PDA

View Full Version : Waar moet je op letten bij het kopen van een tweedehands bas



AntY
25 februari 2003, 07:49
Waar moet je op letten in het algemeen?

De bas die ik wil kopen bijv. heeft 18 jaar in een kist gelegen, kan dit effecten hebben op de hals bijv?

Hoe zie je of alles ngo goed is en de hals niet krom is? enz enz.

Ik wil het graag zo gedetailleerd mogelijk weten, weet er nu nog weinig vanaf....

AllodoX
25 februari 2003, 08:35
18 jaar in een kist kan prima, mits ee snaren die 18 jaar niet gespannen waren.. anders heb je grote kans dat de nek 'warped' is.

iwan
25 februari 2003, 11:28
Snaren indrukken op 1e fret en 12e fret dacht ik. Er moet dan bij een bas een klein beetje ruimte (creditcard dikte) tussen de snaar en het fretbord zitten (dus een klein beetje hol)
Maar veel is bij te stellen met de truss-rod.

Kijk hoe hij bewaard is: droog en op temperatuur blijft het hout in prima conditie, maar vocht en kou kunnen de lak doen brokkelen, het hout doen splijten etc. Kijk vooral bij de brug en naar de hals. Let ook op stootschade (krasjes of slijtplekken door normaal gebruik mogen uiteraard wel)

Verder moet je 'm natuurlijk wel even testen. Na 18jaar ongebruikt liggen kunnen solderingen van de elementen of knoppen gecorrodeerd geraakt zijn. Maar dat is simpel te verhelpen.

Dus: hout en hals okee plus prijs okee is doen.
Wat voor model is het trouwens?

skabouter
25 februari 2003, 12:09
en hoe duur ?

AntY
25 februari 2003, 13:27
ZZB Special, een Explorer Bas. Vraagprijs was 175, maar ik moet eroverheen want er had iemand anders al geboden

iwan
25 februari 2003, 14:28
Ah, de aria, ik zie dat andere topic dat je geopend had.

Tja. volgens the blue book heeft deze een nieuwprijs van ca. 530 dollar gehad. Retail 2nd hand: 170 dollar, (originele) koffer erbij is plus 50 euro.
Maximaal!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: iwan op 2003-02-25 14:28 ]</font>

jaalst
25 februari 2003, 22:37
Let vooral op het hele plaatje.....
Hoe ziet het er uit!
Is het verzorgd of zitten de kringen nog op het koffer van de bierglazen!

Let op het hang en sluitwerk van HET(((het is eigenlijk DE koffer...maar dat klinkt niet))) koffer.
Zijn deze beroest, dan kun je ervan uitgaan dat het spul vochtig gestaan heeft wat natuurlijk een slechte invloed heeft op een instrument!
Zeker wanneer het om zo'n lange tijd gaat!

Wat betreft de bas zelf...ik kan je veel dingen opnoemen waar je op moet letten, toch is dit een gevoel dat je ontwikkeld na een tijdje gespeeld te hebben.
Ik denk dat je het beste iemand kunt meenemen die er verstand van heeft.

veel succes

gr John

basswasp
25 februari 2003, 23:41
[ Sorry voor het niet echt inhoudelijk reageren, maareh... HET koffer?? ]
[ Volgens mij taalgevoel klinkt DE koffer toch echt veel beter, maar goed... ]
[ Schrijf het zoals je wilt... :smile: ]

jaalst
26 februari 2003, 20:17
Nou...je hebt waarschijnlijk gelijk basswasp.
Maar ik kom uit het zuiden...Maastricht dus.
En hier hoor je vaak HET koffer...
Voor mij klinkt dat dus beter....hahaha :smile:

jaalst
26 februari 2003, 20:21
Wij zeggen ook friet zoervlejs
"friet zuurvlees"

Ik heb dat eens in haarlem gevraagd in een frietenkraam.
Zuur vlees? zei de frietenboer "zuur vlees dat gooien we weg, da's niet meer goed".

Het heet bij jullie geloof ik hachee!
Al smaakt dat weer iets anders!

Jezus...ik dwaal af, sorry!!!

:smile: :smile: :smile: :smile: :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-26 20:22 ]</font>

bassopotmus
27 februari 2003, 15:28
Hey jaalst, fellow LIMBO..je hebt gelijk..was laatst in Amsterdam en bestelde een cola en een gast begon Duits tegen me te lullen, alsof ik een Duitser was..HAHA En friet soervleejs is mega fien!! nit te geluve..(mit majo??)
Sorry jongens on-topic weer

bassopotmus
27 februari 2003, 15:31
owkee topic..
Uh de nek das het eerste punt, dan de hardware en conditie van je lak!!!
Veel mensen vergeten ook de control cavity..daar kan wel eens wat gewijzigd zijn..niet echt heel erg, maar een slecht gesoldeerd instrunment kan prob geven, en jah dan plug je in he...
Trouwens..ben jij dezelfde van de Explorer Aria?? Ik voeg je bij msn..mischien wil ik indd wel meegaan maar is nu wat kortdag he??
Maar zie net dat er niets van email in je profiel staat....mijne dan maar
four_string_funkateer@hotmail.com

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bassopotmus op 2003-02-27 15:32 ]</font>

dikkie dik
27 februari 2003, 16:51
tip: misschien moet je ook naar het geluid luisteren, een tweedehandse bas kopen die niet klinkt is ook niks ook al is ie heel goedkoop. klank gaat boven alles, (bij mij dan) :smile: