PDA

View Full Version : drop c



vipskate
9 juli 2008, 14:16
ik zit al een hele tijd te prutsen met me stemapparaatjen
dat geeft enkel EADGBE weer, hoe kan ik dan in een drop c tuning geraken?
ik kan niet stemmen op gehoor, muziekstijl die ik speel is HARDCORE_BEATDOWN

mvg

Jeroen

JipStoop
9 juli 2008, 14:29
Ik gebruik een Boss TU-2 pedaal (chromatic tuner) die aangeeft in welke toon je snaar gestemd staat, kun je die E snaar net zo lang losdraaien tot hij C aangeeft.

Bram+
9 juli 2008, 14:52
Je wil dus stemmen in CGCFAD? Dat betekent dus dat de lage E die je stemapparaatje aangeeft in die tuning op de vierde fret zit. De andere vijf op de rest van de snaren zitten dan op de tweede fret.

Wat je dus doet als je een stemapparaat hebt die alleen maar EADGBE aangeeft is de snaar fretten op de plek die ik net zei als je ze stemt (dus de lage E-snaar op de vierde fret, de andere vijf op de tweede fret). Het is even wat meer werk en lichtelijk onhandig, dus als je van dit soort problemen af wil zijn, moet je een chromatische tuner halen.

Roebbeke
10 juli 2008, 13:30
Of je kan je capo op de juiste frets zetten, moet je niet de hele tijd je snaar induwen.

pol
10 juli 2008, 13:39
capo ? werkt niet, snaren blijven eronder hangen.

voor drop C : dikke snaren opleggen, bv een 052-011 setje, en de 052 vervangen door een 056 of zelfs 060

ook opnieuw intoneren en als de gleufjes in de nut niet breed genoeg zijn breder uitvijlen, anders blijven de snaren hierin vasthangen en krijg je stemproblemen.

Roebbeke
10 juli 2008, 21:29
capo ? werkt niet, snaren blijven eronder hangen.

Was mij toch gelukt :satisfie:

pol
11 juli 2008, 09:58
mja, koop gewoon een goeie tuner, of installeer even een stem programma op je pc.

g-tune is een goeie

hendrix2
11 juli 2008, 13:50
capo ? werkt niet, snaren blijven eronder hangen.

.
capo werkt perfect. Alleen niet té hard aanspannen, dan glijden de snaren mooi mee onder de capo door.

Pais
11 juli 2008, 14:52
Licht ook aan je capo. De onderkant van mijn capo is van suede, daar glijden de snaren perfect onderlangs. Mn capo met rubberen onderkant is niet makkelijk om mee te stemmen

hendrix2
11 juli 2008, 15:40
Licht ook aan je capo. De onderkant van mijn capo is van suede, daar glijden de snaren perfect onderlangs. Mn capo met rubberen onderkant is niet makkelijk om mee te stemmen
Dat klopt ook wel, maar het is toch ook nog een verschil tussen nylon en staal snaren. Staalsnaren glijden bv. wel goed onder rubber hoor (ook omdat ze zoveel fijner zijn)