PDA

View Full Version : jazz versterker?



bassej
9 juli 2008, 16:56
Wat is nou echt zo'n jazz vesterker?? Bij mij kwam alleen de roland jazz chorus in me op :D

Mr.Fingers
9 juli 2008, 16:57
Clean, warm & buizen

superfly
9 juli 2008, 17:34
Polytone Minibrut edit: ik bedoel Minibrute te typen

skabouter
9 juli 2008, 17:49
ik weet niet hoor, maar voor jazz kan je erg goed aan niet-buizen gaan! Denk Roland JC, Sessionette! Of polytone mini brute (das wel buizen?)

Michael AE
9 juli 2008, 18:03
Vaak worden die Fender Hotrods gebruikt. Goed bakkies voor Jazz vind ik. Ik vind ze ook heel goed voor blues als je het cleane kanaal helemaal open draait. Hmmm, misschien maar eens tweedehands scoren...(Sorry, ik denk een beetje hardop...)

bassej
9 juli 2008, 19:00
Vaak worden die Fender Hotrods gebruikt. Goed bakkies voor Jazz vind ik. Ik vind ze ook heel goed voor blues als je het cleane kanaal helemaal open draait. Hmmm, misschien maar eens tweedehands scoren...(Sorry, ik denk een beetje hardop...)

die zijn 40 watt toch?? hoe groot kan de zaal zijn om jezelf nog verstaanbaar te hebben:D??

guitartub
9 juli 2008, 19:06
Je kunt natuurlijk van alles en nog wat gebruiken voor jazz. Vraag je het aan tien mensen dan krijg je als het tegen zit tien verschillende uitkomsten.
Ikzelf gebruik tegenwoordig de Roland Cube 60 in de Jazz Chorus stand maar hiervoor gebruikte ik een Laney buizenversterker met een alleszins bevredigend resultaat. Wil je perse een buizenversterker denk dan ook eens aan Rivera, Koch, Marble etc. Voor transistor Roland (Cube series, JC series etc), Henriksen Jazz-amp, Polytone, Sessionette etc.

Dus je vraag is niet echt gemakkelijk te beantwoorden.

'66 special
9 juli 2008, 19:09
Het beste wat ik tot nu toe gehoord heb is Standel.

Jim Haagmans
9 juli 2008, 19:30
joh, koop ook een peavey classic 30 :soul:

jplm
9 juli 2008, 19:33
Of polytone mini brute (das wel buizen?)

Nee, Polytones zijn transistor.

Groet, Jan.

Michael AE
9 juli 2008, 21:41
die zijn 40 watt toch?? hoe groot kan de zaal zijn om jezelf nog verstaanbaar te hebben:D??

Oh, 40 watt gaat over het algemeen hard zat. Als de zaal te groot wordt, staat er meestal wel een pa. Ik heb zelf een 35 watt amp, die altijd te hard gaat. Ooit een keer met een optreden voor 20.000 man gebruikt en dat was geen probleem! (Stond wel een pa alleen :p)

EDIT: Wattage is niet echt een goede graadmeter voor volume, trouwens. Je kunt het beter even testen. Toch is 40 watt meestal wel meer dan luid genoeg voor de meeste gigs.

bassej
9 juli 2008, 23:26
buizen klinkt toch ook harder?
Maar uiteindelijk gaat het idd om de luchtverplaatsing.

pauld
9 juli 2008, 23:38
Wat is nou echt zo'n jazz vesterker?? Bij mij kwam alleen de roland jazz chorus in me op :D

Tja wat is nou ECHTE jazz,

Django R, Charlie C, Wes M, Pat M of Al Di M ?

bassej
10 juli 2008, 00:19
jahh jazz is breed, maar toch is er een heel herkenbare jazz sound. dat kun je gewoon niet ontkennen:D en Wes M is goed!! hij heeft alleen z'n duim zo apart op z'n hand staan :chicken:

pauld
10 juli 2008, 10:21
jahh jazz is breed, maar toch is er een heel herkenbare jazz sound. dat kun je gewoon niet ontkennen:D en Wes M is goed!! hij heeft alleen z'n duim zo apart op z'n hand staan :chicken:

En het wordt alsmaar breder, vandaar de opmerking, wat voor sound wil je zelf ?

Actuele jazzers pakken toch wat ze fijn vinden spelen en wat lekker klinkt.

Dat kan van alles zijn (ook PRS, Duesenberg, Strat, Ovation)

Naar mijn idee gaat het bij (hedendaagse) jazz meer om het improviseren en een lekker klinkende (eigen) sound die bij het totaal past. Niet zo zeer het streven naar een zo goed mogelijke kopie van de sound van vroegâh!. Ik gebruik voor Latin jazz een andere sound als bij bebop. Bij lounge jazz kan je meer met modulatie doen.

Bij mij lukt dat met een strat zonder flatwounds, een Marble 40 watt clubreverb (1 clean kanaal, meer dan genoeg vermogen) en pedalen (OD, WAH, modulatie).