PDA

View Full Version : Godin LGX-SA



mcannegieter
10 juli 2008, 12:57
Ik heb twee vraagjes over deze gitaar. Ten eerste, weet iemand waar je deze gitaar kunt testen? Ik woon in Utrecht dus bij voorkeur een beetje in die regio. Ik weet dat Zwier een officiele dealer is, maar Zeeland is wel een lange reis.
Daarnaast ben ik benieuwd naar de ervaringen van mensen (als die er zijn), vooral qua geluid, bespeelbaarheid en het schakelen tussen piezo en de humbuckers. Volgens mij kan je niet direct schakelen tussen deze twee, alleen door volume van één van beide dicht te draaien. Is dit zo? Lijkt mij nogal onhandig ivm het snel wisselen in een nummer.

Bedankt voor de reacties.

Bastin
10 juli 2008, 13:01
musik produktiv heeft ze.

ik zie bij je profiel enschede staan dus dat is maar eventjes de grens over.

Orpheo
10 juli 2008, 13:08
voor piezo pak je gewoon de piezo output (of de losse, of het was een stereojack, weet ik niet meer zeker). en dan lus je die naar de PA door, en met een pedaaltje (ab pedaaltje dus) kan je dan naar je gewone pickups.



edit: effe de handleiding bekeken. tis dus een mix-jack (mag+piezo) en eentje voor alleen magnetische pups. stop in beiden een kabel, lus die door naar een ab-box, en zo kan je schakelen. wel moet je dan snel 2 knoppies indrukken, maar das sneller dan een pot draaien.

ikzelf zou 't anders doen, qua bedrading, maar ok :)

mcannegieter
10 juli 2008, 13:29
Zie dat mn profiel nog oud is, ik woon sinds kort in Utrecht. Weet iemand daar een winkel met Godins?

Orpheo
10 juli 2008, 13:40
Zie dat mn profiel nog oud is, ik woon sinds kort in Utrecht. Weet iemand daar een winkel met Godins?

feedback.

10 tekens.

tomcat
10 juli 2008, 13:45
Ik heb zelf een LGX (geen SA) maar toch even mij ervaringen.

- het akoestisch element is geen piezzo, maar een LR Baggs, met een equilizer op de gitaar.
- je kan kiezen om op de gitaar zelf te schakelen naar enkel elektrisch, enkel akoestisch en samen
- dan kan je ook nog eens tussen de elektrische elementen schakelen via een 5-wegs schakelaar

Ik opteer ervoor de uitgangen apart te gebruiken (in het geval van de SA dus ook nog eens de synth-uitgang).

Je kan dan je elektrisch geluid volledig afstellen via je effecten en op je amp, zonder rekening te houden met het akoestisch signaal, dat een eigen soort versterking nodig heeft. Je kan dit bij optredens door rechtsreeks naar het mengpaneel tegaan en je geluid in de monitor te vragen.
De mix van het geluid bepaal je best zelf op je gitaar. Ik bepaal op het podium zelf het volume van de akoestische klank door op de gitaar zelf het volume (aan de equilizer) te regelen. De PA-man hoeft niks te doen. Wens je enkel akoestisch geluid, dan schakel je gewoon op je effecten of via een volumepedaal je elektrisch geluid aan/uit. Klinkt ingewikkeld, maar is vrij simpel.

Ik heb geen ervaringen (en behoefte) met de synth-aansluiting, vermits mijn wat oudere GLX die niet heeft.
Maar voor de rest kan ik enkel (zoals bijna iedereen die een Godin heeft en zeker een LGX) met superlatieven over deze gitaar spreken. Ik gebruik ze een heel optreden lang en switch enkel naar een andere gitaar wanneer ik een tremolo nodig heb, want die staat enkel op de T-versie.
De gitaar speelt voortreffelijk, ontstemt niet, heeft een hele rijke klank (zeker in combinatie met de akoestische klank krijg je een fabuleus en rijk geluid). Ik opteer wel voor de vesie met de Seymour Duncans.
Als ik één nadeel mag opnoemen: de potmeters en schakelaar zijn niet echt super (maar da's snel opgelost).
O ja en mijn giaatr kwam ook nog eens in een prima koffer op maat, met een goeie handleiding.(wel tweedehands gekocht, heb er mijn Gibson voor weggedaan, jawel)

Orpheo
10 juli 2008, 13:57
Ik heb zelf een LGX (geen SA) maar toch even mij ervaringen.

- het akoestisch element is geen piezzo, maar een LR Baggs, met een equilizer op de gitaar.
- je kan kiezen om op de gitaar zelf te schakelen naar enkel elektrisch, enkel akoestisch en samen
- dan kan je ook nog eens tussen de elektrische elementen schakelen via een 5-wegs schakelaar

Ik opteer ervoor de uitgangen apart te gebruiken (in het geval van de SA dus ook nog eens de synth-uitgang).

