PDA

View Full Version : Djembe



JvD.
9 juli 2008, 22:36
Yup, sorry maar nogmaals een vraag over mijn demo’tje.

We willen djembe opnemen. En we hebben echt alles geprobeerd, zelfs vol stoppen met schuim en een bassdrum mic en echt op alle posities.

Van grootmembraams tot richtmicrofoontjes. we hebben 4uur geklooit want ik ben de ultieme doorzetter als het om tone gaat.
Weet iemand een beetje theorie achter het djembe opnemen, zodat we weer goede moed krijgen?


De hoge aanslagen komen mooi door, dat is geen punt. Maar de boink van de basstoon is ontzettend lelijk. Of hij klinkt overstuurt ook al overstuurt ie niet. Of we dempen hem en we hebben een soort basdrum. Teveel oomph en te weinig toon.



Hopelijk heeft iemand ervaring.

Btw; de drums staan er op en ik ben heel erg tevreden.

Han S
9 juli 2008, 23:43
Welke microfoons heb je geprobeerd?

JvD.
10 juli 2008, 00:59
alles wat we hebben:

shure sm57
mooie hoge toonen, laag alleen acceptabel als we het muten met schuimplastic.

shure sm58
mooie hoge toonen, laag alleen acceptabel als we het muten met schuimplastic.

sennheiser e606
lelijk

sennheiser e865s
hoog wel aardig

studioprojects B1
hoog mooi, maar niet om aan te horen lage toonen

MXL 990
hoog mooi, maar niet om aan te horen lage toonen

AKG D112
hoog pakt hij bijna niet, dat is wel handig, het laag is alleen kurk droog.


owh, en we hebben heel veel combinaties geprobeert. en effecten

STW
10 juli 2008, 03:13
google eens op "miking a djembé"

DeiDRagonas
10 juli 2008, 04:45
Ik neem mn djembe altijd vrij simpel op... Ik heb destijds ook meerdere mics geprobeert maar gewoon een Sm58 MET plopkapje (zo'n schuimcondoompje) onder de opening van de djembe werkt het beste vond ik.

Het is soms wat lastig met plaatsing maar ik kreeg de beste resultaten als de mic zo'n 20 cm buiten de opening stond, ietsje schuin erop.

Daarna gewoon niet te hard inregelen zodat er nix overstuurt en een klein beetje compressie erop om t mooi strak te houden. Vaak vooraf gegaan door een gate btw. Eigenlijk heb ik dan altijd het high-pass filter (alles onder 100Hz wordt afgekapt) aan of draai ik n klein beetje bass eruit met de EQ.

Soms had ik ook een room mic (ook Mxl 990) erbij staan op ongeveer een meter van het bovenvel, maar die gebruikte ik dan alleen naar smaak. En niet teveel galm of echo toevoegen aan de djembe tenzij je echt een bepaalde sound wil maken. Liever een klein beetje room-mic erbij en geen reverb dan andersom.

Kreeg toch best acceptabele resultaten op die manier vond ik.

Succes!

Roy.

Han S
10 juli 2008, 10:54
Ik begrijp het niet, ik zet de B1 voor een 18" basspeaker en dat gaat prima, laag zat en niks mis mee.

Ik denk dat er iets anders overstuurt waardoor het laag zo lelijk wordt. Als je de SM57 boven het vel hangt en de D112 achter de uitgang, dan moet je veel attack hebben een en bult laag waar je een stijve van krijgt.

Je kunt ook de B1 als room mic gebruiken, pak je het totaalgeluid mee.

JvD.
10 juli 2008, 11:00
jullie hebben allemaal gelijk. alleen het laag klink dicht en gecompressed. terwijl het laag van een djembe een soort tom klank moet zijn. die krijgen we niet.

we willen dat zingende.

Kim Wilson
10 juli 2008, 11:11
Heb je je mic er dan niet veel te dicht bij?

JvD.
10 juli 2008, 11:17
Heb je je mic er dan niet veel te dicht bij?
Echt alles geprobeerd, ik denk dat het probleem de djembe zelf is. We doen namelijk alles goed denk ik.
We hebben dit nu geparkeerd en gaan door met de gitaar. Daar heb ik genoeg ervaring mee. Dan zijn jullie een tijdje van mijn vragen verlost =D

Ik post wel hoe het gaat als we een andere djembe hebben geprobeerd.

JvD.
10 juli 2008, 11:18
google eens op "miking a djembé"
ah, dankje. het is gelukt. je bent een held.

DeiDRagonas
10 juli 2008, 11:47
ah, dankje. het is gelukt. je bent een held.

En...? Hoe heb je t nou gedaan dan?

edit: Ey, neem je nou iemand in de maling? lol.. Ik kijk net naar de tijd.. Heb je dat binnen een minuut gedaan, joh? Knap werk... *grijns*

JvD.
10 juli 2008, 11:55
En...? Hoe heb je t nou gedaan dan?

edit: Ey, neem je nou iemand in de maling? lol.. Ik kijk net naar de tijd.. Heb je dat binnen een minuut gedaan, joh? Knap werk... *grijns*
ja, sorry. dat was sarcasme.
volgende week gaan we met een andere djembe aan de gang. nu de gitaren!

guhlenn
10 juli 2008, 12:22
JE hoort hoe die in de ruimte klinkt... Dat moet ook te registreren zijn. anders moet je echt naar je signal chain kijken.

Martien
10 juli 2008, 12:24
Ik heb een keer aardige resultaten behaald met een shure 57a voor bij het vel en een md421 onderin voor de wat meer lagere tonen.

Ook niet helemaal erin gepropt maar gewoon beetje schuin eronder.

Han S
10 juli 2008, 12:33
Ik zou willen dat de Djembé het moeilijkst op te nemen instrument was. Probeer eens een concertvleugel of een dure viool. Om het even niet te hebben over de grootste viool, de contrabas en dan in een jazzband met een harde drummer, allemaal in dezelfde ruimte.

Dan wordt de Djembé plotseling een 'eitje'.

JvD.
10 juli 2008, 12:36
Ik zou willen dat de Djembé het moeilijkst op te nemen instrument was. Probeer eens een concertvleugel of een dure viool. Om het even niet te hebben over de grootste viool, de contrabas en dan in een jazzband met een harde drummer, allemaal in dezelfde ruimte.

Dan wordt de Djembé plotseling een 'eitje'.
ja, maar Han, jij bent goed. ik heb al mijn opneem ervaring van "pielen" plus het lezen van jou posts.
ik heb het gevoel dat die Djembe gewoon niet lekker gestemd is, maar we hebben ook geen idee of dat zo is, en hoe je hem moet stemmen.
daarom gaan we gewoon een andere proberen.

Han S
10 juli 2008, 14:11
Je hoort toch of hij goed of niet goed klinkt? Hij moet een felle attack hebben en een hele diepe ondertoon. Stemmen doe je door het vel losser of strakker te stellen, net als elke trommel. Drums stel je met spanbouten en die uitheemse dingen met het strakker maken van die touwtjes. Leg een vinger losjes op het midden van het vel en tap langs de rand bij die touwtjes, je hoort dan de boventonen en die moeten overal gelijk zijn.

STW
10 juli 2008, 14:49
of je googlet even op "djembe stemmen" ;)

JvD.
12 juli 2008, 00:02
het probleem is denk ik dat we een kleine djembe hebben, het diepe geluid zit bijna op ze zelfde plek als het hooge, vandaar dat we er een gaan lenen. en dan vertel ik meer.

Roman
12 juli 2008, 08:55
mijn eerste reactie zou zijn "hoe klinkt de djembe". Het is lastig stemmen zo'n kreng maar poep in = poep uit.

Heb je al eens een 421 aan de toeterkant (onder) geprobeerd? En zoals Han schreef, een SM57 aan de bovenkant (net als bij snaredrum) voor een mooie FLATS (attack :) )

Ruimte opnames (room-mic) wil ook heel goed mits je ruimte voldoende basstraps bevat en de ruimte redelijk leeg is. Alles trilt mee met die krengen.
Let ook op de staande golven waar die zitten, desnoods je djembe bijstemmen (hoger/lager)