PDA

View Full Version : Tung Sol of TAD



crapton
8 juli 2008, 22:56
Heb zoekfunctie gebruikt, kan zo snel niets vinden...

Heb op mijn H&K Statesman Q40 de std TAD 12AX7 buizen vervangen door Tung Sol V1 & matched triode buisjes. Heb t idee dat ie iets strakker klinkt, maar het gehoor is bedriegelijk...

Maakt TAD of Tung Sol veel uit? Reviews op dit forum zeggen dat Tung Sol heel goed moet zijn. Ben benieuwd naar ervaringen...

Thom TK
9 juli 2008, 11:24
Heb zoekfunctie gebruikt, kan zo snel niets vinden...

Heb op mijn H&K Statesman Q40 de std TAD 12AX7 buizen vervangen door Tung Sol V1 & matched triode buisjes. Heb t idee dat ie iets strakker klinkt, maar het gehoor is bedriegelijk...

Maakt TAD of Tung Sol veel uit? Reviews op dit forum zeggen dat Tung Sol heel goed moet zijn. Ben benieuwd naar ervaringen...

Ik lees altijd betere ervaringen met Tung Sol op het gebied van geluid en betrouwbaarheid. TAD vinden velen niets (ik geloof dat het ge-relabelde Sovteks zijn, weet ik niet zeker). TAD's vinden mensen vaak geen verbetering t.o.v. de stock buizen in hun versterker. Helaas kan ik niks uit eigen ervaring zeggen :).
www.lordriffenstein.com wil ook nog wel eens helpen, of de pagina van tubetown.de.

Joey Handsome
9 juli 2008, 11:57
Die TAD 12AX7's die ik gehad heb klonken echt wel beter dat de GT's die er eerst in zaten. Heb in m'n Twin Reverb een kwartetje 6L6WGC en die klonken ook beter dan de GT's die ik er eerst in had. Heb in m'n Bassman Tungsol zitten, maar ja, dat is een andere versterker. Kan nu niet even die TAD's en Tungsols omwisselen, want m'n Bassman is laatst in rook op gegaan.

pimmetje
9 juli 2008, 12:12
Pas met TungSol 12AX7's in de weer gegaan in een mic-voorversterkertje en in m'n kochie. Ik vond ze zeer prettig klinken, maar ik heb geen TAD vergelijkingsmateriaal...

Fuhgawz
9 juli 2008, 13:49
Tung Sol all the way! Mijn Laney kwam tot helemaal leven met die dingen! Hoewel het een andere versterker is, had ik minder dat "wow" moment toen ik TAD buizen in mijn Engl deed. Hij klonk gewoon weer zoals hij klonk toen ik hem kocht. Niet die overduidelijke verbetering die ik in mijn Laney met Tung Sol wel had. Maargoed, probeer het gewoon eens! Zo verschrikkelijk duur zijn die dingen toch niet.

E-J
9 juli 2008, 13:57
Waarom wil je de buizen vervangen trouwens? Niet helemaal tevreden met het geluid?

maestro_nl
9 juli 2008, 14:45
TAD en GT zegt niks over het merk van de oorspronkelijke fabrikant!
Je mag er dan ook geen conclusie aan verbinden.
Misschien dat je een chinese TAD hebt vergeleken met een russische GT, of andersom, of...

Joey Handsome
9 juli 2008, 14:46
Die GT's van me waren overgestempelde Sovteks. Bij die TAD's kon ik dat niet zien.

Chris Winsemius
9 juli 2008, 16:05
Over welke TAD preampbuizen hebben we het nu? Er zijn minimaal 6 ECC83/12AX7/7025 types van hun...

Joey Handsome
9 juli 2008, 16:15
Ik had het over 12AX7A-C.

crapton
9 juli 2008, 22:53
H&K zegt te werken met NOS buizen (New Old Stock - alsof die altijd beter zijn), maar toen ik die amp openschroefde stond er TAD op. Dus ik snap t ff niet hoe dat zit.

Waarom andere buizen?
1. Tung Sol heeft heel goede reviews hier dus dacht ik laat ik eens proberen. Via Tubefactory V1 & balanced gekocht, dus zou 't beste' moeten zijn.
2. De originele buizen klinken snel wat 'gruizig', beetje scherp, korrelig. Ik wilde een iets 'smoother' geluid. Lijkt met Tung Sol pre-amp buizen iets beter, maar is een fijne nuance, vandaar mijn vraag naar meningen.

Nu is t sowieso zo dat die H&K Statesman pas echt lekker gaat klinken als ie hard staat. Tja inherent aan een tube amp, bij laag volume is t nogal k*t. Dus hoe groot is de invloed van de 12AX7's nog... hoeveel door speaker & eindbuizen & trafo, daarna hoeveel tussen de oren...

E-J
9 juli 2008, 23:06
Waarom andere buizen?
1. Tung Sol heeft heel goede reviews hier dus dacht ik laat ik eens proberen. Via Tubefactory V1 & balanced gekocht, dus zou 't beste' moeten zijn.
2. De originele buizen klinken snel wat 'gruizig', beetje scherp, korrelig. Ik wilde een iets 'smoother' geluid. Lijkt met Tung Sol pre-amp buizen iets beter, maar is een fijne nuance, vandaar mijn vraag naar meningen.

Nu is t sowieso zo dat die H&K Statesman pas echt lekker gaat klinken als ie hard staat. Tja inherent aan een tube amp, bij laag volume is t nogal k*t. Dus hoe groot is de invloed van de 12AX7's nog... hoeveel door speaker & eindbuizen & trafo, daarna hoeveel tussen de oren...

Interessant! Ik vind mijn Dual EL84 ook nogal gruizig, scherp en korrelig klinken. Een smoothere klank zou zeer welkom zijn...

Je bent er dus nog niet helemaal zeker van of het geluid van jouw H&K er vooruit is gegaan?

crapton
10 juli 2008, 22:18
Interessant! Ik vind mijn Dual EL84 ook nogal gruizig, scherp en korrelig klinken. Een smoothere klank zou zeer welkom zijn...

Je bent er dus nog niet helemaal zeker van of het geluid van jouw H&K er vooruit is gegaan?

Ik vind/vond m op wat hogere volumes prima, mijn commentaar gold mn lagere volumes. Dat is ook verklaarbaar want dan verzadigen de eindbuizen/trafe/speaker nog niet. De pre-amp buis (12AX7) distortion vind ik zelf wat scherp, heb t idee dat de Tung Sols iets (heel klein beetje - kan wishful thinking zijn) smoother zijn.

Ik heb de versterker met de Tung Sols nog niet kunnen proberen op echt bandvolume, slechts wat luider thuisvolume dus geen duidelijk uitspraak van mijn kant.