PDA

View Full Version : Super Vee tremolo



Orpheo
9 juli 2008, 01:51
Ik heb gezocht, maar kon t niet zo snel vinden.

Wat vinden we van de super-vee tremolo?

www.super-vee.com (http://www.super-vee.com)

soort van locking brug met locking nut, maar veel eleganter dan floyd rose' systeem. Ik zit eraan te denken om dit op mijn nieuwe project te zetten, maar mijn probleem is dat ik het idee heb dat die pivot point, een soort groot scharnierpunt, uiteindelijk metaalmoeheid kan gaan vertonen, en dus naar de knoppen kan gaan. Mooi ding is 't wel, enhet past precies op de gaten van een american standard of hipshot of wilkinson, of juist de 6point screw. Hij kantelt niet om mesjes, maar als een soort deurscharnier lijkt 't wel.

wat denken jullie?

macwilliams
9 juli 2008, 06:24
Ik heb gezocht, maar kon t niet zo snel vinden.

Wat vinden we van de super-vee tremolo?

www.super-vee.com (http://www.super-vee.com)

soort van locking brug met locking nut, maar veel eleganter dan floyd rose' systeem. Ik zit eraan te denken om dit op mijn nieuwe project te zetten, maar mijn probleem is dat ik het idee heb dat die pivot point, een soort groot scharnierpunt, uiteindelijk metaalmoeheid kan gaan vertonen, en dus naar de knoppen kan gaan. Mooi ding is 't wel, enhet past precies op de gaten van een american standard of hipshot of wilkinson, of juist de 6point screw. Hij kantelt niet om mesjes, maar als een soort deurscharnier lijkt 't wel.

wat denken jullie?

Als dit dus als scharnier werkt en je de krachten per vierkante centimeter gaat berekenen dan zou ik zeggen dat dit slijtvaster zou moeten zijn. Dit natuurlijk bij een soortgelijke hardheid van het gebruikte matriaal. De 2 messen van een FR scharnieren op heel kleine oppervlaktes. Deze heeft toch aanzienlijk meer oppervlakte om de krachten kwijt te raken. Ik vind die locking nut er heel mooi uit zien. Het heeft wel wat vreemds zo zonder schroeven.

dat is mijn gedachte!


*EDIT*

Het is geen scharnier maar een gewricht dus de krachten zijn verdeeld over de gehele breedte van het ding en zo te zien is die opp vl t.o.v. de fr inderdaad vele malen groter.

RobertoL
9 juli 2008, 10:06
Wat vinden we van de super-vee tremolo?
Heel lelijk, met al die veertjes enzo. Ik had er dan gewoon een floyd rose tremolo opgezet.

Kim Wilson
9 juli 2008, 10:14
Die locking nut is echt een mooie uitvinding! De standaard FR nuts met die grote schroeven er bovenop vind ik echt niet mooi, dit wel! Brug zelf ook, errug netjes. In alles mooier dan een gewone FR, IMO.

Gothra
9 juli 2008, 10:27
Vind die locking nut afschuwelijk, maar voor een strat is het wel handig zo'n double locking trem, laat hem er wat origineler uit zien dan met een FR, maar op mijn jackson zet ik toch liever een FR

Kim Wilson
9 juli 2008, 10:32
Vind je een normale locking nut mooier dan? :???:

http://www.musix.ch/im/img84571-85489.jpg

Joey Handsome
9 juli 2008, 10:47
Zeker weten. Beter dan zo'n Startrek geval.

RobertoL
9 juli 2008, 10:52
Zeker weten. Beter dan zo'n Startrek geval.

Helemaal gelijk. Ik moet geen vreemde glimmende auto-onderdelen erop.

Pepe
9 juli 2008, 11:02
Begrijp ik nou goed dat dit hetzelfde werkt als een oude vibratotone?

Orpheo
9 juli 2008, 13:35
Begrijp ik nou goed dat dit hetzelfde werkt als een oude vibratotone?
die ken ik niet :)


Die topkam is mooi in de jaren50 stijl. immers, de stratocaster is wel her en der geinspireerd op die grote autobakken. ik vind het een mooie topkam, in ieder geval :)


@mac: je edit is niet echt duidelijk :cool: sorry ;)

mijn punt is: zal dat scharnierblad 't niet eens gaan begeven? volgens mij werkt dat ding namelijk als een soort bladveer-scharnier, of niet soms?


ps: al die veertjes? 6 veertjes, net als bij een vintage style trem...

Orpheo
9 juli 2008, 13:47
sorry dat ik weer met een schetsje kom, maar anders kan ik t niet duidelijk maken.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/78299942.jpg

1 is de baseplate.
2 is het kantelmes
3 is het deel dat op t body zit vastgeschroefd.


mijn punt is dus:

1: beweegt/buigt 2 nu wel of niet?
2: zo ja, zal het niet afbreken door metaalmoeheid?
of
3: is het gewoon zoals bij de floyd rose, een kantelmes, maar dan niet op 2 punten, het pivot point, maar over de hele lengte van de trem?

ik denk zelf dat laatste eigenlijk, en deze trem spreekt me heel erg aan!

Nielsje
9 juli 2008, 14:04
1: beweegt/buigt 2 nu wel of niet?
2: zo ja, zal het niet afbreken door metaalmoeheid?
of
3: is het gewoon zoals bij de floyd rose, een kantelmes, maar dan niet op 2 punten, het pivot point, maar over de hele lengte van de trem?

ik denk zelf dat laatste eigenlijk, en deze trem spreekt me heel erg aan!

Gezien de plaatjes, denk ik dat hij buigt. Onderdeel 3 zit immers vast op je body, onderdeel 1 roteert. Nu kan het idd zijn dat 2 gewoon als een mes werkt, maar dan hadden ze het systeem ook uit twee onderdelen kunnen maken, zonder onderdeel 2.

Maar je hoeft denk ik niet bang te zijn dat het breekt. Metaalmoeheid kan wel optreden bij een dergelijke herhaalde belasting, maar dan moet de kracht die er opstaat velen malen groter zijn (tenzij je echt inhomogeen materiaal hebt).

Er bestaat zoiets als elastische vervorming, en plastische vervorming. Zolang je bij het belasten van materiaal in het gebied blijft van elastische vervorming, zal het materiaal na ontlasten 'terugspringen' in zijn originele vorm. Probeer maar eens met een stalen lineaal. Vergeet overigens niet dat er ontelbaar verschillende legeringen zijn mbt staal. Ik denk, aangezien het materiaal buigt, er wel een of andere verenstaal soort is gebruikt.

Overigens vind ik het een prachtige trem, eindelijk een trem die wel de voordelen heeft van een floyd, maar niet het ontzettend lelijke uiterlijk. Misschien het ook leuk als er een 'matte' versie komt, voor als je niet van shiny houdt.

B_2_the_a
9 juli 2008, 14:11
op een of andere manier twijfel ik altijd over die topkammen van deze stijl..
Je had van Fender ook die roller nuts, wat een ramp was dat!
Gewoon graphtech of locking nuts (fr) (niet achter de topkam)...


edit:
ik heb het filmpje zitten kijken, het heeft wel een aantal voordelen tenopzichte van de floyd..
het intoneren gaat 10x makkelijker (floyd rose intoneren = hel)
het is een pakket wat bij fenders zal passen in 1 keer
je hebt 1 boutje waar je alle strings mee lockt..

nadelen:
echt super stemvast is het niet bij heftig tremelo gebruik, volgens mij. Want je snaren gaan door een standaard brug, veel te veel speling in verhouding met een floyd...
Het is volgens mij maar in 1 maat te krijgen, dus hopen dat het past!

Bram+
9 juli 2008, 14:21
Gezien de plaatjes, denk ik dat hij buigt. Onderdeel 3 zit immers vast op je body, onderdeel 1 roteert. Nu kan het idd zijn dat 2 gewoon als een mes werkt, maar dan hadden ze het systeem ook uit twee onderdelen kunnen maken, zonder onderdeel 2.
Zou het ding ook niet kunnen gaan 'zwabberen' als het op twee punten zou kunnen schanieren? Dan zou de hele brug eruit kunnen schieten als er te weinig spanning op de 'veerkant' staat.

Ik zie trouwens nergens op de site dat dat ding ook met 'recess' kan installeren zodat je ook extreme pull-ups kan doen, of is dat zodat het 'je hoeft niet te routen'-imago niet geschaad wordt? Het moet toch wel kunnen denk ik.

RoelTM
9 juli 2008, 14:22
nadelen:
echt super stemvast is het niet bij heftig tremelo gebruik, volgens mij. Want je snaren gaan door een standaard brug, veel te veel speling in verhouding met een floyd...
Het is volgens mij maar in 1 maat te krijgen, dus hopen dat het past!
en daarbij, je kunt de snaarspanning niet verhogen
dus geen rare Vai-achtige fratsen uithalen met dat ding (als je daar überhaupt van houd tenminste :satisfie:)

B_2_the_a
9 juli 2008, 14:24
hoe bedoel je?

Bram+
9 juli 2008, 14:25
op een of andere manier twijfel ik altijd over die topkammen van deze stijl..
Je had van Fender ook die roller nuts, wat een ramp was dat!
Gewoon graphtech of locking nuts (fr) (niet achter de topkam)...


edit:
ik heb het filmpje zitten kijken, het heeft wel een aantal voordelen tenopzichte van de floyd..
het intoneren gaat 10x makkelijker (floyd rose intoneren = hel)
het is een pakket wat bij fenders zal passen in 1 keer
je hebt 1 boutje waar je alle strings mee lockt..

nadelen:
echt super stemvast is het niet bij heftig tremelo gebruik, volgens mij. Want je snaren gaan door een standaard brug, veel te veel speling in verhouding met een floyd...
Het is volgens mij maar in 1 maat te krijgen, dus hopen dat het past!
Ik dacht eerst ook dat het een 'standaard brug' was waar je de snaren door het blok moet halen (niet double locking dus eigenlijk) omdat er gaatjes in zitten, maar volgens de FAQ op de site moet je we de balletjes van de snaren afknippen en ze van boven monteren (zoals bij een FR).

