PDA

View Full Version : vochtig



charles
10 juli 2008, 19:50
Hoi,

Ik heb een paar topics gelezen over lage vochtigheid, maar niet veel over hoge luchtvoghtigheid op het forum gevonden.

Ik heb vorige week een nieuwe L'Arrivee 03-OM gekocht, ik vind het een prachtige gitaar en ben er ontzettend blij mee. Heel simpel qua uiterlijk (ik hou zelf erg veel van niet teveel glans op een gitaar) en een heel mooi geluid - de hoge noten gaan zo lang door. Ik heb een paar hele korte samples opgenomen, zowel de opnamens als mijn gitaarspel moeten verbeterd worden, maar met deze gitaar is oefenen gewoon hartstikke leuk.
Etude (http://www.juggles.nl/etude.MP3)
Green July (http://www.juggles.nl/green.MP3)
Planxty Irwin (http://www.juggles.nl/col.MP3)

Maar, het gaat niet over de gitaar zelf, of het spelen, eigenlijk. Ik heb jaren lang gitaren gehad, allemaal massief bovenblad, laminaat zijkanten/achterkanten. Nooit problemen mee gehad, desondanks de vochtigheid elke zomer en de kachel en droge lucht elke winter/lente.

Ik heb deze L'Arrivee zo'n zes dagen, en de vochtigheid begint me een beetje zorgen te maken. De eerste paar dagen was het prima (als waren de snaren een beetje hoog, maar ik moet er even mee wachten voordat ik de brug en evt. de nek aanpas), maar nu maak ik me steeds meer zorgen.

Hij klinkt nog steeds goed, de bovenkant en achterkant zijn niet heel erg bol (de achterkant is misschien iets gezwollen), maar de lak is na vier dagen veranderd. Heel veel pikjes/lijnen op vooral de zijkanten (ik heb er een foto van genomen):
http://www.juggles.nl/finnish.jpg

Jammer, maar ik maak me meer zorgen over de naden en lijm die langzamerhand zichtbaar worden. Ik zie binnen de gitaar steeds meer lijm, waar de "bracing" aan de achterkant/zijkanten vastgelijmd is.

Hebben jullie ook probelmen met hoge luchtvochtigheid, en hoe kan je het aanpakken?

Ik heb silica gel zakjes besteld (krijg ik over een paar dagen), en heb er nu een zakje van mijn Martin DM en een sokje met rijst in de koffer. Ik heb de koffer een tijdje met koude lucht geprobeerd te drogen, en een ventilator op stand 1 af en toe op mijn gitaar gericht (van een afstand), ook om het een beetje te drogen. Verder een paar vochtvreter in de kamer (maar ik hou het niet uit als we de hele dag de deuren dicht moeten hebben, dus buitenlucht komt wel gewoon steeds naar binen).

Nog andere ideeen? Ik heb gelezen dat hoge vochtigheid wel mee valt, maar ik heb er geen zin in als hij nu al uit elkaar valt...

--=HANS=--
11 juli 2008, 08:46
Merkwaardig verhaal.

Hoe hoog is die luchtvochitgheid bij jou?
Een hoge luchtvochtigheid is in principe veel minder schadelijk dan een (te) lage. Als je gewoon normaal ventileert, dus niet alles potdicht houdt dan zou je in ons klimaat eigenlijk geen probleem mogen hebben.
Dat je steeds meer lijm gaat zien bij de bracing komt me ook heel erg vreemd over. In principe zwelt het hout als het vochtiger wordt en krimpt het als het droger wordt. Daar zit ook het probleem, als het hout door droogte scheurt dan is dat moeilijk te herstellen. Als het hout door te veel vocht vervormt dan is dat door een luthier weer in orde te maken.
Dus als het bij jou overdreven vochtig is dan worden de balkjes dikker terwijl er niet meer lijm komt dus de kans dat je dan juist minder lijm ziet lijkt me groter.

Als de luchtvochtigheid zo groot is dat je gitaar er last van heeft dan los je dat niet op met zakjes silicagel of sokken met rijst, je zal iets aan de omgeving moeten doen.

