PDA

View Full Version : Het zo-heet-het-en-zo-maak-je-deze-sound-topic



paulbekkers
8 juli 2008, 13:24
Ik weet eigenlijk niet of iemand het al heeft geprobeerd, maar leek me een goed idee om een topic te maken waar men het volgende kwijt kan:
- hoe heet het effect dat mijn held/heldin daar gebruikt?
- en hoe doe ik dat na? Kan dat met mijn huidige apparatuur

Voorzetje:
Hoe maak je eenvoudig het shimmer effect van The Edge?
Hoe doe je de gitaarsound van de gitarist van de Editors na? (dat typische...)

Herman
8 juli 2008, 13:34
Ik ga een poging doen tot die van de Editors:

Qua effecten is het volgens mij gewoon een flinke berg reverb met een slapback delay. Daarnaast speelt de man via een Rickenbacker over een Fender versterker, weet alleen zo niet welke.

Verder gebruikt hij ook regelmatig een tremolo. Qua eq instellingen durf ik zo niet te zeggen, maar ik zou zeggen een gezonde dosis hoog en niet teveel laag. Mid misschien vrij neutraal. Zo zou ik het iig eerst proberen.

Als je wil kan ik wel even kijken welke gear de beste man precies gebruikt, staat ergens in een gitarist van een paar maand terug.

JipStoop
8 juli 2008, 13:52
Welke instellingen moet ik gebruiken om met mijn Vox AD50VT, een Electro Harmonix Small Clone en Boss DS-2 het Nirvana geluid te krijgen ?
Ik speel op een Epiphone SG met DiMarzio PAF Pro (neck) en DiMarzio Super Distortion (bridge).

Joey Handsome
8 juli 2008, 13:58
Die Small Clone moet de depth op het zwaarste standje hebben staan. Rate vrij snel. Hoe je die versterker af moet stellen zou ik niet weten. Hij speelde in de studio vaak over een Twin Reverb en live over een Crown poweramp met Mesa Boogie pre amp over een stuk of vier Marshall cabs. Ligt er maar aan welke sound je wilt dus.

B_2_the_a
8 juli 2008, 14:16
het shimmer effect van the edge zit in een line 6 tonecore pedaaltje, de verbzilla volgens mij

JeroenSchaaf
8 juli 2008, 16:16
het shimmer effect van the edge zit in een line 6 tonecore pedaaltje, de verbzilla volgens mij

Shimmer effect?

B_2_the_a
8 juli 2008, 16:38
http://nl.youtube.com/watch?v=_xU2WDq-lWM


alstu

Luke-wannabe
8 juli 2008, 16:48
Ik weet eigenlijk niet of iemand het al heeft geprobeerd, maar leek me een goed idee om een topic te maken waar men het volgende kwijt kan:
- hoe heet het effect dat mijn held/heldin daar gebruikt?
- en hoe doe ik dat na? Kan dat met mijn huidige apparatuur

Voorzetje:
Hoe maak je eenvoudig het shimmer effect van The Edge?
Hoe doe je de gitaarsound van de gitarist van de Editors na? (dat typische...)
Editors is een slapback met een stuk of 6 repeats en de level helemaal open. Dus dat de repeats harder zijn dan het originele signaal.
Meer hoog, mid neutraal, laag een beetje af. Dan krijg je het editors geluid. En natuurlijk je brug element!

JipStoop
8 juli 2008, 17:16
Ben naar concert van Editors geweest, in de HMH, en het viel me op dat die gitarist eigenlijk constant hetzelfde speelt (zelfde paar noten).

Jimwoud
8 juli 2008, 19:04
Ben naar concert van Editors geweest, in de HMH, en het viel me op dat die gitarist eigenlijk constant hetzelfde speelt (zelfde paar noten).
+1. Ben er niet geweest, maar genoeg van ze gehoord. Moet zeggen dat het 'riedeltje' nou wel begint te vervelen.

