PDA

View Full Version : eerste gitaar



jeffrey65
7 juli 2008, 22:44
hoi ik ben van plan om mijn eerste gitaar te kopen. en mijn oog is gevallen op de onderstaande link

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Linkshandig/Epiphone-Les-Paul-Special-II-Lefthand-Vintage-Sunburst/art-GIT0005686-001

weet iemand of dit een goeie aankoop zou zijn?
alvast bedankt

Thundermane
7 juli 2008, 22:59
hoi ik ben van plan om mijn eerste gitaar te kopen. en mijn oog is gevallen op de onderstaande link

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/Linkshandig/Epiphone-Les-Paul-Special-II-Lefthand-Vintage-Sunburst/art-GIT0005686-001

weet iemand of dit een goeie aankoop zou zijn?
alvast bedankt
Zover ik weet zijn de meeste linkshandige gitaren net een tikkie duurder dan rechtshandige gitaren, en als je er over nadenkt is het slim als linkshandig persoon een rechtshandig gitaar te nemen het je zo aan te leren gezien je met je linkerhand het snelle vingerwerk moet uitvoeren.
Dit is slechts een tip hoor, ik weet niet wat anderen aanraden.
Wel een tip van vitaal belang, gezien je moet gaan bepalen hoe je gitaarspelen gaat aanleren.

Maar verder ziet de gitaar er wel redelijk goed uit.

barno
7 juli 2008, 23:06
Zover ik weet zijn de meeste linkshandige gitaren net een tikkie duurder dan rechtshandige gitaren, en als je er over nadenkt is het slim als linkshandig persoon een rechtshandig gitaar te nemen het je zo aan te leren gezien je met je linkerhand het snelle vingerwerk moet uitvoeren.
Dit is slechts een tip hoor, ik weet niet wat anderen aanraden.
Wel een tip van vitaal belang, gezien je moet gaan bepalen hoe je gitaarspelen gaat aanleren.

Maar verder ziet de gitaar er wel redelijk goed uit.

klassieke fout: de rechterhand, slaghand dus (bij een rechtshandige) is zeker zo belangrijk (en imo zelfs belangrijker) dan de linker : timing en feel, de twee belangrijkste criteria bij muziek, komen van die kant.

wel is het zo dat een beginnende gitarist linkspoot evengoed rechts kan leren spelen en daar later veel profijt van heeft gezien het aanbod.

jeffrey65
7 juli 2008, 23:08
[QUOTE=Thundermane]Zover ik weet zijn de meeste linkshandige gitaren net een tikkie duurder dan rechtshandige gitaren, en als je er over nadenkt is het slim als linkshandig persoon een rechtshandig gitaar te nemen het je zo aan te leren gezien je met je linkerhand het snelle vingerwerk moet uitvoeren.
Dit is slechts een tip hoor, ik weet niet wat anderen aanraden.
Wel een tip van vitaal belang, gezien je moet gaan bepalen hoe je gitaarspelen gaat aanleren.

Maar verder ziet de gitaar er wel redelijk goed uit.[/QUO

oké bedankt voor je tip
maar ik heb wel is rechtshandige gitaren vastgepakt, maar het voelt zo onnatuurlijk. als ik er één linkshandig vastpak dat voelt gewoon veel beter aan. maar ik moet nog beginnen dus ik zou het mezelf wel aan kunnen leren hoop ik.

jeffrey65
7 juli 2008, 23:11
klassieke fout: de rechterhand, slaghand dus (bij een rechtshandige) is zeker zo belangrijk (en imo zelfs belangrijker) dan de linker : timing en feel, de twee belangrijkste criteria bij muziek, komen van die kant.

wel is het zo dat een beginnende gitarist linkspoot evengoed rechts kan leren spelen en daar later veel profijt van heeft gezien het aanbod.


daarom hoop ik dat ik rechts kan leren spelen gezien het aanbod van linkshandige gitaren

Spitfire
7 juli 2008, 23:11
wel is het zo dat een beginnende gitarist linkspoot evengoed rechts kan leren spelen en daar later veel profijt van heeft gezien het aanbod.

Gezien het aanbod inderdaad, maar niks is zo vervelend als het verkeerd om aanleren van een instrument en er jaren later achter komen dat je toch beter gewoon linkshandig had kunnen spelen.

Dus voor de topicstarter: probeer gewoon een links- en een rechtshandige gitaar uit en kijk wat het natuurlijkst aanvoelt.

Over de gitaar: in de prijsklasse waarin jij zoekt zal het zeker lonen om tweedehands gitaren te gaan bekijken.

jeffrey65
7 juli 2008, 23:13
mijn oog is ook gevallen op een(rechtshandige) squier affinity
iemand bekend met dit soort gitaren? afgezien van wat ik er van het forum van lees zijn het goeie beginnersgitaren.

jeffrey65
7 juli 2008, 23:16
Gezien het aanbod inderdaad, maar niks is zo vervelend als het verkeerd om aanleren van een instrument en er jaren later achter komen dat je toch beter gewoon linkshandig had kunnen spelen.

Dus voor de topicstarter: probeer gewoon een links- en een rechtshandige gitaar uit en kijk wat het natuurlijkst aanvoelt.

Over de gitaar: in de prijsklasse waarin jij zoekt zal het zeker lonen om tweedehands gitaren te gaan bekijken.

dan maar even langs de lokale muziekwinkel om een paar gitaartjes uit te proberen.

AgileGhost
7 juli 2008, 23:47
Gewoon je gevoel volgen en linkshandig gaan spelen. Op marktplaats, speurders en ebay zijn altijd wel goeie linkshandige gitaren te vinden.

En neem geen epiphone les paul special. Een epiphone les paul standard is wel goed, maar wel wat prijzig. Er staat er ook eentje tweedehands op marktplaats.

Bij Kees Dee (amersfoort) en Peter Verspuy (rotterdam) hebben ze best wel wat linkshandige gitaren.

Succes met de zoektocht!

fenderke
8 juli 2008, 10:22
Ik ben ook linkshandig, maar ik heb bewust gekozen om rechtshandig te gaan spelen. Je moet het eerst een beetje gewoon worden, maar daarna zul je er plezier aan beleven.

Het aanbod voor de rechtshandige gitarist is veel ruimer dan die van de linkshandige. Ik zou zeggen probeer rechts als het echt niet lukt links.

Over die gitaar. Ik zou nog een beetje doorsparen tot je een Epi Les Paul Standard ofzo kan kopen. De reviews over deze special van epiphone zijn niet al te best :B

fenderke
8 juli 2008, 10:25
mijn oog is ook gevallen op een(rechtshandige) squier affinity
iemand bekend met dit soort gitaren? afgezien van wat ik er van het forum van lees zijn het goeie beginnersgitaren.

dit zijn idd goeie beginnersgitaren, de strat is iets veelzijdiger dan de epi, wat voor genre wil je gaan spele ?

Ook goede beginners strat (http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Fender-Squier-Vintage-Mod.-Strat-HSS-Gun-Metal-Grey/art-GIT0010302-000)

Tubescreamer
8 juli 2008, 10:41
Ik ben ook linkshandig, maar ik heb bewust gekozen om rechtshandig te gaan spelen. Je moet het eerst een beetje gewoon worden, maar daarna zul je er plezier aan beleven.

Het aanbod voor de rechtshandige gitarist is veel ruimer dan die van de linkshandige. Ik zou zeggen probeer rechts als het echt niet lukt links.

Over die gitaar. Ik zou nog een beetje doorsparen tot je een Epi Les Paul Standard ofzo kan kopen. De reviews over deze special van epiphone zijn niet al te best :B

Jawel joh, al een paar keer goeie geinige reviews gezien in magazines, en ook altijd effe op Harmony Central kijken:
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Epiphone/Les+Paul+Special+2/10/1

En over dat links & rechts: door niemand (met alle respect hoor jongens, iedereen probeert natuurlijk alleen maar te helpen) iets laten aanpraten, gewoon doen wat voor jou het lekkerst voelt. Cliché maar waar :D

Succes dan maar! :)

jeffrey65
8 juli 2008, 12:33
dit zijn idd goeie beginnersgitaren, de strat is iets veelzijdiger dan de epi, wat voor genre wil je gaan spele ?

Ook goede beginners strat (http://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Fender-Squier-Vintage-Mod.-Strat-HSS-Gun-Metal-Grey/art-GIT0010302-000)

red hot chilli peppers dat soort muziek

fuchs
8 juli 2008, 15:33
red hot chilli peppers dat soort muziek
Dan zou ik zoiezo een strat nemen..

HalfBlindLefty
8 juli 2008, 15:52
En over dat links & rechts: door niemand (met alle respect hoor jongens, iedereen probeert natuurlijk alleen maar te helpen) iets laten aanpraten, gewoon doen wat voor jou het lekkerst voelt. Cliché maar waar :D

Succes dan maar! :)

Perfect, zo denk ik er ook over.
Als kind (stenen tijdperk) hebben ze op school rechtshandig schrijven bij mij afgedwongen............... Bij sommige mensen werkt het, bij anderen (mij) niet, vooral niet met een kroontjes pen. De balpen moest toen nog inburgeren :)

Ik kon ook geen gitaar leren spelen als kind, dat ging niet bij linkshandigen..... dus moest ik maar op accordeon les (zucht)

Ondanks de materieele beperkingen en alle goed bedoelde raadgevingen, gewoon volgens je gevoel voor links of rechts gaan.

/Hans

HertogJanNL
8 juli 2008, 15:55
Dan zou ik zoiezo een strat nemen..

Er zijn ook zat moderne rockbands die juist een heel 'vette' sound hebben, waar een humbucker wel zo handig voor is. Ik vond het zelf als beginner in ieder geval fijn dat ik zowel humbucker als singlecoil had.

Bram+
8 juli 2008, 16:24
klassieke fout: de rechterhand, slaghand dus (bij een rechtshandige) is zeker zo belangrijk (en imo zelfs belangrijker) dan de linker : timing en feel, de twee belangrijkste criteria bij muziek, komen van die kant.

wel is het zo dat een beginnende gitarist linkspoot evengoed rechts kan leren spelen en daar later veel profijt van heeft gezien het aanbod.
Inderdaad. Deze discussie is ook al vaker gevoerd, maar dat hele 'natuurlijk' en 'wat het beste aanvoelt'-verhaal is m.i. (als rechtshandig gitaarspelende linkshandige) een beetje esoterisch gelul (excusez le mot). Gitaar spelen heeft niks met 'natuur' te maken, dat moet je gewoon aanleren en dat kun je net zo goed andersom aanleren. Misschien dat je theoretisch gezien meer moet oefenen op bepaalde aspecten als je als linkshandige rechts speelt (of juist andersom), maar oefenen moet je toch.

Afgezien van al dat:
Misschien moeten we maar accepteren dat gitaar spelen een dure hobby is om mee te beginnen. Als het budget krap is, heb je nog genoeg opties omdat de low-end markt net zo uitgebreid is als de high-end, maar als beginner met beperkt budget maakt het misschien niet eens zo heel veel uit met welk goedkoop model je begint (uitzonderingen daargelaten). Je merkt het verschil waarschijnlijk toch niet en je gaat niet beter gitaar spelen als je in eens wél een CS Gibson of Fender in je handen gedrukt krijgt. Die Epiphone en die Squier zijn dan eigenlijk prima. Misschien nog even kijken of je meer 'Strat-achtige' muziek wil spelen, of 'Les Paul-achtige'.

LaurentB
8 juli 2008, 16:49
Afgezien van al dat:
Misschien moeten we maar accepteren dat gitaar spelen een dure hobby is om mee te beginnen.

Nou, niet vergeleken met veel andere muziekinstrumenten. Moet je eens saxofoon willen gaan spelen, of piano, of een strijkinstrument, of willen drummen...

pupanus1
8 juli 2008, 16:58
ik heb piano gespeeld 5 jaar, en dat was aanzienlijk goedkoper als de 2 jaar die ik gitaar speel

je hebt geen PAS, of iig het komt nauwelijks voor. Ik heb nooit de drang gehad om een andere piano aan te schaffen (nou had ik ook wel een heeele goede maja dat terzijde :) )

jeffrey65
8 juli 2008, 17:05
ik heb piano gespeeld 5 jaar, en dat was aanzienlijk goedkoper als de 2 jaar die ik gitaar speel

je hebt geen PAS, of iig het komt nauwelijks voor. Ik heb nooit de drang gehad om een andere piano aan te schaffen (nou had ik ook wel een heeele goede maja dat terzijde :) )

even off-topic is piano leren spelen een beetje de moeite waard?

Bram+
8 juli 2008, 17:13
Nou, niet vergeleken met veel andere muziekinstrumenten. Moet je eens saxofoon willen gaan spelen, of piano, of een strijkinstrument, of willen drummen...
Ja, en vergeleken met het verzamelen van Bentleys is het zelfs stikgoedkoop! Dus ik denk dat ik het maar bij gitaarspelen houd...

(Alles is relatief... en dat weet ik ook wel, het ging me meer de om de tientallen topics die wekelijks/maandelijks worden geopend over beginners die gear willen kopen met een budget van onder de 250 EUR... Maar bedankt voor het bredere perspectief)

pupanus1
8 juli 2008, 17:19
even off-topic is piano leren spelen een beetje de moeite waard?

Heheh ik vond er persoonlijk geen zak aan maar dat kan ook door de leraar komen. Ik moest maar constant gare klassieke kinder stukjes spelen en ik wilde blues en jazz leren.

Kwam hij telkens met jaaa maar eerst de basis, klassiek is de basis van alles blablablablabla

Ik heb het gedaan van mn 6e tot mn 11e dus bak er nu niet veel meer van, ik heb 2 jaar geleden een akkoestisch gitaartje aangeschaft en ben echt hooked op gitaar spelen. Waarom ik als 6 jarig jochie nou zo graag piano wilde spelen is mij nog steeds niet duidelijk... had ik toen maar voor gitaar gekozen :)

Neemt niet weg dat de piano wel een schitterend instrument is, en als je eenmaal goed kan spelen het zeker wel de moeite waard was om het te leren :)

jeffrey65
8 juli 2008, 17:23
Heheh ik vond er persoonlijk geen zak aan maar dat kan ook door de leraar komen. Ik moest maar constant gare klassieke kinder stukjes spelen en ik wilde blues en jazz leren.

Kwam hij telkens met jaaa maar eerst de basis, klassiek is de basis van alles blablablablabla

Ik heb het gedaan van mn 6e tot mn 11e dus bak er nu niet veel meer van, ik heb 2 jaar geleden een akkoestisch gitaartje aangeschaft en ben echt hooked op gitaar spelen. Waarom ik als 6 jarig jochie nou zo graag piano wilde spelen is mij nog steeds niet duidelijk... had ik toen maar voor gitaar gekozen :)

Neemt niet weg dat de piano wel een schitterend instrument is, en als je eenmaal goed kan spelen het zeker wel de moeite waard was om het te leren :)

mij lijkt het wel leuk maar ik zie mij nog niet achter een piano zitten.
: dat leren(kinderstukjes spelen enz.)heb ik vaker vreselijke verhalen over
gehoord. ik ben denk meer een gitaartype :gitarist:

EuroCinema
8 juli 2008, 17:25
even off-topic is piano leren spelen een beetje de moeite waard?
Ja! Ik speel slecht piano, maar het heeft mijn muzikale horizon en mijn begrip van theorie wel erg verbreed.

jeffrey65
8 juli 2008, 17:37
[QUOTE=EuroCinema]Ja! Ik speel slecht piano, maar het heeft mijn muzikale horizon en mijn begrip van theorie wel erg verbreed.[/QUOT

Dus het is voor notenleer maat aanhouden enz wel een goeie leerweg.

jeffrey65
8 juli 2008, 17:49
by the way, ik vond dit wel een mooi gitaartje

http://www.musicmol.nl/gitaar%20linkshandig.htm <<<<onderste gitaar

HalfBlindLefty
8 juli 2008, 18:54
mhh, zijn broertje heb ik een tijdje geleden in mijn handen gehad en geprobeerd.
Tja, misschien dat het komt omdat ik mijn Tokai Goldstar gewend ben, maar ik vond het een drama gitaar. Beter iets meer uitgeven voor een iets betere gitaar schat ik.

Mr.Fingers
8 juli 2008, 18:56
die squier stratocasters zijn zeker niet verkeerd, maar probeer een standard vast te krijgen, geen affinity, de standards zijn echt pakken beter (qua constructie, stemvastheid & sound). Misschien is een Fat Strat iets voor je? met een humbucker in de brugpositie, klinkt net dat tikkeltje steviger, en geeft je net die drive mee voor een stevige rocksolo!

http://squierguitars.com/products/search.php?partno=0321620565
Gewone Squier Standard Stratocaster (LH)

http://squierguitars.com/products/search.php?partno=0301210506
Fat Stratocaster (RH), maar als je goed zoekt, zijn ze LH te vinden!

jeffrey65
8 juli 2008, 21:22
die squier stratocasters zijn zeker niet verkeerd, maar probeer een standard vast te krijgen, geen affinity, de standards zijn echt pakken beter (qua constructie, stemvastheid & sound). Misschien is een Fat Strat iets voor je? met een humbucker in de brugpositie, klinkt net dat tikkeltje steviger, en geeft je net die drive mee voor een stevige rocksolo!

http://squierguitars.com/products/search.php?partno=0321620565
Gewone Squier Standard Stratocaster (LH)

http://squierguitars.com/products/search.php?partno=0301210506
Fat Stratocaster (RH), maar als je goed zoekt, zijn ze LH te vinden!

die eerste sq strat(LH) is denk echt iets voor mij
bedankt voor de tip

Saf
8 juli 2008, 22:55
ik ben linkshandig in nagenoeg alles wat ik doe. heb rechtshandig geprobeert te spelen en was een ramp doe het nu linkshandig en gaat stukke nbeter. Ga nooit tegen je gevoel in.

Ik ken een drummer die 15 jaar lang net niet in de maat drumde, drumde een keer op iemand (een linkshandige) anders zijn drum setje en speelde in de maat!! raar maar waar.

Aethelred
9 juli 2008, 15:48
Dus het is voor notenleer maat aanhouden enz wel een goeie leerweg.

Heb zelf keyboard gespeeld, o.a. piano partijen etc, maar heb gemerkt dat met name de timing erg handig kan zijn, onbewust tellen, heerlijk! Helaas heb ik me nooit echt verdiept in toonladders en complexere akkoorden in die tijd.

Humedo
10 juli 2008, 09:29
Over het links- versus rechtshandig; ik ben linkshandig, maar heb rechtshandig leren gitaarspelen en speel inmiddels bijna 30 jaar rechtshandig dus. Dit omdat toen ik op gitaarles ging, de leraar mij vertelde dat hij niet aan linkshandigen les wilde/kon geven.

Je bent snel omgeschakeld hoor (kwestie van een maand of wat), ik kan echt niet meer linkshandig spelen. Toch heb ik toen ik wat serieuzer gitaar ging spelen, toch altijd een knagend gevoel in mijn achterhoofd gehad. Het gevoel dat ik beter zou zijn geweest als ik gewoon linkshandig had leren spelen. Moeilijk uit te leggen wat dat precies is, ik heb bijvoorbeeld wat vreemde spelbeperkingen.

Mijn advies is dan ook als je linkshandig bent, gebruik je gevoel en leer linkshandig spelen. Gitaarspelen is immers gevoel.