Ik vraag me ook af of iets drogen met koude lucht de beste manier is. Warme lucht heeft de eigenschap dat het veel meer water kan bevatten. Denk maar aan een wasdroger, die werk met lucht die koel genoeg is om het wasgoed niet te beschadigen maar zo warm mogelijk om zoveel mogelijk vocht te kunnen dragen.

Jeroen76
11 juli 2008, 09:18
Ik heb niet zo heel veel verstand van hout, maar dit verhaal rammelt. Tenzij je paddestoelen kweekt, zo er niet zoveel aan de hand moeten zijn. Het lijkt er meer op dat het veel te droog is in huis. Dan gaat hout zweten en de lak opborrelen. Dus zeker niet gaan drogen of zoiets. Gewoon goed ventileren, dus s'morgens lekker de ramen open zetten. Mocht dit zo blijven dan terug met die gitaar, want dan is de lak niet goed aangebracht en krijg je dus problemen.
Succes met een verder prachtige gitaar.
Jeroen

charles
11 juli 2008, 10:12
Ik heb bijna de hele dag de balkondeur en ramen open, anders is het hier te warm in huis. Het waait hier dus de hele dag door. Mijn hygrometer geeft een vochtigheid van 65-75% aan, volgens mij is het mogelijk dat het misschien iets vochtiger is. Het is in ieder geval niet droog hier bij ons.

Ik neem aan dat ik steeds meer lijm begin te zien, omdat de stukken hout niet allemaal gelijk zijn. De achterkant en zijkanten zijn dun, en nemen sneller vocht op dan de bracing. De dunne hout zwelt meer en dan zie ik meer naden/lijm. Ik kreeg een boekje met de gitaar van L'Arrivee en zichtbare naden/lijm was gewoon een van de punten die op een vochtig gitaar wees.

Ook de lak is volgens het boekje een "symptoom" (het begint in de hout te trekken, omdat de hout zwelt).

Daarom denk ik dat het te vochtig is (en ook omdat de hygrometer steeds rond de 70% zit).

Ik wou geen warme lucht gebruiken, ik weet niet wat dat met een gitaar kan doen. Ik las gewoon op o.a. de Taylor site en op andere fora dat je beter met koele lucht de koffer en af en toe de gitaar kan proberen te drogen. Warme lucht droogt wel sneller, natuurlijk, maar ik weet niet of dat goed is.

Ja, ik weet niet of er veel veranderd met een aantal silica gel zakjes, maar ik weet niet hoe ik het anders moet aanpakken.
Ik hou alles open hier in huis, en het ventilieert goed. Misschien is het een tijdje aan het acclimatiseren?

--=HANS=--
11 juli 2008, 10:24
De waardes die je aangeeft zijn absoluut normaal voor deze tijd van het jaar. De luchtvochtigheid is hier in huis op dit moment 64% en ik heb, behalve dat ik wat vaker moet stemmen dan normaal, nergens last van.

Als je echt denkt dat er iets mis is met je gitaar kun je er maar beter even mee naar de winkel terug gaan en hen er naar laten kijken.

charles
12 juli 2008, 22:01
Ik heb tot nu toe verder geen problemen mee gehad, behalve de lak dan (en de lijm, maar misschien is het gewoon iets sloridger gedaan, en het was me niet opgevallen..?). Ik heb gisteren de snaren vervangen, de bovenblad is niet bol (vrij plat boven het klankgat, misschien een mm ronding).

In ieder geval, gezien de snaren een beetje hoog zitten, wil ik eigenlijk dat iemand met ervaring een "set-up" doet (en er meteen naar kijkt, verder). Ik zou de brug zelf kunnen verlagen, maar weet niet genoeg over de nek om zelf te kunnen beoordelen of dat evt. ook aangpast moet worden. En ik vind het te mooi klinken om het zelf te doen, eigenlijk.

Ik zal on-line kijken naar luthiers, maar kent iemand toevallig een adres in de regio Frieslang/Groningen dat ervaring heeft met akoestische gitaren? Ik ga liever niet terug naar de winkel om een set-up te doen, eerlijk gezegd.

