PDA

View Full Version : Typen Staalsnarig acoustische gitaren



Rempejack
25 februari 2003, 02:17
Hoewel je na het afzoeken op dit forum veel te weten komt over merken is mij nog een vraag bijgebleven over typen.

Termen zoals "solidtop", "sprucetop", "dreadnought" zeggen mij eigenlijk niets en voorzover het belangrijk is voor de keuze van een gitaar, wat hebben deze soorten te maken met de speelervaring?

Rempejack
25 februari 2003, 02:22
Niet te vergeten, de archtop en de jumbo.. :-S

JimGitaar
25 februari 2003, 10:38
De typen staalsnarige gitaar hebben te maken met de klank.
Een Jumbo heeft een hele volle klank door zijn grote klankkast.
Elke soort heeft een eigen klank, en om de juiste klank te vinden moet je gewoon heel wat gitaren uitproberen.

Buzz
25 februari 2003, 11:47
Op 2003-02-25 02:17, schreef Rempejack:
Hoewel je na het afzoeken op dit forum veel te weten komt over merken is mij nog een vraag bijgebleven over typen.

Termen zoals "solidtop", "sprucetop", "dreadnought" zeggen mij eigenlijk niets en voorzover het belangrijk is voor de keuze van een gitaar, wat hebben deze soorten te maken met de speelervaring?


Solid top = massief bovenblad (dit i.t.t. een gelamineerd bovenblad): geeft een mooiere vollere klank

Spruce top = bovenblad (solid of gelamineerd) van sparrenhout. geeft een helderder klank dan bv cederhout.

Dreadnought = een body die wat minder getailleerd is (country en western model) m.a.g. meer bovenblad, dus meer volume. Wordt vnl gebruikt door plectrum-spelers.

Speelervaring kun je op allemaal opdoen :smile:

Rempejack
25 februari 2003, 12:22
Thanx voor de reacties... Wat staalsnarig inhoud, zover was ik al. Maar gezien ik nooit een plectrum gebruik kan ik dus beter niet naar een dreadnought zoeken. Ik denk dat ik de rest maar zelf moet ervaren he! Thanx!..