PDA

View Full Version : Nieuw speakers Marshall jtm 30



habberdoedas
8 juli 2008, 12:59
Ik heb een marshall jtm 30 met twee 10" speakertjes. Deze wil ik een beetje gaan opknappen. De speakers die erin zitten zijn van een onbekend merk (er staat niets op) Deze wil ik gaan vervangen voor een paar goede 10" speakers. Ik dacht zelf aan celestions maar welke. Zijn er nog ander merken 10" speakers die het goed doen in een marshall. Andere vraag de twee eindbuizen die er in zitten zijn 6L6 en ze zijn nog goed. Maar horen er in marshalls geen EL34 te zitten? Als ik ze wil vervangen kan ik de 6L6 dan zo vervangen voor EL34. En wat zijn goede eindbuizen? Ik hoor veel over JJ Shuang? TungSol? Gaarne jullie advies.

Chris Winsemius
8 juli 2008, 13:16
Marshall heeft enige tijd versterkers met 5881 buizen geproduceerd (ook al 'n keer in de jaren 60).

Voor EL34s in jouw amp moet er iig. 'n modificatie aan het bias-circuit gebeuren om EL34s goed te kunnen biasen (instellen ruststroom).

Celestion brengt (weer) 'n aantal 10"-ers op de markt, V10, 10" Greenback en de 10" Alnico Gold. Ik ga binnenkort iig. de 10" Greenbacks in 'n custom SuperReverb voor 'n klant zetten. Jaren 80 10L35s zijn ook zeer ok trouwens.

Merk buis: smaak gebonden.

the sure thing
8 juli 2008, 19:03
Ik zou 6L6 buizen in je JTM30 houden, omdat de JTM30 een van de mooiste cleane sounds heeft van alle Marshalls! 6L6 zijn de "stock-buizen" van de JTM30. Lichte crunch klinkt op de JTM30 ook geweldig. De 12" speakers in de JTM30 waren van Celestion, dus ik vermoed dat de 10" die er nu in zitten ook van Celestion zijn....

PeeVee
8 juli 2008, 19:43
De "greenback" is er tegenwoordig ook in 10" uitvoering, misschien is dat wat. In een JTM30 zitten standaard vrij laffe Eminence speakertjes (kijk maar eens op de rand, daar staat vast wel ergens een nummer dat begint met 67, dat is de EIA code van Emi). De 5881's zou ik inderdaad ook lekker laten zitten. Het zijn overigens gewoon Sovtek 6L6GB's en je kunt er dus ook gewoon 6L6GC's inprikken. Is errug lekker ampje. Probeer er een 12" "onderbox" bij te vinden dan heb je een hele handzame/sjouwbare rock set!

habberdoedas
9 juli 2008, 13:12
Alvast bedankt voor jullie advies en reacties. Ik laat de 6L6 buizen er gewoon inzitten. Ga wel op pad voor twee 10" greenbacks. Heb nog ff gekeken naar de speakers die er nu in zitten maar er staat echt niets op vermeld. Dus met een paar greenbacks zal het wel beter klinken. Nog een vraagje over de verengalm die de jtm30 heeft. Het is zo'n korte/kleine verenunit die achterin ligt. Als je met de pot reverb er in draait komt er naar mijn mening niet veel uit. Tips en trick zijn welkom. Of kan ik gewoon de verenunit vervangen voor een goede (lange) accutronics unit? en moet er dan nog iets in de versterker aangepast worden?

Jimwoud
9 juli 2008, 14:32
Alvast bedankt voor jullie advies en reacties. Ik laat de 6L6 buizen er gewoon inzitten. Ga wel op pad voor twee 10" greenbacks. Heb nog ff gekeken naar de speakers die er nu in zitten maar er staat echt niets op vermeld. Dus met een paar greenbacks zal het wel beter klinken. Nog een vraagje over de verengalm die de jtm30 heeft. Het is zo'n korte/kleine verenunit die achterin ligt. Als je met de pot reverb er in draait komt er naar mijn mening niet veel uit. Tips en trick zijn welkom. Of kan ik gewoon de verenunit vervangen voor een goede (lange) accutronics unit? en moet er dan nog iets in de versterker aangepast worden?
Voor een nieuwe accutronics, mail ze even en vertel welke versterker je hebt, en wat je wilt. Dan kunnen ze zo zeggen welke je moet hebben.

PeeVee
17 juli 2008, 13:00
De beperking zit 'm m.n. in het circuit dat de reverb instuurt. Een langere veer zal je niet veel meer reverb effect geven. Het kan natuurlijk geen kwaad maar stel jezelf er niet te veel van voor.

drap
17 juli 2008, 13:09
Van de site van Dr. Tube:


JTM310, 30W 2x10" combo

This amp was in production from 1994 to 1997. It used three ECC83's and two Sovtek 5881 tubes. It offered 2 footswitchable channels with a shared EQ section, a spring reverb, a series FX loop and a Speaker Emulated output.

This amp does not have a bias pot, and you'll have a hard time fitting EL34's in the tube cage.

These amps were fitted with two Marshall Heritage Eminence LE10-508 8Ω speakers connected in series.

Een paar nieuwe 6L6'jes zou denk ik wel een aardig verschil maken. Ik weet niet of de originele buizen er nog in zitten, maar je geluid gaat er absoluut beter van worden.

ieme
17 juli 2008, 13:39
ik heb een bogner 4X10 met kendrick speakers gehad, klonk ook zeer goed! vooral voor de clapton achtige blues shit...

habberdoedas
18 juli 2008, 10:28
Yep de originele eind en voorversterker buisjes zitten er nog in. Ter vervanging van de eindbuizen dacht ik aan ik aan een set JJ waar ik goede verhalen over hoor en lees.... Maar hoe zit dat met de préampbuisjes ? ThungSol, Shuang ? of Electro Harmonix, Sovtek? Voor de speakers ga ik waarschijnlijk voor celestions vintage of greenback.