PDA

View Full Version : Goede externe geluidskaart



MattellicA
8 juli 2008, 20:00
Hallo, ik ben op zoek naar een goede geluidskaart om met de band zelf een demo cd op te nemen. We beschikken over een mixer. Dus heb ik alleen nog maar een externe geluidskaart nodig. Welke externe geluidskaarten zijn dus echt bang for the buck? Ik zie op thomann eigenlijk enkel van die bakjes staan met XLR inputs, gitaar inputs... Maar ik heb dus ip genoeg aan een gewone geluidskaart met Line In??

Han S
8 juli 2008, 20:16
Zoekt ende gij zult vinden. (http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=2137559&pp=50&page=1)

harrie-beton
9 juli 2008, 10:25
mm han je link doet het niet.

uit een andere thread:

8 sporen tegelijk opnemen zonder mengtafel, de zang kan doorgelust naar de powermixer in je oefenruimte.


Tascam Us-1641
http://www.tascam.com/products/us-1641.html
399 euro.

http://www.tascam.com/i-1056-17-64-0-81016631.jpg

Han S
9 juli 2008, 11:16
Gisteren deed hij het wel, twee pagina's discussies over geluidskaarten.

Zoek uitgebreid met als term 'geluidskaart' en als naam harrie -beton of Bert K op dit subforum en je vindt heel wat gemiep over geluidskaarten.

fivelastwords
9 juli 2008, 12:45
Kwam toevallig net langs de nieuwe van M-Audio, de Fast Track Ultra 8R. Volgens mij is deze nog niet zo lang uit, maar voor ca. 400 euro zijn geld meer dan waard als ie net zo makkelijk werkt als de lagere kaarten uit de Fast Track serie. http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackUltra8R-main.html

Roman
9 juli 2008, 13:03
Ik post'm nog maar eens....

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98835&highlight=interfaces

En deze natuurlijk.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=104068&highlight=interfaces

zoeken, eh...

guhlenn
9 juli 2008, 13:13
VEel meer opties dan die tascam kan toch niet voor 400? Ik mis alleen de ADAT input...

J-sus Rulez
9 juli 2008, 13:46
Om het zo simpel mogelijk te houden:

We hebben:
een dubbele DI box (2 akoestische gitaren)
1 micro
1 mengpaneel met 3 inputs

oplossing: M-audio Mobile pre? kost niet echt veel... en hoe doe je dat dan?

alles op mengpaneel --> alles door M-audio --> computer?

J-sus Rulez
9 juli 2008, 13:58
(ik ben dus medebandlid bij Mettallica)

maar kan je dan van die 3 uitgangen (van je mixer) 3 sporen blijven houden zodat je op je PC 3 sporen hebt?

bert k
9 juli 2008, 14:45
Nee, als je het samen mixed. Ja, als je alle drie die kanalen apart naar de geluidskaart voert, en als je geluidskaart genoeg inputs heeft. Als je op de geluidskaart XLR inputs hebt, kan je die mengtafel net zo goed weglaten.

harrie-beton
9 juli 2008, 14:59
Er wordt boven genoemd dat de topic starter al een mixer heeft. Dat is niet genoeg, de mixer zal zeer waarschijnlijk geen 8 onafhankelijke line outputs hebben plus als het een budgetmixer is zal deze ook veel ruis geven. De Taskam die ik post voor 399 euro is een waanzinnig mooi apparaat om een fraaie demo op te nemen.

Je sluit de microfoons en di's direct aan op de taskam en dat neem je op. Als de zanger zichzelf moet horen (koptelefoon of zanginstallatie) dan is dat via de taskam naar de mixer door te sturen.

Uiteraard is het zo dat dit goede gereedschap geen garantie is voor een goede opname. Lees over opnametechniek! Ik zou aanraden om na aanschaf de manual eerst te lezen en dan rustig thuis het ding te proberen met bijvoorbeeld alle 8 microfoons gericht op 1 geluidsbron (bv wekkerradio) - je kunt dan oefenen of je alle sporen tegelijk én onafhankelijk binnenkrijgt.

Omdat het apparaat zo goed is in opname zal je meteen horen welke microfoons wel en niet geschikt zijn voor de sound die je wilt.

J-sus Rulez
9 juli 2008, 16:20
400€ gaat wel een beetje boven ons budget.

We dachten eerder aan Yamaha mw10c of Alesis multimix 8 (usb2.0)

...

J-sus Rulez
9 juli 2008, 18:30
Stel dat je een behringer 1622 met 16 kanalen via usb aansluit. kan je dan alle kanalen appart op je pc krijgen? of hoeveel dan?

harrie-beton
9 juli 2008, 19:04
Voor niets gaat de zon op. Voor 8 sporen in deze kwaliteit is 399 euro een schijntje :-)

Eh die 1622, dit type mixer kan maximaal 3 kanalen gescheiden naar een pc sturen. Een standaard kaart kan maar 2 opnemen in vaak krappy kwaliteit.
Een tafel van behringer die dat wel is kan is de UB1642fx serie.

MattellicA
9 juli 2008, 19:13
Zijn die dingen eigenlijk een beetje waardevast?

Stefan. Ptzl
9 juli 2008, 23:30
Ik doe het toch al enige tijd met de zeer prijsvriendelijke 'Extreme' soundcard (100 Euro) Ik verbind het ook met een mixertje en geeft meestal een goed geluid mits het gebruiken van goede mic's. De vraag is of je al dan niet uiterst kwalitatieve opnames wilt hebben...

MattellicA
10 juli 2008, 00:11
Als we dan toch de moeite doen om gerief aan te kope, dan beter in 1 keer fatsoenlijke dingen, niet?

harrie-beton
10 juli 2008, 08:34
Gezien het tempo waarin de huidige techniek zich vernieuwt lijkt hij me niet waardevast. Schrijf het af naar nul in 3 jaar. De kaart kost dan 133 euro per jaar.

guhlenn
10 juli 2008, 09:09
Niet waardevast nee. En als je geen bdget hebt moet je createf zijn. OF gewoon goed kunen spelen. Of een studio nemen. Opties zat. Dat belgisch blijft moeilijk voor me trouwens.

J-sus Rulez
10 juli 2008, 11:41
We (ik en mettallica) zitten dus enorm te gassen op de tascam us 1641 (dank u wel voor de tip)

Weet iemand hiervan verkopers in Belgie/ antwerpen?

Of is het ons aan te raden lekker te profiteren van de buitenlanders/lage dollar?

guhlenn
10 juli 2008, 12:19
Thomann.de is de goedkoopste in mijn ervaring.

MattellicA
12 juli 2008, 21:59
Update: :satisfie:

we hebben besloten de Tascam US-1641 aan te schaffen en aangezien we nu dus al een hele hoop apparatuur hebben heb ik besloten om 's ff een schema te maken hoe we het allemaal gaan aansluiten.

Apparatuur:
-PC met on-board bulle geluidskaart
-HiFi Versterker met 5 (stereo-)ingangen (10 tulpstekkers)
-Tascam US-1641
-JBSystems Mixer met ... kanalen
- 2 Passieve luidsprekers (worden later mss vervangen door monitors of dergelijke)
-2 Akoestische gitaren met jack uitgang
-Dubbele DI-box
-Shure Beta 58 A zangmicro

http://img237.imageshack.us/img237/2785/opstellingkd6.th.jpg (http://img237.imageshack.us/my.php?image=opstellingkd6.jpg)

Het is dus de bedoeling om op gewone repetities de gewone mixer te gebruiken en als we willen opnemen alles aan de Tascam aan te sluiten en dan de Tascam aan de versterker te hangen. Nu is de vraag, als we opgenomen hebben, kunnen we het resultaat dan beluisteren 'via' de Tascam naar de versterker, of moet dit via de interne geluidskaart? 2de vraag: soms beluisteren we liedjes via die computer (aangezien het een poolkot is), kunnen we dit via de Tascam doen (externe geluidskaart ingebouwd?)??

Alvast bedankt iedereen :hippie:

Han S
12 juli 2008, 22:38
16 simultaneous Inputs
4 Simultaneous Outputs
14 x 4 Analog Input/Output
Stereo S/PDIF Digital Input/Output
8 XLR Mic Inputs with Phantom Power
USB 2.0 Computer Interface
Up to 96kHz/24-bit Audio Resolution
Zero-latency Hardware Monitoring
Independent Monitor and Headphone Outputs
16-channel MIDI Input and Output
Includes Steinberg Cubase LE4 and TASCAM Continuous Velocity Piano
ASIO and Core Audio support for Windows XP, Windows Vista and Mac OS X
Weight: 3.2kg / 7.1 lb
Dimensions (WxDxH): 19" x 11.1" x 1.74" (482.6mm x 280mm x 44mm)

MattellicA
13 juli 2008, 00:30
Ik ben nogal een leek op het gebied van recording, dus met die termen beginnen gooien doe je geen goed mee... De specificaties kan ik ook vinden met google, hoor.

Han S
13 juli 2008, 01:21
Er staat dat je vier uitgangen tegelijk kunt gebruiken, dat houdt dus in dat je als je een band in een keer wilt opnemen je dat met vier sporen zult moeten doen.

Of je neemt eerst de drums op met vier sporen en dan bijvoorbeeld de bas en een gitaar plus bijvoorbeeld een keyboard op twee sporen. Maar dat is minder makkelijk dan het lijkt, vooral als je gewend bent om met elkaar te spelen.

Als ik in de studio een band of orkest opneem gebruik ik als het moet 48 sporen tegelijk. Het drumstel gaat meestal op negen sporen, maar als het groter is dan een standaard vijf delige set, dan gaat het op meer sporen, soms wel dertien of veertien. Die 48 sporen kunnen dus in een keer tegelijk worden opgenomen.

Maar ook met vier sporen kun je goed klinkende opnamen maken, het is alleen makkelijker als je bijvoorbeeld acht sporen tegelijk kunt opnemen of liever 16.
Met een analoge tapemachine en een mengpaneel is het heel eenvoudig, met een op de PC gebaseerd systeem 16 sporen tegelijk opnemen is wat minder simpel. Je hebt er een PC voor nodig die dat aankan en geluidskaarten met voldoende uitgangen welke je tegelijk kunt gebruiken en die zijn niet echt goedkoop.

MattellicA
13 juli 2008, 01:45
mm han je link doet het niet.

uit een andere thread:

8 sporen tegelijk opnemen zonder mengtafel, de zang kan doorgelust naar de powermixer in je oefenruimte.


Tascam Us-1641
http://www.tascam.com/products/us-1641.html
399 euro.

http://www.tascam.com/i-1056-17-64-0-81016631.jpg

En hier zei HB 8 sporen tegelijk opnemen? Ik blijf door de bomen het box niet meer zien hoor :confused:

Han S
13 juli 2008, 11:17
Volgens de specificaties heeft hij vier uitgangen die je tegelijk kunt gebruiken en 16 ingangen, maar mijn zoon heeft zo'n ding dus ik ga hem wel even proberen.

Je mag zelf ook wel wat moeite doen om het een en ander uit te zoeken, er is discussie zat over dit soort dingen. Ik ging even naar google en vond op de eerste pagina al deze (http://forum.recordingreview.com/f8/tascam-us-1641-usb-2-0-audio-interface-review-5305/)discussie, dus als je even door de vele discussies heengaat ben je er zo achter wat wel en niet kan met dit soort apparaten.

