PDA

View Full Version : Keuze middensegment: Bleuridge / Epiphone / Tanglewood / ?



zeppo
8 juli 2008, 15:15
Een tijdje geleden mijn Fender Gemini IIe verkocht omdat ik er niet meer op speelde. Dat kwam voornamelijk omdat ik m niet fijn vond spelen (afstelling / hals)

Nu ben ik aan het rondkijken naar een nieuwe, maar de keus is mij iets te groot.
(prijsrange: 500-900 Euro) Na een tweetal winkels bezocht te hebben (in Haarlem) heb ik al een tweetal mogelijke kandidaten gevonden: een Blueridge BR-163 en de Epiphone Masterbilt AJ-500 RE. Beide gitaren zijn een heel stuk beter dan de Gemini, en spelen (zo in de winkel al) een stuk gemakkelijker.

Het probleem is dat ik verder weinig van dit soort gitaren afweet. OM, Dreadnaught / (mini)jumbo / parlour: het zijn allemaal maar vaag bekende begrippen.

De gitaar zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor akkoordwerk, met mogelijk een klein beetje picking.

Mijn vraag hier is dan ook: zijn er mensen hier die onlangs voor dezelfde keuze gestaan hebben? Wie heeft ervaring met de Masterbilts?
En: zijn er in deze prijsklasse gitaren die ik beslist nog moet testen ....

Lexvandoef
8 juli 2008, 15:59
Ik heb vorig jaar in die positie gestaan. Ik heb geen ervaring met de gitaren die jij op je lijst hebt, maar ik heb gewoon alle akoestische gitaren in de prijsklasse bespeeld in de desbetreffende winkel.

Ik ben toen uiteindelijk naar huis gegaan met een Tanglewood TW170 AS-CE. Qua prijs lag hij lager dan mijn toenmalige budget, maar hij speelde en klonk zo veel fijner dat de duurdere gitaren :)

LaurentB
8 juli 2008, 16:45
Kijk ook nog maar eens de merken van het sticky topic bovenaan door. Ik persoonlijk zou ook Furch en de Godinfamilie (Seagull, Art & Lutherie en Simon & Patrick) testen.
Test er véél, het kan zo verschillen allemaal. Het kan echt van behoorlijk matig tot opvallend goed variëren in die prijsklasse.

--=HANS=--
8 juli 2008, 17:30
Als je de gitaar voornamelijk gaat gebruiken voor accoorden/begeleiding dan zou ik het eerst kijken naar dreadnoughts. Lekker veel volume en ook prima te gebruiken voor picking. Heb zelf ooit een Furch D 20 gehad die ruim binnen je budget valt en dat was echt veel gitaar voor dat geld. (rond de € 600,00 in 2002)
En verder sluit ik me aan bij de vorige antwoorden: heel veel gaan proberen, de verschillen kunnen groot zijn.

Succes met je zoektocht en natuurlijk even laten weten wat het geworden is!

Groet, Hans

zeppo
8 juli 2008, 20:30
Heb vandaag ook nog even op een Seagull, Guild, Ibanez en een Martin gespeeld.
De Seagull beviel me prima, de Guild ging wel. De Ibanez en de Martin vielen eigenlijk meteen af.
De Blueridge waar ik gespeeld had (en vandaag weer, bleek trouwens een BR-60CE te zijn, en geen BR-163)

Spores
8 juli 2008, 20:40
Ik zou zeggen Tanglewood, maar probeer idd ook ens Art & Lutherie of Simon & Patrick.
Was eigenlijk helemaal weg van de Cederen A&L Dreadnought, maar de Cederen SP6 blijkt toch ook eeeeeeeerg lekker en niet eens zo duur. €485 hier in de buurt...

