PDA

View Full Version : Vervangen van tuners Gibson LP Std -> TonePros-Kluson TPKB3?



HaroldA
8 juli 2008, 23:27
Hoera! Sinds gisteren trotse eigenaar van een Gibson Les Paul Standard in het immer sjieke zwart :cheerup:

Alleen die tuners??? Ik hoef ze maar aan te kijken en ze rennen al weg! Op mijn 2 nep les paultjes heb ik mooie Gotoh 16:1 oliebad tuners zitten, maar vanwege de ietwat moderne metalen keystones lijkt me dat niet mooi op mijn Gibson.

Het blijkt nu dat Kluson overgenomen is door TonePros en dat er weer nieuwe series tuners (http://www.toneproskluson.com/models.html) op de markt zijn gebracht die exact op de oude lijken, maar dan wel stemvast zijn!


The TonePros Kluson “B3” Series fits any guitar with the 25/64ths Large Hole/Bolt Bushing format without modification.
Staat daar dat deze perfect op mijn '96 LP Standard passen? De huidige tuners zitten in ieder geval met een 'hex bolt around the tuner post' vast, maar klopt de diameter van de gaten wel?

Edit:
Ze zijn er in Chrome, Nickel en Satin Nickel... Weet iemand welk materiaal Gibson gebruikt? <- Chrome! dankjewel, Antoon!

Antoon
9 juli 2008, 00:14
Na '66: Chrome

HaroldA
9 juli 2008, 00:15
Na '66: Chrome
Dank u!

Nu deze nog: klopt de diameter van de gaten wel? ;)

Antoon
9 juli 2008, 00:22
Of opmeten (25/64 is 10mm) of TonePros emailen zou ik zeggen

HaroldA
9 juli 2008, 00:26
Of opmeten (25/64 is 10mm) of TonePros emailen zou ik zeggen
Er ligt net een nieuw setje staalkabels op, dus er 1 demonteren doe ik liever niet... Ik had stiekem mijn hoop gezet op de tientallen LP Std bezitters op dit forum ;)

Heeft er trouwens al iemand ervaring met de 'TPKB3 Series Tuners'? Er is op dit forum nl nog niet over gesproken...

HaroldA
30 juli 2008, 13:52
Heeft er trouwens al iemand ervaring met de 'TPKB3 Series Tuners'? Er is op dit forum nl nog niet over gesproken...
Laat ik mijn ervaring dan maar eens delen ;)

Aanrader! Wat een verschil zeg! Echt heerlijk! Nog een krachtterm met een uitroepteken! En dat voor maar $72.50 (Eur 46,51)! :rockon:

Fuhgawz
30 juli 2008, 14:42
Klinkt leuk! Wat is nou het grote verschil tussen de standaard Gibson mechanieken en deze? Pasten ze zonder aanpassingen of extra boorgaten op je LP? Waar heb je ze gekocht?

HaroldA
30 juli 2008, 14:54
Klinkt leuk! Wat is nou het grote verschil tussen de standaard Gibson mechanieken en deze?
Originele Gibsons 'lopen' niet goed, ze ontstemmen en zijn onnauwkeurig (1:7, geloof ik). De Kluson/TP's draaien soepel, ontstemmen niet en zijn lekker nauwkeurig (1:15).


Pasten ze zonder aanpassingen of extra boorgaten op je LP?
Jep. Volledig identiek. Heb zelfs de 'brushings' en schroefjes hergebruikt. Ook wegen ze exact hetzelfde en zien ze er ook exact hetzelfde uit.


Waar heb je ze gekocht?
Marquis Distribution (spam) (http://www.marquisdistribution.com/catalog/product_info.php?cPath=43&products_id=161)

Fuhgawz
30 juli 2008, 15:28
Nou, als het niet je eigen bedrijf is valt het toch niet onder spam? ;) Ik zit zelf te denken de tuners op mijn Gibson SG Special te vervangen omdat ze niet zo lang in stemming blijven als ik had verwacht van zo'n gitaar. Zelfs na de toevoeging van een op maat gemaakte benen topkam. Dit lijkt me een leuke optie!

HaroldA
30 juli 2008, 15:48
Nou, als het niet je eigen bedrijf is valt het toch niet onder spam?
Da's ook weer zo... Ik ben erg blij met de tuner upgrade, de originele vond ik echt om te janken...


TonePros technology now makes this possible with hi technology & quality, with a new 15:1 Tuning Ratio, hi technology & quality gear components, and the tightest tuning feel of any tuner of this format.

The TonePros Kluson “B3” Series fits any guitar with the 25/64ths Large Hole/Bolt Bushing format without modification.

The “B3” Series comes with the same vintage “Butterscotch Keystone” buttons of the “33” Series, and is the answer to the professional guitarist’s need to return to the vintage weight & mass tone format while improving tuning performance with vintage appearance.

Agent_Smith
30 juli 2008, 18:04
Als je tuners de zogenaamde screw-in bushing heeft (dus met een zeskant kop), dan zijn de gaten 10mm. Met push-in bushing 8mm.

Ontstem problemen bij een Gibson komen vrijwel nooit voort uit de tuners btw. Vrijwel altijd door de topkam. Met de vele Gibsons die ik gehad heb heb ik eigenlijk nooit problemen met de stemmechanieken gehad. En nooit ontstemmen.
Maar goed, ieder kan dat voor zichzelf uitmaken. Ik zou trouwens voor grovers gaan. Die zien er veel mooier uit imo.

Speeddemon
30 juli 2008, 19:53
Laat ik mijn ervaring dan maar eens delen ;)

Aanrader! Wat een verschil zeg! Echt heerlijk! Nog een krachtterm met een uitroepteken! En dat voor maar $72.50 (Eur 46,51)! :rockon:
$72.50? Auw... :chicken:

http://cgi.ebay.nl/TonePros-Kluson-3X3-Tuners-TPK33-CHROME-tone-pros_W0QQitemZ300245234999QQihZ020QQcategoryZ41434 QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

(de Nickel versies zijn $69.90 bij diezelfde verkoper... maar zou chrome niet duurder moeten zijn? )
EDIT: die van $70 incl. verzenden zijn LOCKING!

De reguliere Nickel versie is even duur ($52.90) als de Chromen.

Overigens; zouden deze ook passen op een Hamer Vector XT? En wat is een evt. kwaliteitsverschil met de Grover Vintage tuners (zien er 't zelfde uit)?

Fuhgawz
30 juli 2008, 21:25
Die 72 dollar is inclusief verzenden volgens mij. En de mechanieken uit jouw link zijn andere dan de mechanieken van de link die eerder gegeven werd. Dat was de B3 versie, jij geeft de 33 versie. Check: http://www.toneproskluson.com/models.html

Ik moet je eerlijk bekennen dat mij het verschil daaruit ook niet meteen duidelijk wordt.. :sssh: Misschien dat de TS iets meer weet?

HaroldA
22 september 2008, 22:39
Dat was de B3 versie, jij geeft de 33 versie. Ik moet je eerlijk bekennen dat mij het verschil daaruit ook niet meteen duidelijk wordt.. :sssh: Misschien dat de TS iets meer weet?
De 33's zijn met zonder bolt brushing. ;) Ik heb ook een paar keer moeten kijken voordat ik ze bestelde...

De locking leken mij te groot en ik wou zo dicht mogelijk bij het origineel blijven... Dus de TPKB3's waren en zijn perfect voor mij.