In ieder geval, bedankt voor alle reacties en ervaringen!

DeiDRagonas
13 juli 2008, 00:30
Ik zou toch terug naar de winkel gaan. Al is t maar om dit rare geval voor te leggen, misschien is de lak inderdaad slecht aangebracht en kunnen ze dit compenseren.

Voor een afstelbeurt zou ik de gitaar gewoon naar Rikkers in de stad Groningen brengen.

R.

hansli
13 juli 2008, 00:43
Voor een afstelbeurt zou ik de gitaar gewoon naar Rikkers in de stad Groningen brengen.R.

we gaan hier toch geen reclame maken?

rare tip trouwens, waarom niet laten stellen bij de verkoper?

je weet trouwens niet een waar TS woont, lijkt me

DeiDRagonas
13 juli 2008, 01:00
Nope, geen reclame want ik heb zelf niks met Rikkers te maken.

De TS geeft zelf aan dat ie hem liever niet wil laten afstellen door de verkoper (En daar kan ik me wat bij voorstellen!! Doe ik zelf ook nooit, ben je hem een dikke 2 week kwijt voor enkel wat afstelwerk.. Bij Rikkers kun je erop wachten.)

En ik weet niet waar de TS woont inderdaad, maar hij vraagt om een luthier in de omgeving van Groningen...

Dus, je point is??

Grt Roy!

hansli
13 juli 2008, 01:21
OK, dan heb je helemaal gelijk

JeroenSchaaf
13 juli 2008, 01:27
Ik raad aan Don hofstee! een held! werkt bij Westerhaven.

DeiDRagonas
13 juli 2008, 02:37
OK, dan heb je helemaal gelijk

haha.. tis je vergeven...

Grt!

Pais
13 juli 2008, 14:25
Ik raad aan Don hofstee! een held! werkt bij Westerhaven.

Maar bij Don hoef je ook geen haast te hebben; je ben gegarandeerd je gitaar minstens een week kwijt :)

hadv
14 juli 2008, 17:05
Ik heb even het boekje van mijn LArrivee (D-09 RM) erbij gepakt, zij maken een indeling in zones % vochtigheid en zeggen dan wat de effecten op korte termijn (1-3 dagen) en lange termijn (langer dan 3 dagen) zijn.
Ik ga niet alles over zitten typen, maar noem er een paar:
42-55 (safe) : geen effecten kort/lang
55-70 (safe) : Lang: "soundboard and back will probably appear slightly more convex than normal. Playability may be affected.
70-85 (moderately high): Kort: Sound quality may be diminished. Soundboard may appear swollen. Action may be slightly high. Lang: Soundboard and back will appear bellied (convex), playability will be affected. Fretboard from the 14th fret on may appear reaised. Guitar will start to have a musty smell after a couple of month.
Bij meer dan 85 gaat op den duur de boel los zitten.
90-100 (extremely high): lange termijn eindigt met: Guitar will very likely deconstruct itself.

Maar ik lees niks op de lijm of de lak.

charles
14 juli 2008, 19:55
Hee, bedankt. Ik heb ok zo'n boekje gekregen, maar er zit niet zo'n schema in. Heb ik wel ergens op de L'Arrivee site gezien, geloof ik.

In mijn boekje (en op hun site, maar niet in de lijst van vochtigheid %), staat wel dat als het te droog of te vochtig is, dan kan de lak veranderen. Er staat ook dat het normal weer wordt als de vochtigheid weer goed is.

Ze leggen het zo ongeveer uit: de hout zet uit, de lak niet. Dus de lak gaat in de hout trekken (of eerder, de hout wordt "te groot" voor de lak, de lak beweegt niet mee).

Maar nogmaals bedankt voor de informatie. Ik probeer me er minder zorgen over te maken. Als ik lees dat anderen met een massieve gitaar geen last in de zomer hebben, dan neem ik aan dat het mee valt. En zo vochtig is het hier natuurlijk niet, moet wel kunnen, geloof ik (hier in huis meestal 65%, soms iets hoger maar nooit boven de 75% geweest - ik ben erg benieuwd wat het in de winter en lente wordt, maar de kamer vochtiger maken lijkt me makkelijker en goedkoper dan droger maken. En je hebt natuurlijk van die klankgat "humidifiers").


