dat ik hoef te testen ofzo. Meer zo'n artikel die bv bij de media markt gewoon mee pakt met je andere boodschappen zoals cd's e.d.

AntY
19 juli 2008, 03:00
ik kan me een verhaal als dat van han heel goed indenken: een dealer waar je aan jarenlange relatie mee hebt opgebouwd, waar je op kan bouwen, die moet je koesteren!

feit blijft wel, dat 9 van de 10 gitaarzaken waar je binnenloopt het advies zo mogelijk nog slechter is dan op dit forum. ik ben een tijdje terug op pad geweest voor xlr speakerkabel en ik heb 4 zaken gehad die me een microfoonkabel probeerden te slijten, en zelfs ondanks mijn aandringen volhielden dat dat geen kwaad kon... blij dat ik slim genoeg was om mijn 400W buizentop daar niet aan te hangen! met zulke mensen als verkoper kunnen dealers wat mij betreft de pot op. goede gitaarzaken zijn zeldzaam.

ik ben zelf basgitarist en ik vind talkbass.com ook een heel goed forum waar zo een grote gebruikersgroep is, maar toch goed gefilterd wordt, dat er echt heel erg veel informatie te vinden is. feit blijft wel dat je weet hoe je met zo'n forum om moet gaan, maar dat geldt voor een gitaren verkopen in een zaak ook: die heeft ook zijn eigen voorkeuren die hij eerder aan zal prijzen.

Mephistocles
19 juli 2008, 12:45
...electrische...
Wtf! GTFO! *facepalm*

Mr.Fingers
19 juli 2008, 14:23
...blablabla...je binnenloopt het advies zo mogelijk nog slechter is dan op dit forum...blablabla...

Excuseer... :stop:

Kaboemba
19 juli 2008, 22:14
Volgens mij is het ook voor een deel omgekeert, althans bij mij werkt dat best vaak zo.

Ik kijk op internet alles na, kijk wat gangbare prijzen zijn en welk artikel mij het meeste kwaliteit geeft vor het minste geld.
Uiteindelijk weet ik precies wat ik wil en koop het uiteindelijk bij een winkel die redelijk in de buurt is.

Daarnaast denk ik dat veel winkeliers slecht inspelen op de ontwikkelingen, je hebt volgens mij tegenwoordig 2 opties.
Of je wordt een dozenschuiver die zo goedkoop mogelijk levert.
Of je wordt een specialist, omdat er nu eenmaal een grope is die dat zeker niet bij een dozenschuiver vind.
Wat je nu veel ziet zijn zaken die het 1 en het ander niet zijn en die gaan kapot.

Voor de rest heb ik geen poroblemen mee als iemand het goedkoopst uit wil zijn, maar zeik dan niet als er iets mis. Al zou ik niet weten wat er mis kan zijn, ik heb werkelijk nog nooit een gitaar gehad waar iets mis mee bleek (wat ik niet van te voren gezien had).

Quink
19 juli 2008, 23:39
Al zou ik niet weten wat er mis kan zijn, ik heb werkelijk nog nooit een gitaar gehad waar iets mis mee bleek (wat ik niet van te voren gezien had).

Heb jij niet een keer een Telecaster via eBay gekocht die "een tikje" anders was dan je dacht? :D

AntY
20 juli 2008, 03:28
Excuseer... :stop:


hehe ,als reactie op iemand die liep te roepen dat op fora de hulp vaak ook slecht is. geldt hier vaak ook, als je niemand kent. als je hier een tijdje rondloopt weet je wat beter welk advies je het beste op kan volgen ;) maar goed dat geldt voor elk forum

Kaboemba
20 juli 2008, 09:05
Heb jij niet een keer een Telecaster via eBay gekocht die "een tikje" anders was dan je dacht? :D

Nee wijsneus, die koop is niet doorgegaan.
Dankzij een oplettend forumlid, het bleek een goedkoop ding te zijn waar de verkoper de stickers af had gehaald en bovendien loog in zijn advertentie.

