PDA

View Full Version : Bijgeluid



zwama
10 juli 2008, 16:48
Mijn zoon is in het bezit van een Epiphone ES-175 (reissue). Na het aanslaan van de D-snaar of bij de D op de A-snaar hoort hij een metaalachtig bijgeluidje. Zeer irritant. Hij is al met de gitaar naar de verkoper geweest en deze heeft tevergeefs geprobeerd hier iets aan te doen. Alle schroefjes en losse delen zijn nagekeken en vastgezet, maar niets helpt. Het geluid komt ergens uit de kast. Men vertelde ons vervolgens dat dit type gitaren (semi-akoustische jazzgitaren) altijd bijgeluiden heeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Is deze bewering juist?

Dirk_Hendrik
10 juli 2008, 17:06
Die bewering is niet juist.

Heeft die gitaar een slagplaatje? Mijn ervaring is dat die nog wel eens willen meetrillen.

Don Capo
10 juli 2008, 17:21
Lijkt mij een geval van een verkoper zonder kennis. er zijn zat mensen hier die kunnen helpen als ze de gitaar zouden zien maar ik zou geen genoegen nemen met zo'n antwoord van de verkoper

zwama
10 juli 2008, 17:22
Hij heeft inderdaad een slagplaatje, maar ook zonder dit plaatje blijf je dit bijgeluidje horen. Volgens ons komt het echt van binnen uit de kast.

Don Capo
10 juli 2008, 17:26
Het kan volgens mij niet uit de kast komen. Een metaalachtig geluidje komt vaak door fretbuzz of snaareindes die tegen elkaar aankomen. Het aanpassen van de kam of brug of bijvijlen van fretten zou een oplossing kunnen zijn. Iets uit de kast lijkt mij onwaarschijnlijk....

hendrix2
10 juli 2008, 17:33
Het kan volgens mij niet uit de kast komen. Een metaalachtig geluidje komt vaak door fretbuzz of snaareindes die tegen elkaar aankomen. Het aanpassen van de kam of brug of bijvijlen van fretten zou een oplossing kunnen zijn. Iets uit de kast lijkt mij onwaarschijnlijk....
NIet zo onwaarschijnlijk hoor. Kan iets van de elektronica zijn, iets dat loszit, hapert ofzo... Lijkt me dat die verkoper het niet meteen vond en daarom maar zei dat dat altijd was ofzo. Moest het gewoon fretbuzz zijn, had hij ongetwijfeld kunnen helpen.

zwama
10 juli 2008, 17:35
Fretbuzz is het zeker niet en ook de snaareindjes raken elkaar niet.

Dirk_Hendrik
10 juli 2008, 17:51
Nog een poging, elementen die meetrillen? Dus, expirimenteer en geef lichte druk (met vinger) op de elementen terwijl je die d speelt.

Mr.Fingers
10 juli 2008, 18:59
Potmetertje dat niet volledig vast zit, output dat niet volledig vast zit, een schroefje op de brug dat niet aangespannen is (voor de intonatie van de zadeltjes te regelen),...


Ik heb vanmiddag eventjes op een Gibson ES175 (de grote broer van de gitaar in kwestie hier), en daar ratelde niets mee.

Rocketman
10 juli 2008, 19:22
Is het geluidje ook te horen over de versterker?

fluitketel9
10 juli 2008, 19:30
is het niet zo'n ploink-achtig geluidje. Dan kan het zijn dat die snaar zo'n metaal achtig dinkie op je fretboard met zo'n moeilijk woord aanraakt (ik kom ff niet op het woord)

P.S. mischien heeft het te maken met die harmonic die daar op de 5de fret zit.

Don Capo
11 juli 2008, 11:13
Sorry sorry, ik zat helemaal in de akoestische sfeer. Wat Hendrix2 zegt!

zwama
15 juli 2008, 11:13
Hallo Forumleden,

Bedankt voor jullie reacties. We hebben de oplossing nog niet gevonden. We krijgen bovendien tegenstrijdige informatie. We hebben inmiddels van twee verkopers te horen gekregen dat de meeste van dit soort gitaren bijgeluidjes hebben. We hebben ook een wat duurdere Gibson geprobeerd. Deze had precies hetzelfde als onze gitaar en maakte zelfs nog meer lawaai. Het blijft een raadsel. Wel vervelend. Nogmaals bedankt.

Kim Wilson
15 juli 2008, 11:48
In mijn hollowbody (Ibanez Artcore) rammelt ook wel iets mee. Ik denk dat het de bedrading is die tegen de kast ligt, en daardoor meetrilt. Versterkt hoor ik er niks van, dus ik stoor me er niet aan. :)

snaarplukker
15 juli 2008, 11:49
Hoort je ook geluid als je de gitaar heen en weer schudt?

Cees

aaronstonebeat
15 juli 2008, 12:25
Mijn zoon is in het bezit van een Epiphone ES-175 (reissue). Na het aanslaan van de D-snaar of bij de D op de A-snaar hoort hij een metaalachtig bijgeluidje. Zeer irritant. Hij is al met de gitaar naar de verkoper geweest en deze heeft tevergeefs geprobeerd hier iets aan te doen. Alle schroefjes en losse delen zijn nagekeken en vastgezet, maar niets helpt. Het geluid komt ergens uit de kast. Men vertelde ons vervolgens dat dit type gitaren (semi-akoustische jazzgitaren) altijd bijgeluiden heeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Is deze bewering juist?

Heeft zo'n ES-175 niet een brug die los op de welfde top staat? Als die niet netjes op elkaar aansluiten, kan ik me voorstellen dat dat bij sommige tonen rammeltjes veroorzaakt.
Alles wat niet goed vastzit, kan bijgeluiden veroorzaken. Kan moeilijk zijn om te bepalen waar het precies vandaan komt. Onversterkt heel goed luisteren; misschien kun je ergens een stetoscoop (zo'n ding wat de dokter om z'n nek heeft) lenen om 't op te sporen?

Ik denk maar even hardop.

beruk
16 juli 2008, 13:54
Het is zo'n staarstuk toch?:
http://www.stewmac.com/product_images/1lg/0189/Thin_Body_Trapeze_Tailpiece_Detail.jpg

Die van mijn epiphone joe pass (andere vorm) rammelt mee: de bevestiging aan de gitaar die het staarstuk vast houd zit niet naadloos. Mij viel ook een soort rare rammel op en met inderdaad de stethoscoop van mijn werk hoorde ik dat de bron van de rammel bij het staartstuk ligt. Ik hoor het niet bij versterkt spelen maar acoustisch is het wel ergerlijk. Wellicht heeft zoiets er minder last van
http://www.archtop.com/PageMill_Resources/Guitars/47L5N_tp.jpg