PDA

View Full Version : Eén of twee pedalen?



stratje
10 juli 2008, 09:35
Ik hoop dat ik mijn vraag dat ik heb degelijk uitgelegd krijg…

Wanneer ik met de fbv express het volume via de pedaal in een bepaalde stand plaats. En vervolgens duw ik op een knopje of hoe het ook zit om hem als expressiepedaal te gebruiken… blijft het volume dan behouden…
Wanneer ik na het gebruik van de expressie terug wens over te schakelen en ik zet de pedaal volledig omhoog… kan ik dan na het overschakelen meer volume geven dan voorheen?

Hopelijk snapt iemand wat ik wil duidelijk maken … en is het niet,… wees gerust, dan ligt het aan mij :satisfie

stratje

Mitch
10 juli 2008, 09:43
FBV, dan hebben we het over een Line6 pedaal om de amp settings te selecteren? Of een Pod of zo?

RiffMeister
10 juli 2008, 09:48
Ik hoop dat ik mijn vraag dat ik heb degelijk uitgelegd krijg…

Wanneer ik met de fbv express het volume via de pedaal in een bepaalde stand plaats. En vervolgens duw ik op een knopje of hoe het ook zit om hem als expressiepedaal te gebruiken… blijft het volume dan behouden…
Wanneer ik na het gebruik van de expressie terug wens over te schakelen en ik zet de pedaal volledig omhoog… kan ik dan na het overschakelen meer volume geven dan voorheen?

Hopelijk snapt iemand wat ik wil duidelijk maken … en is het niet,… wees gerust, dan ligt het aan mij :satisfie


Als je het over een Line6 pedaal hebt (waar ik wel vanuit ga na de term FBV) dan zit de "expressie" knop ~onder~ het expressie pedaal. Ik vraag me dus af hoe je dat snel in weet te drukken; maar mijn scepsis daargelaten: nee, je kan geen volume toevoegen. Als je het expressiepedaal beweegt na in of uitschakelen, dan zal het volume niet extra toenemen. Je zal hoogstens horen dat het volume "op zoek" gaat naar de nieuwe stand.

RobertoL
10 juli 2008, 10:05
Ik denk dat ik er ook last van heb met mijn zoom G2.1u (die met pedaal). Als ik het volume iets lager doe met het pedaal en op een ander kanaal ga staat hij weer vol aan. Of heb ik het helemaal verkeerd, en heb ik het ergens anders over?

Eezz
10 juli 2008, 10:46
Wanneer ik met de fbv express het volume via de pedaal in een bepaalde stand plaats. En vervolgens duw ik op een knopje of hoe het ook zit om hem als expressiepedaal te gebruiken… blijft het volume dan behouden…
Wanneer ik na het gebruik van de expressie terug wens over te schakelen en ik zet de pedaal volledig omhoog… kan ik dan na het overschakelen meer volume geven dan voorheen?
stratje

Ik weet niet of wat jij hier omschrijft wel kan. Bij de Pod XT is het zo dat je per preset instelt of je het pedaal als volume/wah of expressie gebruikt. In de volume/wah stand kun je door het pedaal in de teenpositie stevig in te drukken van volume naar wah gaan en omgekeerd. Van volume naar expressie schakelen kan echter niet binnen een preset.

Om met hetzelfde geluid van volumepedaal naar expressiepedaal te gaan moet je twee verschillende presets maken. Het volumepedaal reageert altijd direct als ik het goed heb. Dwz als je het pedaal in de hielstand laat staan na gebruik van de expressie mode, en je schakelt dan naar een preset waar het pedaal als volumepedaal reageert, dan staat het volumepedaal dicht en heb je geen geluid.

Als je veel met een expressie pedaal gaat werken dan is het verreweg het handigst om bij die FBV shortboard even zo'n los expressiepedaal van Line6 te kopen. Die zijn niet zo duur volgens mij en die kun je zo aan het shortboard koppelen. Ik had dat destijds ook en dat werkte prima.

Nitefly7
10 juli 2008, 11:31
Ik hoop dat ik mijn vraag dat ik heb degelijk uitgelegd krijg…

Wanneer ik met de fbv express het volume via de pedaal in een bepaalde stand plaats. En vervolgens duw ik op een knopje of hoe het ook zit om hem als expressiepedaal te gebruiken… blijft het volume dan behouden…
Wanneer ik na het gebruik van de expressie terug wens over te schakelen en ik zet de pedaal volledig omhoog… kan ik dan na het overschakelen meer volume geven dan voorheen?

Hopelijk snapt iemand wat ik wil duidelijk maken … en is het niet,… wees gerust, dan ligt het aan mij :satisfie

stratje

als je preset inderdaad volume/wah heeft, kun je overschakelen; je ontkomt er echter niet aan om de wah aan/uit te zetten op '100% volume' denk ik;
om de wah aan/uit te zetten, moet je nl. helemaal naar 'onderen' (aan/uit switch zit onder pedaal) ..
misschien als je snel doortrapt, dat hij dan blijft hangen..
vaak is de filosofie dat je toch op volle kracht je wah gaat gebruiken, dus zachter wah'en is meestal niet aan de orde..
als je na je expressiestand weer 'terug' gaat naar volume-gebruik, is de volumeregeling begrenst tot de instelling in je preset; 'meer volume' dan voorheen is dus niet nodig..
je moet een volumepedaal ook meer als de volume'begrenzer' zien; 100% = preset ingestelde volume / 0% is 0% van de preset-instelling..

beste optie is inderdaad om 'n extra expressiepedaal aan te sluiten, als de express die optie heeft.. volgens mij heeft alleen het FBV Shortboard die extra optie..



Ik denk dat ik er ook last van heb met mijn zoom G2.1u (die met pedaal). Als ik het volume iets lager doe met het pedaal en op een ander kanaal ga staat hij weer vol aan. Of heb ik het helemaal verkeerd, en heb ik het ergens anders over?

je probleem is gerelateerd, maar niet hetzelfde..
bij jou wordt de preset niet 'geupdate' naar de nieuwe stand; iedere keer dat je naar 'n preset overschakelt, wordt het volume van die preset aangepast, ongeacht of je volumepedaal nu aan/uit/halverwege staat..
de meeste multi-effects dingen hebben deze update niet, maar volgens mij is het met de nieuwere apparaten zo, dat de preset de stand van het expressiepedaal volgt...
enige oplossing is alle presets op elkaar afstemmen (wat een vaak vergeten handeling bij het programmeren van die dingen is..), zodat je altijd een 'middengrond' hebt, die niet over the top is t.a.v. de andere presets...

de TS vroeg bovendien hoe 'het zat met...' en sprak niet over 'n probleem zoals jij 't aangeeft...

stratje
10 juli 2008, 19:42
Hoi Mitch,

idd om een pod te sturen

g
stratje

stratje
10 juli 2008, 19:46
Ik weet niet of wat jij hier omschrijft wel kan. Bij de Pod XT is het zo dat je per preset instelt of je het pedaal als volume/wah of expressie gebruikt. In de volume/wah stand kun je door het pedaal in de teenpositie stevig in te drukken van volume naar wah gaan en omgekeerd. Van volume naar expressie schakelen kan echter niet binnen een preset.

Om met hetzelfde geluid van volumepedaal naar expressiepedaal te gaan moet je twee verschillende presets maken. Het volumepedaal reageert altijd direct als ik het goed heb. Dwz als je het pedaal in de hielstand laat staan na gebruik van de expressie mode, en je schakelt dan naar een preset waar het pedaal als volumepedaal reageert, dan staat het volumepedaal dicht en heb je geen geluid.

Als je veel met een expressie pedaal gaat werken dan is het verreweg het handigst om bij die FBV shortboard even zo'n los expressiepedaal van Line6 te kopen. Die zijn niet zo duur volgens mij en die kun je zo aan het shortboard koppelen. Ik had dat destijds ook en dat werkte prima.

Hoi EEZe,

Dat is goed om te horen... ik stel dus in vooraf voor wat het pedaal kan dienen per instelling ...

g
stratje