PDA

View Full Version : Gitaar hangt niet recht



CowGuitar
8 juli 2008, 14:47
Goeiedag!
Ik heb zaterdag een 12-snarige acoustische crafter gekocht. Nou kwam ik er thuis achter toen ik er een strap aan had gedaan dat de kop veel zwaarder is dan de body. Dus als ik m'n handen er vanaf haal valtie zeg maar met de kop naar beneden. Levensgevaarlijk zonder straplocks.
Heeft iemand een idee hoe ik 'm aan de andere kant kan verzwaren ofzo?

Bram+
8 juli 2008, 14:51
Stukjes lood:D
Wat je nog wel eens ziet bij zulke gitaren, is dat de strap aan de kop bevestigd wordt i.p.v. aan de hak, dat moet qua balans wel schelen. Een stugge lederen strap schijnt ook te schelen bij het geschuif, maar ik vermoed dat een 12-snarige gitaar daar iets té kopzwaar voor is.

CowGuitar
8 juli 2008, 15:04
Stukjes lood:D
Wat je nog wel eens ziet bij zulke gitaren, is dat de strap aan de kop bevestigd wordt i.p.v. aan de hak, dat moet qua balans wel schelen. Een stugge lederen strap schijnt ook te schelen bij het geschuif, maar ik vermoed dat een 12-snarige gitaar daar iets té kopzwaar voor is.
Lood zat ik serieus aan te denken :D
Ik heb bij m'n andere acoustische gitaar de strap wel ns met een veter aan de kop vastgebonden (simpelweg omdat er geen "haakje" zat). Is dat niet slecht voor de hals?

Bram+
8 juli 2008, 15:21
Lood zat ik serieus aan te denken :D
Ik heb bij m'n andere acoustische gitaar de strap wel ns met een veter aan de kop vastgebonden (simpelweg omdat er geen "haakje" zat). Is dat niet slecht voor de hals?
Ik vermoed dat de spanning van de snaren die aan de kop trekken hoger is dan de spanning aan één kant van de strap, zeker bij 12-snarigen. Theoretisch gezien is dat de helft van het totaalgewicht als de gitaar in balans hangt geloof ik, maar pin me er niet op vast. Mechanica is alweer een paar jaar geleden voor mij.

Kun je nog tegen inbrengen dat de spanning van de snaren opgevangen wordt door de richting van de nerven van de hals en omdat een strap daar 'haaks' aan trekt, dat 'erger' is, maar zo zwaar is een gitaar nou ook weer niet. Dan zou je zo'n hals ook makkelijk met de hand kunnen krom buigen. Misschien dat de luthiers op dit forum er nog iets zinnigs over kunnen zeggen.

snaarplukker
8 juli 2008, 15:22
Nee, niet slecht voor de hals. Doorgaans zit er een stukje koord bij je strap (als je er een los koopt).

Cees

Kim Wilson
8 juli 2008, 15:23
Johnny Cash deed dat ook, en er zijn er zoveel die de strap aan de kop hebben. Als het echt slecht zou zijn, zouden ze dat niet doen, neem ik aan.

richwoodplayer
8 juli 2008, 15:45
toen ik mijn semi/accoustische gitaar had gekocht stond ik ook even te kijken toen er maar 1 zo'n riem knopje aan de onderkant zat en aan de bove kant niet, toen de riem uit de verpakking had zat er inderdaad een stukje draad bij om hem aan de kop vast te maken.
ik vind dit alleen niet lekker zitten dus ga er toch maar een knopje op draaien :satisfie:

CowGuitar
8 juli 2008, 16:14
Vriendelijk bedankt allemaal!

Goderic
8 juli 2008, 17:46
Ik denk dat eens goede brede leren band nemen het proberen waard is.
Van mijn (weliswaar elektrische) gitaar gitaar wordt ook weleens gezegd dat hij kopzwaar is (explorer model) en veel mensen blijken er erg veel last van te hebben. Maar ik heb een brede leren band en enkel als ik mijn gitaar volledig loslaat, en begin te springen ofzo voel ik dat de kop wel een beetje de neiging heeft om naar beneden te gaan.

Mr.Fingers
8 juli 2008, 17:53
Op mijn 12-string (die ook kopzwaar is), heb ik de strap gewoon met een veter/rijgkoord aan de kop vastgemaakt. Gitaar gaat nergens meer heen als j'm loslaat + het is handiger voor je mondharmonicabeugel (die zit niet meer tegen de strap aan, waardoor deze dus mooi blijft staan als je je gitaar eventjes verhangt)

budje
8 juli 2008, 19:02
hier ook een 12 snarige acoustische die een beetje te zware kop heeft. Deed voorheen ok gewoon mn strap met een veter aan de kop vastmaken. Heb nu op advies van Zwier gitaarbouw toch op de "gewone" manier mn strap zitten. Maar ja t beestje is dan ook plusminus 30 jaar oud