Roman
13 juli 2008, 13:15
Je kunt die Tascam gewoon als "geluiskaart" gebruiken, dus sluit je speakers op de uitgang van het device aan, ook voor het afluisteren van je mp3tjes etc. :)

MattellicA
13 juli 2008, 17:07
Oke, ik zal me wat inlezen... Bedankt iedereen... :p

EDIT: Han S, je zegt dat hij 4 uitgangen heeft, maar hij gebruikt de USB toch om signalen naar je PC te zenden? Dus hebben die 4 uitgangen volgens mij weinig/niks te maken met hoeveel sporen je op je PC krijgt? Of zie ik dit nu totaal verkeerd?

marc_olly
14 juli 2008, 00:12
nope, dat zie je helemaal goed.
Hij heeft alleen maar 4 uitgangen voor monitoring etc.

Je opstelling is wat te ingewikkeld denk ik. Je moet gewoon het hele spul in de tascam prikken en dan de pc in. Eventueel kun je dan via de line outs (dat zijn dus die 4) de stereo installatie in. Dan heb je die mixer helemaal niet nodig.

succes !

MattellicA
14 juli 2008, 00:49
Zo dus? Maar we hebben toch genoeg line ins op onze versterker dus kan ik beter de radio, platenspeler enzo rechtstreeks op de versterker aansluiten...

http://img504.imageshack.us/img504/1974/opstellingkd6ym3.th.jpg (http://img504.imageshack.us/my.php?image=opstellingkd6ym3.jpg)

harrie-beton
14 juli 2008, 09:56
Een platenspeler heeft een speciale voorversterker nodig, het hangt een beetje van je platenspeler af maar deze kan waarschijnlijk niet op je Taskam. Je hifi versterker heeft deze speciale platenspeler voorversterker wel.

Waarom zou je een radio op een Taskam aansluiten??

Je schema is verder wel correct. Ga je die Taskam proberen? Je kunt ook met meerdere bandleden hem aanschaffen, de geluiden gaan via USB dus je kunt hem eenvoudig verplaatsen naar een andere pc. Ieder bandlid kan hem een tijdje in huis testen.

Denk er wel om dat dit type geluidskaarten niet bedoeld is / geschikt voor computergames. Je oude kaart moet blijven zitten.

J-sus Rulez
14 juli 2008, 10:51
gewoon alles op de versterker (radio etc...) rest via tascam naar computer of via tascam (en eventuele mixer) naar versterker...

Han S
14 juli 2008, 11:57
Hoeveel sporen kan die Tascam dan via usb tegelijk opnemen? Ik bedoel, ik heb een PC die met gemak 24 sporen tegelijk opneemt, hoeveel sporen kan ik tegelijk opnemen met behulp van die Tascam doos dan?

harrie-beton
14 juli 2008, 12:01
16 simultaneous Inputs
4 Simultaneous Outputs
14 x 4 Analog Input/Output
Stereo S/PDIF Digital Input/Output
8 XLR Mic Inputs with Phantom Power
USB 2.0 Computer Interface
Up to 96kHz/24-bit Audio Resolution
Zero-latency Hardware Monitoring
Independent Monitor and Headphone Outputs
16-channel MIDI Input and Output
Includes Steinberg Cubase LE4 and TASCAM Continuous Velocity Piano
ASIO and Core Audio support for Windows XP, Windows Vista and Mac OS X
Weight: 3.2kg / 7.1 lb
Dimensions (WxDxH): 19" x 11.1" x 1.74" (482.6mm x 280mm x 44mm)

Dat voor 399 euro ~
8 microfoon ingangen maar wel 16 inputs, een normale pc kan dat wel trekken.

kwante
14 juli 2008, 12:11
Hoi,

Ik heb deze Tascam Us-1641 nu al bijna een jaartje thuis staan en zeker niet over te klagen voor zijn geld.
Je kan er inderdaad 16 inputs + 1x midi mee opnemen.
8x XLR met fantoomvoeding (per 4 in en uit te schakelen)
2x Line inputs/Gitaar (keuze maken met drukknop)
4x line inputs (achter op het toestel)
2x digitaal in

Het enigste wat ik wat minder vindt, is de keuze voor de direct monitoring.
Al bij al zeer leuk apparaat voor de beginnende homerecorder of voor een mobiele setup.

Groet
Kwante

MattellicA
14 juli 2008, 13:06
16 simultaneous Inputs
4 Simultaneous Outputs
14 x 4 Analog Input/Output
Stereo S/PDIF Digital Input/Output
8 XLR Mic Inputs with Phantom Power
USB 2.0 Computer Interface
Up to 96kHz/24-bit Audio Resolution
Zero-latency Hardware Monitoring
Independent Monitor and Headphone Outputs
16-channel MIDI Input and Output
Includes Steinberg Cubase LE4 and TASCAM Continuous Velocity Piano
ASIO and Core Audio support for Windows XP, Windows Vista and Mac OS X
Weight: 3.2kg / 7.1 lb
Dimensions (WxDxH): 19" x 11.1" x 1.74" (482.6mm x 280mm x 44mm)

Dat voor 399 euro ~
8 microfoon ingangen maar wel 16 inputs, een normale pc kan dat wel trekken.

Dus dan krijg je 16 aparte sporen in je mixprogramma (Cubase LE 4 in dit geval)??

guhlenn
14 juli 2008, 13:14
ja :). 123567890

MattellicA
14 juli 2008, 13:19
Ah oke, kunnen we gaan bestellen... maar kan er iemand me zeggen of dit allemaal soepel gaat draaien op een pc met AMD Athlon 64 X2 5400+ met 2GB DDR2 RAM?

:lp:

guhlenn
14 juli 2008, 13:34
voorlopig wel, maar je HD is aan de trage kant. Maar in de mix heb je pas echt PC power nodig. IMHO

MattellicA
14 juli 2008, 14:39
voorlopig wel, maar je HD is aan de trage kant. Maar in de mix heb je pas echt PC power nodig. IMHO
Ligt het aan mij, of heb ik niks over men HD gezegd?? :dontgeti:

harrie-beton
14 juli 2008, 15:15
16 sporen generen 16 keer een bestand op je harde schijf van ongeveer halve 100 kilobytes per seconde (per spoor).
We kunnen testen of je pc het zou kunnen. Download op je pc het programma HD tune en doe een test.
FREE VERSION http://www.hdtune.com/

Als je snelheid boven de 40 mb gemiddeld blijft kun je 16 sporen tegelijk opnemen. Je ziet dan zo'n plaatje:

Op deze schijf heb ik vorig jaar nog 18 sporen tegelijk opgenomen.

http://www.besidesdata.nl/opname/SITE/specificaties-computer/HDTune_Benchmark_SAMSUNG_SP2504C%202.png

MattellicA
14 juli 2008, 15:29
Als de pc in orde is gemaakt zal ik dit es proberen... ;)

guhlenn
15 juli 2008, 09:25
Ligt het aan mij, of heb ik niks over men HD gezegd?? :dontgeti:


Je moet echt eens flink gaan zoeken op het internet naar allerlei informatie. Lezen op opname gerelateerde websites en fora, niet alleen deze en neit alleen vragen stellen.

Waar staat 5400+ voor?

harrie-beton
15 juli 2008, 10:21
5400 is niet een toerental van de harde schijf maar het nummer van de amd processor:

http://www.amdcompare.com/us-en/desktop/details.aspx?opn=ada5400iaa5cz

Een 5400 is een dual core van 2,8 gigahertz. Lijkt me snel genoeg als de pc "schoon" is.

guhlenn
15 juli 2008, 12:39
My bad. Ik zag 5400 en mijn alarm bel ging rinkelen. Op naar de koffie automaat :).

MattellicA
15 juli 2008, 16:42
My bad. Ik zag 5400 en mijn alarm bel ging rinkelen. Op naar de koffie automaat :).

Wat meer zelf opzoeken, vriend ;) Wat dat opzoeken betreft, ik ben bezig met handleidingen te lezen ! :D

guhlenn
16 juli 2008, 08:32
Nog een grote bek ook. Kut groentjes ;)... hehehe. :D

J-sus Rulez
16 juli 2008, 17:08
kunne we de taskam dan ook gebruiken als mixer in het repetitiekot, dus gewoon zangmic erop aansluiten en akoustische gitaren (zonder op te nemen dus).... en dan via cubase treble mid bass ed regele?

harrie-beton
16 juli 2008, 18:32
Dat zou ik niet doen.

