PDA

View Full Version : Hals 'gereliced' Jullie mening!



Boyvs
10 juli 2008, 11:13
Hoi

Ik had hier al wat gepost, maar was gewoon uit te wrijven,
Heb het (volgens mij) nu beter gedaan.

Ik wil graag jullie mening.

http://img180.imageshack.us/img180/8631/dscn0453mf7.jpg

http://img329.imageshack.us/img329/81/dscn0456pu9.jpg

Wel redelijk gedaan voor een 15 jarige toch ;)

UPDATE.
Gitaar is zowel bijna af. Ik moet nog een glansende slagplaat hebben, Heb nou een dikke matte slagplaat, net of het gespoten is.

Tuners ben ik nog niet tevreden over, komt wel goed. :satisfie:
http://img299.imageshack.us/img299/618/dscn0463dl3.jpg

http://img293.imageshack.us/img293/2341/dscn0464di6.jpg



Binnekort Eindresultaat. Voor de mensen,

yimmywho
10 juli 2008, 11:47
Ik vind de hals er vies uitzien, maar niet echt gereliced :satisfie:

Boyvs
10 juli 2008, 11:49
Ja klopt, nu ik hem eigenlijk goed bekijk..

Thunders1988
10 juli 2008, 11:49
Hoi

Ik heb zojuist geprobeert, om mijn hals te relicen.
Ik vind het hoe het er nu uit ziet goed gelukt.
Heb aantal foto's gemaakt en die zou ik graag met jullie willen delen.
Kijken wat jullie er van vinden.
Op de foto's ziet het er wat anderser uit dan in het echt.
Mischien heb ik het nou nog een beetje overdreven, en ziet het er niet echt uit.
Ik zou het eventueel zo allemaal weer weg kunnen halen.


:) Sorry, kon het niet laten...

Ontopic: Je hebt volgens mij de manier al gevonden om te relicen, maar je moet je huiswerk nog iets beter doen. Je hebt heel de toets bijna gedaan.
Als je hier (http://www.nymphusa.com/tele/relic_strat_std_e8.asp) kijkt, zie je dat de toets alleen gereliced is op de plaatsen waar je met je vingers komt. Bij de echte oude strats/teles overigens ook... Een manier om die plekken te vinden is gewoon wat schoensmeer aan je vingers doen en wat licks spelen die je zelf leuk vindt. Zo komen er op het fretboard zwarte plekken waar je bent geweest. Die plekken kan je dan gaan relicen.
Just my 2 cents...
Heb het zelf ook zo gedaan. Maar G.G. zal je waarschijnlijk beter kunnen helpen.

Boyvs
10 juli 2008, 11:57
Hmm, heb alles er weer afgehaald, en op nieuw begonnen hoe jij het zei.
Wat moet ik verder doen, want als je verder speelt dan speel je schoenmeer er zo weer af..

Thunders1988
10 juli 2008, 12:01
http://i92.photobucket.com/albums/l19/jonasdonvil/DSC00108.jpg
Oke, dit plaatje is schaamteloos gepikt uit een ander topic hier. Hier zie je meer hoe het zou moeten zijn.
En dat schoensmeer er af spelen... Tja, je moet niet meer dan 5 minuutjes spelen he ;)
Of als je ketting van je fiets er toevallig af is, neem nu effe de tijd om dat ding er terug op te leggen. Was je handen niet en ga relicen... Dat is hardnekkig spul. Dat zou ook moeten werken.

lollol
10 juli 2008, 12:34
Of als je ketting van je fiets er toevallig af is, neem nu effe de tijd om dat ding er terug op te leggen. Was je handen niet en ga relicen... Dat is hardnekkig spul. Dat zou ook moeten werken.

En anders trap ik die ketting er wel vanaf (Is je fiets ook vast geriliced :rockon: )

Javaca
10 juli 2008, 13:26
Die frets zien er veel te gepolijst uit

Verder wear op de plaatsen waar je veel komt.
Hoe is de achterkant?

Kim Wilson
10 juli 2008, 13:30
En, zoals je kunt zien, is de slijtage op het fretboard tussen de snaren in veel erger dan onder de snaren zelf. Het is niet één vlak, zeg maar. En dat is bij jouw hals wel het geval.

Verder wel goed bezig, hoor! Zoek eens een paar topics van GG op, daar kun je ook nog een hoop info uit halen. Succes! :)

Boyvs
10 juli 2008, 18:52
Ja klopt, heb snaren eraf gehaald, en hele zooitje eraf gehaald.
maar hoe kan ik nou het beste het erin schuren?
Met een dremmel ofz?
:)
Dat staat ook nergens (tenminste ik) zie het nergens staan bij G.G. hoe hij het zo versleten maakt.

G.G.
10 juli 2008, 19:22
Ik heb het zo gedaan (en ook ik ben er te ver in door gegaan)


http://i251.photobucket.com/albums/gg316/RottRelics/Strat2/P1010238.jpg

Trek lijntjes met een potlood en ga dan met een heel scherp mesje de lak wegschrapen. Kijk eens naar voorbeelden waarbij de juiste posities weggehaald zijn. Zo zul je vaak de bekende pentatonische posities in A en E tegen komen. een D# in eerste positie op de D snaar zul je aanzienlijk minder vaak zien.

Denk ook aan de randen van het fretboard, met name de plekken waar je je duim omheen krult.

Achterkant van de hals:

http://i251.photobucket.com/albums/gg316/RottRelics/Strat2/P1010305.jpg

Ik heb ook de lak verwijderd op de plek waar de gitaar in de muurbeugel hangt (aangezien het rubber daar ook de lak aantast.

Boyvs
10 juli 2008, 19:27
Haa !
Dankje G.G :dance:
Daar heb ik wat aan.
Ik zal het binnekort ook proberen
Hoe heb je de achterkant van de hals kaal gemaakt, fijn schuurpapier? :satisfie:

G.G.
10 juli 2008, 19:29
Haa !
Dankje G.G :dance:
Daar heb ik wat aan.
Ik zal het binnekort ook proberen
Hoe heb je de achterkant van de hals kaal gemaakt, fijn schuurpapier? :satisfie:

Ja, ...............

Boyvs
10 juli 2008, 19:58
Oke, ben benieuwd of dat 'schrapen' lukt.
Bedankt iniedergeval.

hansli
10 juli 2008, 20:05
sja.......

ik zie deze onzin de laatste tijd vaker, heb bij mijn gitaarboer al eens aangeboden een middagje voor 100 euro per uur met wat schuurpapier en bijtels zijn hele voorraad eens te relicen.......

ik vind het heel zielig: zo zag ik gisteren een Sandberg-bas hangen die mooi oud leek, ik dacht, he, mooi, misschien kan ik hem hebben voor 400 euro....

Bleek het een helemaal nieuwe te zijn, die gewoon 200 euro duurder was dan een "onbeschadigde"....

Ik weet dat dit soort reacties wellicht niet zo gewenst zijn, maar ik kan het niet laten; een instrument moet op natuurlijke wijze oud worden en beschadigen, dat is prachtig, maar dit is zielig: "kijk mij eens, mijn gitaar is helemaal bechadigd, zoveel is er al opgespeeld".

Ik heb eens een Sandberg overgenomen van de voormalige bassist van Mark Foggo, voor weinig.
Op de plek waar je je duim neer zet zit een gat van wel 3mm diep, helemaal ingesleten door de nagel dus....
Ik vroeg hem hoe dat kwam en hij deed even voor hoe woest hij er altijd op speelde.....
Er ontbrak ook nog een knop, die heb ik wel vervangen, maar het gat heb ik mooi laten zitten: hij vertelde nog enthousiast in hoeveel landen hij er wel niet mee gespeeld had, die bas is echt heel europa doorgeweest, van spanje tot scandinavie, en van engeland tot polen.....

Kijk, dat is echte rock'n roll......

Dat relishen is voor kinderen.......

Sorry hoor, moest er even uit, maar veel plezier met je schoensmeer verder :hippie: :hippie: :hippie:

Boyvs
10 juli 2008, 20:20
Tja, Ene kant heb je wel gelijk.

Maar je hebt ook broeken die al kapot zijn en toch nieuw zijn.
Zo heb ik ook een gitaar die is nog zowat nieuw,
En leek mij wel wat om met een goedkoop squiertje een projectje te hebben voor in deze vakantie.
Het kost niks, en ik vind het er wel gaaf uit zien, als je het maar goed doet.

hassent
10 juli 2008, 22:44
sja.......

ik zie deze onzin de laatste tijd vaker, heb bij mijn gitaarboer al eens aangeboden een middagje voor 100 euro per uur met wat schuurpapier en bijtels zijn hele voorraad eens te relicen.......

Dat relishen is voor kinderen.......

Sorry hoor, moest er even uit, maar veel plezier met je schoensmeer verder.

Ach, smaken verschillen. Als je goed kunt relicen is het ook een vak apart. Om het nou gelijk als 'zielig' te bestempelen vind ik wat kort door de bocht. Jongens als GG steken er behoorlijk wat tijd in en er komen steeds mooiere exemplaren uit z'n handen (al blijf ik het zonde vinden dat iets wat zo mooi blonk een dag later verroest p het forum voorbij te zien komen...:stop: :seriousf: ).
Dit verdient zeker net zoveel respect als een zelfbouw,zeker als het een gerelicte zelbouw is.

G.G.
11 juli 2008, 08:33
Dat relishen is voor kinderen.......


Ik begrijp je standpunt dat je het niet mooi vind, maar "voor kinderen"? Probeer het eerst eens zelf voordat je conclussies trekt. Het is wel zo gruwelijk moeilijk, dat maakt nou juist de uitdaging die sommige zelfbouwers zoeken. Het is echt niet een kwestie van je gitaar een paar keer van de trap gooien. Het is heel precies werk dat ik vele malen moeilijker vind dan een gitaar strak in de lak zetten.

Boyvs
21 juli 2008, 11:00
Weer even opnieuw gedaan, kijk maar aan het begin nieuwe foto's.
Graag jullie mening :noob:

no 1 hops
21 juli 2008, 11:40
relic is , mits goed gedaan , een kunst.
vroeger maakten ze via decoratieve verf technieken van een vuren kast een mahonie of andere dure houtsoort.
ook bij restauratie gaat het erom dat wat je restaureert niet opvalt.
dus kan je een gitaar laten uitzien alsof ie al 50 jaar on the road is, dan vind ik dat een prestatie.
of je het mooi vind is wat anders, en er is verschil in kwaliteit natuurlijk
voor de liefhebbers nog een leuke link.
waar een oude klok al niet goed voor is ;-)
http://www.xrestore.com/Pages/Aging.htm

barno
21 juli 2008, 11:44
Weer even opnieuw gedaan, kijk maar aan het begin nieuwe foto's.
Graag jullie mening :noob:

tis al stuk beter dan de eerste poging. wat niet klopt zijn de vuile stroken langs de frets, nu is het iets te duidelijk dat je het vuil tegen de frets hebt opgewreven. Wel goed dat je niet opgeeft: the only way to get better at things ...

en tip, laat de oude foto's ook in post 1 staan, nu kan niemand de commentaren erna nog juist interpreteren...

Boyvs
21 juli 2008, 12:07
Ja dat klopt, maar ik heb niet zulke goede foto's kunnen maken, in het echt is het minder, maar ik zal het wel weg vegen.
Tis nog wel aardig moeilijk om het goed te doen, maar voor de eerste keer mag ik wel tevreden zijn. vind ik.
Groot respect voor degene die ook relicen

no 1 hops
21 juli 2008, 12:31
@boyvs

denk eraan wat er gebeurd als je lang op een gitaar speelt.
langzaam slijt de lak, daar waar je het meest speelt het meest.
maar wat je vaak bij 'snelle relic' ziet is dat je dan mooi blank hout ziet, vers fris.
maar in het echt gebeurd dat dus nooit.
lak slijt weg en het hout staat meteen bloot aan vuil en zweet en verkleurd dan direct, maar ook weer geleidelijk, daar waar je meer speelt gaat dat weer harder dan op andere plaatsen.

ik raad je aan op youtube de blacky van clapton docu op te zoeken waarin je kunt zien hoe ze daar het fretboard verouderen
http://nl.youtube.com/watch?v=7d0Du6RqdTs

Boyvs
21 juli 2008, 18:35
Hops

Die had ik al opgezocht, en bekeken, Maar hoe ze het precies doen kan ik er niet goed uit maken
BYTHEWAY, Ik heb fretboard weer schoon gemaakt, en de slijtplekken zijn wat blank, Nu erweer overgaan met Schoensmeer?

