PDA

View Full Version : elementen switch op een Stingray ???



skabouter
25 februari 2003, 00:52
die musicman stingrays hebben 1 zo`n humbucker, met grote polen. je weet wat ik bedoel ?

maar soms hebben ze ook een elementen switch. is dat een 5 way, of een 3 way ?

3 way kan ik me voorstellen. maar wat kan je nou met een 5 way, op 1 zo`n humbucker ???

AllodoX
25 februari 2003, 08:57
hummbucker = 2 elementen die in tegenovergestekde richtingen gewonden zijn


stand 1 : alleen voorste element
stand 2 : voorste element en achterste element
stand 3 : alleen achterste element

en dan heb je soms ook nog de keuze om de 2 elementen in parallel / serieel te zetten, n soms ook nog een keuze om de piezo aan te zetten.

emielow
25 februari 2003, 10:16
ja wat is nou een piezo?

skabouter
25 februari 2003, 11:06
dude, daar zijn zoveel vragen over geweest, blader even terug :smile:

kijk, deze combinaties kende ik uiteraard wel, ik weet wat een humbucker is.
stand 1 : alleen voorste element
stand 2 : voorste element en achterste element
stand 3 : alleen achterste element

maar ik vraag me dus af waar die andere 2 swich mogelijkheden voor staan (als het inderdaad een 5-way is)
parallel kan inderdaad. piezo niet, want stingrays met piëzo`s hebben een 5e draaiknop !

bassopotmus
25 februari 2003, 15:06
Volgens mij hebben die sterlings(geevolueerde vorm van SR) alleen een 3 way switch....

het zou nog kunnen serieel en parallel te schakelen??

skabouter
25 februari 2003, 15:47
in serie staat een humbucker toch altijd ?

AllodoX
26 februari 2003, 09:01
hummbucker staat meestal serieel standaard jah.. maar is makkelijk parallel te maken.

5 - standen schakelaar kan uiteraard ook nog iets zijn van :

1) voorste
2) achterste
3) voorste + achterste parallel
4) voorste + achterste serieel
5) voorversterker bypass ( passief )

Joghy
26 februari 2003, 10:21
Nope. Bij MM is er bij mijn weten nooit een stand om de voorversterker uit te schakelen. Zie
http://www.ernieball.com/mmonline/techinfo/
voor wat de verschillende standen van de switch doen. Er zitten nogal wat exotische dingen bij - vooral bij de Sabre ...

Joghy
26 februari 2003, 17:03
Dus !

3-way switch: series - single coil (dichtst bij de brug) + hum canceling coil - parallel. Indien piezo aanwezig, blijft de switch werken zoals hiervoor gezegd; de balans tussen de humbucker en piezo wordt met een panpot geregeld.

5-way (enkel op Sabre): neck pu (parallel) - neck pu + bridge pu (beiden parallel) - bridge pu (parallel) + 1 coil van neck pu (dichtst bij brug) - 1 coil van neck pu (dichtst bij de brug)

De Silhouette Bass Guitar is nog exotischer, maar wschl niet van toepassing op de originele vraag :smile:

Joghy
26 februari 2003, 17:31
Oeps - foutje - moet zijn:
5-way (enkel op Sabre): neck pu (parallel) - neck pu + bridge pu (beiden parallel) - bridge pu (parallel)- bridge pu (parallel) + 1 coil van neck pu (dichtst bij brug) - 1 coil van neck pu (dichtst bij de brug)

bassopotmus
26 februari 2003, 19:29
Maar die Sabres maken ze toch niet meer???

skabouter
26 februari 2003, 23:07
ok, maar waar deze topic over gaat !!!

IK HAD HET OVER MM`S MET 1 ZO`N HUMBUCKER IN BRUG-POSITIE ! ! en dan 5 way. das toch raar ????

Joghy
27 februari 2003, 08:48
Nog nooit gezien, 1 humbucker met 5-way switch (althans niet bij MM). Iemand wel?

skabouter
27 februari 2003, 10:50
ja, ik ! wat dacht je hiervan:

http://www.ernieball.com/musicman/instrument_images/large/151/151-90-40-02.jpg

of is dat een 3-way :-s ????

Joghy
27 februari 2003, 13:00
Het is een 3-way met piezo ... zie
http://www.ernieball.com/mmonline/techinfo/controls/cfd_stingray5_piezo.gif

skabouter
27 februari 2003, 13:03
aha, ok. 3 way dus bij 1 humbucker, 5-way bij 2 humbuckers. dat was mijn vraag, bedankt !!