Ik vind oplichting toch iets anders dan een gitaar kopen waar het e.a. mis mee is.

hansli
24 juli 2008, 02:01
sja, beste mensen.....

nog even een mededeling: ik vind inderdaad toch, bij nader inzien, dat iedereen alleen maar via internet moet kopen, en wel hierom:

loop ik vandaag bij mijn gitaarboer binnen, om te vragen of het interessant is op mijn cheapo samick les paul betere elementen te zetten...... kan natuurlijk, maar we praten even over de kwaliteit van de samick, heeft een aangeschroefde hals, dus echt cheapo-cheapo, de plm. 200 euro die dat zomaar kan kosten niet waard......

X, zoals ik de verkoper maar zal noemen, vertelt me hoe goedkoop de epiphone's tegenwoordig zijn, ik pak er even een paar (zonder versterker), speelt beter dan mijn samick, is maar plm 200 euro duurder dan nieuwe elementen.....

ik weet wel weer genoeg, en ga weg, heb ook weinig tijd, het is mijn lunchpauze, moet weer aan het werk, loop de winkel uit, we praten nog even, ik kijk naar de opgestelde groep hollow bodies, en meteen valt me een instrument op met een vrij lage prijs, mooi model, zo'n typische jazzgitaar, een ibanez am 73, eigenlijk het enig soort electrische gitaar dat ik zou willen hebben tot ik er een echte gretch bij kan kopen, ik ben bassist, en speel niet graag op een echte electrische, wel akoustisch........
2e hands, de eerste krasjes zitten er al op, maar duidelijk heel goed onderhouden, en er zitten natuurlijk nieuwe snaren op..........

voor de grap zeg ik: nou, als ik dan vrijdag langs kom, mag ik hem dan een weekendje testen?
"ja hoor, maar je mag hem nu ook wel meenemen"

en sja, nu kom ik bij mijn punt: dit soort winkels zouden verboden moeten worden, want je komt voor een beetje info, en je gaat naar huis met een nieuwe gitaar, want , beste mensen, wat is er gebeurd: op mijn werk pingelde ik al even op het ding, heerlijk bespeelbaar, mooie sustain, en thuisgekomen heb ik hem even in mijn kleine valbee geplugd, en wat een geluid, eindelijk dynamiek, heerlijk helder, kortom: door de schuld van die winkel heb ik er al weer een gitaar bij, want ze gaat natuurlijk niet weer terug, hehehehehehheehehh........

en nog erger: morgen ga ik mijn samick te koop zetten op mijn werk, ze mogen gaan bieden, maar ik vind wel dat ik een minimumbod van 25 euro mag vragen, veel meer hoef ik er trouwens ook niet voor te hebben...........

dus ik zeg: leve de internetwinkels, kom je tenminste niet zomaar met een prachtgitaar thuis :hippie:

Mr.Fingers
24 juli 2008, 14:40
Het moet verd*mme verboden worden... Zomaar een gitaar kopen, en ze zelfs kunnen testen :stop:

Dirk_Hendrik
24 juli 2008, 17:18
: door de schuld van die winkel heb ik er al weer een gitaar bij,

:nervous:
Laat jezelf snel even checken! Dit is 1 van de tekenen van ongeneselijke GAS! Da's de laatste fase van de verschillende Gassen en niet vluchtig.

Don Capo
24 juli 2008, 17:27
sja, beste mensen.....

.....dus ik zeg: leve de internetwinkels, kom je tenminste niet zomaar met een prachtgitaar thuis :hippie:

Prachtige post! :seriousf: Hulde!

hansli
24 juli 2008, 17:55
Prachtige post! :seriousf: Hulde!

thank you, thank you......

vanmiddag ga ik de verkoper een schop onder zijn kont geven en zeggen dattie op moet houden met deze vreselijke praktijken.......

maar eerlijk gezegd durf ik zijn winkel niet meer te bezoeken, je weet maar nooit waar ik nou weer het pand mee uitkom, maar goed, ik moet de ibanez natuurlijk wel betalen :soul:

hansli
24 juli 2008, 18:01
en ohja, wat is GAS?????????

ik voelde me gisteravond wel wat koortsig, kon niet echt op tijd naar bed, en toen mijn tanden al gepoetst waren ben ik nog even naar beneden geslopen, heb haar nog even teder in mijn liefdevolle armen genomen.....

zijn dit symptomen van GAS???????

dat zal ik die verkoper dan ook eens even flink onder zijn dikke druipneus wrijven,,,,,,, :seriousf:

Mr.Fingers
24 juli 2008, 18:32
Neenee, het wetenschappelijke woord van GAS is flatulentie. En als je dan met druppeltjes afkomt, heb je last van LPG (Liquified Poo Gas). GAS wordt gekenmerkt door een groene wolk, vaak voorzien van een penetrante geur. Bij een opflakkering van GAS komt vaak geluid vrij, herkenbaar aan de *brats* toon, maar *pfwieeeep* en *vroooooot* komen ook voor...






;)

hansli
24 juli 2008, 19:28
maar eerlijk gezegd durf ik zijn winkel niet meer te bezoeken, je weet maar nooit waar ik nou weer het pand mee uitkom, maar goed, ik moet de ibanez natuurlijk wel betalen :soul:

Nou nou, het moet toch ook niet gekker worden met die k*t-winkels zeg....

Wil ik die 250 euro gaan afrekenen, krijg ik ongevraagd 10 % korting opgedrongen; DAAR HEB IK TOCH HELEMAAL NIET OM GEVRAAGD!!!!!!!!

Ik heb het zo gehad met dit soort #%(((#@-figuren, bah.....

En de tas die ik even geleend had om de gitaar mee naar huis te nemen moest ik ook maar houden, als ik er een 10tje voor betaalde: DAAR HEB IK TOCH OOK NIET OM GEVRAAGD!!!!!!!!!!, zo'n tas kost gewoon 25 euro hoor!!!!!!!

Dit soort winkels moeten echt zsm verdwijnen, lang leve internet, waar je niet met dit soort vervelende verrassingen geconfronteerd wordt, zomaar 40 euro korting, zonder dat ik er om moet zeuren, echt heel vervelend :hippie:

Ik denk dat ik vanavond mijn verdriet maar ga verdrinken op een terras, die 40 euro moet er tenslotte toch door heen gedraaid.....

Allemaal de schuld van een gitaarwinkel in het oosten des lands waarvan ik de naam maar niet zal noemen, dat wordt in Enschede namelijk niet gewaardeerd :soul:

zeiler
24 juli 2008, 19:57
ik ga binnenkort nieuwe gitaar kopen... ik wilde hem eigenlijk bij mijn vaste dealer vandaan halen, wat een topservice hebben zij!!! niet alleen op gebied van gitaren maar ook met pianos en dergerlijk... garantie is daar geen probleem, afstelbeurt bij de prijs in, niet het allergoedkoopste, ze zijn zelfs wel iets duurder, maar de service die je daarvoor krijgt (en je kan er altijd wat afpraten) is echt geweldig...

ik betaal liever 50 euro meer dan dat ik een gitaar bij Thomann bestel ofzo...
tenzij ik daar zou testen en DIE specefieke gitaar wil hebben die ik gespeeld heb, wil zeker weten wat ik krijg!

crappy idea! verder ben ikd aar altijd welkom, ff bakje thee ofzo, ff kletsen, plectrums weer op peil brengen, giotaar benodigdheden aanschaffen (van plectrum tot bottleneck tot...)

hansli
24 juli 2008, 20:25
crappy idea! verder ben ikd aar altijd welkom, ff bakje thee ofzo, ff kletsen, plectrums weer op peil brengen, giotaar benodigdheden aanschaffen (van plectrum tot bottleneck tot...)

Ja, ook weer zo'n vervelende eigenschap bij dit soort winkels: wil ik gewoon even voor 1 euro een plectrum kopen, dringen ze me koffie op, moeten ze zo nodig weer over gitaren en bassen gaan zeuren, bieden ze nog meer koffie aan, voor je't weet heb ik er weer 3 kwartier gezeten, en als ik die plectrum dan wil afreken MAG DAT HELEMAAL NIET, MOET IK HEM MAAR GRATIS MEENEMEN!!!!!!!

Waar zijn dit soort lui toch mee bezig!!!!!!!!!!!!!!!

beruk
26 juli 2008, 23:23
Dat heet klantenbinding. (Ze proberen je aan GAS te helpen om zo weer en smak geld te verdienen, tuig is het :seriousf:) Zo'n centraal punt lijkt me wel wat, hoef ik niet stad en land af te bellen en te reizen voor een linkshandige gitaar.