Ik heb ook vraagje over het relicen van het chroom, Ik heb het met een staalwol matje wat dof gemaakt en in asijn gelegt, hoe lang zou dat ong. moeten duren.
Zit al 2 dagen in maar gebeurt in mijn ogen weinig.

G.G.
21 juli 2008, 18:40
Ik heb ook vraagje over het relicen van het chroom, Ik heb het met een staalwol matje wat dof gemaakt en in asijn gelegt, hoe lang zou dat ong. moeten duren.
Zit al 2 dagen in maar gebeurt in mijn ogen weinig.

Je moet het ook niet IN azijn zetten, maar in de damp van azijn.

Boyvs
21 juli 2008, 18:54
oke ga ik nou even doen

no 1 hops
21 juli 2008, 18:56
Hops

Die had ik al opgezocht, en bekeken, Maar hoe ze het precies doen kan ik er niet goed uit maken
BYTHEWAY, Ik heb fretboard weer schoon gemaakt, en de slijtplekken zijn wat blank, Nu erweer overgaan met Schoensmeer?

Ik heb ook vraagje over het relicen van het chroom, Ik heb het met een staalwol matje wat dof gemaakt en in asijn gelegt, hoe lang zou dat ong. moeten duren.
Zit al 2 dagen in maar gebeurt in mijn ogen weinig.als je goed gekeken hebt zie je dat ze een soort van foto hebben waarop de slijtplekken zijn te zien.
dan gaan ze met een soort dremel er over heen en maken dat na.
ik denk dat ze daar een staalborsteltje voor gebruiken en lichtjes de hals raken maar weet het niet zeker.
laat die schoen smeer maar zitten denk ik en gebruik de tip van 24 uur in azijn gedrenkt stalwol.
maar G.G. kan je denk ik het beste daarin advies geven

Boyvs
21 juli 2008, 19:26
Ik heb zojuist een bakje ( ijsbakje) met daarin een botorkuipje met de schroefjes ed. en daarop een pan zodat het afsluit, Dus niet al te grote ruimte , dan kan als het goed is de damp zn werk doen.
Heb ik het zo goed gedaan?

G.G.
21 juli 2008, 20:12
Ik heb zojuist een bakje ( ijsbakje) met daarin een botorkuipje met de schroefjes ed. en daarop een pan zodat het afsluit, Dus niet al te grote ruimte , dan kan als het goed is de damp zn werk doen.
Heb ik het zo goed gedaan?

Precies, dat is de manier.

Saf
21 juli 2008, 22:25
ik heb de hardware ligt opschuurd etc en in een bak zout water gelegd naar een paar dagen gaat ook erg lekker.

Boyvs
24 juli 2008, 20:30
Mm, Begint al lekker roestig te worden.
Ik heb mijn body nog wat erger gereliced. Dan klopt het in verhouding wat.
Denk dat velen van jullie het niet mooi zouden vinden.
Maar zal als het af is de foto's wel posten.
Mvg :satisfie:

budje
24 juli 2008, 20:32
Mm, Begint al lekker roestig te worden.
Ik heb mijn body nog wat erger gereliced. Dan klopt het in verhouding wat.
Denk dat velen van jullie het niet mooi zouden vinden.
Maar zal als het af is de foto's wel posten.
Mvg :satisfie:


Als jij het mooi vind is het goed genoeg toch! (wow, en dat van iemand die zelf nooit iets zou relicen) maar het zijn je eigen spullen dus moet je t lekker zelf weten. Veel plezier ermee!

Boyvs
25 juli 2008, 20:30
Hehe, Aan het begin is de verandering te zien.
Tuners zien er nog niet echt realistisch uit, maar ik ga er nog mee bezig,
Heb weinig tijd,

:satisfie:

Oja, je moet op de link klikken, Want ze doen het niet als ik er [/IMG] Om zet.