PDA

View Full Version : multi effect keuze..



wizzie1982
11 juli 2008, 09:46
Hey allemaal..

ik ben me wat aan het orienteren op een 19" multi effect.. Ik speel momenteel op engl (binnenkort de SE top) en heb een G-major die me al een paar keer in de steek heeft gelaten, waarvan 1 keer tijdens een gig.
Ik heb al even op internet gezocht en er zijn heel veel mensen die hier last van hebben. Het apparaat stopt soms gewoon met functioneren en dan geeft het display allemaal rare gegevens. Reset helpt niet, wachten tot hij het weer doet soms wel, maar hoe lang dit duurt verschilt per keer.
Ik heb zelf het gevoel dat het ligt aan een warmteprobleem, want de laatste keer dat ie ophield had ie een tijd in de auto in de zon gelegen.

Nu ben ik dus wat aan het rondkijken naar een andere effectenbak in deze prijsklasse (heb bijvoorbeeld ook wel bij de Gforce gekeken maar die wordt me toch wat te duur. Ik gebruik hem voornamelijk als noise gate en volume pedaal ;)

Ik heb onder andere gekeken naar de Rocktron Xpression maar zag op harmony central dat men daar ook niet zo lovend over was, en men klaagde over een poppend geluid als je hem verder dan huiskamer volume open draaide.. Lijkt me niet echt wenselijk..

Verder heb ik de digitech GSP1101 nog voor m'n neus gehad, maar daar was men op harmony central ook niet zo lovend over. Deze leek mij qua mogelijkheden juist wel erg prettig omdat ik in de toekomst wel meer met wah en whammy wil gaan doen, en deze zitten hier wel in. (Volgens mij is digitech wat whammy achtige effecten betreft wel redelijk goed)

Heeft iemand nog tips?

Liefst koop ik een nieuw apparaat met garantie.

groet, Sander

Daemon
11 juli 2008, 10:54
Ik heb zelf de rocktron intelliflex en ben er zeer tevreden over!! Ze zijn niet duur, doen het goed, alleen missen ze sommige dingen zoals een phaser, maar daar kan ik mee leven :)

wizzie1982
11 juli 2008, 10:59
oww ja juist de phaser gebruik ik nu ook al wel es voor sommige stukjes.. kan het ook opvangen met een extreme chorus natuurlijk..

peter_heijnen
11 juli 2008, 11:12
Je hoeft echt niet alles uit een multi te halen, je mag bij de intellifex best een los phaserpedaaltje gebruiken.

BeeJee
11 juli 2008, 12:16
Intellifex is een tijdloze topper. Maar ook de Xpression is erg goed. Ik heb ze beiden. De Xpression popgeluiden lijken mij exemplarisch, want die van mij heeft er helemaal geen last van. De Xpression heeft veel meer effecten aan boord dan de Intellifex en biedt meer flexibiliteit. Als je geen extreem hoge eisen stelt aan je reverbs (die is in de Intellifex een stuk dieper in te stellen, en ik vind hem ook beter klinken), dan is de Xpression een aanrader wat mij betreft. Enige nadeel is het programmeren (bij beide apparaten), wat door de potmeter-interface een hoop draaiwerk en daarmee tijd vraagt. Je zou ook kunnen kijken naar iets van Lexicon (mpx1 of G2). Maar als je veel modulatie gebruikt, zijn dit imo niet de optimale keuze. Qua delay en vooral reverb zijn ze top of the bill.

Bram78
11 juli 2008, 20:24
Hoi,

Ik heb zelf een rocktron xpression en begrijp niet zo goed wat je bedoelt met een poppend geluid boven huiskamervolume.
Het volume komt niet van de xpression maar van de amp. En pops als in schakelgeluiden (mocht je dat bedoelen) hoor ik ook niet.
Simpel gezegd: ik hoor geen ongewenste geluiden en heb niets te klagen over de xpression. Ook het programmeren gaat prima zodra je de knopjes een beetje kent.

Groetjes Bram

wizzie1982
13 juli 2008, 19:19
Je hoeft echt niet alles uit een multi te halen, je mag bij de intellifex best een los phaserpedaaltje gebruiken.

ik hou niet zo van nog extra losse pedaaltjes, ik heb liever alles uit dezelfde bak, die kan ik namelijk makkelijker schakelen via midi..

heeft iemand ook ervaring met die digitech gsp1101?

Blijkbaar is het euvel van mijn g-major ook exemplarisch want daarover hoor ik ook hele positieve reacties (van de mensen die dus niet diezelfde problemen als ik hebben ;))

de poppende geluiden van de xpression, ja ik weet ook niet wat het precies is, maar meerdere mensen klaagden erover op harmony central. Wat dat precies met het volume te maken heeft weet ik ook niet..

Gretsch 5120
13 juli 2008, 19:46
Ik heb nu een klein half jaartje een GSP1101 (ter vervanging van mijn ouwe GSP2101). Ik ben er absoluut tevreden mee. Het enige nadeel is dat er vaste secties zijn: wah, dist, amp + cab, gate, efx, delay en reverb. Je kunt dus uit de fx sectie maar 1 effect kiezen (dus geen flanger + chorus). Binnenkort komt er een update met meer amps (o.a. Roland JC & Orange). Over de kwaliteit ben ik absoluut te spreken, maar kan begrijpen als je 'm puur als effectprocessor wilt gebruiken (en dus de modelling overslaat) dat het wellicht te karig is.

Ik gebruik hem overigens thuis, direct in de tafel, niet in een band oid. Ik heb 'm naast een Boss GP Pro gehad en vind de 1101 wat realistischer klinken, maar was minder flexibel qua mogelijkheden.

wizzie1982
14 juli 2008, 09:58
ah cool.. ja dat van die effect groepen had de 2101 ook al, die heb ik ook gehad..

Ik wil hem inderdaad alleen als effectprocessor gebruiken, kan me niet voorstellen dat de amps die erin zitten mijn amp overtreffen.. Is het makkelijk de amp te bypassen, dat ie dan ook echt niets doet?

kan ik ook ergens zien welke effecten in welke groepen zitten? kon niet zo veel informatie vinden over dit apparaat..

Gretsch 5120
14 juli 2008, 13:22
Hier kun je de manual downloaden:

http://www.digitech.com/products/GSP1101/

Het is echt een verschrikkelijk makkelijk apparaat wbt gebruik; ik heb de handleiding niet hoeven gebruiken om zelf patches te maken. Hij is overigens vrij uitgebreid qua aansluitmogelijkheden (dus in je send/return van je amp, of na je preamp, zodat je de modeling van de GSP gebruik in combinatie met je poweramp, of voor je pre-amp etc etc.)

Ik was overigens ook nog de compressor-sectie vergeten te noemen.

rjong999
27 juli 2008, 00:43
Ik zou dan eerder aan een GT-Pro denken, maximale flexibiliteit en hoge kwaliteit effecten met oneindig veel mogelijkheden

Liquid_Metal
10 augustus 2008, 09:28
de GT-Pro heeft ook voorversterkersimulaties. Betekent dat niet dat je, als je die niet gebruikt, meer betaalt dan dat je krijgt? Kun je dus niet beter voor een FX-only unit kijken? Die zullen 'gemiddeld per effect' goedkoper zijn, lijkt mij.
Overigens vind ik de GT ook een prima toestel :)

rjong999
10 augustus 2008, 13:52
je gaat so-wie-so niet meer dan 10% van de mogelijkheden gebruiken, dus ik zou me niet druk maken over de features die je niet gebruikt en leiver kijken naar de mogelijkheden die je wel gebruikt.
Overigens gebruiken veel mensen die al een goede amp hebben toch ook de preamps van de GT8 erbij, omdat dat gewoon meer mogelijkheden geeft.

Raffie
11 augustus 2008, 09:45
Ik heb zelf een tijd gezocht naar een FX only unit , heb een GSP1101 gekocht en dit om mijn preamp er in te kunnen loopen (waar ie eindelijk voor ontworpen is), achter blijkt dat dit ijdele hoop was vermoedelijk omdat 't signaal van mijn Randall RM4 te groot is. Nu gebruik ik een Rocktron Xpression die in serie staat met de RM4 (enkel post preamp FX) en ben ik kontent van 't geluid. Moet wel zeggen dat ik van plan ben dit alles te verpatsen en ik tevreden ben van mijn Prophesy zowel als preamp als FX waardoor de rest in feite overbodig is. de GSP heb ik in US gekocht en wacht al een tijdje op de originele 220V toroid. Vanaf dan kan ik echt beginnen spelen met de GSP. Klinkt zowieso wel goed als standalone unit.

Raf

wizzie1982
15 augustus 2008, 04:06
late reactie..

heb er nog eens goed over nagedacht, de gsp1101 uitgebreid getest in de winkel en uiteindelijk mee naar huis genomen..

Ik moet zeggen, ik ben er zeer over te spreken, voornamelijk dus het effecten gedeelte (waar ik hem ook voor wou hebben)

Als stand alone unit zou ik hem zelf niet graag gebruiken, want de distortions vind ik nogal tegenvallen eerlijk gezegd, maar eigenlijk had ik dat wel kunnen verwachten.. die van de 2101 vond ik ook niet je-van-het.. De cleane preamp sound vind ik dan wel weer erg mooi en deze gebruik ik nu tijdelijk omdat mijn engl niet midi schakelbaar is.. (binnenkort komt er dus een nieuwe wel midi schakelbare amp)
Verder vind ik de lay-out en manier waarop het apparaat te programmeren is veel overzichtelijker en eenvoudiger dan bij de 2100 serie.. Hulde daarvoor, dat vond ik wel nodig ;-)

Nadeel ten opzichte van de gmajor vind ik wel dat je niet een midi pedal kan assignen aan een global outlevel (dus volumepedaal omlaag trekken, van patch switchen en dan volumepedaal weer omhoog). Dat gebruikte ik bij de gmajor wel altijd.. Verder vind ik het een beetje vreemd dat ie geen instrument input aan de achterkant heeft.. Aangezien ik bijna altijd draadloos speel leek me dit wel handig, nu heb ik een gat in m'n rack moeten maken om er een kabel langs te kunnen leggen.

Verder dus zeer tevreden over de aankoop! Ik hoop dat de betrouwbaarheid me niet teleur stelt ;)

ongezouten
18 augustus 2008, 21:57
Ik vroeg me af wat je bedoelt met niet kunnen assignen naar een midi-pedaal met een globaal out-volume. Ik heb ook interesse in de 1101, omdat ie je sound redelijk intact zou laten (bij mij via yamaha pre-amp door de 1101 naar een mesa-eindtrap). Is het nu zo dat je elke keer dat je een patch wisselt je volumepedaal moet adjusten?
Groet,
F.

El Bastardo
20 augustus 2008, 22:00
Ik gebruik hem voornamelijk als noise gate en volume pedaal ;)


vergeet multieffect - koop een goeie noisegate en een goed volumepedaal; beter voor je toon en voor je budget.
Wil je straks wah/whammy erbij - koop een wah/wammy pedaal. (of een oude digitech dhp33 of isp33b; als het maar de IVL chip heeft)

Liquid_Metal
20 augustus 2008, 22:26
De TS heeft inmiddels een multieffect, maar ik ben nog op zoek naar eentje :D. Ik was tot nog toe erg te spreken over de TC G-Major, ook omdat ie een stereo amp-control heeft, maar hij schijnt nogal gebrekkig te zijn. Komt dit door gemiddeld-ruwe omgang, of komt het sowieso?
Voor welk effect moet ik anders kijken? Ik wil er alleen effecten uit halen, hij moet te schakelen zijn met een MIDI floorboard en er moet een stereo amp-control opzitten voor mn preamp.

wizzie1982
21 augustus 2008, 09:09
Ik heb inderdaad net een multifx gekocht en ben er erg tevreden mee! ik hou niet van pedaaltjes, ben een beetje een rackfreak ;) wil alles met 1 midi pedaal kunnen bedienen :D

Ik heb de gmajor ook aangeschaft vanwege de amp control en dat werkt prima. Er zijn ook een aantal midi pedalen op de markt (bijv. de behringer fcb1010 en de roland fc300) die ook kunnen schakelen maar dan heb je weer meer kabels over de vloer lopen. Een midi switcher is ook een optie maar kost weer extra geld.

Ik denk eerlijk gezegd dat de kuren bij mijn gmajor niet komen door gemiddeld-ruwe omgang. Ik ben namelijk altijd erg zuinig op mijn spul.
Ik heb het vermoeden dat de vastlopers van mijn gmajor worden veroorzaakt door oververhitting. Ik heb namelijk toen ik hem kocht tips gelezen over ruimte houden in het rack boven en onder je gmajor ivm het vroegtijdig overlijden van het display. De laatste keer dat ie vast liep had ie op een warme zonnige dag de hele dag in de auto dus dat kan meegespeeld hebben. Ik heb ook veel positieve reacties over de gmajor gehoord dus ik denk wel dat het een exemplarisch probleem is..