PDA

View Full Version : opleiding tot "versterkerbouwer"



yimmywho
10 juli 2008, 12:22
Ik had een vraag: Ik weet dat er best wel veel opleidingen zijn voor instrumentenbouw en zelfs voor gitaarbouw. Maar zijn er ook opleidingen voor versterkerbouw of moet je dit helemaal zelf leren?

Yimmy

Dirk_Hendrik
10 juli 2008, 12:48
Een degelijke opleiding "versterkerbouw" begint met een degelijke opleiding elektrotechniek.

Uiterard kun je een heel stuk wijs worden met het fanatiek bestuderen van bestaande versterkers en de schematuur erbij maar als je je stuff écht vanaf de basis helder wilt hebben (en dus niet 1 van de vele internetnapraters/versterkerbeuners met een grote bek en crappy soldeerkunsten) begin je met een gedegen opleiding en weet je waarom je doet wat je doet.... in plaats van te kopieren en te trial and error-en.

bluegate
10 juli 2008, 16:50
Alleen jammer dat de huidige opleidingen al sinds 1995/1996 (toen ik
begon met de opleiding) geen buizen techniek meer wordt onderwezen.
En volgens mij waren ze er jaren voor die tijd mee gestopt.

Dirk_Hendrik
10 juli 2008, 16:55
Buizentechniek niet maar wel de basisbeginselen die er aan ten grondslag liggen wel. Een opleiding is een basis. In die basis leer je ook hoe je zelf nieuwe zaken kunt leren die geen onderdeel zijn van de lesstof. Op het moment dat je dus een nette opleiding in die basisbeginselen achter de rug hebt ben je veel beter in staat om onderbouwd niewe stof op te nemen en toe te passen. Maar zonder mojo en met inachtname van zaken veiligheid. Je bent ineens zelf in staat oplossingen voor probleme te beredeneren in plaats van te moeten terugvallen op wat anderen al hebben gedaan. En, in geval van expirimenteren, ben je ook in staat je fouten te verklaren en ze dus niet nogmaals te maken.

bluegate
10 juli 2008, 17:25
Het was ook niet bedoeld om je opmerking over goede scholing te verzwakken,
alleen dat het jammer is dat ze deze technieken niet meer onderwijzen.

H.Manback
10 juli 2008, 17:49
Wat ik me ook afvraag trouwens, hoeveel wordt er nog op analoog gebied onderwezen? Ik heb 1 keuze vak gevolgd bij de natuurkunde faculteit op mijn universiteit (ik doe zelf informatica), electronica en signaalverwerking, wat nog wel vooral op analoog gericht was. Na de basis theorie zoals de Ohm, Kirchoff en Thevenin dingen werden Passieve en actieve filters behandeld en daarna ook modulatie technieken etc. Dit lijken me allemaal eerstejaars dingen op een HBO electrotechniek, maar hoeveel dieper gaat het daarna op analoog gebied?

Wat ik wel eens hoor is dat het tegenwoordig veel meer gericht is op digitale techniek, wat ook logisch is gezien de markt.

Ik ben het wel helemaal eens met Dirk_Hendrik wat betreft een gedegen opleiding volgen. Zelfs met de beperkte dingen die ik heb geleerd (transistoren werden helaas niet behandeld, alleen opamps) heb ik veel meer inzicht gekregen in hoe circuits werken. Zonder de basis te weten zie je de helft niet als je dingen specifiek over versterkers gaat leren denk ik.

chocorookie
10 juli 2008, 19:12
Zover ik weet, en les heb gehad (2001) wordt analoog nog steeds gegeven op het HBO incl afstudeerrichting. Alleen ligt tegenwoordig de nadruk op informatica en digitale techniek.

Maar als basis Netwerklen 1, 2 en 3 Analoog 1 en 2 spiegelversterkers,trappen, sliding bias, op-amps etc.
Daarnaast nog een flinke hap signaalbewerking en superpositie theorie golven AM/ FM en ontwerptechniek(ultiboard)

Geen kattepis

guitarnijboer
10 juli 2008, 19:33
Hoewel ik het volledig eens ben met het volgen van een goede basisopleiding electronica, denk ik dat er voor het ontwerpen van een versterker meer nodig is.

Ik ken bijvoorbeeld hele goede meubelmakers die ik geen gitaar zou laten bouwen hoewel ze dat qua kennis en vaardigheden best zouden kunnen. Een versterker bouwen heeft ook te maken met creativiteit, je visie op geluid en veel ervaring die niet uit boeken te halen is.

Veel versterkerbouwers die ik ken (ook ik) zijn overigens allemaal begonnen met het kopieren van bestaande ontwerpen, reparatie etc. (afgezien van een opleiding natuurlijk) Ook grote ontwerpers als Paul Rivera, Jim Marshall en zelfs Alexander Dumble ontwerpen niet vanuit het niets, maar borduren voort op bestaande ontwerpen, combineren bestaande schakelingen en expirimenteren veel.

Dit geld eigenlijk voor alles wat ontworpen wordt. Bij de ontwikkeling van een nieuwe processor gaat intel ook niet beginnen vanaf 0, maar verbeteren een bestaand ontwerp bijvoorbeeld met nieuwe mogelijkheden en techniek.

Gewoon veel doen, ideeen proberen, experimenteren en zorgen dat je voldoende kennis hebt.

Chris Winsemius
10 juli 2008, 19:50
Ik denk dat guitarnijboer de spijker op de kop slaat; combinatie van elektronica-kennis en héél veelexperimenteren. Vooral dat laatste kost héél veel tijd maar is imho nodig om iets goeds/bijzonders te kunnen maken.

Internet als interaktief medium en "database" is ook echt 'n plus maar ik maak vaak mee dat mensen denken dat echt alles op internet te vinden is. Veel zeker, tig schema's, aantal mods maar "het echte werk" is zelden te vinden.

Omdat 'n gitaarversterker meer 'n klankmaker is dan puur 'n versterker (aktief circuit dat aan de uitgang meer spanning en/of stroom afgeeft dan het binnenkomende signaal) is zelf gitaarspelen 'n must hoewel er fantastisch werk is gestart door bijvoorbeeld 'n saxofonist (Fender) en 'n drummer (Marshall) maar die mensen haalden er weer techneuten en spelers bij tijdens de ontwikkeling van versterkers.

mario88
10 juli 2008, 20:11
bij mij op de opleiding (mbo niveau 4 op Roc leiden) hebben we echt nog nooit met buizen gewerkt, word zelf niet overgesproken eigenlijk. Wel met transistoren en op amps en uiteraard weerstanden en condesatoren en dergelijk, maar dat was allemaal vrij oppervlakkig.
Maar dat was allemaal in het 1ste en 2de jaar. Nu ben ik andere richting in gegaan (automatisering, igi-en zo geheten), dus volg de electronica kant niet echt meer. Kom er nog wel eens even kijke bij klasgenootjes, maar als ik daar kom zitten ze vrijwel altijd achter de pc om pic en dergelijke teprogrammeren of te solderen. Eigelijk allemaal dingen die meer met het digitale spul te maken hebben, lcd displays en dergelijke.
Er komt gewoon weinig audio apparatuur in de lesstof voor.

Gelukkig heb ik wel een leraar die "vroegah" veel in de audio gedaan heeft en die heeft nog wel ervaring met buizen en dergelijke, maar om nou een eigen buizen bak te bouwen vrees ik dat ik toch veel meer ervaring nodig heb in electronica.
Maar volgende jaar eind stage(examen) en dan hbo eens kijken of dat wat word. :satisfie:

Maar kortom weinig tot geen audio in deze mbo opleiding

Marc Vos
13 juli 2008, 15:28
Om toch maar weer eens terug te vallen op de basis: je komt met een basis electronica opleiding al een heel eind.
Ik heb zelf MTS+HTS electronica gedaan en heb een hele tijd als audio reparateur gewerkt. Helaas kom je de buizentechniek tegenwoordig in dat wereldje niet meer tegen..

Maar goed, toen kwam mijn buizeninteresse om de hoek kijken..

Inderdaad met veel experimenteren, basis kennis: De wet van Ohm, filters en voedingen kom je een heel eind. Verder zijn er ook genoeg boeken te vinden over de buizentechniek welke zeker de moeite waard zijn.
Het mooiste boek wat ik heb heb ik ooit eens gevonden bij "De Slegte": een oud stoffig MTS boek over buizen. Geniaal!

Verder zijn er altijd nog genoeg mensen op fora zoals deze om vragen aan te stellen, dat is meestal ook een van de beste leerwegen.

Suc6!

gr
Marc

Dirk_Hendrik
13 juli 2008, 15:46
Het mooiste boek wat ik heb heb ik ooit eens gevonden bij "De Slegte": een oud stoffig MTS boek over buizen. Geniaal!


Bekend gevoel, dat struinen naar "oude lectuur". Mijn hoofdprijs op dat gebied is nog steeds "grondslagen van de radiobuizentechniek" van meneer Deketh uit de Philips technische bibliotheek... ebenals de 4 daarop volgende delen. Het boek is een aantal jaren terug opnieuw in Engels vertaald uitgegeven door, als ik me niet vergis, Glass Audio en geld als 1 van de referenties op het gebied van buizentechniek. Maar daar wisten ze bij de kringloop niets van... dus voor een euro meegenomen.

Dirk_Hendrik
13 juli 2008, 15:56
Ah, daarissie:
http://www.amazon.ca/Fundamentals-Radio-Valve-Technique-Deketh/dp/1882580230

Chris Winsemius
13 juli 2008, 17:18
@Marc:

Doe je de amp-bouw ook overdag (als mainjob) of doe jij het erbij?

OT:
Wat me trouwens is opgevallen is dat het aanleren v/d basiskennis an sich qua tijd en moeite beduidend minder kostte (in dollars/euro's/uren) ontwerpen en tweaken. Gedegen basiskennis is absoluut 'n voordeel maar zelfs dan/daarna gaat er veel tijd in zitten en "moet" je vaak tig onderdelen (en ook weer in andere type circuits/amps/etc.) proberen om tot het "beste resultaat" te komen. Ben benieuwd naar de ervaringen ici...

Marc Vos
13 juli 2008, 20:22
Chris,

Op dit moment werk ik nog steeds in de avonduren en weekenden aan mijn versterkers. Het is wel de bedoeling om bij de baas "iets te gaan minderen..."
En jij? Wel FT?

Jaja, de "grondslagen van de radiobuizentechniek". Ik heb hem vorige week nog eens in de handen gehad. Die lag bij een collega van mij (die afgelopen vrijdag met pensioen is gegaan) op bureau. Hij wilde hem helaas niet afstaan..... Damn!

Tja, dat soort boeken wil je bij ons nog wel eens tegenkomen, aangezien bijna alle technologiebedrijven rondom Eindhoven afkomstig zijn van Philips.

gr
Marc

Marc Vos
13 juli 2008, 20:25
Heb nu trouwens lekker vakantie!

Naja, vakantie.....
Er ligt nog een Bassman op me te wachten die afgebouwd moet worden :satisfie:

Heerlijke baan heb ik toch :D

Verder kwam ik hier nog een doos met oude Philips radio trafo's tegen, dus ik denk dat er binnenkort weer een paar 3 Watt EL84 chassis op de plank liggen..

Laterz,
Marc

Chris Winsemius
13 juli 2008, 20:48
Vakantie, wat is dat? :) (Jij iig. 'n fijne vakantie toegewenst!)

Ik bouw en mod sinds '02 fulltime (was eerder gevraagd door 'n amerikaans bedrijf maar 9-11 heeft wat plannen doen veranderen), sinds '97 on-the-side en 't begon eigenlijk allemaal met het openmaken van m'n eerste elektrische gitaar in '86...

chocorookie
13 juli 2008, 21:55
Psssssssssssst,

kijk ff hieroo: http://www.pmillett.com/tecnical_books_online.htm

en

http://www.pacificrecone.com/JackDarrBook.html


Veel leesplezier allen.

Gr Choc

guitarnijboer
13 juli 2008, 22:11
Ik heb destijds een bescheiden verzameling boeken uit de bieb van de opleiding meegenomen. Niemand die iets miste, met buizen werd toch helemaal niets meer gedaan...