PDA

View Full Version : Dringend...kwaliteitverschil ltd ec-500 en ex-400?



s0044583
9 juli 2008, 18:57
Ik zit met een tamelijke dringende vraag. Over een week gaat mijn vriendin naar Amerika en zij wil voor mij een gitaar meenemen :). Ik was van plan een ltd ex-400 (explorermodel) te kopen maar ik ben recent terug beginnen twijfelen.
Vandaar de vraag of er een objectief kwaliteitsverschil bestaat tussen de ltd ex-400 en de ec-500. Want ik ben gaan kijken op de site van esp en ze hebben op het eerste zicht wel dezelfde specs maar er kunnen natuurlijk altijd nog wel verschillen zijn in afwerking. Weet iemand of er uberhaupt kwalitatieve verschillen tussen deze twee modellen zijn of is het enkel een kwestie van uiterlijke afwerking (de ec heeft inlays bvb)?

Iig bedankt!

casper innosence
9 juli 2008, 20:03
Ik verwacht dat het met name verschillen zullen zijn in afwerking, maar die heb je ook bij onderlinge gitaren uit de EC500 en EX400 series. De EC500 serie is de opvolger van de EC400 serie, maar heeft wel upgrade gehad, zo heeft de 500 tov de 400 serie wel een andere top (meer LP).

Zelf zou ik gaan voor de EC500, maar dit heeft voornamelijk met smaak te maken. Daarnaast zou ik ook liever dr opgespeeld hebben voor ik m zou kopen. Maar goed, met de lage stand van de dollar, moet n gokje wagen kunnen. Maar let wel dat er als je pech hebt nog "even" invoer rechten en btw betaald moet worden. (4% en 19%)

s0044583
10 juli 2008, 18:50
hey bedankt voor je reactie,

ik vraag mij gewoon af of de ec500 beter is afgewerkt dan den ex400. Maar ook dat er misschien beter hout wordt gebruikt voor de ec500. Ik vind ze allebei iets hebben maar zou toch gaan voor de ex400 omdat de explorer vorm mij sterk aanspreekt. Tenzij er echt een kwaliteitsverschil is tussen de gitaren (dat de ec beter is dan de ex), dan zou ik van mening veranderen en toch voor de ec500 gaan. Ik weet het het zijn details maar ja, dat heb je als je een gitaarfanaat bent :)
btw, ik weet dat er invoerrechten en btw bijkomt, maar dan nog is het een pak goedkoper om de gitaar uit amerika te laten meenemn :)

JeanPaul du Vinnie
10 juli 2008, 20:42
Ik denk niet dat er noemenswaardige verschillen in afwerking zijn tussen de 400 en de 500-reeks (en misschien zelfs de 1000). Er is wel een groot kwaliteitsverschil tussen die twee en de lagere reeksen.

RvB
11 juli 2008, 09:35
Ik heb zelf de EX-400. 3 jaar ondertussen.
Beste gitaar die ik hier heb hangen (ernaast hangen Gibson SG en Epiphone Flying V). Ik ga zelfs de FX-260 aanschaffen.
Gitaar speelt gewoon heel erg goed. Punt. Van de elementen moet je houden (EMG's).

En als jij, net zoals ik, het uiterlijk van de EX-modellen mooi vind moet je er gewoon voor gaan. (Ik denk dat dat ook voor de EC-500 gaat gelden :D)

rufus
11 juli 2008, 10:17
ik heb nog een ltd ec-400 gehad en dat was een zeer goede gitaar, afwerking bespeelbaarheid hardware gewoonweg niks op aan te merken, ik denk dat je je echt geen zorgen hoeft te maken wat je ook kiest

Thundermane
11 juli 2008, 10:43
Ik zelf heb een EC 1000 en de andere gitarist in me metalband heeft een EX400.
Het geval wil, er is niks mis met de EX400 ik speel ehm net zo graag als mijn EC 1000.
Bij ltd is er niet echt afwerking of kwaliteitsverschil want het is technisch gezien allemaal qua speelbaarheid even goed.
Het is puur welk model je beter ligt bij ltd/esp gitaren.
Hoe duurder puur hoe mooier en qua speelbaarheid moet je toch echt kijken naar de models zelf.
Ik kan moeilijk echt kwaliteitsverschillen vinden, hooguit welk materiaal ze gebruiken.

s0044583
11 juli 2008, 12:26
Hey, bedankt voor de reacties.
Het zal toch maar een ex400 worden denk ik. De explorervorm blijft toch gewoon fantastisch :rockon:

Thundermane
11 juli 2008, 14:45
Hey, bedankt voor de reacties.
Het zal toch maar een ex400 worden denk ik. De explorervorm blijft toch gewoon fantastisch :rockon:
Nog ff wachten maatje ik zal nog wat extra uitleg geven over LTD gitaren.
Qua speelbaarheid van de hals maakt het niet uit welke gitaar je neemt.
Echter het wil wel schelen qua shape hoe het ligt.
Zittend is de M, H, F en explorer zeer nice.
Zittend is de V vrij klote en de EC leer je makkelijk mee zitten.
Zelf had ik moeite met mijn EC 1000 door de rand van de body.
Met EX heb je daar minder moeite mee.
MAAR, de EC is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lichter en ik zelf ga liever niet met een blok hout om me nek, staand spelen.
Voor live en staand is de V, EC en M heel chill.
De EX heeft over het algemeen wel een dikke sound, echt knallend, maar ik ken talloze hoeveelheid aan mensen die zitten te janken omdat de punten op de EX ergens tegen aan stoten, en er dus schade is aan de lak, en dat is heeel zielig :p

Je kan in het spelen met de EC, M en V, wel meer subtiliteit brengen, ik vind zelf de EX toch meer een raggitaar

s0044583
11 juli 2008, 16:52
mja, daar geef je inderdaad een aantal mooie punten aan. Ik heb zelf op een fx model vastgehad (omdat ze geen ex model meer hadden in de winkel) en inderdaad die speelt schitterend al zittend.
Ik had wel niet het gevoel dat de gitaar te zwaar was, ik heb er ook rechtopstaand mee gespeeld en ik heb niet gemerkt. Tenzij de ex een pak zwaarder is dan de fx maar dat betwijfel ik :)
Wat ik wel een beetje had was dat ik de nek van die fx wat dik vond. En blijkbaar hebben de ex, fx en ec allemaal dezelfde nek dus ja. Is gewoon een beetje aanpassen denk ik wat normaal is als je een nieuwe gitaar koopt.
Over de lak, mij stoort het eigenlijk niet dat er krassen en deuken in een gitaar komen, hoort er zelfs een beetje bij. Er staan genoeg gitaren op dit forum van grote gitaristen die er helemaal afgeblakerd uitzien en dat is juist een groot deel van hun charme.
Je moet natuurlijk een gitaar goed soigneren maar ik ga echt niet janken als er een krasje in men lak zit :D


Een beetje naast de kwestie maar ik heb ik diezelfde winkel ook op een esp standard eclips I gespeeld :satisfie: Speelde echt als een droom, niet normaal. Qua bespeelbaarheid en afwerking niet te kloppen vind ik (zeker in vergelijking met die fx). Maar ja, niet meer dan normaal voor een gitaar die 2300 eur kost als je het mij vraagt :)

casper innosence
11 juli 2008, 18:28
Bij ltd is er niet echt afwerking of kwaliteitsverschil want het is technisch gezien allemaal qua speelbaarheid even goed.
Het is puur welk model je beter ligt bij ltd/esp gitaren.
Hoe duurder puur hoe mooier en qua speelbaarheid moet je toch echt kijken naar de models zelf.
Ik kan moeilijk echt kwaliteitsverschillen vinden, hooguit welk materiaal ze gebruiken.

Tja weet niet of je t onder afwerking wil scharen, maar ik heb zowel een ESP Viper Standard als een LTD Viper 400, vind de Standaard toch beter ogen, en de hals voelt beter, gladder aan. Daarnaast speelt ie gewoon ook echt lichter en is ie beter in balans. Dit laatste zal volgens mij geen probleem zijn bij de EX, kopzwaarheid.

Verder wil ik graag van de topic starter weten waar ie die ESP Eclipse 1 getest heeft, want 2300 euri voor die gitaar is toch wel een 500-600 euri te veel. Maar ik wil dr graag nog es 1 hebben een witte, met ebony toets \m/

Thundermane
11 juli 2008, 19:37
De hals van ESP/LTD gitaren went inderdaad, ze lijken aan het begin wat dik, maar ik ben er achter gekomen dat als je gitaarspelen serieus bekijkt, dat een dikkere hals juist ook beter kan zijn, dit gezien de vorm van je hand, ik vind de hals van ESP/LTD superchill want voor mij voelt het alsof het echt voor de hand is gemaakt.
Daarom zijn al die halzen ook op die manier gemaakt.
Anyway je hoeft niet persé een dure ESP te hebben, LTD is even goed als de gitaar goed afgesteld is.
Maakt in elk geval niet uit welke gitaar je koopt, het is ESP/LTD dat zegt genoeg :rockon:

Goderic
11 juli 2008, 19:47
Ik heb een LTD ex-400 en hij is echt niet zwaar, 3.5Kg ofzo. Ook van kopzwaarheid heb ik amper last, als ik hem lostlaat voel ik dat de kop een beetje naar beneden trekt, maar dat is ook alles.
Wat specs betreft, de EC serie heeft wel een volume pot meer dan de EX, voor mocht dat voor jou een groot verschil maken.

Thundermane
11 juli 2008, 19:58
Ik heb een LTD ex-400 en hij is echt niet zwaar, 3.5Kg ofzo. Ook van kopzwaarheid heb ik amper last, als ik hem lostlaat voel ik dat de kop een beetje naar beneden trekt, maar dat is ook alles.
Wat specs betreft, de EC serie heeft wel een volume pot meer dan de EX, voor mocht dat voor jou een groot verschil maken.
Nouja in vergelijking tot de EC is de EX wel zwaar :) anderzijds de EC is ook wel echt licht.
En LTD/ESP zijn meestal wel in balans inderdaad, je betaald er goed voor.
En om die volumeknop moet je het inderdaad absoluut niet doen, dat is gewoon te negeren.
Echter de akoestiek, wil wel wat bepalen in geluid.
Zo klinkt de EX vaak meer solide dan de EC, al is mijn ervaring dat ECs vaak meer sustain hebben, EX en EC hebben ongeveer zelfde hoeveelheid attack.
De EX heeft meestal wel meer bass, en is iets meer helder, maar de EC klinkt vaak toch wat warmer en hoger.
Al zijn deze verschillen nauwelijks te horen.
Conclusie: neem wat je zelf het vetst vind :p
Als je de EX vetter vind, neem je die, laat je wat dat betreft niet door mij beïnvloeden, mijn persoonlijke voorkeur gaat echter naar de EC

JeanPaul du Vinnie
11 juli 2008, 20:00
Nu ik eraan denk, ik heb zo'n EX400 nog vast gehad. Als ik eerlijk mag zijn vond ik die niet overdonderend qua bouwkwaliteit. Deed nogal cheap aan. Dat heeft mijn EC400VF dan toch veel minder.

De hals van ESP/LTD gitaren went inderdaad, ze lijken aan het begin wat dik, maar ik ben er achter gekomen dat als je gitaarspelen serieus bekijkt, dat een dikkere hals juist ook beter kan zijn, dit gezien de vorm van je hand, ik vind de hals van ESP/LTD superchill want voor mij voelt het alsof het echt voor de hand is gemaakt.
Tiens, raar. Ik vind de hals van mijn Eclipse net vreselijk dun. Zo dun dat ik er nog altijd een beetje moeite mee heb, en ik ben nochtans ook niet voor Gibson/baseballbat-halzen.

Thundermane
11 juli 2008, 20:02
Tiens, raar. Ik vind de hals van mijn Eclipse net vreselijk dun. Zo dun dat ik er nog altijd een beetje moeite mee heb, en ik ben nochtans ook niet voor Gibson/baseballbat-halzen.
zet de eclipse tegenover een ibanez met wizard hals xD
dan snap je wat ik bedoel dat EC relatief dikke hals heeft.
Je kan inderdaad ook te dik hebben, maar bij LTD is het subtiel.

RvB
12 juli 2008, 13:55
Ik heb zelf op een fx model vastgehad (omdat ze geen ex model meer hadden in de winkel)

In welke winkel was dat?

Thundermane
13 juli 2008, 12:42
hey s0044583 hou je ons op de hoogte welke je nu gaat kopen? :)

s0044583
13 juli 2008, 14:48
Hey iedereen, sorry voor het late antwoord maar ik was een paar dagen weg :)

@casper innosence en RvB: de winkel was Piens, de grootste muziekwinkel in heel België (ligt in Deinze bij Gent). Je betaalt daar inderdaad meer als in andere winkels maar de service is daar werkelijk fenomenaal.
Ik moet er wel bij vermelden dat ik (op dit moment in mijn leven - student-zijnde) de prijs van een instrument laat primeren op de kwaliteit van de service, maar ik kan me goed voorstellen dat dat voor veel mensen niet zo is.
Btw, de website van de winkel (www.piens.be) is een aanrader. Je hebt daar ook een onlinewinkel die veel goedkoper is maar die werd, vreemd genoeg, door de verkoper in de winkel helemaal afgekraakt.

Die winkel is trouwens de grootste verdeler van Esp/Ltd voor Belgie. Vandaar dat ik de moeite heb genomen om er een uur naar toe te rijden. Uiteraard moest ik weer de pech hebben dat de Ec en Ex modellen uitverkocht waren. Daarom dat ik de LTD Fx en de ESP Eclips I in de plaats heb getest.

@Thundermane: Ik ga maar toch voor de ex gaan denk ik.
Het zit er, jammer genoeg denk ik, niet meer in om ergens nog de ec500 te gaan testen wegens tijdgebrek en het feit dat bijna geen enkele winkel in omgeving Antwerpen die gitaren verkoopt. Enja, zoals reeds gezegd, de explorervorm blijft gewoon zwaar rocken :D.

Positief is wel dat mijn deadline om de gitaar te bestellen wat is opgeschoven dus ik blijf informatie zoeken :). Normaal komt mijn vriendin terug de VS op veertien augustus met de gitaar maar ik zit dan op Pukkelpop dus ik zal hem pas de zeventiende eindelijk in mijn armen kunnen sluiten. (en dan maar hopen dat er niets is gebeurt tijdens het transport :))

Pos

Thundermane
13 juli 2008, 15:28
@Thundermane: Ik ga maar toch voor de ex gaan denk ik.
Het zit er, jammer genoeg denk ik, niet meer in om ergens nog de ec500 te gaan testen wegens tijdgebrek en het feit dat bijna geen enkele winkel in omgeving Antwerpen die gitaren verkoopt. Enja, zoals reeds gezegd, de explorervorm blijft gewoon zwaar rocken :D.

Positief is wel dat mijn deadline om de gitaar te bestellen wat is opgeschoven dus ik blijf informatie zoeken :). Normaal komt mijn vriendin terug de VS op veertien augustus met de gitaar maar ik zit dan op Pukkelpop dus ik zal hem pas de zeventiende eindelijk in mijn armen kunnen sluiten. (en dan maar hopen dat er niets is gebeurt tijdens het transport :))

Pos
Hey is prima :p
Maak wel foto`s als je hem binnen hebt!

s0044583
24 augustus 2008, 10:58
Hey,
Even mijn oude topic opvissen om mee te delen dat mijn gitaar goed is aangekomen.
Het is dus uiteindelijk een ex 400 geworden en dat heb ik me nog geen moment beklaagt. Ik heb er ook nog eens belachelijk weinig geld voor moeten betalen. Gitaar en koffer (gator extreme) was samen 480 eur. :) Men vriendin ( die de gitaar heeft meegenomen van Amerika) heeft zelfs geen invoerrechten moeten betalen omdat er niemand aan de balie stond. Ze heeft gewoon kunnen doorlopen!
Er is ook niets mis gelopen tijdens het transport, enkel wat zeer lichte krassen op de buitenzijde van de koffer.
Ik moet wel opmerken dat de gitaar wel wat last heeft van kopzwaarheid. Het is bijlange niet zo erg als mijn epiphone SG maar als ik de hals loslaat zakt hij toch een goede dertig cm naar beneden. Maar ja, ik heb daar persoonlijk niet al te veel last van.
Om af te sluiten, ik heb al slechte dingen gehoord over musiciansfriend van gitaarverkopers maar na van hun site gebruik te hebben gemaakt kan ik ze alleen maar aanraden. Zeer snelle service, reageren onmiddelijk op vragen en er valt niets aan de gitaar op te merken. Hij was zelfs redelijk goed afgesteld. :rockon:
Grtz

joel
27 augustus 2008, 18:39
Hey,
Even mijn oude topic opvissen om mee te delen dat mijn gitaar goed is aangekomen.
Het is dus uiteindelijk een ex 400 geworden en dat heb ik me nog geen moment beklaagt. Ik heb er ook nog eens belachelijk weinig geld voor moeten betalen. Gitaar en koffer (gator extreme) was samen 480 eur. :) Men vriendin ( die de gitaar heeft meegenomen van Amerika) heeft zelfs geen invoerrechten moeten betalen omdat er niemand aan de balie stond. Ze heeft gewoon kunnen doorlopen!
Er is ook niets mis gelopen tijdens het transport, enkel wat zeer lichte krassen op de buitenzijde van de koffer.
Ik moet wel opmerken dat de gitaar wel wat last heeft van kopzwaarheid. Het is bijlange niet zo erg als mijn epiphone SG maar als ik de hals loslaat zakt hij toch een goede dertig cm naar beneden. Maar ja, ik heb daar persoonlijk niet al te veel last van.
Om af te sluiten, ik heb al slechte dingen gehoord over musiciansfriend van gitaarverkopers maar na van hun site gebruik te hebben gemaakt kan ik ze alleen maar aanraden. Zeer snelle service, reageren onmiddelijk op vragen en er valt niets aan de gitaar op te merken. Hij was zelfs redelijk goed afgesteld. :rockon:
Grtz

als je wil dat hij beter blijft hange moet een extra strap button aan het punt waar de body inggaat maken. gibson explorers hebben dat( nu vind ik gibson wel crep maar ze hebben een goede balans