PDA

View Full Version : Es-339 een scherper geluid dan les paul!!!



leif
7 juli 2008, 22:20
Ik ben zaterdag naar max guitars geweest omdat mijn vader een prs se one wilde kopen. Ik heb zelf op een gibson es-339 en een les paul gespeeld. mij viel op dat de es-339 scherper klonk dan de les paul. Ik heb ook op een heritage h-535 gespeeld en vond deze gitaar warmer klinken dan een les paul. Licht dit nou aan mij of klink die es-339 gewoon te scherp.

Mijn vraag dus: hoe kan dit?????

Gr leif

Les Paul R8
7 juli 2008, 22:27
Is niet mijn ervaring. Ik vind mijn 339 juist warmer klinken dan de meeste Les Pauls. Het is wel een ander karakter natuurlijk

Luke-wannabe
7 juli 2008, 22:28
Hangt eraf waarvoor je hem gebruikt. Met mijn 335 wil ik altijd juist een open en scherp geluid.

leif
7 juli 2008, 22:30
Hangt eraf waarvoor je hem gebruikt. Met mijn 335 wil ik altijd juist een open en scherp geluid.
Ik had hem clean gebruikt. maar volgens mij maakt het body formaat toch wel degelijk uit. gibson kan wel mooie praatjes hebben maar je moet het altijd zelf ervaren :hippie:

Luke-wannabe
7 juli 2008, 22:32
Dat zal ook zeker wel, maar het ligt ook aan je persoonlijke voorkeur wat je lekkerder vind.

EuroCinema
8 juli 2008, 10:22
Mensen denken vaak: hoe holler de gitaar, hoe donkerder de klank. Maar een massieve plank met een humbucker zal over het algemeen voller en donkerder klinken dan een hollowbody. Dit geldt in elk geval voor alle gitaren die ik (gehad) heb. Maar het is een psycholgoisch iets. Zodra ik mijn grote dikke Washburn om mijn nek hang, denken mensen al aan een mooie warme jazzsound. Terwijl mijn tele met neckhumbucker veel voller klinkt. :sssh:

Pepe
8 juli 2008, 10:29
Een massieve LP klinkt dikker en warmer dan een 335 he, ik zou het raar vinden als een 339 niet helderder en scherper klonk.
Het kan zijn de de LP gechamberd was en de heritage niet, of gewoon pickups en hout verschil. De ene LP klinkt anders dan de andere.

Mitch
8 juli 2008, 10:49
Ja, beoordeel een compleet type ook vooral op één testexemplaar :sneaky:
Tuurlijk klopt het wat je hebt gehoord, het is alleen niet zo dat dat dus voor alles geldt. Toen een maat van mij 335's ging testen was die van Heritage duidelijk helderder en had meer ballen dan die van Gibson, die wat doffer was, minder levendig. Een Heritage Les Paul klon k ook weer wat helderder en een GIbson donkerder, maar ook krachtiger. En zo kun je nog wel even doorgaan...

leif
8 juli 2008, 11:47
Thanks voor alle goede reacties. ik ben ook nog maar een beginner en moet nog veel leren, maar zo kom ik goed op weg :hippie: .

leif
8 juli 2008, 11:52
Ja, beoordeel een compleet type ook vooral op één testexemplaar :sneaky:
Tuurlijk klopt het wat je hebt gehoord, het is alleen niet zo dat dat dus voor alles geldt. Toen een maat van mij 335's ging testen was die van Heritage duidelijk helderder en had meer ballen dan die van Gibson, die wat doffer was, minder levendig. Een Heritage Les Paul klon k ook weer wat helderder en een GIbson donkerder, maar ook krachtiger. En zo kun je nog wel even doorgaan...
Ow, ja mitch, Ik heb twee keer eerder op verschillende es-339en gespeeld en ze klonken vrij wel allemaal het zelfde. hoewel het wel heel erg veel uitmaakt hoe ze zijn afgewerkt.

Marc Oblivian
8 juli 2008, 12:31
Mooi verhaal, maar doet dit iets af aan het feit dat de topicstarter constateert dat de ES-339's die hij heeft bespeeld scheller klinken dan de LP die hij ernaast heeft bespeeld ter vergelijking?

Uiteraard kun je mbv ampcontrols of een eq gitaarsounds elkaar laten benaderen, maar volgens mij ging het de topicstarter of het karakter van een bepaalde gitaar (niet om het veranderen/aanpassen daarvan dmv controls).