PDA

View Full Version : powersoak



stratestic
9 juli 2008, 20:02
Ik zat er over te denken om een powersoak te kopen. Ik wil namelijk mijn buizenversterker van 20 watt ook thuis kunnen gebruiken.
Als ik een powersoak tussen mijn head en speakerkast zou zetten zou dat dan veel in volume kunnen schelen?

Chris Winsemius
9 juli 2008, 20:40
Om welke amp gaat het?

Afhankelijk v/h type soak kan het veel volume schelen maar afhankelijk v/d amp zelf zijn er vaak nog andere opties om hetzelfde, of zelfs betere resultaat (qua sound dan) te behalen.

Liquid_Metal
30 mei 2010, 09:55
Ik heb een vraag over het gebruik van een powersoak en aangezien ik niet verwacht dat het heel lang een issue zal blijven, leek het me zinniger om een oud topic te kapen, in plaats van een nieuw topic te maken over exact dezelfde vraag.

Allereerst heb ik begrepen dat sounds op hoog volume vooral lekker klinken omdat er meer geluidsdruk is. Die druk zorgt ervoor dat het lijkt alsof de sound beter klinkt. Net als het feit dat een 412 cabinet beter klinkt dan een 212 (beter is relatief, maar in mijn oren klinkt het iig beter) en 3 cabinets klinken beter dan 1, enzovoorts.
Nu snap ik dat sommige gitaristen scheur uit hun eindtrap willen halen omdat dat een lekker randje kan geven. Ik speel metal en hou van superstrakke sounds. Dat betekent dus: distortion uit de voortrap, de eindtrap voor wat kleuring en veel power.
Ik kan thuis écht niet hard spelen, maar wil wel de meeste vette sound. Hoeveel goeds zou een powersoak doen met mijn sound? Want als geluidsdruk inderdaad je sound alleen maar beter lijkt te maken, voegt een powersoak natuurlijk niets toe, want het volume blijft gelijk.

O misschien wel handig om even mijn gear te vertellen (staat ook wel in m'n sig).
Ik speel met een ENGL E530 en Groove Tubes Trio preamp over een ENGL 930/60 met een ENGL PRO 212 cabinet. Hoezo strak? :P

the sure thing
30 mei 2010, 11:17
(...) Want als geluidsdruk inderdaad je sound alleen maar beter lijkt te maken, voegt een powersoak natuurlijk niets toe, want het volume blijft gelijk. (...) Ik heb aardig wat power-soaks versleten maar kom toch terug op VOLUME en dus geluidsdruk. Ik heb een Marshall 1959 (100W) gehad en daar een batterij aan powersoaks op losgelaten, maar ik heb nooit een ECHT vol/vet geluid weten te creeeren op fluisterniveau/slaapkamervolume.

Een andere optie is een PPIMV inbouwen, maar volgens mij heeft je amp al een mastervolume, dus veel meerwaarde zal dat denk ik niet hebben.

Liquid_Metal
30 mei 2010, 11:39
Je bevestigt hiermee dus mijn idee. Ik probeer het mastervolume in de eindtrap zo hoog mogelijk te zetten en regel het volume met de output van mijn G-Major2. Da's makkelijker in stereo, maar ik heb ook begrepen dat de buizen op deze manier iets harder moeten werken, ook al is de input lager en het uiteindelijke volume dus gelijk.

Dolf
30 mei 2010, 12:00
Van de Weber site:

An attenuator can only simulate two out of the four components that are involved when you crank up an amp. The four components are #1 preamp tube distortion, #2 power tube distortion, #3 speaker distortion and #4 the physical movement of air that your speakers produce at high volumes. So the two components missing are speaker distortion and the physical movement of air and these are huge components! So if you’re playing at moderate volumes and just want to tame the amp down to get a bit of power tube breakup then an attenuator is a great tool, but do not expect to be able to dime your amp and then use any attenuator on the market to get the exact same sound from your amp at whisper quiet volumes. You can't get there from here. You would be better off with a one watt amp.
Zit toch heel wat waarheid in...

M.a.w je kan nooit datzelfde gevoel krijgen op laag volume als wat je krijgt op hoog volume, je kan alleen wat dichterbij proberen komen met een attenuator.

the sure thing
30 mei 2010, 12:01
Mijn "quick-fix" oplossing is ook een distortionpedaaltje (extra) in de keten zetten. Met mijn Mesa V-Twin (gain (bijna) voluit) kon ik daarmee op fluistervolume een redelijk OK "drukkend" geluid creeeren.

Liquid_Metal
30 mei 2010, 12:06
Van de Weber site:

Zit toch heel wat waarheid in...

M.a.w je kan nooit datzelfde gevoel krijgen op laag volume als wat je krijgt op hoog volume, je kan alleen wat dichterbij proberen komen met een attenuator.

En power amp distortion wil ik volgens mij juist niet. Want daar verlies je je strakheid mee, right? Preamp distortion heb ik ook op laag volume en de andere twee haal je niet met een powersoak.
Problem solved?

Fiendish
31 mei 2010, 03:29
Misschien een Iso Cab proberen ?

big dooley
31 mei 2010, 08:44
En power amp distortion wil ik volgens mij juist niet. Want daar verlies je je strakheid mee, right? Preamp distortion heb ik ook op laag volume en de andere twee haal je niet met een powersoak.
Problem solved?

klopt, de meeste metalgitaristen houden hun eindtrap het liefst zo clean mogelijk... neem als voorbeeld de JCM800 kerry king signature... 4 KT88's in de eindtrap die op EL34-specs draaien... een paartje KT88's kan in push pull configuratie 100 watt draaien, maar in een marshall draaien ze op EL34-sap en zijn ze afgesteld op 25 watt per stuk... onnodig om te zeggen, dat die buizen heel weinig zullen clippen

ken sowieso niet veel bekende metalgitaristen die EL34's gebruiken...
dave mustaine is er eentje met de JVM 410H

Liquid_Metal
31 mei 2010, 10:50
Dan denk ik dat ik het niet ga proberen en de set gewoon zo houdt. Ik zei toch dat het lang een issue zou zijn.

JTB
31 mei 2010, 11:44
Daarnaast merk ik dat ook een eindversterker met 6L6 buizen een beetje open moeten staan om echt lekker te klinken. Heb sinds dit weekend een 4x12 maar thuis durf ik hem echt niet zo hard te zetten als in het repetietiehok. Dan dreunt alles van de muur af (houten vloer/verlaagd plafond).

Dick Wolkendeck
31 mei 2010, 11:44
Van de Weber site:

Zit toch heel wat waarheid in...

M.a.w je kan nooit datzelfde gevoel krijgen op laag volume als wat je krijgt op hoog volume, je kan alleen wat dichterbij proberen komen met een attenuator.

Ik denk dat het belang hiervan relatief, is gezien het feit dat ik de ervaring heb dat de geluidsploeg het op het podium niet te hard wil en dat er met close miking gewerkt wordt.

Echt hard gaat het alleen in de oefenruimte. Beetje vreemd, eigenlijk.

Dick Wolkendeck
31 mei 2010, 11:52
(...)

Ik speel met een ENGL E530 en Groove Tubes Trio preamp over een ENGL 930/60 met een ENGL PRO 212 cabinet. Hoezo strak? :P

Hee ik heb dezelfde pre amp en power amp! Daarmee kan je het volume toch goed afregelen? De trio heeft een extra outputregelaar achterop en de 930 laat zich makkelijk afregelen. Voor laag volume zeker de bassboostknop gebruiken. En dan desnoods de basregelaar op de trio weer terug draaien.

Als je echt die buisjes heet wilt laten worden en de power amp wil laten werken, is een soak wel leuk. Maar daarmee bereik je geen dramatische effecten, ik heb zelf een Koch soak.

6L6 buizen zijn toch ook niet echt geschikt voor power amp distortion?

Liquid_Metal
31 mei 2010, 13:36
Hee ik heb dezelfde pre amp en power amp! Daarmee kan je het volume toch goed afregelen? De trio heeft een extra outputregelaar achterop en de 930 laat zich makkelijk afregelen. Voor laag volume zeker de bassboostknop gebruiken. En dan desnoods de basregelaar op de trio weer terug draaien.

Als je echt die buisjes heet wilt laten worden en de power amp wil laten werken, is een soak wel leuk. Maar daarmee bereik je geen dramatische effecten, ik heb zelf een Koch soak.

6L6 buizen zijn toch ook niet echt geschikt voor power amp distortion?

Dat laatste weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als ze daar inderdaad niet voor bedoeld zijn.
Ik denk ook dat een powersoak maar weinig met mijn geluid zou doen.
De bassboost op de poweramp vind ik nogal overdreven. Mijn set heeft al veel teveel bas, op de E530 staat ie op 2 :P.

Dick Wolkendeck
1 juni 2010, 12:51
Dat laatste weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als ze daar inderdaad niet voor bedoeld zijn.
Ik denk ook dat een powersoak maar weinig met mijn geluid zou doen.
De bassboost op de poweramp vind ik nogal overdreven. Mijn set heeft al veel teveel bas, op de E530 staat ie op 2 :P.


Ha ok. Ik doelde op de Trio, die heeft bij mij wat minder bas, vooral scream heeft minder bass dan mean. Maar dat kan omdat V.Weelden de mean gemodificeerd heeft (wat weet ik niet, ik kocht de Trio 2e hands bij Dick Dijkman).

Liquid_Metal
1 juni 2010, 13:23
Ha ok. Ik doelde op de Trio, die heeft bij mij wat minder bas, vooral scream heeft minder bass dan mean. Maar dat kan omdat V.Weelden de mean gemodificeerd heeft (wat weet ik niet, ik kocht de Trio 2e hands bij Dick Dijkman).

Ik mis in ieder geval geen bas. Modden is misschien ook wel wat.. :D

HaroldA
1 juni 2010, 13:27
Ik merk wel dat op mijn JMP/topjes het pas echt gaaf wordt na master volume standje 3. Ik heb een Koch Loadbox gehad en een JCM888 met PPIMV, maar beiden konden niet nabootsen wat standje 3+ wel kan...

Ik denk dat ik de speakers gewoon beter vind klinken op dat volume nivo. (?)

patrick0108
6 september 2012, 16:32
Om welke amp gaat het?

Afhankelijk v/h type soak kan het veel volume schelen maar afhankelijk v/d amp zelf zijn er vaak nog andere opties om hetzelfde, of zelfs betere resultaat (qua sound dan) te behalen.

Ik zit zo'n beetje te twijfelen over de powersoak in combinatie met een Fender supersonnic 22 iemand ervaring of tips?

patrick0108
8 september 2012, 11:36
Ik merk wel dat op mijn JMP/topjes het pas echt gaaf wordt na master volume standje 3. Ik heb een Koch Loadbox gehad en een JCM888 met PPIMV, maar beiden konden niet nabootsen wat standje 3+ wel kan...

Ik denk dat ik de speakers gewoon beter vind klinken op dat volume nivo. (?)

Beste HaroldA, kan ik opmaken uit jou ervaring dat een load box (Koch) niet de oplossing is voor thuis en dat je beter een kleine Tube Amp kan aanschaffen daar je met een Koch load box toch al gauw tussen de 200-400 euro zit en een redelijke Amp van 5W zo rond de 400?

HaroldA
8 september 2012, 14:37
Beste HaroldA, kan ik opmaken uit jou ervaring dat een load box (Koch) niet de oplossing is voor thuis en dat je beter een kleine Tube Amp kan aanschaffen daar je met een Koch load box toch al gauw tussen de 200-400 euro zit en een redelijke Amp van 5W zo rond de 400?

Amps van 5W klinken als amps van 5 watt ;) Behalve de 1-watt serie van Marshall, die vind ik dan wel weer acceptabel klinken!

Beste oplossing voor thuis (met een echte versterker) vind ik een combinatie van een goede mastervolume (PostPIMV) en een loadbox.

Git Aar
8 september 2012, 15:00
Heb een noob-vraagje over powersoak als dat hier mag. Ik heb een el. gitaar en een vox vt 20+. Daar speel doe ik ongeveer 3 keer p/jaar wat mee. Niet mijn ding dus, ben dagelijks akoestisch bezig en redelijk veel bas, maar elect. gitaar is niet zo mijn ding.

Die VOX heeft 1 volume naast de gain, dan een masterknop, en dan een volume knop waarmee de wattage tot 30 Watt op kan laten lopen. Wat nu de powersoak is weet ik niet, maar welk volume gebruik ik om het buisje (12AX7) in de versterker optimaal te laten werken?

patrick0108
8 september 2012, 18:22
Amps van 5W klinken als amps van 5 watt ;) Behalve de 1-watt serie van Marshall, die vind ik dan wel weer acceptabel klinken!

Beste oplossing voor thuis (met een echte versterker) vind ik een combinatie van een goede mastervolume (PostPIMV) en een loadbox.

Thanks ze hebben de loadbox over 2 weken binnen dus ga ik het uit testen...

access
8 september 2012, 22:20
Ik heb ook een 530+930/60 rack setje. Klinkt echt totaal kut op lage volumes. Een beetje dun en iel. Ik gebruik dit setje alleen in de oefenruimte.

M'n AFD100 met ingebouwde powersoak klink op lager volume ook minder goed. Je mist inderdaad de druk en punch van de speaker. Toch blijft het geluid redelijk overeind. Ik gebruik 'm thuis en in de oefenruimte met een orange pcp212.

Ik heb ook nog zo'n 5 watt blackstar combo'tje. De sound van de AFD100 is op gelijk (laag) volume niveau vele malen beter. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, als je de prijzen van de versterkers vergelijkt.

Wat mij betreft is zo'n ingebouwde powersoak echt een superuitvinding!

patrick0108
8 september 2012, 22:24
Deze gaan we maar is uitproberen als hij binnen is,,,,,

http://img812.imageshack.us/img812/2343/23451.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/812/23451.jpg/)

big dooley
8 september 2012, 23:43
Wat mij betreft is zo'n ingebouwde powersoak echt een superuitvinding!

het is niet echt een powersoak... een powersoak zet vermogen om in hitte
het systeem wat de AFD heeft zorgt er gewoon voor dat de eindbuizen simpelweg geen vermogen door kunnen laten

groot voordeel is dat dezelfde eindbuizen lang niet zo te lijden hebben als een amp zonder deze feature... laat staan een versterker op full tilt met een powersoak

access
10 september 2012, 20:29
Weet ik.... doel is hetzelfde: Een goed klinkende versterker op laag volume. ;)

cardinal
17 september 2012, 21:41
Ik heb een weber mass mini power soaker en een closed cabinet.

De soaker is aardig, maar is het allemaal net niet. De closed cabinet is tof met opname, maar voor gewoon lekker spelen is het volgens mij niet wat je zoekt.

Nu heb ik een Diezel vh4 waarop ik thuis speel, das 100 watt schoon aan de haak en die amp klinkt altijd goed, hard of zacht.

Sommige amps reageren ook heel goed als ze wat zachter staan.

Bijna nog trouwens de weber ritueel geofferd door hem op de diezel aan te sluiten. Vergat even dat ie maar tot 50 watt ging:seriousf:

peter_heijnen
18 september 2012, 10:01
Die VOX heeft 1 volume naast de gain, dan een masterknop, en dan een volume knop waarmee de wattage tot 30 Watt op kan laten lopen. Wat nu de powersoak is weet ik niet, maar welk volume gebruik ik om het buisje (12AX7) in de versterker optimaal te laten werken?
Als de buis in die vox als 'conventionele' preamp buis wordt gebruikt, regel je de input ervan met de gain knop. Wordt de buis echter gebruikt als 'eindbuis simulatie' dan zou de input ervan zomaar geregeld kunnen worden met die volume knop. Moet je toch maar even uitzoeken hoe dat zit bij vox/vt/tonelab. En anders maar uitproberen met je oren. ;)

HaroldA
18 september 2012, 10:03
En anders maar uitproberen met je oren. ;)

Dat dus.

Git Aar
18 september 2012, 18:50
Als de buis in die vox als 'conventionele' preamp buis wordt gebruikt, regel je de input ervan met de gain knop. Wordt de buis echter gebruikt als 'eindbuis simulatie' dan zou de input ervan zomaar geregeld kunnen worden met die volume knop. Moet je toch maar even uitzoeken hoe dat zit bij vox/vt/tonelab. En anders maar uitproberen met je oren. ;)

Het zegt me vooralsnog niets. Met luisteren hoor ik het ook niet. Dat gain de oversturing oid is dat hoor ik wel, maar of ik de versterker nu met 1.volume 2. mastervolume 3.Watt-volume open draait, dat verschil hoor ik niet.
Ik zal de beschrijving nog eens nakijken. Eerst eens opzoeken waar de masterknop voor is.
Vroeger had ik gewoon een Roland Cube. Dit Voxding is mij te ingewikkeld zonder nederlandstalige beschrijving.

peter_heijnen
19 september 2012, 09:47
Ok, de gain ken je dus.

Als je de volumeknp wil testen:
-zet de voume knop op 12uur/standje 5.
-stel nu met de gain een absoluut cleane sound in.
-draai nu de volume knop steeds verder open en luister of de sound clean blijft. Draai ev de master terug als het bij het opdraaien van de volumeknop allemaal te hard wordt.

Luister of er iets cq wat er gebeurt met je cleane geluid....

Pepe
19 september 2012, 10:50
Werkt dat buisje uberhaupt wel voor oversturing? Dat daar diodes voor gebruikt worden en het buisje meer als gimmick/filtering dienst doet?

peter_heijnen
19 september 2012, 11:07
Haha, ik heb zo'n tonelab st en die klinkt prima, maar als je hem aanzet brandt het buisje -pats- meteen op volle sterkte. Meer als een led zeg maar... ;)

Ik zou eerder denken dat de buis nog niet eens als filtering werkt en dat de door mij vermoedde werking van die volumeknop, indien al aanwezig, gesimuleerd wordt, maw dus net zo digitaal als de rest van het apparaat is en volledig gimmick.

Zou ook niet 123 weten hoe je de buis zou moeten vervangen. Niet geheel onbelangrijk bij buizenspul, toch? :)

Mitch
19 september 2012, 11:31
Bij de Vox Tonelab heb ik wel eens met iemand gewisseld van buisjes en dat leverde toch aardige klankverschillen op. Uiteindelijk de moeite waard om er een ander buisje in te laten zitten: meer helderheid, prettigere crunch. Het gebruik van de 12AX7 in de Tonelab en de Valvetronix serie amps is volgens mij echter wel verschillend (ik dacht klank/filter vs. eindbuis simulatie), maar ik heb nu even geen tijd om dat na te zoeken.

peter_heijnen
19 september 2012, 11:54
Ah kijk.

Ik heb mijn tonelab st zojuist weer eens uit zijn doosje gehaald (!!SPAM!! hij gaat op gitaarmarkt !!SPAM!!) maar ik geloof niet dat ik zelf dat buisje zou willen verwisselen. Lijkt me eerder een klus voor de expert ala Dirk_Hendrik.

HaroldA
19 september 2012, 11:59
Ah kijk.

Ik heb mijn tonelab st zojuist weer eens uit zijn doosje gehaald maar ik geloof niet dat ik zelf dat buisje zou willen verwisselen.

Jij gaat ook naar de garage om een lampjes van je auto te laten vervangen?


Voxman,if you turn the tonelab upside down there are six screws which hold the rear cover plate in place,dont touch the 4 screws which hold the rubber feet in place ,nor the screw which has a cut out in the backing place.Once you have removed the six screws the backing plate will come away.

There is 1 screw which holds a support block against the tube,remove this screw and the support block will come away allowing removal of the tube.Be very gentle in removing the tube,slight side to side wiggle will do the job.

Maintain support for the small circuit board which the tube socket is mounted to both on removal of the tube and especially when gently refitting the new tube.Refit the retaining block for tube into position with the appropriate screw,refit the backing plate and all is done.

En ook leuk:


http://www.youtube.com/watch?v=lqp4yTADoGo

peter_heijnen
19 september 2012, 12:22
Jij gaat ook naar de garage om een lampjes van je auto te laten vervangen?
Eigenlijk niet, maar ooit moest het -huurauto van de baas waar we niets zelf aan mochten doen- en stond ik er naast toen de aardige kwikfit meneer onder de auto lag te vloeken om dat kutlampje op zijn plek te krijgen.


En ook leuk:

..........

Haha, zoals ik dus al zei! :)

patrick0108
7 oktober 2012, 14:37
Deze gaan we maar is uitproberen als hij binnen is,,,,,

http://img812.imageshack.us/img812/2343/23451.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/812/23451.jpg/)

Na een paar weken wachten (Koch vermelde dat ze niet op de plank lagen) maar hij zou dan asap in elkaar gezet worden en voor mij intresant om uit te proberen... Heb de Koch dummybox uitgeprobeerd voor dat ik hem meenam op een Fender Vibrolux iets zwaarder als mijn Supersonic maar het resultaat was goed, De verkoper was zelf verbaasd (wat ik tegenwoordig wel gewend ben) dat de Amp inderdaad ging vervormen op huiskamer volume. Nu mijn ervaring thuis....... Ik gebruik de Koch met een Fender Roadworn 60' en de Supersonic 22 Amp, voor mij is het experiment geslaagd met deze combinatie..... vervormd mooie Fender overstuuring op huiskamer volume, slaapkamer volume wil ik het niet noemen maar ik kan gerust spelen tot een uurtje of 2 snacht's met een Sound waar ik in iedergeval happy van word.......:strat: