PDA

View Full Version : opstelling?



stratje
8 juli 2008, 14:03
Hoi,

Ik ben op zoek naar de ‘ideale’ opstellingvan mijn versterker op een podium.
Soms spelen we met PA en dan is mijn geluid/volume enkel belangrijk voor mezelf… maar soms ook zonder en dan is het de bedoeling dat mijn versterker ‘de zaal’ volledig van het nodige volume voorziet, zonder het totaal van de groep uit het oog te verliezen... dus niet te stil en niet te luid...

Wanneer ik hem op de grond zet hoor ik meestal weinig…. Als ik hem dan luider zet tot ik hem hoor dan is het te luid voor de verhouding tussen de verschillende groepsleden…

Op oorhoogte … maar dat is vrij hoog en soms op ‘wankele’podia riskeert hij tegen de vlakte te gaan als onze zanger begint te jumpen ;-)

En schuin = ? is dat een goeie optie, of een beetje hoger... zijn hier idieale mogelijkheden

Het gaat om een combo

Alvast merci

G
stratje

WillemdaGuide
8 juli 2008, 14:14
ik heb ooit eens een speaker op oorhoogte gebruikt, eens maar nooit meer...
Als je een spreakercab gebruikt kun je hiervoor één met een angle gebruiken (1960A ) Tenzij je voor in-ear monitoring gaat blijft het altijd een compromis.
Je hebt standaards om je amp hoger/schuiner te zetten maar een bierkrat kan ook.

pimmetje
8 juli 2008, 14:15
Versterkerstandaard... (pak 'm beet 3 of 4 tientjes?)
Zijn verschillende types van... sommige kunnen wat hoger of juist wat schuiner. Bij mij viel de keuze op 't type dat 't platst ineen schoof voor transport :D.

Op zich scheelt 't vaak al genoeg als je 'm gewoon op een stoel of 2 kratjes hoog zet.

B_2_the_a
8 juli 2008, 14:18
beamblocker....

the sure thing
8 juli 2008, 14:34
Versterkerstandaard... . +1. Ideaal!

stevie_vp
8 juli 2008, 14:38
beamblocker idd....

pimmetje
8 juli 2008, 14:43
Ik heb ook beamblockers voor m'n speakers, maar dat vind ik toch van een andere orde dan een versterkerstandaard.

Beamblocker spreidt 't geluid meer en voorkomt de "straal" van hoog, maar 't is toch echt anders dan de versterker een beetje meer omhoog kunnen richten ipv richting de achterkant van je knieen.
Overigens is 't goed mogelijk dat juist ook de combinatie wel prettig werkt, want zoals willemdaguide al een beetje aangeeft, kan een te goed op het hoofd gerichte speaker ook onprettig worden :D.

Rormo
8 juli 2008, 15:10
Tsja als je uitversterkt wordt moet je hem op je oren richten en de rest van de band zodat zij je goed horen.

Als je de hele zaal moet vullen zou ik hem nooit op je oren richten. Dan wordt je hardstikke doof. Om de hele zaal te vullen moet een amp aardig hard. Je staat er zelf het dichtste bij. Richt je hem dan op je oren met het volume dat juist is voor de zaal, dan is het voor jou te hard. Beter dan dus een beetje onder je zelf door, zo dat je jezelf lekker hoort en in de zaal ook goed hard bent. Maar het vinden van deze compromis is moeilijker. Ik laat mij dus ook liever altijd uitversterken om deze reden. Heb ik betere ervaringen mee.

stratje
8 juli 2008, 15:20
Dank je allen,

Conclusie voor mezelf... met PA naar mijn oren richten...
zonder PA onder me door laten schreeuwen...

tenzij... Wat is een beamblocker? wat doet dat precies en waarom is je geluid meer verspreid op die manier?

g
stratje

pimmetje
8 juli 2008, 15:33
http://www.webervst.com/blocker.html

GibsUn
8 juli 2008, 15:53
Het ziet er niet uit, is het makkelijk te plaatsen en te verwijderen?
Neen, ik heb het niet helemaal gelezen.

Kim Wilson
8 juli 2008, 16:00
Het ziet er niet uit, is het makkelijk te plaatsen en te verwijderen?
Neen, ik heb het niet helemaal gelezen.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=70465&highlight=beamblocker

Je ziet er niks van, omdat het IN je amp zit, achter het speakerdoek.