Satijn lak is natuurlijk minder beschermend dan glans, misschien dat het sneller reageert/beschadigt (maar het ziet er ook erg mooi uit, satijn, vind ik). Ik weet dat mijn Martin DM (ook satijn) erg snel vochtige plekken heeft gekregen - al na een paar uurtjes zag hij er meteen wat "bespeeld" uit.

Maar goed, hij klinkt nog geweldig en ik ben echt gek op die guitar!

--=HANS=--
14 juli 2008, 22:15
Origineel gepost door charles : maar de kamer vochtiger maken lijkt me makkelijker en goedkoper dan droger maken.

Dat valt te bezien, als het in de winter goed koud is met een schrale oostenwind en de verwarming toch een groot deel van de dag aan dan is het voor mij in ieder geval altijd een heel gedoe om de luchtvochtigheid boven een bepaald niveau te houden. Het worden hier soms wintersportachtige taferelen met natte doeken over de radiatoren. De gewone bakjes voor aan de radiator geven niet voldoende vocht af.

Pais
14 juli 2008, 23:26
KLopt ik heb hetzelfde probleem. Al zet ik fulltime water op het gasfornuis - het wordt in de vorm van condens gevangen door mn grote koude ramen (enkelglas) en terwijl de luchtvochtigheid nogsteeds rond de 35 % hing lagen er kleine plasjes op mn vensterbanken.


Met dit tot gevolg

http://i175.photobucket.com/albums/w160/PaisAD/gitaarhorror2.jpg
Een scheur in het achterblad van zeker 30 cm lang en zo breed dat ik mn pinpas erdoorheen kon halen.


Een humidifier zorde ook maar voor 2 a 3 % hogere luchtvochtigheid. Mijn gitaar vond het geen leuke winter.

--=HANS=--
14 juli 2008, 23:48
@ Pais: ik geloof dat ik het hier ooit al eens eerder gemeld heb maar mijn gitaarboer pleurt in de winter regelmatig een emmer water over z`n plankenvloer om de luchtvochtigheid op peil te houden en dat werkt prima. Voor het sluiten van de winkel water over de vloer en de volgende morgen zie je er niets meer van en is de luchvochtigheid weer op orde. Hij zet overigens ook regelmatig zo`n waterkoker aan met de deksel open zodat de boel blijft koken.

DeiDRagonas
14 juli 2008, 23:51
Maar hoe kan het dat sommige gitaren er heel veel last van hebben en anderen niet he? Ik heb een semi akoestische Crafter staan met satijnlak en een erg mooie Yamaha.. Die staan altijd zonder hoes ergens in huis.. Mn Crafter gaat zelfs rustig zonder hoes mee in de auto en wordt echt gebruikt zeg maar. Ik denk nooit na over vochtigheid en ben niet direct bang als er een keer een drankje over mn bovenblad gaat... Er is dan ook wel de nodige gebruiksschade, maar ik zweer het je zowaar ik hier sta.. Nog nooit heb ik last gehad van hout wat krimpt of uitzet.. Nooit.

Maf toch?

Grt Roy.

DeiDRagonas
14 juli 2008, 23:52
Hij zet overigens ook regelmatig zo`n waterkoker aan met de deksel open zodat de boel blijft koken.

Met andere woorden.. Tis een kwestie van afwachten totdat die toko eens in de fik gaat?

R.

Pais
15 juli 2008, 09:49
Hij zet overigens ook regelmatig zo`n waterkoker aan met de deksel open zodat de boel blijft koken.

Ja dit deed ik ook maar het werkte niet. :( Als je enkelglas hebt, worden de ramen aan de binnenkant erg koud. Hierdoor condenseert het vocht direct weer tegen de ramen op, en was de luchtvochtigheid binnen tien minuten weer van 45-50 naar 35% gekelderd.

Ik denk dat ik mijn gitaar volgende winter maar in onze gezamelijke keuken houd. Daar staat geen verwarming aan en is het altijd koud (en vochtig)