Je kan dan je elektrisch geluid volledig afstellen via je effecten en op je amp, zonder rekening te houden met het akoestisch signaal, dat een eigen soort versterking nodig heeft. Je kan dit bij optredens door rechtsreeks naar het mengpaneel tegaan en je geluid in de monitor te vragen.
De mix van het geluid bepaal je best zelf op je gitaar. Ik bepaal op het podium zelf het volume van de akoestische klank door op de gitaar zelf het volume (aan de equilizer) te regelen. De PA-man hoeft niks te doen. Wens je enkel akoestisch geluid, dan schakel je gewoon op je effecten of via een volumepedaal je elektrisch geluid aan/uit. Klinkt ingewikkeld, maar is vrij simpel.

Ik heb geen ervaringen (en behoefte) met de synth-aansluiting, vermits mijn wat oudere GLX die niet heeft.
Maar voor de rest kan ik enkel (zoals bijna iedereen die een Godin heeft en zeker een LGX) met superlatieven over deze gitaar spreken. Ik gebruik ze een heel optreden lang en switch enkel naar een andere gitaar wanneer ik een tremolo nodig heb, want die staat enkel op de T-versie.
De gitaar speelt voortreffelijk, ontstemt niet, heeft een hele rijke klank (zeker in combinatie met de akoestische klank krijg je een fabuleus en rijk geluid). Ik opteer wel voor de vesie met de Seymour Duncans.
Als ik één nadeel mag opnoemen: de potmeters en schakelaar zijn niet echt super (maar da's snel opgelost).
O ja en mijn giaatr kwam ook nog eens in een prima koffer op maat, met een goeie handleiding.(wel tweedehands gekocht, heb er mijn Gibson voor weggedaan, jawel)
sorry, maar k moet je even onderbreken .het is WEL een piezo element. LR baggs is slechts het merk. lr baggs net als fishman en graphtech, maken gebruik van een kristalletje in het zadel, dat trillingen omzet in een stroompje. het tegenovergestelde van die piepjes die je in je horloge hebt. Dat signaal gaat door een equalizer, en thats it :) het is gewoon, een piezo.

Verder, je kan niet schakelen van piezo/mag+piezo/mag. dat kan alleen als je een 13pins kabel erin hebt zitten, en zelfs dan is 't synth/mag+piezo+synth/mag+piezo waarbij je de levels van mag+piezo mengt met een pot.

wat je wel kan met de SA heb ik al gezegd (betreffende piezo en magnetische pups).

Ik zou 't anders gedaan hebben. ik zou een losse output voor piezo doen, en een mixoutput voor piezo+magnetisch, maar die is dan stereo. stereokabel erin, en ik heb magnetisch los, piezo los (van 1 enkele output!) en stop ik er een monokabel in, heb ik magnetisch los (en dus direct op die andere output, piezo), om op de magnetische jack piezo erin te kunnen blenden (maar niet magnetisch helemaal uit). en dat kan weer met de powerchip van fishman.

tomcat
10 juli 2008, 16:02
Sorry hoor, ofwel heb jij een andere LGX dan ik, maar op mijn model kan je met een driewegsschakelaar Elektrisch - Elektrisch/akoestisch - akoestisch schakelen en met een aparte volumeknop je akoestisch volume bijdraaien, je moet dan wel de mixoutput gebruiken.
Gebruik je die niet, dan kan je dus aparte uitgangen gebruiken voor de electrische en de akoestische uitgang.
Ik heb helemaal geen 13-pin output, die was er niet op de oduere modellen.

keenoncoolstuff
12 juli 2008, 00:55
Er zijn meerdere versies van de LGX. De oudere hebben 3 uitgangen:
- magn. pickups
- schakelbaar piëzo/magn. pickups/mix van beide
- alleen piëzo

de nieuwere versies hebben nog maar 2 uitgangen (al dan niet uitgebreid met de synth-uitgang). De één is voor de magnetische pickups,
op de tweede kun je een mix tussen je magnetische en piezo's maken.

En dan zijn er nog truukjes uit te halen met de bekabeling, zoals de 2 aparte signalen op 2 verschillende kabels als je de 2 uitgangen gelijktijdig gebruikt.
Maar volgens mij is dat ook van model tot model verschillend.


Groet, Rob.

Orpheo
12 juli 2008, 13:04
Sorry hoor, ofwel heb jij een andere LGX dan ik, maar op mijn model kan je met een driewegsschakelaar Elektrisch - Elektrisch/akoestisch - akoestisch schakelen en met een aparte volumeknop je akoestisch volume bijdraaien, je moet dan wel de mixoutput gebruiken.
Gebruik je die niet, dan kan je dus aparte uitgangen gebruiken voor de electrische en de akoestische uitgang.
Ik heb helemaal geen 13-pin output, die was er niet op de oduere modellen.

de topic starter doelt op de SA-SYNTH ACCESS DUS!

hesse
12 juli 2008, 20:21
Je zal je met godin geen miskoop doen hoor (ik heb een klein probleem met een wolfnoot, maar wsl ligt dat aan een fret die es bijgewerkt moet worden). Voor de rest: ik heb er ooit redelijk wat getest en het ergste was een krasje vanboven aan de hals, en dat kwam door het ophangen van de winkel.
Gewoon kopen die handel!!