PDA

View Full Version : welke van de 3?



joel
10 juli 2008, 14:32
Ik heb een tijdje gezocht naar een gitaar die de prijs zeer zeker waard was, die ik mooi vond, en van een zekere kwaliteit was. helaas von d ik er 3 heel mooi.
de drie zijn: een gibson explorer, een jackson rr5 en een esp ltd mp-600
Ik zal er wat plaatjes en specefiekaties bij zetten.

Gibson explorer
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/8/0/0/374800.jpg
de voortse

link:
gibson explorer (http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Gibson-Explorer-76-CH-Cherry-incl.-Case/art-GIT0000752-001)

Jackson rr5
http://www.onlinestagegear.com/brand/Jackson/PRO/RR5-BLACK.JPG

Link: jackson rr5 (http://www.jacksonguitars.com/products/search.php?partno=2913002548)
klik op specifications voor meer duidelijkheid

ESP LTD MP-600
http://www.instrumentbutikken.no/images/MP-600.jpg

link:
esp ltd mp-600 (http://www.espguitars.com/guitars_padge.html)
de onderste van de twee

Hier zijn nog een aantal dingetjes waar jullie ze op kunnen beoordelen:

Hoe ze eruit zien (vindt je ze mooi)
Kwaliteit (ben je bekent met een bepaalde kwaliteit per brand)
intonatie (sommige gitaren intoneren beter dan andere)
geluid (welke pickups klinken het beste in welke houtsoort bij welk metaal)
balans (welke gitaar "hangt" het beste aan zijn riem, sommige gitaren vallen naar voren door een te zware headstock)
comfort (welke zit het beste) (er zijn mensen die een jackson king V beter vinden zitten dan een een esp M-II)

Welke zou jij kiezen als je op deze dingetjes zou letten?
(helaas wist ik niet hoe je een enquête ervan moest maken)

HertogJanNL
10 juli 2008, 14:48
Als je die Gibson kan betalen dan ga je ze toch zeker wel even uittesten? Bij zulke bedragen lijkt me dat niet meer dan logisch...

AgileGhost
10 juli 2008, 14:52
De explorer is het meest comfortabel (zowel zittend als staand) en imo ook het mooist. Scoren dat ding!

Gothra
10 juli 2008, 14:54
ik zou voor de rr of ltd gaan, maar je moet ze gewoon gaan proberen.. explorer is idd het meest comfortabel maar aan zo'n v kan je wennen

joel
10 juli 2008, 15:14
o ja, ik was vergeten er bij te zeggen dat ze allemaal ongeveer 1000 euro kosten

Orpheo
10 juli 2008, 15:54
de explorer. intoneren gaat bij allen even makkelijk (tune o matic brug) maar de gibson is mooier qua shape, betere tone imho, mooier hout, meer mojo,meer feel...

pannekoek
10 juli 2008, 15:57
DE GIBSON EXPLORE (WEL DE WITTE!!!!)
of de jackson rr5

joel
10 juli 2008, 16:02
Nou (ik wel de esp niet verdedige ofso) maar is tonepros locking niet beter dan tune-o-matic? en locking tuners beter dan mini grovers? of is de kwaliteit van de gibson zo extreem goed dat dat niet uitmaakt (nogmaals ik wilde esp niet verdedigen, het zijn alleen maar wat feitjes en volledig objectief bedoeld)

Orpheo
10 juli 2008, 16:43
Nou (ik wel de esp niet verdedige ofso) maar is tonepros locking niet beter dan tune-o-matic? en locking tuners beter dan mini grovers? of is de kwaliteit van de gibson zo extreem goed dat dat niet uitmaakt (nogmaals ik wilde esp niet verdedigen, het zijn alleen maar wat feitjes en volledig objectief bedoeld)

tonepros is gewoon een manier om je brug vast te zetten. het is gewoon een aangepaste versie van de gotoh ToM, letterlijk. en verschil in materiaal tussen de tonepros en de ToM van gibson is er (dus) niet.

en locking tuners kunnen beter zijn, maar hoeft niet. het is even stemvast, het snaarwisselen is alleen wat makkelijker. Maar dan nog scheelt 't je seconden ofzo, boeiend. grovers op gibsons zijn solide genoeg. als Dommenget (geweldige bouwer uit duitsland) minigrovers gebruikt, lijkt mij dat wel goed genoeg ;)

maar t gaat om de sound, niet om de hardware. IK vind gibsons beter klinken dan esp, IK vind ze lekkerder spelen. esp/LTD voelt als speelgoed, en ze gebruiken minder goed hout. imho.

joel
10 juli 2008, 17:09
oke, dat is duidelijk het boeit dus ook niet dat de esp necktroughbody is en de gibson set neck? ja daar is eigelijk weinig verschil tussen het sustain gehalten. Wat vindt je dan van de jackson tegenover de gibson?

JeanPaul du Vinnie
10 juli 2008, 17:15
ESP LTD MP-600
http://www.instrumentbutikken.no/images/MP-600.jpg


'k Weet niet of je je er bewust van bent, maar da's een Bullet For My Valentine sig. Ik zou er alleszins niet mee gezien willen worden. :satisfie:

joel
10 juli 2008, 17:27
ja ik weet dat daarvan is maar als je dat er even buiten laat is ie bes mooi IMO
net als de andere twee IMO

Orpheo
10 juli 2008, 17:53
oke, dat is duidelijk het boeit dus ook niet dat de esp necktroughbody is en de gibson set neck? ja daar is eigelijk weinig verschil tussen het sustain gehalten. Wat vindt je dan van de jackson tegenover de gibson?

nee, das een gimick mijns inziens. zoals je wellicht hebt kunnen lezen ben ik er fel voorstander van om sustain los te koppelen van set-neck, neckhru of bolt on. als de bouw goed is, sustaint het wel.

de jackson vind ik gewoon bruut en bruut lelijk. de hals is te dun (mijn probleem ook met LTD/esp!) wiebelig, en te dunne tone. pups kunnen een hoop maskeren en oplossen, maar je voelt gewoon dat je weinig body hebt en weinig massa, en dat is met pups niet op te lossen.

en ik heb iets tegen gitaren die meer zijn dan 500E, en gemaakt zijn in azie. ze zijn namelijk gewoon overpriced. dean maakt voor 500-600 eurootje geweldige gitaren in korea, en waarom jackson en esp daar dan 1000+ euro voor vragen snap ik niet :)

en t hout is gewoon beter. sperzels kosten maar 70 dollar, dus das 't geld niet. een setje seymour duncans, 150 euro (ebay). als je perse tonepros wilt: 200E. maar de gibson is van zichzelf al ruim goed genoeg.

maar goed, mijn mening weetje nu :) succes.

Mr.Fingers
10 juli 2008, 17:57
XPLORER!!!duidelijk?

pannekoek
10 juli 2008, 17:59
nee, das een gimick mijns inziens. zoals je wellicht hebt kunnen lezen ben ik er fel voorstander van om sustain los te koppelen van set-neck, neckhru of bolt on. als de bouw goed is, sustaint het wel.

de jackson vind ik gewoon bruut en bruut lelijk. de hals is te dun (mijn probleem ook met LTD/esp!) wiebelig, en te dunne tone. pups kunnen een hoop maskeren en oplossen, maar je voelt gewoon dat je weinig body hebt en weinig massa, en dat is met pups niet op te lossen.

en ik heb iets tegen gitaren die meer zijn dan 500E, en gemaakt zijn in azie. ze zijn namelijk gewoon overpriced. dean maakt voor 500-600 eurootje geweldige gitaren in korea, en waarom jackson en esp daar dan 1000+ euro voor vragen snap ik niet :)

en t hout is gewoon beter. sperzels kosten maar 70 dollar, dus das 't geld niet. een setje seymour duncans, 150 euro (ebay). als je perse tonepros wilt: 200E. maar de gibson is van zichzelf al ruim goed genoeg.

maar goed, mijn mening weetje nu :) succes.

dat iets in azie is gemaakt betekend absoluut niet dat t kut is, ibanez bijvoorbeeld, maken echt hele goede top gitaren, en lul niet dat t crap dingen zijn want vele artiesten kiezen toch voor ibanez.

dat iets in de usa gemaakt is betekend nog niet dat het meteen goed is....

ik vind wel dat je objectief moet blijven dan.

over de rr5: goede gitaar maar wel heel erg licht, t voelt alsof je een speelgoeddingetje in je hand hebt. zo licht en klein, pickups hebben wel een upgrade nodig want die seymour duncans missen heel veel kracht

YannickH
10 juli 2008, 18:02
die ltd heb ik bespeeld maar dan niet de signature maar de gewone zwarte met dot inlays en die speelt echt lekker!!!die gibson exp vind ik wat zwaar.ik zou de ltd nemen:)

Orpheo
10 juli 2008, 18:10
die ltd heb ik bespeeld maar dan niet de signature maar de gewone zwarte met dot inlays en die speelt echt lekker!!!die gibson exp vind ik wat zwaar.ik zou de ltd nemen:)

ligt eraan he. of je een dinkytoy wilt, of een gitaar :)

Aethelred
10 juli 2008, 18:22
dat iets in azie is gemaakt betekend absoluut niet dat t kut is, ibanez bijvoorbeeld, maken echt hele goede top gitaren, en lul niet dat t crap dingen zijn want vele artiesten kiezen toch voor ibanez.

dat iets in de usa gemaakt is betekend nog niet dat het meteen goed is....

ik vind wel dat je objectief moet blijven dan.

over de rr5: goede gitaar maar wel heel erg licht, t voelt alsof je een speelgoeddingetje in je hand hebt. zo licht en klein, pickups hebben wel een upgrade nodig want die seymour duncans missen heel veel kracht

Volgens mij werd er bedoeld dat als gitaren in Azie gemaakt worden, ze in theorie goedkoper zouden moeten zijn dan in de usa ivm arbeidskosten, waardoor vielleicht te concluderen is dat de 2 Aziaten wellicht overpriced zijn.

Orpheo
10 juli 2008, 18:48
dat iets in azie is gemaakt betekend absoluut niet dat t kut is, ibanez bijvoorbeeld, maken echt hele goede top gitaren, en lul niet dat t crap dingen zijn want vele artiesten kiezen toch voor ibanez.

dat iets in de usa gemaakt is betekend nog niet dat het meteen goed is....

ik vind wel dat je objectief moet blijven dan.

over de rr5: goede gitaar maar wel heel erg licht, t voelt alsof je een speelgoeddingetje in je hand hebt. zo licht en klein, pickups hebben wel een upgrade nodig want die seymour duncans missen heel veel kracht

oh pannekoek, leer eens lezen! sorry kerel, maarje leest gewoon niet goed.

Kijk, ibanez heeft de prestige serie, en de j-craft serie. dat zijn geweldige gitaren, metheel veel aandacht voor detail, met A-grade hout. LTD gebruikt geen mooi mahonie,maar nato en derglelijke troep, net als Dean bij de koreaanse gitaren. Om dan de prijs van een USA met goed hout te zetten op een aziatische met minder hout blablabla vind ik overdreven. de ltd's zijn van hetzeflde kaliber als dean. datis mijn punt.

joel
10 juli 2008, 19:03
die ltd heb ik bespeeld maar dan niet de signature maar de gewone zwarte met dot inlays en die speelt echt lekker!!!die gibson exp vind ik wat zwaar.ik zou de ltd nemen:)

ja, daar heb ik ook aangedacht, maar die slag plaat die erop zit vind ik lelijk en dot inlays op een V ook. En er zit een emg 81 in de nek watik niet zo fantastisch vind en als dat aleemaal gaat aanpassen kom je toch uit bij de mp-600, omdat hij daardoor relatief gezien goedkoper is.

joel
10 juli 2008, 19:10
oh pannekoek, leer eens lezen! sorry kerel, maarje leest gewoon niet goed.

Kijk, ibanez heeft de prestige serie, en de j-craft serie. dat zijn geweldige gitaren, metheel veel aandacht voor detail, met A-grade hout. LTD gebruikt geen mooi mahonie,maar nato en derglelijke troep, net als Dean bij de koreaanse gitaren. Om dan de prijs van een USA met goed hout te zetten op een aziatische met minder hout blablabla vind ik overdreven. de ltd's zijn van hetzeflde kaliber als dean. datis mijn punt.

Daar ben ik het niet met je eens. Qua hardware zijn deans vaker overpriced tegen over wat erop een esp of jackson zit. Bijvoorbeeld is er zo'n dean razorback met een licensed floyd en brand elemente voor ongeveer 1000 euro waarvoor je bij esp een gitaar krijgt met een orginele floyd en emg's. Ik ben geen fan van floyds maar toch is het een verschil

JimiDylan
10 juli 2008, 19:15
Exploreeeeer!!!!

Orpheo
10 juli 2008, 19:22
Daar ben ik het niet met je eens. Qua hardware zijn deans vaker overpriced tegen over wat erop een esp of jackson zit. Bijvoorbeeld is er zo'n dean razorback met een licensed floyd en brand elemente voor ongeveer 1000 euro waarvoor je bij esp een gitaar krijgt met een orginele floyd en emg's. Ik ben geen fan van floyds maar toch is het een verschil

dat vna de razorback heeft met dimebag's naam te maken, maar als je kijkt naar de koreaanse singlecut (solero ofzo?) of de hardtails, is dat echt wel kwaliteit. al zou je upgraden naar seymour duncan, earvana, OFR/tonepros, dan ben je nog goedkoper uit.

joel
10 juli 2008, 19:30
dat vna de razorback heeft met dimebag's naam te maken, maar als je kijkt naar de koreaanse singlecut (solero ofzo?) of de hardtails, is dat echt wel kwaliteit. al zou je upgraden naar seymour duncan, earvana, OFR/tonepros, dan ben je nog goedkoper uit.

Daar geef ik je gelijk; het was ook maar un vergelijking tussen twee afzonderlijke gitaren. Het is een hele practische oplossing, maar persoonlijk vind ik dat deans oerlelijk zijn, maar buiten dat is een hele practische oplossing

Orpheo
10 juli 2008, 20:11
Daar geef ik je gelijk; het was ook maar un vergelijking tussen twee afzonderlijke gitaren. Het is een hele practische oplossing, maar persoonlijk vind ik dat deans oerlelijk zijn, maar buiten dat is een hele practische oplossing

ghehe. de soltero (zo heet ie geloof ik!) vind ik echt wel een mooi ding, en de flying vee's ook. gewoon, mooi afgwerkt, klinkt gweldig. speelt geweldig. en gewoon, het smoelt lekker.

euroboy
10 juli 2008, 20:12
Die fucking gibson en de witte!!!

Megadeth_
10 juli 2008, 20:45
Daar ben ik het niet met je eens. Qua hardware zijn deans vaker overpriced tegen over wat erop een esp of jackson zit.

Wartaal. Dean heeft uitstekende hardware in hun budgetlijnen. De niet-signature series van Dean zijn kwa prijs/kwaliteitsverhouding zowat de beste die je kunt hebben.

Als ik er 1 merk moet uitpikken dat overpriced is, zal het wel LTD/ESP zijn en ik denk dat velen dat kunnen beamen. Ze zijn knap afgewerkt maar ik vind ze niet echt lekker spelen/klinken.

En onthou: echte floyds zijn voor snobs. Met een degelijke licensed is niets mis, dus laat dat je keuze daardoor niet beïnvloeden.

Orpheo
10 juli 2008, 20:49
Wartaal. Dean heeft uitstekende hardware in hun budgetlijnen. De niet-signature series van Dean zijn kwa prijs/kwaliteitsverhouding zowat de beste die je kunt hebben.

Als ik er 1 merk moet uitpikken dat overpriced is, zal het wel LTD/ESP zijn en ik denk dat velen dat kunnen beamen. Ze zijn knap afgewerkt maar ik vind ze niet echt lekker spelen/klinken.

En onthou: echte floyds zijn voor snobs. Met een degelijke licensed is niets mis, dus laat dat je keuze daardoor niet beïnvloeden.

een licensed van gotoh is niks mis mee, maar een echte floyd is soms zelfs goedkoper dan een licensed...kom op... 120 euro voor een OFR vergeleken bij soms wel 150 voor een wilkinson, als je bij de verkeerde winkels shopt.

Megadeth_
10 juli 2008, 20:58
een licensed van gotoh is niks mis mee, maar een echte floyd is soms zelfs goedkoper dan een licensed...kom op... 120 euro voor een OFR vergeleken bij soms wel 150 voor een wilkinson, als je bij de verkeerde winkels shopt.

Ik had het niet zozeer op die floyds, maar op de standaard floyds van de budgetlijnen. Het enige nadeel (die ik ondervonden heb bij m'n dean en jackson) is de bout die de tremolo-arm vasthoudt. Die durft weleens doordraaien indien je de arm te hard aanspant. Voor de rest zijn beiden zeer stemvast en soepel.

Orpheo
10 juli 2008, 21:11
Ik had het niet zozeer op die floyds, maar op de standaard floyds van de budgetlijnen. Het enige nadeel (die ik ondervonden heb bij m'n dean en jackson) is de bout die de tremolo-arm vasthoudt. Die durft weleens doordraaien indien je de arm te hard aanspant. Voor de rest zijn beiden zeer stemvast en soepel.

aanvankelijk, maar na een jaar of 10, bij veel gebruik soms zelfs maar 5, zijn de messen bot geworden, en is ie niet meer stemvast. bij OFR heb je dat niet,omdat de messen daar gehard staal zijn. die kunnen geloof ik een jaar of 20 mee, hooguit. Steve Vai heeft op zijn main axe ieder jaar een nieuwe, omdat hij 'm compleet misbruikt.

Madcow
10 juli 2008, 21:36
'k Weet niet of je je er bewust van bent, maar da's een Bullet For My Valentine sig. Ik zou er alleszins niet mee gezien willen worden. :satisfie:


Agree on that one :) Ik zou voor nummer 1 gaan. maar dat is MIJN mening, Ga lekker een dagje naar de gitaarboer en test alles in je prijsklasse. Looks zijn niet alles.

joel
10 juli 2008, 22:02
een licensed van gotoh is niks mis mee, maar een echte floyd is soms zelfs goedkoper dan een licensed...kom op... 120 euro voor een OFR vergeleken bij soms wel 150 voor een wilkinson, als je bij de verkeerde winkels shopt.

Een wilkinson is geen floyd, het is beter dan een floyd IMO.
Er zijn ook mooie deans, maar die zijn dan weer verneukt door die lelijke headstock of zo'n plaat onder de de string thru body(ik weet dat de jackson ook zo'n plaat heeft, maar daar ging het me ff niet om

joel
10 juli 2008, 22:04
Agree on that one :) Ik zou voor nummer 1 gaan. maar dat is MIJN mening, Ga lekker een dagje naar de gitaarboer en test alles in je prijsklasse. Looks zijn niet alles.

Ja, maar je gaat toch geen gitaar spele die lelijk vindt?

Orpheo
10 juli 2008, 22:04
Een wilkinson is geen floyd, het is beter dan een floyd IMO.
Er zijn ook mooie deans, maar die zijn dan weer verneukt door die lelijke headstock of zo'n plaat onder de de string thru body(ik weet dat de jackson ook zo'n plaat heeft, maar daar ging het me ff niet om

gewoon nieuwsgierig: hoezo? ik vind wilkinson een overrated systeem. floyd is super-stemvast,en tonesucking? niks van gemerkt.


ik geef wilkinson wel dit mee: ze zijn goed te intoneren (nou ja, ze zijn intoneerbaar, wat je van floyds niet kunt zeggen!). Maar ik ga voor imho dé wilkinson-killer; hipshot. beter/makkelijker te intoneren, mooier ontwerp, zadels die niet zijlings kunnen bewegen (ala prs trem dus! vast in een groot blok, en niet op een plaat), beter tremblok, zwaarder (imho beter voor tone), popin arm die afstelbaar is, en: rollers ipv mesjes.

Megadeth_
10 juli 2008, 22:10
aanvankelijk, maar na een jaar of 10, bij veel gebruik soms zelfs maar 5, zijn de messen bot geworden, en is ie niet meer stemvast. bij OFR heb je dat niet,omdat de messen daar gehard staal zijn. die kunnen geloof ik een jaar of 20 mee, hooguit. Steve Vai heeft op zijn main axe ieder jaar een nieuwe, omdat hij 'm compleet misbruikt.

Hm, daar kan ik inkomen, dus word ik binnen dik 5jaar een snob :( .

joel
10 juli 2008, 22:40
gewoon nieuwsgierig: hoezo? ik vind wilkinson een overrated systeem. floyd is super-stemvast,en tonesucking? niks van gemerkt.


ik geef wilkinson wel dit mee: ze zijn goed te intoneren (nou ja, ze zijn intoneerbaar, wat je van floyds niet kunt zeggen!). Maar ik ga voor imho dé wilkinson-killer; hipshot. beter/makkelijker te intoneren, mooier ontwerp, zadels die niet zijlings kunnen bewegen (ala prs trem dus! vast in een groot blok, en niet op een plaat), beter tremblok, zwaarder (imho beter voor tone), popin arm die afstelbaar is, en: rollers ipv mesjes.

Bent ut met je eens dat de wilkinson er kut uitziet tegen over de floyd, maar ik heb gewoon een hekel aan die locking nut en ze zijn handiger als je in verschillende tunings speelt. Ik speel namelijk in E en drop C en alles er tussenin, dan is een floyd niet handig

Orpheo
10 juli 2008, 22:58
Bent ut met je eens dat de wilkinson er kut uitziet tegen over de floyd, maar ik heb gewoon een hekel aan die locking nut en ze zijn handiger als je in verschillende tunings speelt. Ik speel namelijk in E en drop C en alles er tussenin, dan is een floyd niet handig

ah tja, dan ben ik 't helemaal met je eens, als je t zo bekijkt. eindelijk een reactie over een floyd, die goed onderbouwt is .

Tapirdier
10 juli 2008, 22:58
De explorer, die is namelijk veel mannelijker dan de rest 8-)