Fuhgawz
8 juli 2008, 19:10
Welke instellingen moet ik gebruiken om met mijn Vox AD50VT, een Electro Harmonix Small Clone en Boss DS-2 het Nirvana geluid te krijgen ?
Ik speel op een Epiphone SG met DiMarzio PAF Pro (neck) en DiMarzio Super Distortion (bridge).

Hier staat alles wat je nodig hebt, instellingen en alles! http://www.kurtsequipment.com/

JipStoop
15 augustus 2008, 13:30
Weet iemand hoe ik mijn setup (zie sig.) de solo kan spelen van Evil in A Closet ?
Die komt binnen op ongeveer 2 minuut 35 in deze (http://www.youtube.com/watch?v=J6nn_sd4_Zk) video voor.

Mitch
15 augustus 2008, 14:28
Hals element, toon een tikkie dicht, compressie en redelijk wat gain. Zou misschien met de DS kunnen, maar misschien beter uit je amp.

repelsteeltje
17 augustus 2008, 08:46
Deze sound kwam ik tegen op Youtube, lijkt wat op steve vai, zou het af en toe wel willen toepassen.

Ik heb het geprobeerd met een wha maar die knijpt de sound te veel,

Weet iemand wat voor effect hier gebruikt wordt?

http://nl.youtube.com/watch?v=91BKaCEQ5DU

Mitch
17 augustus 2008, 10:43
Hahahaha, wat een grappig mannetje! Anyway, zo te horen is het een envelope/filter. De overgangen in sound zijn wel heel erg consequent en lijken ook afhankelijk van zijn attack. Bij minder attack of in de sustain meer een 'heel down' sound en bij meer attack een 'toe down' sound.

drap
17 augustus 2008, 10:56
Lijkt mij gewoon een wah pedaal. Klinkt mij te gecontroleerd om een envelope filter te zijn. De voicing is ook meer wah dan envelope filter. Beetje reverb er bij, niet te veel gain en je bent er haast wel.

Mitch
17 augustus 2008, 11:11
Nog maar even en keer gekeken maar inderdaad: er zitten stukken tussen waar hij duidelijk wisselt tussen heel down en toe down, om de paar aanslagen. Geen envelope dus, hoewel je die zeker zo in kan stellen dat -ie een heel rustige overgang maakt. Bij 2:30 zie je zijn voet uiteindelijk ook op een wah staan trouwens.
Het feit dat de wah wat tam klinkt zal ongetwijfeld door de wah zelf komen (Bad Horsie?) maar ook door de compressie die erop staat, dat haalt de scherpe kantje er ook wat af.

repelsteeltje
17 augustus 2008, 11:34
Ik ga toch is kijken naar een envelope, als het dit geluid benadert lijkt me dat wel wat.Ik ga is kjken bij feedback, bedankt. 8-)

drap
17 augustus 2008, 11:44
Persoonlijk denk ik niet dat je het met een envelope filter benadert. Een envelope filter werkt in op de dynamiek van je spel. Dus hoe harder je aanslaat, hoe heftiger het wah effect en vice versa. Maar proberen is altijd leuk, zo ook een envelop filter :)

JER00N
17 augustus 2008, 12:05
Nog even over dat shimmer-effect. Gisteravond heb ik even geprobeerd om iets soortgelijks te produceren met m'n multi-FX. Ik heb als modulatie een 'pitch shifter' gebruikt om een octave-up te krijgen, met een delay van 660 ms (dwz de hogere octaven komen pas na 660 ms). Mix iets van 4 en feedback 9,7. Daarnaast een hoop reverb/delay, ik heb gekozen voor de echo+plate met eveneens een delay van 660 ms. Verder reverb en echo op 10.

JeroenSchaaf
17 augustus 2008, 12:09
Ja en toen? had je het effect?

JER00N
17 augustus 2008, 12:42
:D Ja nou niet precies zoals die Verbzilla natuurlijk, maar het leek er wel op. Maar goed dat multieffect van mij is ondertussen ook al 10 jaar oud geloof ik. Met wat modernere effecten zul je wellicht een beter geluid krijgen.

Mitch
17 augustus 2008, 12:47
Je reverb sound octaveren, maar dat kunnen een hoop multi-FX niet door een vaste volgorde waar ze aan vast zitten.

paulbekkers
18 augustus 2008, 10:01
Deze sound kwam ik tegen op Youtube, lijkt wat op steve vai, zou het af en toe wel willen toepassen.

Ik heb het geprobeerd met een wha maar die knijpt de sound te veel,

Weet iemand wat voor effect hier gebruikt wordt?

http://nl.youtube.com/watch?v=91BKaCEQ5DU

Yuch! (om te zorgen dat ik niet ongenuanceerd overkomen, zal ik mijn eerste reactie niet posten)

Niet helemaal mijn smaak (ik zou er live bij weglopen).

Maar het lijkt me inderdaad geen envelope filter, maar een wah. Als je hem niet te diep instelt of een compressor gebruikt, dan kun je na wat uitproberen wel de gewenste wah op de gewenste plek krijgen.

paulbekkers
18 augustus 2008, 10:03
Je reverb sound octaveren, maar dat kunnen een hoop multi-FX niet door een vaste volgorde waar ze aan vast zitten.

Ik kan zelf wel mijn pitch shifter of octaver achter mijn reverb plaatsen, maar dan shift ik ook mijn originele geluid mee. Kan wel een mix instellen, maar het originele geluid wordt dan altijd een klein beetje mee-geshift.

Doe jij het op die manier dan?

Mitch
18 augustus 2008, 10:05
Ik doe helemaal niks, maar da's wel een belangrijk onderdeel van de manier ja :D

stonerdaf
24 augustus 2008, 13:22
Iemand een idee wat dit effect is, te horen bij begin refrein (0'58")?

Doet me een beetje denken aan een blaffende hond.

Scars On Broadway (http://www.youtube.com/watch?v=kBqsZKE0wuk)

elw
24 augustus 2008, 14:10
Iemand een idee wat dit effect is, te horen bij begin refrein (0'58")?

Doet me een beetje denken aan een blaffende hond.

Scars On Broadway (http://www.youtube.com/watch?v=kBqsZKE0wuk)

Volgens mij gewoon als een idioot benden en af en toe en pinch harmonic?

Mitch
24 augustus 2008, 15:25
Helemaal juist, is weer meer techniek dan effect. Het lijkt wel of er iets van een chorusje of zo doorheen zit, maar da's maar een heel kleine toevoeging aan de sound.

Dastard
24 augustus 2008, 16:52
Ik heb hier al met Dirk_Hendrik over gemailed, ook om te weten of het te bouwen is.
De welbekende solo op Queen's - I Want To Break Free.
Wie even googled en daar naar zoekt komt op een wikipedia pagina uit, waar duidelijk te lezen is, dat het niet Brian May is die dit speelt maar iemand anders op een synthesizer maar toch klinkt het heel erg als Brian May's stijl.
Er zijn mensen die beweren dat deze sound met een hele snelle auto-wah te maken zijn maar toch...ik vind het een pracht sound.
Dus als iemand dit na kan maken...tell me

zoon van Piet
24 augustus 2008, 17:36
Ik heb hier al met Dirk_Hendrik over gemailed, ook om te weten of het te bouwen is.
De welbekende solo op Queen's - I Want To Break Free.
Wie even googled en daar naar zoekt komt op een wikipedia pagina uit, waar duidelijk te lezen is, dat het niet Brian May is die dit speelt maar iemand anders op een synthesizer maar toch klinkt het heel erg als Brian May's stijl.
Er zijn mensen die beweren dat deze sound met een hele snelle auto-wah te maken zijn maar toch...ik vind het een pracht sound.
Dus als iemand dit na kan maken...tell me

Volgens mij is deze solo het bekendste wapenfeit van de vroeg 80-erjaren Korg Guitar Synthesizer, de X911.. een heel grappig monofoon ding waar je verder niks aan had..

JorikDekkers
25 augustus 2008, 13:02
de reden dat het als Brian May klinkt is omdat Brian May het ook speelt, maar dan op een synthesizer!

Heel typisch dat veel gitaristen ook herkenbaar op een ander instrument, denk bijvoorbeeld maar eens aan Eddie Van Halen bij Jump.

JipStoop
25 augustus 2008, 18:40
Hoe krijg je het typische geluid van Gilmour tijdens een Pink Floyd solo ?
Waarschijnlijk zijn wah pedaal (welke?) en met mijn gear zal het wel niet zo vlotten.
Maar wachten tot ik me strat met DG-20 kan betalen...

B_2_the_a
25 augustus 2008, 19:46
ow god
dit is echt de beste post van het jaar!


der zijn echt vele gitaristen die al duizende euro's en duizende uren in die sound hebben gestoken en maar op 95 % van zijn sound zitten


google maar even goed ;)

Luke-wannabe
25 augustus 2008, 20:07
Gilmour gebruikt gewoon een Rat of Big muff met compressie en lichte delay.
Je zult de sound nooit helemaal nailen, maar je komt wel in de buurt.

caliban
25 augustus 2008, 20:31
David Gilmour heeft denk ik een van de moeilijkste sound om na te bootsen. Over de jaren heen heeft hij ook veel verschillende spullen gebruikt dus de gilmour solo sound bestaat niet denk ik.

Eezz
25 augustus 2008, 21:58
http://www.gilmourish.com/

Dit is een uit de kluiten gewassen site over de fantastische sound van Gilmour. Zeer de moeite waard!

Een vriend van me heeft een Hiwatt DR103 (als ik me niet vergis) uit 1975, dat is een goed begin voor Gilmours sound. Hij speelt op en strat en gebruikt een rat voor de oversturing. Gecombineerd met wat delay kom je aardig in de buurt. Maar zoals al gezegd is, nailen doe je het niet zomaar.

Mitch
25 augustus 2008, 22:14
Gilmour gebruikt gewoon een Rat of Big muff met compressie en lichte delay.
Je zult de sound nooit helemaal nailen, maar je komt wel in de buurt.
Als je een muff gebruikt of en rat heb je geen extra compressie meer nodig hoor. Ook niet voor een Gilmour sound. Een RAT is wat beter bruikbaar dan een Muff trouwens voor een dergelijke sound.

Dastard
26 augustus 2008, 00:43
de reden dat het als Brian May klinkt is omdat Brian May het ook speelt, maar dan op een synthesizer!

Heel typisch dat veel gitaristen ook herkenbaar op een ander instrument, denk bijvoorbeeld maar eens aan Eddie Van Halen bij Jump.

Was het maar waar, hij speelt het dus niet zelf :-(

Luke-wannabe
26 augustus 2008, 00:50
Als je een muff gebruikt of en rat heb je geen extra compressie meer nodig hoor. Ook niet voor een Gilmour sound. Een RAT is wat beter bruikbaar dan een Muff trouwens voor een dergelijke sound.
Nee klopt. Daarom klinkt z'n sound ook zo gecompressed lijkt me. Rat is wat 'strakker'.

B_2_the_a
26 augustus 2008, 01:24
hij speelde ook regelmatig niet via amp maar direct de mengtafel in... komt soms dus het een en ander aan compressie daarvanaf (zo ook the edge)

whammy67
26 augustus 2008, 09:25
Hoe krijg je het typische geluid van Gilmour tijdens een Pink Floyd solo ?
...
Bob Erzin over another brick in the wall in Guitar World (feb 93):
“That’s dave direct, with a little compression. We used a form of double compression: First we put the guitar through a very aggressive limiting amp, compressed that output and overdrove it. The limiting amp makes it pop, and the compressor gives a kind of density: The sound of being right in your face”
Ondanks gilmourish, ben ik nog altijd aan het stoeien met een simpele fx, om het zo dicht mogelijk te benaderen, maar echt lukken ..... :???: Zou de POD XT het lukken met hun "line 6 crafted tone (http://line6.com/customtone/library/index.html)" ????

Deze gast (http://nl.youtube.com/watch?v=JUG9JyPgnMs) komt overigens met zijn VG88 heel dicht in de buurt…
Maar er is hoop. Wij hebben een forumlid (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112830) die er vast meer over kan vertellen.

Tim..
26 augustus 2008, 20:24
kijk in ieder geval maar eens op www.guitargeek.com, daar staat de gear van een hoop artiesten.

de instellingen staan er niet bij, maar in ieder geval wel precies de juiste effecten ;)

BasHermus
27 augustus 2008, 10:09
Ik heb 1 apparaat waar ik zowel Gilmour, the Edge als Vai perfect mee kan imiteren;
het heet CD speler ;-)

Even serieus. Ik begrijp niet waarom mensen zondig iemands geluid na zouden willen doen. Het gaat sowieso niet lukken met gear. Het zit vooral in iemands frasering en techniek.

Zo is bijvoorbeeld de solo op "Another brick in the wall" op een Les Paul gespeeld en niet op een Strat. En toch lijkt (en klinkt) het meer op andere Gilmour solos dan de een of andere oetlul met een Strat en een Rat...

cultfan
25 augustus 2009, 15:56
Ik doe helemaal niks, maar da's wel een belangrijk onderdeel van de manier ja :D

:dontgeti: Wat is dan de grote truuk/hoe doe je het dan wel?. (Ik dacht nou juist dat dit forum er was om elkaar te helpen/te informeren......:) )

edje kadetje
25 augustus 2009, 16:26
Ik heb 1 apparaat waar ik zowel Gilmour, the Edge als Vai perfect mee kan imiteren;
het heet CD speler ;-)

Even serieus. Ik begrijp niet waarom mensen zondig iemands geluid na zouden willen doen. Het gaat sowieso niet lukken met gear. Het zit vooral in iemands frasering en techniek.

Zo is bijvoorbeeld de solo op "Another brick in the wall" op een Les Paul gespeeld en niet op een Strat. En toch lijkt (en klinkt) het meer op andere Gilmour solos dan de een of andere oetlul met een Strat en een Rat...
dat is inderdaad opvallend bij de beste man. het maakt niet waarop hij speelt, het klinkt allemaal geweldig.
En toch doe ook ik mijn best om een heel klein beetje op hem te lijken. Spel, maar zeker ook sound. En daarover gesproken, de meeste gitaristen die hem nadoen gebruiken volgens mij te veel gain. Die Rat gebruikt hij volgens mij echt niet zoveel.

Rick trodat
25 augustus 2009, 16:46
Zou ik ook een poging wagen: Al krijg ik denk wel wat feedback terug

Geluid van Stevie Ray vaughan. Dit is mijn mening en 100% kom je er inderdaad niet, maar wel in de buurt. Een Fender buizenamp is echt een must, maar ik vind het niet veel uitmaken of dat nou een tweed of een blackface is. Ikzelf heb een fender superchamp xd en die komt wel wat laag te kort, maar het begin is er. Dan een stratocaster. Dikke snaren en halve stap terug tunen. Dat laatste is echt de laatste stap die je nodig hebt. Zet je amp op niet niet oversturen en gebruik een tubescreamer waarvan je de level op 100% zet en de gain op 30%. Verder heb ik lollar blackface pickups en die hebben een zoetere tone (geen hot). Overwound pickups moet je niet hebben. Verder heb ik ook weleens gelezen dat hij 2 tubescreamers achter elkaar gebruikt. Dit geeft allebei aan wel veel ruis, weet niet of het bruikbaar is.

Mitch
25 augustus 2009, 19:17
:dontgeti: Wat is dan de grote truuk/hoe doe je het dan wel?. (Ik dacht nou juist dat dit forum er was om elkaar te helpen/te informeren......:) )

Haha, nee, wat ik bedoel: in de U2 band ben ik de 'vijfde' man met alle extra gitaar- en toetsenpartijen, ik hoef dus niet voor de shimmer sound te zorgen. Er zijn verschillende manieren om er te komen, maar de truuk zit 'm vooral in de combinatie van veel reverb en met een pitch shifter de boel twee oktaven omhoog knallen. Daarnaast werkt het eigenlijk pas lekker als je de feedback van de reverb vrij hoog zet en daarvoor heb je dan weer een volumepedaal nodig om het effect te controleren. Maar goed, er zijn aardig wat sites waar dit zeer uitgebreid beschreven staat. Google er maar eens op, je komt genoeg tegen.
De Line6 Verbzilla heeft een stand die shimmer moet voorstellen en tja, het komt in de buurt maar is het eigenlijk net niet.

cultfan
27 augustus 2009, 09:29
Aha!
Mitch,dank voor de info! Rock on!:punk:

Comfortably Daniel
27 augustus 2009, 10:59
Omtrent het hele Gilmour gebeuren...

Ik ben een grote fan de beste man en probeer ook nog steeds zijn sound te gebruiken...niet omdat ik zo nodig hetzelfde moet hebben of doen als hij, maar omdat ik het mooi vind.
Nou ben ik ook geen snelheidswonder op de gitaar...hij ook niet. Ik heb door de tijd veel van zijn spel overgenomen en ook veel van zijn gear.

Hij gebruikte inderdaad nauwelijks de RAT...in tegenstelling wat vaak beweerd wordt. Hij bebruikte 'm bij Money...that's it.
In de jaren '70 waren de Fuzz Face, Coloursound Power Boost en delay zijn sound(met eventueel Uni Vibe, Phaser, Leslie).
De Big Muff of daaraan verwante pedalen(Pete Cornish P1, P2) werden daarna zijn eerste keuze. Daarnaast de Tube Driver, diverse compressors en delay.
In de jaren van the Wall was de Electric Mistress z'n modulatie, in de jaren '90 werd het de CE-2.

Chorus is trouwens een goed voorbeeld van een pedaal wat een sound maakt of breekt. Gebruik een CE-2 en de PULSE sound is er, gebruik bijvoorbeeld een Carl Martin Chorus XII en de PULSE sound is weg.

Ik begrijp best dat het erg moeilijk is zijn sound "waar" te maken...aangezien hij de enige is die 'm heeft...maar je kan er zo dicht bij in de buurt komen dat veel mensen zeggen; "Tering...je bent net David Gilmour!"


Excuse my rant! :soinnocent:

iWishmaster
27 augustus 2009, 11:30
De Eddie van Halen Brown Sound, specifiek die van Aint Talkin bout love.

Hoe 'eenvoudig' te benaderen:
Een Marshall-achtige amp met een FX-loop. Tubescreamer(-achtige) ervoor met gain, volume en tone flink hoog. Analoog-klinkende delay subtiel afgestelf in de loop en een phaser, ook redelijk subtiel afgesteld. Strat-achtige (of andere 'felle' gitaar) met humbucker in de brug en flink jengelen op de snaren, redelijk kort bij de brug en heel netjes spelen (op de juiste momenten de juiste snaren muten met linker en rechterhand).

Geeft een voor mij een zeer lekker geluid dat precies bij de stijl past. Natuurlijk niet hetzelfde, maar zeker in dezelfde stijl.

HaroldA
15 oktober 2011, 13:03
Leuk oud topic!

Ik heb ook een vraag: is er een effect wat met een sinus het volgende intro geluid kan maken:


http://www.youtube.com/watch?v=reBf2eNZpKA

Ik hoort een soort wah/filter (van 0 tot 0:21) die het geluid heel erg "achtergrond" maakt en dan geleidelijk naar voorgrond gaat. Ik wil wel zoiets hebben maar dan met een automatische sinus ("rate") die je signaal voor/achtergrond maakt. In het voorbeeld is er volgens mij een dry/wet blend.

Tot zover mijn krampachtige manier van geluid uitleggen ;)

Mitch
15 oktober 2011, 13:16
Oef, da's lastig om live te doen. Zo te horen wordt er óf een wah gebruikt door de gitarist zelf, maar waarschijnlijker lijkt me dat zowel EQ als volume in de productie zijn gedaan.
Hmmm.... een wah- en een volumepedaal strak naast elkaar zetten en met één voet bedienen? :chicken: Geen idee hoe je dit zou moeten doen, tenzij je een vaste geluidsman hebt.

Tias
16 oktober 2011, 12:51
Khad meer een effect sound vraagje.
Wat voor effect gebruiken zij voor deze sound?
http://www.youtube.com/watch?v=8295rOMvtQI
0.34

http://www.youtube.com/watch?v=xN0FFK8JSYE
0.19

Tis wat delay enzo, but still can't figure the rest out xD

Mitch
16 oktober 2011, 19:00
Alleen maar delay. Die tweede doen ze ook een slide naar beneden met een wat langere delaytijd, herhaling of drie en de mix ook wat hoger waardoor je 'm een paar keer duidelijk die slide hoort maken.

Pepe
16 oktober 2011, 19:57
Hij gebruikte inderdaad nauwelijks de RAT...in tegenstelling wat vaak beweerd wordt. Hij bebruikte 'm bij Money...that's it.! :soinnocent:

Ja, oud topic maar deze vond ik grappig genoeg om even terug te halen. Gevalletje tijdmachine.

titzenpitzer
16 oktober 2011, 20:07
Het geluid van die gasten van Tame Impala; bijvoorbeeld de fuzzlijn tijdens Lucidity. Fuzzface + smallstone + holy grail, maar het moet toch meer dan dat zijn?

blackie91
17 oktober 2011, 08:02
Ik ga woensdag een RMX Carbon Delay kopen. Maar het deze effect kom ik dan ook in de buurt van de sound van U2??

the sure thing
17 oktober 2011, 09:00
Ik ga woensdag een RMX Carbon Delay kopen. Maar het deze effect kom ik dan ook in de buurt van de sound van U2??

Ik vrees van niet, omdat de MXR carbon copy over het algemeen te donker klinkt. Een willekeurig Boss DD pedaaltje acht ik geschikter (en goedkoper) voor het werk van U2. Althans: zo doe ik dat.

Pepe
17 oktober 2011, 19:17
Zie ik dat nou verkeerd, dat je met een EH stoeptegel gewoon al een heel eind op weg bent voor dat geluid? AC 30 erachter.. there you go.

Mitch
19 oktober 2011, 21:47
De oude albums ja, maar ze hebben we lmeer dan dat gedaan. En juist voor een hoop werk vanaf '85 heb je toch echt digitale delays nodig, dat red je niet met een DMM alleen.


Ik heb hier al met Dirk_Hendrik over gemailed, ook om te weten of het te bouwen is.
De welbekende solo op Queen's - I Want To Break Free.
Wie even googled en daar naar zoekt komt op een wikipedia pagina uit, waar duidelijk te lezen is, dat het niet Brian May is die dit speelt maar iemand anders op een synthesizer maar toch klinkt het heel erg als Brian May's stijl.
Er zijn mensen die beweren dat deze sound met een hele snelle auto-wah te maken zijn maar toch...ik vind het een pracht sound.
Dus als iemand dit na kan maken...tell me
Effe een ouwetje bumpen. Tegenwoordig doe ik die zelf ook. Met een AF9 op bandpass, vrij hoge sensitivity en peak en een lekker scheurende, compressende Tube king erachter. Identieke klank? Bepaald niet. Maar het geeft absoluut en goed 'passend' geluid, waar je nog wel voor moet werken met snel spel en goede aanslag.

the feable
30 oktober 2011, 16:12
Ik vraag me al lange tijd af hoe Johnny Greenwood de sound uit Subterranean Homesick Alien maakt:

http://www.youtube.com/watch?v=d1tQFX_9ct0

En dan bedoel ik natuurlijk de sound die er op 0:11 in komt!

tidalwave_sideburns
30 oktober 2011, 16:32
Ik vraag me al lange tijd af hoe Johnny Greenwood de sound uit Subterranean Homesick Alien maakt:

http://www.youtube.com/watch?v=d1tQFX_9ct0

En dan bedoel ik natuurlijk de sound die er op 0:11 in komt!

Het lijkt op een soort van bandpass filter met flink wat resonance, en natuurlijk echo. Hier en daar een pitch slide, maar ik denk niet dat meneer Greenwood dat met pedalen doet.

the feable
30 oktober 2011, 16:59
Zou het een combinatie kunnen zijn van een whammy ( voornamelijk gewoon als octaver) een DOD440 (envelop filter) en zijn Roland Space Echo

DemolitionColorScheme
30 oktober 2011, 17:00
Het lijkt op een soort van bandpass filter met flink wat resonance, en natuurlijk echo. Hier en daar een pitch slide, maar ik denk niet dat meneer Greenwood dat met pedalen doet.
Jawel, Greenwood is altijd wel een beetje een pedalennut geweest. Als ik me niet vergis is ook een groot deel van die sound die bedoeld wordt een whammy (octave up) met, inderdaad, een filter en een shiteload aan delay en reverb. Het gaat voornamelijk om de tracking (of beter gezegd, lack of) van de whammy.

the feable
30 oktober 2011, 17:41
Wat voor Filter zou dat kunnen zijn?

N.D.
30 oktober 2011, 17:53
Sowieso een whammy. En ik vind 't lijken of het daarna door een langzame en subtiele phaser oid. gaat.

the feable
30 oktober 2011, 18:23
Zou het een Microsynth van EHX kunnen zijn? Die heeft ook die pitch functie en een filter sectie. ( hoewel ik ook denk dat een whammy voor het pitcheffect zorgt)

tidalwave_sideburns
30 oktober 2011, 19:25
Jawel, Greenwood is altijd wel een beetje een pedalennut geweest. Als ik me niet vergis is ook een groot deel van die sound die bedoeld wordt een whammy (octave up) met, inderdaad, een filter en een shiteload aan delay en reverb. Het gaat voornamelijk om de tracking (of beter gezegd, lack of) van de whammy.

Zou kunnen, maar het album heet wel 'OK Computer' , :D.

Live (http://www.youtube.com/watch?v=byN3JDPoJRo)klinkt het ook zo.Ik denk dat die whammy over de trail gaat nu ik het zo hoor.Prachtig geluid.

DemolitionColorScheme
30 oktober 2011, 21:59
Zou kunnen, maar het album heet wel 'OK Computer' , :D.

Live (http://www.youtube.com/watch?v=byN3JDPoJRo)klinkt het ook zo.Ik denk dat die whammy over de trail gaat nu ik het zo hoor.Prachtig geluid.
Ja, deze clip ken ik. En nee, ik heb aardig wat foto's gezien van zijn board en de whammy staat vrijwel altijd ergens vooraan. Ik hoor ook niet echt een droog geluid.

onrust nv
1 november 2011, 20:45
Ik ben al een tijdje aan het proberen dit geluid te krijgen, maar met de bassman lukt't me niet. Heb geen FX gebruikt, want het geluid klinkt nogal effectloos.


http://www.youtube.com/watch?v=FAIZuOv0PBU

OK brand maar los........

DemolitionColorScheme
1 november 2011, 22:58
Tja, klinkt eigenlijk als niet meer dan een singlecoil gitaar (iets twangy's, Tele, Strat, eventueel een Jaguar) door een Fender Bassman of een Twin. Treble hoog, bass laag, mid laag, eventueel bright switch aan.

onrust nv
2 november 2011, 11:07
Tja, klinkt eigenlijk als niet meer dan een singlecoil gitaar (iets twangy's, Tele, Strat, eventueel een Jaguar) door een Fender Bassman of een Twin. Treble hoog, bass laag, mid laag, eventueel bright switch aan.

Ah OK dan zal ik eens een single coil gitaar proberen(de omgebouwde highgain jackson lukt iig niet, dan krijg je een te scherpe/overstuurde sound) thanx +10