PDA

View Full Version : Fender Modden



razormen
9 juli 2008, 18:15
Hey luitjes, ik heb een vraag. Ik ben van plan om in september mijn Fender stratocaster (mex) te verbouwen. De kleur wordt knetter blauw met een parelmoer slagplaat.

Nu wil ik er ook andere single coils op hebben en eventueel een singlcoil formaat humbucker. Ik heb gehoord dat de american series onderdelen van een betere kwaliteit zijn. Ik weet het niet , iemand sugesties?

Ik speel overigens clasic rock en blues.

RoelTM
9 juli 2008, 19:01
kijk eens op de site van Guitarfetish ( www.guitarfetish.com )
erg goede pups voor een zeer goede prijs

razormen
9 juli 2008, 20:14
Hey mooie site, heb je ervaring met dit bedrijf?

Wat zijn nu echt de top of the bil singlecoil pickups. Ze moet beter dan de al redelijk goede coils op mijn strat zijn. Ik heb gehoord Van Zandt Vintage Plus strat set (http://www.guitarsupplies.nl/N_frame.html?http://www.guitarsupplies.nl/Van-Zandt-Vintage-Plus-strat-set--N_art_659.php) dat de texas specials erg goed zijn.

Ik gehoord dat de humbucker een seymor duncan moet zijn(single coil format).

jimihattricks
10 juli 2008, 10:29
Hey mooie site, heb je ervaring met dit bedrijf?

Wat zijn nu echt de top of the bil singlecoil pickups. Ze moet beter dan de al redelijk goede coils op mijn strat zijn. Ik heb gehoord Van Zandt Vintage Plus strat set (http://www.guitarsupplies.nl/N_frame.html?http://www.guitarsupplies.nl/Van-Zandt-Vintage-Plus-strat-set--N_art_659.php) dat de texas specials erg goed zijn.

Ik gehoord dat de humbucker een seymor duncan moet zijn(single coil format).

tja, ik zou zeggen, kijk eerst eens rond op de sites van verschillende pickup-bouwers, want er bestaat niet zoiets als de ultieme strat-pickup voor iedereen..

wil je een vintage soundje met een 'bell-tone', zit je imo goed met de CS '69s van Fender..
Ik heb vele SCs in mijn strat gehad (SD, DiMarzio, Texas Specials, Tex Mex, Fat '50s) maar dit zijn toch IMO veruit de best klinkende tot nog toe (ik heb mij nog niet gewaagd aan Van Zandt of Kinman of andere boutique-merken)..

Ik krijg hier icm een alder body en rosewood hals vrij gemakkelijk Rory Gallagher-achtige sounds uit, erg dynamische pickups.. Alledrie de pickups hebben wel exact dezelfde output, dus als je een beefy brug-pickup wil met wat meer mids moet je verder kijken (vergeet ook niet dat je setjes kunt combineren)

Ook van belang; heb je een maple toets of een rosewood toets? Want waar bv. de DiMarzio Area '58/'61 (ook nog es humcancelling) imo super klinkt in een maple-neck strat (erg Knopflerig, vooral het tussenstandje), klinken ze wat klinisch in een rosewood-neck strat etc.

En zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Ik vind de SC-sized humbuckers van SD tegenvallen.. wat dat betreft heb ik betere ervaringen met de rail-achtigen van DiMarzio (Cruiser, Fast-track 1, Air Norton, Chopper).. Sowieso ging er voor mij een wereld open toen ik naar DiMarzio ging kijken, ik dacht altijd dat ze alleen maar Shred-pickups maakten

En dan krijg je nog het punt van pots en caps enzo.. Uiteindelijk is mijn ervaring dat je al proberende jouw ultieme sound tevoorschijn haalt.

Maar om het overzichtelijk te houden, ik raad aan:
- Vintage 60's strat-sound (denk Gallagher/Hendrix): CS '69s
- Modern vintage sound (denk Knopfler in zijn stratocaster-tijdperk): DiMarzio Area '58 in neck en midden - DiMarzio Area '61 in brug
- Modern: DiMarzio Cruiser in neck en midden - DiMarzio Fast-track 1 in brug (met evt. 500k volpot)

Dit is slechts mijn mening, ik weet zeker dat anderen dit ruksetjes vinden (om nogmaals mijn opmerking over zelf uitproberen te onderstrepen)

succes, het is heel leuk als je uiteindelijk blij bent met je pickups en weet dat je die slagplaat er (als het goed is) nooit meer hoeft af te schroeven :satisfie:

razormen
10 juli 2008, 23:48
Ik heb deze vorige week 2e hands gekocht en hij stond te koop als 60's strat. Nu kan ik echter geen 60's strat vinden met maple toetsen maar wel een 50's strat met maple. Wie kan mij precies vertellen wat voor strat dit nu wel is.

http://img53.imageshack.us/img53/4325/46988520fenderstratsunbnr8.jpg (http://imageshack.us)

Ik ben een groot fan van Hendrix :gitarist: zijn style maar ook Clapton en nog veel meer. De pickups moeten vooral erg bluesy 8-) zijn. Degene die er nu op zitten klinken ook wel goed maar ze hebben niet de sound die ik ambieer. Nu moet ik wel zeggen dat de overdrive op de Fender deluxe 90 als modder klinkt dus die gebruik ik niet. Ik ga sowieso nog een overdrive pedaal aanschaffen.

Ik mag toch aannemen dat de pots en caps op deze strat wel goed zijn toch?

barno
11 juli 2008, 00:48
57 RI strat idd

jimihattricks
11 juli 2008, 10:14
Ik heb deze vorige week 2e hands gekocht en hij stond te koop als 60's strat. Nu kan ik echter geen 60's strat vinden met maple toetsen maar wel een 50's strat met maple. Wie kan mij precies vertellen wat voor strat dit nu wel is.

http://img53.imageshack.us/img53/4325/46988520fenderstratsunbnr8.jpg (http://imageshack.us)

Ik ben een groot fan van Hendrix :gitarist: zijn style maar ook Clapton en nog veel meer. De pickups moeten vooral erg bluesy 8-) zijn. Degene die er nu op zitten klinken ook wel goed maar ze hebben niet de sound die ik ambieer. Nu moet ik wel zeggen dat de overdrive op de Fender deluxe 90 als modder klinkt dus die gebruik ik niet. Ik ga sowieso nog een overdrive pedaal aanschaffen.

Ik mag toch aannemen dat de pots en caps op deze strat wel goed zijn toch?

tja, de 50's pickups klinken wsl wat meer naar 'apache' dan naar 'voodoo chile', dusja.. zoals gezegd: zelf s wat gaan testen (maar ik raad dan nogmaals de CS '69s aan, wsl wil je wel wat meer beef en mids in de brug, dus dan moet je ff zoeken naar wat heters (7,5-8k).. (Clapton's latere sound is overigens Lace Sensor en tegenwoordig Cobalt Noiseless (die laatste vind ik persoonlijk skijt)

ik snap overigens niet waarom je deze strat knetterblauw wil verven, dat vind ik echt jammer.. overigens; als dit een 50's classic is (wsl wel), zijn de pots en caps 'ok', maar meer ook niet (ikzelf heb liever de CTS-pots bv., CRL-switch en mallory caps, magoed)

Mr.Fingers
11 juli 2008, 10:26
dat zou verdorie zonde zijn van die mooie sunburst... Ik heb nog wel een stratbody die ik wil ruilen, en die je helemaal knetterblauw mag schilderen hoor...

razormen
11 juli 2008, 11:04
Ja klopt, het zal eigenlijk wel erg zonde zijn. Ik laat de body voor wat het is. Ik vindt persoonlijk de parelmoer slagplaat wel mooi, dus plaats ik die wel.In het najaar wil ik hem wel aanpassen(eerst vakantie). Wat ik in ieder geval duidelijk heb is dat ik de cs69 sc erop moet zetten voor meer Jimi sounds :gitarist: . Heeft iemand nog tips om andere zaken te vervangen. Ik wil hierbij voornamelijk een nog betere sound creeren. Pots, tuners, brug etc?

Mr.Fingers
11 juli 2008, 11:19
die classic's van Fender zijn op zich al erg goed. Als je er nu een setje Custom '69 inzet (die in de classic player '60) zitten, heb je veel meer de jimi-sound. Verder zou ik 'm gewoon laten voor wat die is, is zo al goed hoor!

barno
11 juli 2008, 13:26
hendrix sound: any decent strat will do als je maar een dikke lampenmarshall gebruikt op hoog volume

jimihattricks
11 juli 2008, 15:35
Wat ik in ieder geval duidelijk heb is dat ik de cs69 sc erop moet zetten voor meer Jimi sounds :gitarist: . Heeft iemand nog tips om andere zaken te vervangen. Ik wil hierbij voornamelijk een nog betere sound creeren. Pots, tuners, brug etc?

niet per se.. kinman maakt ook een hendrix setje waar velen razend enthousiast over zijn..

je sound zal niet zo heel veel veranderen met andere pots => je toonregeling zal wel meer solide aanvoelen en beter regelbaar worden

wel is de treble-bleed mod (zoals beschreven op de site van seymour duncan en kinman) een goed idee (weerstand + condensator parallel (seymour duncan) of in serie (kinman) over de volpot) > blijven je hoge tonen aanwezig wanneer je je volume terugdraait.. ging een wereld voor me open (opeens had ik de volumeknop ontdekt)

tuners: goede ervaringen met Kluson lockheads, zijn erg goedkoop en mijn gitaar blijft verrassend goed op stemming (daarvoor moest het bij mij altijd Sperzel Trimlock zijn, maar daarmee verpest je de vintage look), ook bij tremologebruik.. er zijn ook duurdere locking tuners met een kluson look (die van Gotoh bv. => die heb ik op een andere strat zitten, maar zijn nou niet echt veel beter dan de Kluson Lockheads vind ik)

graphtech maakt tegenwoordig van die Tusq topkammen en die klinken ook wel aardig moet ik zeggen, beter dan plastic imo (tip wanneer je een zelfsmerende topkam wil, maar geen zwarte graphtech => vul de stringgleuven met potloodgrafiet, werkt goed! om de zoveel weken/maanden even herhalen)

wat betreft de brug, ik zie veel mensen lyrisch worden wanneer callaham wordt genoemd.. anderen daarentegen zijn er helemaal niet zo enthousiast over.. mijn ervaring is dat die tremolo's op die classics best wel ok zijn, je zou hem alleen mss eens anders moeten afstellen zodat je kunt divebomben a la jimi :)

razormen
12 juli 2008, 00:06
hendrix sound: any decent strat will do als je maar een dikke lampenmarshall gebruikt op hoog volume

Ik heb geen dikke lampenmarshal, wel een hoog volume. Een dikke lampenmarshal kost trouwens veel geld kerel! Ik moet het voorlopig met mijn fender doen. Het gaat hier trouwens niet alleen over JIMI :gitarist: maar gewoon een wat meer bluesy/ clasic rock sound dan wat ik nu uit de PU's krijg. Die Fender 90 deluxe knalt gigantisch hard met een erg cleane sound. Distortion klinkt bagger maar die gebruik ik toch niet. Voor eventuele andere effecten ga ik wel pedalen gebruiken. Ik koop in een verder stadium wel een keer een dikke buzien marshal maar dan ook een dikke.

@Jimihatricks:
Die kinman woodstocks bedoel je toch? Die krengen zijn trouwens allemaal een stuk duurder als die fenders 69. Ik vraag me af of het verschil echt te merken is. Ik heb nu de mexicaanse PU's erin zitten dus ik zal er wel op vooruit gaan. Die kluson locks lijken me wel wat vooral omdat ik heel veel bends doe.

Wat is trouwens de Fender LSR Roller Nut?

aaronstonebeat
12 juli 2008, 00:49
Ik heb laatst een Fender SCN voor iemand gerepareerd en er zelf even op gespeeld. Klonk echt te gek! Een Fender-element met heel veel bite.
Stacked humbucker; zag er duur uit.

eenaapdiegeenbanaaneet
12 juli 2008, 01:00
Ik heb laatst een Fender SCN voor iemand gerepareerd en er zelf even op gespeeld. Klonk echt te gek! Een Fender-element met heel veel bite.
Stacked humbucker; zag er duur uit.

Ik heb die scn juist weggedaan, vond ze niet echt dynamisch/muzikaal klinken. Wel heerlijk stil. Heb CS54 gekocht, dat klink echt veel beter, wel veel minder 'hot' en niet echt heel erg zwaar scheuren, maar supermooi Fendergeluid ook overstuurd.

razormen
12 juli 2008, 01:53
Ik heb laatst een Fender SCN voor iemand gerepareerd en er zelf even op gespeeld. Klonk echt te gek! Een Fender-element met heel veel bite.
Stacked humbucker; zag er duur uit.

Die stacked humbuckers zijn toch niet zo duur? Van seymor duncan zo'n +/- 85 euro.