Marc Oblivian
9 juli 2008, 09:03
Tsja als je uitversterkt wordt moet je hem op je oren richten en de rest van de band zodat zij je goed horen.

Als je de hele zaal moet vullen zou ik hem nooit op je oren richten. Dan wordt je hardstikke doof. Om de hele zaal te vullen moet een amp aardig hard. Je staat er zelf het dichtste bij. Richt je hem dan op je oren met het volume dat juist is voor de zaal, dan is het voor jou te hard. Beter dan dus een beetje onder je zelf door, zo dat je jezelf lekker hoort en in de zaal ook goed hard bent. Maar het vinden van deze compromis is moeilijker. Ik laat mij dus ook liever altijd uitversterken om deze reden. Heb ik betere ervaringen mee.

Ik wil topicstarter sowieso aanraden om goede gehoorbescherming te gebruiken tijdens het spelen. Dat voorkomt juist de gehoorbeschadiging (ook als je speakers op oorhoogte hebt)....

charlie45
9 juli 2008, 11:27
de hoge tonen stralen meestal in een dunne bundel uit je speaker. daarom klinkt een gitaarversterker op oorhoogte beroerd, veel te direct en schel. beamblocker is een goeie optie. alternatief is de versterker zo zien te plaatsen dat je zelf precies genoeg hoog hoort en de rest van de band niet te veel.

met zwaardere versterkers en meer speakers wordt het probleem wat minder omdat het beter spreidt.

Pepe
9 juli 2008, 11:39
De meest gebruikelijke opstelling wanneer je met een PA werkt in zalen is de amp aan de zijkant te zetten, speakers naar de band toe aan de kant waar jij staat (natuurlijk). Op die manier heeft de zaal PA er ook het minste last van.

Voor buitenpodia en PA's wil je je amp als monitor gebruiken dus niet te ver weg van je plek.

Voor club gebruik zonder uitsversterking richt je de speakers kruislings naar de uiterste hoek van de zaal. De amp kan je het beste op de grond laten kwa bassen maar richt je schuin omhoog zodat je zelf een beetje in de straal kan staan als je dat wil.

Dat gezegd hebbende, soms sta je in kroegen waar je amp alleen in de vensterbank kunt zetten. Draai dan iig niet naar jezelf of naar de drummer maar daar ergens tussen in (de zanger meestal haha)

heinz3110
9 juli 2008, 11:41
Wat ik prettig vind werken:

Zonder PA: combo achter je op 2 barkrukken zetten, niet te hoog en niet te laag dus , en dus prettiger . Beetje schuin zetten naar de band toe.

Met PA: NAAST je zetten ( ook weer barkrukken) zodat je geluid over het hele podium gaat, en niet de zaal in.. zo krijg je het leeuwendeel vna je geluid, de band net genoeg om je nog aardig te vinden, en je kan razendsnel aan een knoppie draaien als dat nodig is.

Ik gebruik sowieso een stukkie gaffatape opp het midden van mijn speakerdoek.. Da's niet echt beamblocken, maar haalt het hoge randje er wat vanaf.

EDIT: He, Pepe was me voor. :D

stratje
9 juli 2008, 14:16
merci allen voor jullie uitleg!

g
stratje

Baker
9 juli 2008, 15:31
Dit is één van de redenen waarom ik een flightcase heb gekocht voor mijn top. 4x12 + topflightcase = ideale hoogte voor op het podium. Niet op oorhoogte, maar ook weer niet zo laag dat alles onder je door blaast.

je kunt trouwens ook gewoon 2 bierkratten gebruiken. Hoewel dat soms wel wat wankel is.

edit: ik lees nu dat je een combo hebt.
Heb ik ook gehad. Destijds heb ik er een 2x12 cab bijgekocht. Onder andere om de amp wat hoger te krijgen. Maar wederom, een stoel of een standaard kan ook prima werken.

stratje
9 juli 2008, 16:39
hoi mbakker

ik ben aan het vernieuwen...
mag al eens op mijn leeftijd ;-)

momenteel heb ik gp16 en marshall valvestate 8080

ga nu investeren
enkel eindversterker aanschaffen en de pod zorgt voor de voorversterking en klankkleuren

groeten
stratje

Wicked Willy
9 juli 2008, 17:10
Ik gebruik al jaren 2 statieven zodat ik mijn versterkers als monitors voor me kan zetten. Zag Pascal Jacobssen van Blof ooit zo spelen.........en ik zou inmiddels niet anders willen, je hoort jezelf perfect!