RoelTM
9 juli 2008, 14:26
Patented "blade" technology

The bridge has that classic look but is jam packed with new technology. The revolutionary pivot system is so subtle you hardly know it's there but it quietly works to bring your guitar back to perfect pitch every time. How do we accomplish this? First, understand that friction is the enemy of all vibratos Every other bridge pivot system on the market today, including ball bearing pivots, tend to "stick" in the wrong position primarily due to friction and wear. They can change and wear out over time. This of course results in loss of tune and inconsistent action. The patented Super V "blade" design is completely frictionless and can never wear out. In fact the bridge would return to zero even without the return springs! It's so simple you'll wonder why it hasn't shown up before! The frictionless blade provides super smooth action that you'll love.

The blade is made from high tensile strength tempered steel. It is permanently bonded to the bridge and the anchor plate and nickel plated for years of trouble free service.
zegt dit wat over dat metaal, of heb ik nou het verkeerde stukkie tekst te pakken???

Bram+
9 juli 2008, 14:27
hoe bedoel je?
Pull ups, dus de arm omhoog trekken en de toonhoogste en snaarspanning verhogen. Je kunt die dingen wel zwevend afstellen las ik, maar wat ik al zei: ik zie ze nergens met een recessed routing waardoor je extreme pull ups kan doen. Misschien kan het wel, maar het staat er in ieder geval niet.

RoelTM
9 juli 2008, 14:31
hoe bedoel je?
als je de tremolohendel van een FR naar achteren neerslaat krijg je zo'n trillend effect (beetje lastig uit te leggen zo)
en nog wat van die effecten die je krijgt als je ruig met zo'n tremoloarm tekeer gaat, beetje á la Steve Vai...
en dat zal met deze niet gaan

maar nogmaals, je moet er van houden, het enige wat ik ermee wil zeggen is dat het geen vervangende trem is voor de FR, maar eerder het dichtstbijzijnde alternatief

B_2_the_a
9 juli 2008, 14:33
ow op die fiets!!!
iets verder voorover afstellen lijkt me dan? Wat me wel weer moeilijk lijkt met dat blad als ze al zeggen dat ie zonder veren weer terugkomt op het 0 punt

RoelTM
9 juli 2008, 14:35
precies, dat gaat dus niet...
geen alternatief voor FR, maar een zeer goede vervanging voor 'standaart' Strat tremolo's

Orpheo
9 juli 2008, 14:36
als je de am. standard trem hebt, kan je die recessed hebben, en dan kan je wel backwards flutter doen (flutteren maar dan met pitch omhoog ipv omlaag).

ik heb de clipjes goed bekeken, meer 'onderdeel 2' beweegt niet mee. tis echt een groot kantelpunt.

en ja, hij is DOUBLE locking, zo adverteren ze er ook mee. En de topkam lockt ook.

hij kost een lieve duit, maar ik doe 'm. Ik skip dan de BKP's, en neem rio grande's en deze bruggen.

RobertoL
9 juli 2008, 14:40
precies, dat gaat dus niet...
geen alternatief voor FR, maar een zeer goede vervanging voor 'standaart' Strat tremolo's
Je hebt gelijk. Dit vond ik ook, want dit zet je niet op een RR maar wel op een Strat (staat beter, kan je er natuurlijk wel opzetten). Misschien toch maar een keer kopen.

Orpheo
9 juli 2008, 15:03
jammer dat ie niet in t goud te koop is :(

Nielsje
9 juli 2008, 17:40
zegt dit wat over dat metaal, of heb ik nou het verkeerde stukkie tekst te pakken???

Ja, wel wat. High Tensile tempered steel.. Tja, bijna al het staal is wel getemperd :), maar er staat vooral dat het veerblad aan beide onderdelen vastzit, en dat het daardoor niet los kan gaan zitten.

Rubenios
9 juli 2008, 18:12
dit heeft geen drol te maken met floyd rose tremolos.

Bram+
9 juli 2008, 20:09
dit heeft geen drol te maken met floyd rose tremolos.
Waarom niet? Ik zie een double locking tremolo, en dat is een FR ook.

Gothra
9 juli 2008, 22:15
Vind je een normale locking nut mooier dan? :???:

http://www.musix.ch/im/img84571-85489.jpg
beter dan dat.

jerome
9 juli 2008, 23:10
Mooie klassiek ogende en compacte locking trem zeg!
Lijkt mij (als werktuigbouwer) zo te zien een degelijke constructie en van goede materialen gemaakt.
Op een "klassieke" standaard Strat zou die zeker niet misstaan
Alleen die toplock vind ik persoonlijk werkelijk ontzettend lelijk
Veel te opvallend, te protserig en overdone design...
Een conventionele toplock vind ik ook niet mooi staan maar is iig minder opvallend, vooral in een matchrome of nikkelen kleur