ACSlater
8 juli 2008, 23:46
Ik heb zelf een Tanglewood TW1000N en die klonk binnen zijn prijsklasse stukken beter dan de andere gitaren. Tegenwoordig vind ik hem wat onder de maat (dit wil niet zeggen slecht) maar dat komt meer doordat ik op top electrische gitaren speel en daar kan de Tanglewood zich niet mee meten. Speel bijna niet akoestisch dus heb geen zin om een Gibson/Martin of zoiets, aan te schaffen.

sanderz
9 juli 2008, 08:13
Heb vandaag ook nog even op een Seagull, Guild, Ibanez en een Martin gespeeld.
De Seagull beviel me prima, de Guild ging wel. De Ibanez en de Martin vielen eigenlijk meteen af.
Mag ik vragen waarom de Martin afviel? En welk type het betreft? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Oh, en voordat ik het vergeet: bij The String (http://www.thestring.com/) hebben ze Aria's voor (ik meen) €250 - €400 (wat de helft van de normale prijs zou zijn) die alom uitstekende recenties krijgen, meest helemaal solid zijn en Martin overtreffen (for what it's worth...)

Haarlem-Amsterdam is drie keer niezen en een koprol, dus ik zou even kijken.

northernlake
9 juli 2008, 13:22
Zeppo, je hebt een PM.

zeppo
9 juli 2008, 17:00
Mag ik vragen waarom de Martin afviel? En welk type het betreft? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Het was een MARTIN DCX1E, vond 'm gewoon niet lekker spelen....

Haarlem-Amsterdam is drie keer niezen en een koprol, dus ik zou even kijken.
Amsterdam staat idd nog op de agenda: Palm guitars / String / Plug / Sacksioni / Dirk Witte / Dijkman pfff mag er wel een dag of twee voor uittrekken.

sanderz
9 juli 2008, 18:52
Amsterdam staat idd nog op de agenda: Palm guitars / String / Plug / Sacksioni / Dirk Witte / Dijkman pfff mag er wel een dag of twee voor uittrekken.Gewoon even strak plannen:

Palm Guitars ligt vlakbij Dirk Witte (Centrum)
The String ligt redelijk vlakbij Sacksioni en de Plug (De Pijp)
En Dijkman is ehm... nah, laat maar.

zeppo
10 juli 2008, 23:05
schrik: ik heb op een hele mooie Epiphone Masterbilt gespeeld (de AJ500RE)
kost normaal > 900 meende ik, hing in de winkel voor 873 Euri.

Zie ik 'm bij onze oosterburen voor 555 !
Nou betaal ik graag een beetje extra (paar tientjes) voor een zaak (en service) in de buurt, maar zo gek moet het niet worden.

Spores
11 juli 2008, 01:54
Tegenwoordig vind ik hem wat onder de maat (dit wil niet zeggen slecht) maar dat komt meer doordat ik op top electrische gitaren speel en daar kan de Tanglewood zich niet mee meten.

Dus appels zijn lekkerder dan peren omdat ze ronder zijn?!

ACSlater
11 juli 2008, 12:54
Dus appels zijn lekkerder dan peren omdat ze ronder zijn?!

Je probeert mijn mening belachelijk te maken maar volgens mij leg ik het toch volkomen duidelijk uit. De kwaliteit van een gitaar is te vergelijken omdat het in de basis hetzelfde instrument is ook al is de een akoestisch en de ander electrisch. Ik ben een hogere kwaliteit gewend van bespeelbaarheid en geluid.

--=HANS=--
11 juli 2008, 13:09
Hier moet ik Spores toch even bijvallen. De bespeelbaarheid en geluid van een electrische gitaar zijn echt niet te vergelijken met die van een akoestische.
Alleen al door het gebruik van (veel) dunnere snaren op een dunnere hals gaat de vergelijking met een akoestiscge gitaar niet op. Het geluid van een electrische gitaar is op zoveel manieren te manipuleren dat ook die vergelijking niet op gaat. Je kan natuurlijk ook een setje 0.10 op je akoestische zetten en dan het model kiezen met de smalste hals en dan lijkt het er misschien een beetje op maar de vraag is dan wat er aan klank over blijft.
Hij probeert je volgens mij helemaal niet belachelijk te maken, hij zegt in feite hetzelfde als ik hierboven, maar dan iets korter. :)

episua
11 juli 2008, 19:52
Dat bedoelt ACSlater toch ook niet?
Wat hij denk ik bedoelt is dat een goede Martin o.i.d. nu beter bij z'n collectie past dan een Tanglewood omdat zijn electrische gitaren ook tot de 'beteren' horen. En ja, daar raak je aan gewend.

ACSlater
11 juli 2008, 22:56
Dat bedoelt ACSlater toch ook niet?
Wat hij denk ik bedoelt is dat een goede Martin o.i.d. nu beter bij z'n collectie past dan een Tanglewood omdat zijn electrische gitaren ook tot de 'beteren' horen. En ja, daar raak je aan gewend.

Hey iemand die me snapt! :)

peter_heijnen
11 juli 2008, 23:31
Fijn dat we mekaar begrijpen, dan zijn we klaar met het geneuzel en kunnen we vanaf nu weer ontopic!

zeppo
12 juli 2008, 00:34
Fijn dat we mekaar begrijpen, dan zijn we klaar met het geneuzel en kunnen we vanaf nu weer ontopic!
Thnx!
Vraag tussendoor, en gerelateerd (zie mijn laatste bijdrage): wie heeft er wel eens een acoustische gitaar van MusicStore/Thomann etc. laten komen?
Met welke resultaten ....

peter_heijnen
12 juli 2008, 10:24
Nee, nog nooit een gitaar en ik denk ook niet dat ik dat zelf een goed idee vind.

Als je iets zekerder wilt zijn van die gitaar die bij thoman zo goedkoop is kijk dan eerst of je er hier niet meer van kunt checken. Dan weet je iig al meer of die die jij al kent exemplarisch mooi is, of dat het bij dat type meer standaard is.

Maar dan nog weet je niet wat je thuisgestuurd gaat krijgen.

ACSlater
12 juli 2008, 15:52
Thnx!
Vraag tussendoor, en gerelateerd (zie mijn laatste bijdrage): wie heeft er wel eens een acoustische gitaar van MusicStore/Thomann etc. laten komen?
Met welke resultaten ....

Ik zou zeggen laat maar komen. Je kunt altijd nog retour zenden ook al ben je dan bij Thomann wel terug-/verzendkosten kwijt. Zit je bij de Musicstore beter; die sturen een koerier om het weer op te pikken. Voor de duidelijkheid: ik heb geen akoestische gitaar gekocht uit Duitsland. Heb de mijne gewoon uit eem winkel in Den Haag gekocht na een ochtend testen van verschillende modellen.
Je goed inlezen over een bepaalde gitaar is nooit verkeerd overigens.

sanderz
13 juli 2008, 13:20
Ik heb twee keer bij Musicstore besteld.

Beide keren keurig afgeleverd, nette prijs en geen klachten.

Alleen op communicatief gebied zouden ze wat vaardigheid kunnen oefenen ;) (ze reageren laat of niet op mail, maar versturen wel je bestelling zoals 't hoort)

Bijna vergeten:

Peter Heijnen heeft wel gelijk (moet 'm toch te vriend houden, nietwaar?) dat het de voorkeur verdient de gitaar die je zoekt te bespelen voor je 'm koopt. En... bij Dirk Witte zijn ze soms goedkoper dan bij Musicstore.

Gewoon goed zoeken, maar ook bedenken dat service weliswaar wat kost, maar onbetaalbaar is.

peter_heijnen
13 juli 2008, 14:10
Peter Heijnen heeft wel gelijk (moet 'm toch te vriend houden, nietwaar?)
En dank je wel, helaas is dit niet grappig en heb je een waarschuwing. Bij herhaling volgt een ban van een week.

Opm/vragen uitsluitend via pm.

greencharlie
15 juli 2008, 12:55
ik heb mn nieuwe Stanford OM 5M (Furch) bij deze kerels gekocht:

http://81.169.170.65/beyers/catalog/index.php?cPath=4_34

zeppo
5 augustus 2008, 15:51
Update: ik heb gisteren de gok maar gewaagd, en de Epiphone Masterbilt AJ-500RE besteld bij Thomann. Gelijk ook maar een bijbehorende Epi-koffer erbij. Ben ik nog altijd 250 Euro goedkoper uit dan bij mij in de stad.

Ik ben het met anderen eens dat een (akoestische) gitaar kopen op deze manier altijd enig risico met zich meebrengt, maar ik heb de afgelopen 3 jaar zeker 30 electrische gitaren (solidbodies) gekocht via internet (Ebay, Craigslist, webwinkel) uit NL/DE/UK/IT/VS/FR. Twee keer was er 'wat aan de hand', maar die gevallen zijn uiteindelijk alletwee nog voordelig voor mij uitgevallen :-) Ik heb dus geen reden om 'bang' te zijn.

Bovendien:

- de Epiphone is een nieuwe gitaar,
- de Masterbilts krijgen overal zeer positieve kritieken
- Thomann is (toch wel) een gerenommeerde winkel,
- 30 dagen terugstuur-regeling (kost mij hooguit verzendkosten)
- 3 jaar garantie

Enig nadeel: de gitaar is niet op voorraad, en het kan enkele weken duren voordat ik 'm in huis heb. Het genot wordt dus nog even uitgesteld.

word ongetwijfeld vervolgd....

episua
5 augustus 2008, 20:03
Mooi Zeppo! Geef je wel even een review als je' m hebt?
De nieuwe masterbilts komen met een Epiphone/Shadow Esonic 2 pickup systeem.
Heb zelf gisteren een Ej-200ce gekocht waar het nieuwe Esonic 2 systeem in zit, dus met de shadow nanomag en nanoflex pickups. Geloof mij, die klinken echt geweldig! Kijk ook maar eens op de website van shadow pickups.

zeppo
6 augustus 2008, 12:49
Mooi Zeppo! Geef je wel even een review als je' m hebt?Tuurlijk, met veel foto's.

De nieuwe masterbilts komen met een Epiphone/Shadow Esonic 2 pickup systeem.Het model wat ik besteld heb bevat een LR Baggs pickup, en heeft alleen een volumeregelaar, die zit weggewerkt in de rand van je klankgat.

episua
6 augustus 2008, 13:38
Weet je dat heel zeker? Dat was namelijk wel zo, maar alles is veranderd in de Esonic2. Kijk maar een op de epiphone site, bij de aj-500r staat het namelijk bij als optie.

zeppo
6 augustus 2008, 14:52
Volgens de specs op de site van Thomann (http://www.thomann.de/de/epiphone_aj500_re.htm) zou het LR Baggs zijn, dus daar ga ik maar even van uit. Esonic2 zegt mij eigenlijk niets: heb sowieso niet zoveel kaas gegeten van de precieze verschillen tussen de LR Baggs / Shadow etc systemen om eerlijk te zijn.

Ik heb deze Epi gehooord over een AER amp (man wat mooi! man wat duur!) en dat klonk fantastisch.

episua
7 augustus 2008, 12:54
Ik denk dat je er beter vanuit kan gaan dat er het nieuwe systeem in zit. Thomann wacht namelijk nog op de nieuwe levering, de 'oude' specs staan nog op hun site. Gewoon op de site van Epiphone en Shadow kijken, daar staat het allemaal wel beschreven wat het is en wat het (beter) doet.

zeppo
28 augustus 2008, 00:06
Heb ik weer: keuze bepaald, betaald (jaja, wellicht wat enthousist) is dat dng niet meer leverbaar .... Komen ze na drie weken mee.

Even mijn opties op een rijtje zetten ....

Aragorn
28 augustus 2008, 01:30
Om even in te haken...waarom heb je voor de AJ-500RE gekozen en bijv niet de AJ-500RC?

Mijn situatie: singer-songwriter -denk richting: ryan adams, damien rice, etc.- op zoek naar een goed gebalanceerde gitaar (en een andere klank tov mijn taylor 210) vooral voor opname. Welke epi mb zou jij aanraden? (i know: ik moet ze bespelen...maar ze zijn wel erg voordelig daar in duitsland en ik heb geen dealer in de buurt (ZH)).

(mods, ik hoop niet dat ik dit topic teveel "kaap"..let me know)

zeppo
28 augustus 2008, 09:26
Om even in te haken...waarom heb je voor de AJ-500RE gekozen en bijv niet de AJ-500RC?

Mijn situatie: singer-songwriter -denk richting: ryan adams, damien rice, etc.- op zoek naar een goed gebalanceerde gitaar (en een andere klank tov mijn taylor 210) vooral voor opname. Welke epi mb zou jij aanraden? (i know: ik moet ze bespelen...maar ze zijn wel erg voordelig daar in duitsland en ik heb geen dealer in de buurt (ZH)).

(mods, ik hoop niet dat ik dit topic teveel "kaap"..let me know)
Ik kan je helaas niet echt van advies voorzien: ik heb op een aantal gitaren gespeeld, en was eigenlijk klaar om deze EPi in Haarlem te kopen omdat ik deze het lekkerste vond spelen, en qua klank mij zeer goed beviel, maar besloot om m in DE te bestellen vanwege het toch wel erg grote prijsverschil.

Voordat je je in de handen gaat wrijven vanwege de grote besparing door bij Thomann te bestellen: ik heb gevraagd of ze kunnen uitzoeken of een ander model nog wel leverbaar is. Anders vraag ik mijn geld terug, en ga in NL op zoek ...

Weet iemand hier in NL misschien een AJ-500RE of AJ-500ME te koop?

zeppo
28 augustus 2008, 19:26
All's well that ends well....

Vanochtend besloten het er niet bij te laten zitten, en heb een stuk of tien winkels in Duitsland lukraak een mail te sturen met de vraag of de AJ-500 RE nog leverbaar was. Stuk voor stuk was de reactie: "nee, sorry: niet meer leverbaar." Om depressief van te worden. Tot ik een mailtje terug kreeg met de boodschap: "Die kan ik nog voor jou bestellen, geen probleem, kost 499 Euri" (Nog goedkoper dan Thomann ?????)

Nog even voor de zekerheid geverifieerd dat we het allebei hadden over dezelfde gitaar, en en passant ook maar een verklaring gevraagd voor deze verwarrende situatie. Eigenlijk had ik het al kunnen weten na alle verhalen over het nieuwe beleid van Gibson in EU: ook in DE is Gibson gewisseld van importeur: sinds 30.6.2008 is het dealerschap in DE overgegaan naar Gibson Europa. Kennelijk hebben alle muziekwinkels waar ik navraag heb gedaan bij de nieuwe importeur gekeken, en daar was ie idd niet meer leverbaar. De oude importeur daarentegen had de gitaar nog net liggen :)


De oude importeur houdt bovendien (waarschijnlijk net als in NL) uitverkoop, waardoor de gitaar nog eens 50 Euro goedkoper is.

De verkoper gaf aan dat hij verwacht dat de prijzen na de uitverkopen van de oude importeurs waarschijnlijk wel weer zullen gaan stijgen, deze gitaar kostte aanvankelijk nl. bijna het dubbele ....

En ik hoef ook niet meer tot eind oktober te wachten! Nog maar een weekje geduld!

Aragorn
31 augustus 2008, 17:52
Je hebt pm

Teuneu
31 augustus 2008, 19:09
Heb afgelopen zaterdag een Aria Dreadnought AD-50 gekocht voor 499 pieterballen. Een heel erg duidelijke kopie van een Martin. Voor het geld klinkt dat ding behoorlijk goed. Een mooie volle sound met een helder geluid. Natuurlijk is het geen Top Class product, maar ondanks dat hoor je mij niet klagen. Dit is overigens mijn eerste Steelstring.

Aragorn
5 september 2008, 18:48
En zeppo....al binnen?

zeppo
9 september 2008, 13:21
En zeppo....al binnen?
Nope, heb zojuist geinformeerd waar 'ie blijft ....

Gelukkig reist een andere gitaar wel volgens schema, en komt morgen aan: heb ik toch nog wat te doen ;)

zeppo
17 september 2008, 00:01
Hijser!

Vanmidddag binnengekomen.
Ga morgen eerst maar eens nieuwe snaren halen. Speelindrukken / Review / foto's volgen zsm

Amy
17 september 2008, 23:37
Teuneu, ik wil niet vervelend zijn maar die liggen voor precies de helft bij The String in Amsterdam te koop. Dat vind ik wel heel veel verschil. Kan je dat ding niet inruilen?

Aragorn
18 september 2008, 18:46
Hijser!

Vanmidddag binnengekomen.
Ga morgen eerst maar eens nieuwe snaren halen. Speelindrukken / Review / foto's volgen zsm

Ik wacht met spanning af! (soundclip?)