PDA

View Full Version : Tweede toon bij solo



mr-jw
10 juli 2008, 11:26
Hey,

Ik weet niet of dit al op dit forum te vinden is maar ik kon het niet vinden

Ik heb een vraag over de techniek die o.a. Jimi Hendrix, Stevie Ray Vaughan en John Mayer gebruiken. Wanneer ze met solo bezig zijn hoor je soms een tweede toon te horen is wanneer ze een andere toon aanslaan ( Weet niet goed hoe ik het moet uitleggen) Vaak bij benden.

Is het zo simpel als ik denk door gewoon twee snaren in te drukken ( Lijkt me niet omdat die twee tonen die ik bijvoorbeeld hoor bij John Mayer - Bold as love echt mooi bij elkaar horen en klinken.

IK heb een filmpje gevonden van dit liedje. Bij minuut 6:56 is het een paar tellen duidelijk te horen ( Ongetwijfeld ook in andere delen van het nummer)

http://nl.youtube.com/watch?v=wzZEGhFV1RI

Mijn vraag is dus hoe dit gedaan wordt. Speciale techniek? Hoe wordt de techniek dan genoemt?

Erg benieuwt
Alvast bedankt.

RiffMeister
10 juli 2008, 11:45
Zou niet weten hoe het heet, maar weet denk wel wat je bedoelt (zie TAB)
Dit is op een penta A (Box I) een volle bend van de D op de G-snaar en je pakt de G (op de B-snaar) erbij - mocht je bend niet goed zijn; dan hoor je dat vanzelf :satisfie:

E||--------||
B||--8-----||
G||--7b----||
D||--------||
A||--------||
E||--------||

-=JEROEN=-
10 juli 2008, 11:46
Er zijn meerdere technieken.

Wat John daar speelt is een bend op de G-snaar en hij slaat tegelijkertijd de B-snaar aan. Vaak speel je dan dezelfde toon.

vb:
op de G-snaar bend je de d (7e fret) naar een e, en op de B-snaar speel je ook een e (5e fret)

geeft een lekker dissonant aanloop geluid, dat mooi oplost (wanneer je zuiver bend)

Paulio
10 juli 2008, 11:47
Volgens mij bend ie gewoon, en slaat hij nog een toon aan terwijl hij de bend vasthoud..

Paulio
10 juli 2008, 11:47
oh, er waren me al een paar voor :chicken:

pimmetje
10 juli 2008, 11:54
Het is eigenlijk wel zo simpel als gewoon 2 snaren indrukken.
Alleen verbuig je er dan dus een van (of alletwee als je wilt...)

Een veel gebruikte is bijvoorbeeld de hoge e-snaar op 5 (A) en de b-snaar op 8 (G). Allebei aanslaan en de b-snaar een hele toon buigen (dus eigenlijk naar de toon op de e-snaar).
Maar dat kan natuurlijk met alle mogelijke snaar- en positie-combinaties, waarvan sommige wat goorder klinken dan andere.

Als je een gitaar met tremolo hebt, moet je de niet gebogen snaar ook een klein beetje buigen om 'm weer zuiver te krijgen, omdat die snaar een fractie minder strak komt te staan door het buigen van de andere snaar. Tremolo komt iets omhoog door het trekken aan een snaar, dus de niet gebogen snaar krijgt minder spanning...

mr-jw
10 juli 2008, 11:56
Super. Ik ga het uitproberen

Kijken of ik het er ook uit kan halen :)

Bedankt

Toni Penta
12 juli 2008, 22:41
Speciale techniek? Hoe wordt de techniek dan genoemt?
Double Stop Bending.

Wordt o.a. veel gebruikt in Blues. Het bijzondere aan deze techniek is dat je twee snaren gelijktijdig opdrukt waarbij je de ene een halve opdrukt en de andere een hele.
Onderstaande gebruik ik regelmatig:
(in A Pentatonisch Mineur)

e----------------
b---------7b8--------
g---------7b9---------
d---------------
a----------------
e----------

Waarbij dus de g snaar een hele 'gebend' wordt en de b-snaar een halve.
Deze is ook te horen in het thema van "no one depend on" van Carlos Santana.

zonder bending klinkt dit thema

e---------------------------
b----------8----7----8---5---
g----------9----7----9---5---
d-----------------
a-----------
e-------------

Met de Double Stop Bending:

e---------------
b------7b8r7---7b8---5---
g------7b9r7---7b9---5---
d------
a-----
e----

(b = bend string up, r = release bend)


Ander voorbeeld
Een bekende (double Stop Bending)-lick van Chuck Berry:

e--------------
b--------5---5--
g------5b7-----
d--------
a---------
e----------

Instructie filmpje Double Stop Bending:
http://youtube.com/watch?v=6-5xg_wQOKU

Groetjes,
Toni Penta