PDA

View Full Version : Mixdownen



JvD.
7 juli 2008, 22:06
Met opnames probeer je zoveel mogelijk alles in een keer netjes op te nemen.
Maar soms moet je toch een beetje vals spelen en iets corrigeren.
Ik vind het dan fijn om dat te mixdownen, dat ik weer handelbare files heb. gaat mijn kwaliteit er op achteruit als ik alles mixdown?

je zou toch zeggen dat wav's data files zijn en uit 1-en en 0-en bestaan en dus niet slechter worden in kwaliteit elke keer dat je mixdownt. Maar ik heb hier wel eens gelezen dat schuiven tussen harddisks zelfs slecht is? En andere mensen branden hun muziek alleen in realtime omdat op 48x er meer kwaliteit verloren gaat. Hoe zit dit?

bert k
7 juli 2008, 23:26
Wat bedoel je in godsnaam met de term mixdownen?

JvD.
7 juli 2008, 23:30
Wat bedoel je in godsnaam met de term mixdownen?
Sorry. zo heet het in audition. dus het is een beetje spreektaal geworden.
Maar stel je hebt een stukje drum, en 1 basdrum is iets uit de maat. Dan kan ik die knippen en schuiven zonder veel gedoe en zonder dat je het hoort(met nette crossfades enzo)
Maar dan is het in mijn scherm niet meer 1 file. Ik adobe audition kun je dan doen: mixdown into new file.

Ander voorbeeld; je hebt je gitaar met 2 microfoons opgenomen, het is klaar en klinkt goed en nu wil je bijde sporen in 1 spoor mixdownen. Dan maakt hij een nieuwe file.

Han S
7 juli 2008, 23:33
Ik een prog als Adobe Audition kun je van meerdere tracks in het multitrack venster een mix maken. Ik denk dat hij zoiets bedoelt.

In AA moet je opletten dat als je bijvoorbeeld opneemt in 32 bits, dat je dan ook mixt naar 32 bits en dat kun je instellen. Mix je naar 16 bits dan gaat er het een en ander verloren en dat kun je horen. In de versie 2.0 kun je geautomatiseerd mixen, maar pas op want elke bewerking zou je best wel eens kunnen horen als een vermindering van geluidskwaliteit.

Ik meen zelf ook een achteruitgang te horen als ik normalise, of hard limit. Er zijn pro's die beweren dat ze het bewegen van een virtuele fader kunnen horen als een vermindering van geluidskwaliteit.

Ik heb daar nog geen last van want ik mix analoog en pas op het allerlaatste moment gaat het in digitaal.

JvD.
7 juli 2008, 23:53
Conclusie: niet mixdownen?

Dat verhaal van die faders klinkt als acryl onderzetters waardoor je hi-fi installatie meer bass krijgt.
geautomatiseerd mixen heb ik geen ervaring mee, het is gewoon heel fijn als je vaak dubbeltrackt je kunt mixdownen zonder hoorbare schade. want pc's vinden die duizend sporen niet leuk.
Ik heb een stukje drum, en daar moest 1 hi-hatje bij. Dus die hebben we even los opgenomen en dat betekend dat we voor elke drum mic een extra spoor hebben.

Han S
8 juli 2008, 00:41
Als je de mix automatiseert kun je de bewegingen van faders bijvoorbeeld opslaan en de mutes en ik denk dat je nog veel meer kunt opslaan in real time. Maar ik werk er nooit mee dus precies weet ik het ook niet, maar je kunt ook die hele mix weer terughalen en veranderen, total recall dus.

rjong999
8 juli 2008, 01:38
Een mixdown zou ik dan niet doen, in cubase kun je ook gewoon 1 track renderen, dan maakt 'ie van alle losse stukjes weer gewoon 1 file. Dat gaat verder zonder signaalverlies. Een echte mixdown verandert wel het signaal. Heel veel maakt het trouwens niet uit. wellicht kunnen superprofs en mensen zoals Han het wel horen maar die luisteren toch niet naar mijn muziek ;-)

DeiDRagonas
8 juli 2008, 07:35
Wat een gedoe... Denk je dat The Beatles daar moeilijk over deden toen ze opnamen met hun viersporen recorder? Ik vind dat mensen de laatste paar jaar zo moeilijk doen over de kleinste "zogenaamde" signaaldegradaties.

Ik zeg: gewoon lekker gaan spelen en opnemen en niet teveel nadenken of een kleine aanpassing of overdub signaalverlies opleverd. Als t lekker klinkt is t klaar toch? Ik haal met mn apparatuur erg nette kwaliteit, maar toch is dat niet zo belangrijk vindt ik... Helemaal als t niet gaat om een commerciele productie is geluidskwaliteit zoveel ondergeschikt aan originaliteit als je t mij vraagt.

Een mixdown of normalisatie meer of minder is t probleem niet lijkt me.

Succes met de opnames!
Grt Roy.

bert k
8 juli 2008, 09:55
Nou, dat vind ik ook wel, doe niet te paniekerig over een beetje verlies.

Maar het advies om zo lang mogelijk 32 bits te blijven werken is natuurlijk prima. Dat kost geen extra tijd, en levert de hoogste kwaliteit. (dat rijmt.)

Han S
8 juli 2008, 10:04
Maar je koopt wel een heel dure microfoon die fantastisch klinkt en daar neem je een heel dure gitaar mee op. En vervolgens is geluidskwaliteit niet zo belangrijk meer.

Mis ik wat?

bass blom
8 juli 2008, 10:18
jvd, is het een puur theoretische vraag of ben je concreet aan het opnemen en mixen?
zoja, dan is het handig als je vertelt waarmee je opneemt en waarom het 'nodig' is dat je sibmixen maakt..

JvD.
8 juli 2008, 12:10
Ik ben met mijn bandje Hail Infinity een EP aan het maken, in eigen beheer.

We hebben drum opgenomen, in een ruimte helemaal bedekt met rotzooi zodat het niet galmt. We zijn nu 3 dagen bezig en er komt nog 1 dag bij en dan is denk ik alles perfect.

We hebben de drums op 5 sporen, meer vonden we niet nodig;
overhead1: mxl 990
overhead2: SP B1
snare: sm57
kick: AKG D112
hi-hat: sm58

Verder willen we nog gitaar gaan opnemen, ik weet nog niet wat we daar voor gebruiken. we doen steeds 1 hele dag soundchecken dat alles klinkt zoals we willen. met heel veel proef opnames.
bass is het zelfde verhaal en er komt nog een keyboard partijen overheen met reason.

Ik ga gewoon mixdownen, dat werkt fijn en mensen horen het alleen als ze het weten. Ik heb dat testje van Han S nu echt al miljoen keer gedaan:
"hey, zet de snare eens harder"
"ok, nu beter" (ik verander niets)
"ja, zo is het mooi"
Om ze na afloop te laten zien hoe shit onze oren eigenlijk zijn.

bert k
8 juli 2008, 12:56
Maar het nadeel van dat 'mixdownen' (Foute term, het heet eigenlijk een submix) is dat je dus niks meer aan de drums kan veranderen in de eindmix.

Waarom zou je het eigenlijk doen, je hebt toch sporen zat in Audition.

JvD.
8 juli 2008, 13:23
Maar het nadeel van dat 'mixdownen' (Foute term, het heet eigenlijk een submix) is dat je dus niks meer aan de drums kan veranderen in de eindmix.

Waarom zou je het eigenlijk doen, je hebt toch sporen zat in Audition.

mja, dan moet je even mijn begin post lezen, elke keer als er een fout in de drum zit, er moet bijvoorbeeld 1 hihat bij. Dan laat ik die hem even los opnemen.
Maar dat betekent dat ik voor elke microfoon weer een extra spoor krijg.
Er overheen plakken kan niet want dan hoor je geen bekkens meer uitklinken.
Mijn ervaring is dat pc's teveel sporen niet leuk vinden. Dan gaan ze haperen.
Vandaar dat ik dan die correctie wil mixdownen.
Ik ga niet de hele drum partij mixdownen.


http://img80.imageshack.us/img80/5787/voorbeeldtf4.jpg

Je ziet hier, ik heb het dubbele aantal sporen omdat er op het eind 1 hihatje bij moest. als dit met alle instrumenten zo gaat, speelt ie straks de track niet meer af of hapert hij. (mijn ervaring)

Ik wil gewoon van de drum voor elke mic 1 spoor mixdownen, dat ik dus gewoon weer 5 sporen heb. Een submix is toch als je een deel van je nummer mixdownt, dat is niet het geval.

bert k
8 juli 2008, 13:33
O, nou snap ik je eindelijk. Het gaat je alleen maar om die reparaties die je in de track wilt mixen. Ja, dat is wel handig, lijkt me.

Han S
8 juli 2008, 14:41
Maar je kunt in het edit venster toch gewoon een fout stukje drums vervangen door een passend goed stukje? Dat is toch veel simpeler. De teller telt duizendsten van een seconde, kwestie van de precieze tijden even noteren en net zo'n stukkie er voor in de plaats plakken, doe ik heel regelmatig.

bert k
8 juli 2008, 14:50
Het nadeel van Audition is dat effe in- en uitprikken heel lastig is. Cubase heeft daar geen moeite mee, net als een analoge machine.

bass blom
8 juli 2008, 16:10
maar voor dat ene hihatje hoef je toch niet weer 8 sporen op te nemen? :chicken:

guhlenn
8 juli 2008, 16:48
wEl als alles al ingetseld is en je te lui bent om vier keer de rode R knop aan te klikken :). Sonar kan het geheel aan mekaar plakken (bounce to clip), dus niet mixen, dat is ideaal, althans, ik denk dat dat ideaal is. Misschien doet het dan stiekum ook wle mixen hoor... what do i know.

JvD.
8 juli 2008, 16:49
wEl als alles al ingetseld is en je te lui bent om vier keer de rode R knop aan te klikken :). Sonar kan het geheel aan mekaar plakken (bounce to clip), dus niet mixen, dat is ideaal, althans, ik denk dat dat ideaal is. Misschien doet het dan stiekum ook wle mixen hoor... what do i know.
in de oude adobe heete het mixdown, en nu heet het ook bounce into new file ofzo. =D

guhlenn
9 juli 2008, 08:27
Mooi zo. JE pakt het wle erg academisch aan hoor, op zich hou ik daar zelf ook wel van maar bij je eerste demo moet je je misschien meer op de grote lijn concentreren. Then again... zie einde vorige post ;)