Trouwens als je heel veel EQ gebruikt bij de zang mic moet je eens een betere microfoon proberen.

J-sus Rulez
18 juli 2008, 12:37
betere microfoon? zijn nu bezig met de shure sm58 en de shure beta 58a...

fivelastwords
18 juli 2008, 13:51
hangt ervan af wat je op wilt nemen. Er is niet een standaard voor een goeie mic die het overal lekker op doet. Regel er zoveel mogelijk en test wat het lekkerste klinkt...

pol
18 juli 2008, 21:32
betere microfoon? zijn nu bezig met de shure sm58 en de shure beta 58a...

ja, stevig zijn die dingen wel voor life, geweldig klinken op zang doen die shure's niet vind ik, voor opname zou ik toch iets beters regelen.

J-sus Rulez
20 juli 2008, 10:45
maar als je maar 200€ te besteden hebt aan een micro die goed moet kunnen opnemen (zangmicro) en die live ook al het werk doet... dan kom je toch bij shure uit?

guhlenn
20 juli 2008, 14:25
Waarom? 1234567890

Han S
20 juli 2008, 16:31
Er zijn geen merken als AKG, Audio Technica, Sennheiser, Beyerdynamic?

guhlenn
21 juli 2008, 07:48
Het klinkt als een zeer foute shure vertegenwordiger...

J-sus Rulez
21 juli 2008, 11:34
Dat bedoel ik niet maar bij mijn muziekwinkel hebben ze niet veel micro's... en dan zijn ze nog peperduur.

Het valt voor een (niets van kennende gitarist die micro zoekt voor de zangeres van zijn bandje) niet mee om in al die technisch gerompslomp een goede vergelijking tussen al deze merken/micro's te gaan maken

harrie-beton
21 juli 2008, 17:04
mm, ik vind dat de zangeres zelf haar microfoon moet uitzoeken. De beta58a is al stukken beter dan de sm58. Er zijn ook nog andere merken ja!

Ik snap nooit hoe toetsenisten, drummers, bassisten en gitaristen duizenden euro's aan apparatuur uitgeven terwijl het belangrijkste in veel popmuziek (de zang) minder dan honderd euro uitgeeft aan de microfoon of dat ze over een afgeragde sm58 kloon staan te zingen. Het is ook vreemd dat zangeressen niet hun eigen microfoon hebben.

Han S
21 juli 2008, 17:21
Ik had een PA klus, eerst stond Harrie Slinger in de mic te kwatten, daarna kreeg een rapper de gelegenheid om die microfoon vol met klodders te sproeien en vervolgens heeft Imca Marina dat allemaal opgegeten, maar toen zat hij vol met lipstick. Na zo'n klus gaat het bolletje altijd in een sopje, maar tijdens zo'n klus gebruikt ongeveer iederen die microfoon en ik kan niet begrijpen waarom een zanger of zangeres niet een eigen microfoon heeft, al was het alleen al om de hygiëne.

Harrie heeft 100% gelijk, de gitarist loopt met een gitaar om zijn nek van soms duizenden euro's, speelt via een versterker van een paar duizend en de belangrijkste factor, de zang moet het doen met een microfoon van 100 euro. Dat is toch raar?

J-sus Rulez
21 juli 2008, 19:41
De zangeres probeert onze inversteringen af te remmen (ik en andere gitarist hebben (voor studentjes) al redelijk wat geld in onze instrumenten enso geramd) en heeft budget van 200 nodig omdat voor haar shure beta de top is;... (momenteel)

Roman
21 juli 2008, 19:52
Ik ben zoooooo voor de stelling: zanger/es koop je eigen ships!

Luie donders! cheap bastards! Lekker makkelijk

:seriousf: :seriousf: