PDA

View Full Version : Emg 60



toon-
7 juli 2008, 21:12
De meeste EMG's klinken naar mijn mening slecht op een clean kanaal. Als ik naar Metallica luister, vind ik ze met distortion echt wel vet.

James Hetfield heeft denk ik een EMG 60 bij de hals zitten en ik vind er bij hem wel een mooi clean geluid uitkomen.

Nu is mijn vraag of die EMG 60 echt te doen is voor clean? Of gebruikt Hetfield gewoon andere pickups in de studio?

Thundermane
7 juli 2008, 21:49
Ik heb zelf ook een gitaar met EMG 60 in de halspositie (mijn EC 1000 BLK) en het heeft inderdaad epische clean.

Je moet de EMG 60 alleen niet te veel gebruiken voor gewone chords enz.
Maar sowieso denk ik dat je dan of slechte versterkers hebt of effecten, want mijn clean met de EMG 81 is net zo goed!

Alleen klinkt de EMG 60 gewoon echt heel mooi en is gewoon zeer geschikt voor clean.
Je zou ehm in feite zo kunne gebruiken voor jazz of blues of zelfs reggea.
Het mooie met EMG pickups is dat ze gewoon goed klinken, en afhankelijk van welke versterker je gebruikt, zal het geluid die richting op gaan.

Maar om specifiek te zijn, de "one" clean sound is niet makkelijk te behalen, kirk gebruikt daar ook een fender strat geloof ik.
Mja ik zelf streef ook niet persé naar de Metallica sound.

Een nummer zoals And Justice For All... is het hele nummer gespeeld met de EMG 60 pickup.
Als je echt wil weten hoe de EMG 60 gemiddeld klinkt moet je dat nummer aanhouden. (Metallica - ...And Justice For All (studio versie))
Ook het clean stukje aan het begin van Harvester Of Sorrow is ook typisch EMG 60.

Conclusie in elk geval: EMG 60 ownt, niet eens overwegen om een gitaar te kopen met EMG 60 pickup, maar gewoon DOEN!

Thundermane
7 juli 2008, 21:51
omg!

hetfield heeft gewoon 2 keer een EMG 81, en dat cleane geluid komt puur door oppoetsen in de studio.

kijk maar op de site van ESP, volgens mij is het de KH-2 of 1 ofso

EMG 60 is zeer goed te doen voor clean, de beste van de 3 (als je uitgaat van 60, 81 en 85, 89 is weer een iets ander verhaal)

en kijk eens naar Seymour Duncan blackout
Jij hebt het helemaal fout vriend, je vergist je met Kirk Hammet in plaats van James Hetfield.
En seymour duncan blackout is inderdaad heel vet en heeft veel karakter, maar is niet zo zwaar als EMG.

nevyn292
7 juli 2008, 21:55
Jij hebt het helemaal fout vriend, je vergist je met Kirk Hammet in plaats van James Hetfield.
En seymour duncan blackout is inderdaad heel vet en heeft veel karakter, maar is niet zo zwaar als EMG.

ja, dat zag ik ook pas te laat, heb je helemaal gelijk in.

maar over die SD blackout mag je lekker verder dromen, EMG gaat er nooit meer in bij mij, lang leve seymour duncan :hippie:

Thundermane
7 juli 2008, 21:59
ja, dat zag ik ook pas te laat, heb je helemaal gelijk in.

maar over die SD blackout mag je lekker verder dromen, EMG gaat er nooit meer in bij mij, lang leve seymour duncan :hippie:
Nee gozer, ik heb gelijk:
Seymour duncan is heel vet en heeft veel karakter, laten we zeggen meer karakter dan EMG, maar EMG is zwaarder :)

nevyn292
7 juli 2008, 22:02
Nee gozer, ik heb gelijk:
Seymour duncan is heel vet en heeft veel karakter, laten we zeggen meer karakter dan EMG, maar EMG is zwaarder :)

gozer, hoe oud ben je? 13? 14?

'ik heb gelijk'?

nog nooit gehoord van een discussie? onderbouwende argumenten in plaats van goedkope statements als ik heb gelijk?

maargoed, dit is geen SD tegen EMG topic, dat is hier al vaak genoeg langsgekomen, en op dit forum heeft SD denk ik toch een streepje voor, daar een enkeling hard blijft volhouden dat er niks beter is dan emg's behalve de SD's op zijn nieuwe Jackson SH-2.

Thundermane
7 juli 2008, 22:07
gozer, hoe oud ben je? 13? 14?

'ik heb gelijk'?

nog nooit gehoord van een discussie?

maargoed, dit is geen SD tegen EMG topic, dat is hier al vaak genoeg langsgekomen, en op dit forum heeft SD denk ik toch een streepje voor, daar een enkeling hard blijft volhouden dat er niks beter is dan emg's behalve de SD's op zijn nieuwe Jackson SH-2.
Hey je moet nooit beginnen met beledigen, ik zeg slechts dat ik gelijk heb :p
Maar mij onderschatten kan ik nooit waarderen.

Anyway, ik kijk niet persé naar de hoeveel distortion die vanuit de pickup zelf komt.
Emg is meer bedoeld voor zwaar werk, blackouts zijn meer geschikt voor lead.
In feite klinken blackouts kleurrijker, emg klinkt killer (in de positieve zin) en daar hou ik meer van.
In feite geloof ik niet dat seymour duncan een streepje voor kan hebben, kwalitatief staan Blackouts en EMG helemaal gelijk, alleen is de één meer geschikt voor dit, en de ander voor dat...
snappie?

nevyn292
7 juli 2008, 22:11
Hey je moet nooit beginnen met beledigen, ik zeg slechts dat ik gelijk heb :p
Maar mij onderschatten kan ik nooit waarderen.

Anyway, ik kijk niet persé naar de hoeveel distortion die vanuit de pickup zelf komt.
Emg is meer bedoeld voor zwaar werk, blackouts zijn meer geschikt voor lead.
In feite klinken blackouts kleurrijker, emg klinkt killer (in de positieve zin) en daar hou ik meer van.
In feite geloof ik niet dat seymour duncan een streepje voor kan hebben, kwalitatief staan Blackouts en EMG helemaal gelijk, alleen is de één meer geschikt voor dit, en de ander voor dat...
snappie?

en jij laat wel waardering zien voor mensen met je statements?

DISTORTION uit een pick-up? is het je in je bolletje geslagen?
en jij verwacht dat je zo een serieus antwoord krijgt zonder een belediging?

je hebt intussen vrij duidelijk laten zien dat je niet op een forum thuishoort, want je kan met jou op geen enkele manier een discussie voeren:

'Nee gozer, ik heb gelijk'
'Ik geloof niet dat'

al oude topics doorgelezen?

toon-
7 juli 2008, 22:13
Ik ben van plan een ltd deluxe te kopen, eclipse of MH, maar zit een beetje te twijfelen tussen de versie met Seymour Duncans ('59 bij de hals en SB bij de brug) of die met EMG's.

Ik speel voornamelijk Metallica, maar ik wil er ook wat hardrock mee spelen, dus dan denk ik dat voor die SD's zal gaan.

nevyn292
7 juli 2008, 22:14
Ik ben van plan een ltd deluxe te kopen, eclipse of MH, maar zit een beetje te twijfelen tussen de versie met Seymour Duncans ('59 bij de hals en SB bij de brug) of die met EMG's.

Ik speel voornamelijk Metallica, maar ik wil er ook wat hardrock mee spelen, dus dan denk ik dat voor die SD's zal gaan.

wat voor versterker gebruik je? dat maakt namelijk ook veel uit.

Hardrock zou in principe gewoon moeten kunnen, maar dan moet je versterker het wel toestaan.

en in principe moet je er alles mee kunnen spelen, zowel met EMG als met SD's maar de vraag is of het altijd ook echt daadwerkelijk zo gaat klinken als jij dat verwacht had

toon-
7 juli 2008, 22:17
Ik heb een cube 60, niet het van het, maar ik ben er tevreden over.
Binnen een paar jaar komt er wel een nieuwe, maar weet je toevallig of Hetfield & Hammett in de Kill 'em All periode ook al met EMG's speelden?

nevyn292
7 juli 2008, 22:20
Ik heb een cube 60, niet het van het, maar ik ben er tevreden over.
Binnen een paar jaar komt er wel een nieuwe, maar weet je toevallig of Hetfield & Hammett in de Kill 'em All periode ook al met EMG's speelden?

met een cude 60 zou ik toch voor SD's gaan, zijn naar mijn idee toch wat diverser. Maar uiteindelijk moet je doen wat jijzelf goed vind, ik zou ze sowieso eens beide gaan testen voordat je gaat kiezen. uiteindelijk koop je denk ik toch wel een andere amp. en Cube 60 is een puik ding voor het geld, valt niks negatiefs over te zeggen.

en metallica is totaal neit mijn ding, daardoor maakte ik in het begin al meteen de fout james hetfield en kirk hammet door elkaar te halen, geef mij maar megadeth.

Thundermane
7 juli 2008, 22:21
en jij laat wel waardering zien voor mensen met je statements?

DISTORTION uit een pick-up? is het je in je bolletje geslagen?
en jij verwacht dat je zo een serieus antwoord krijgt zonder een belediging?

je hebt intussen vrij duidelijk laten zien dat je niet op een forum thuishoort, want je kan met jou op geen enkele manier een discussie voeren:

'Nee gozer, ik heb gelijk'
'Ik geloof niet dat'

al oude topics doorgelezen?
Denk je dat ik wat aan ga zitten trekken van topics? Kom nou!
Dat van, ik heb gelijk, was een grap, moet toegeven weinig zouden het snappen.
En je snapt heus wel wat ik bedoel met distortion uit te pickup, gewoon hogere output wat zorgt dat de ene gitaar sneller distorted klinkt dan de ander.

Ik ben het anders wel zat dat ik gedetailleerd op dingen in moet gaan terwijl mensen toch wel snappen wat ik bedoel.
Dat is puur elitair doen en dat vind ik eerlijk gezegd extreem laag.

Ik ben wie ik ben en je leert er maar mee omgaan, wees blij dat ik het je uitleg ik had net zo goed gewoon schijt aan je kunnen hebben.
Je moet immers objectief naar dingen kijken, in feite niet vanuit jezelf.
Maarja ik moet toegeven dat ik soms dom en bot overkom, maar probeer alsjeblieft niet oppervlakkig naar mij te kijken.

Oh en sorry -toon voor het bevuilen van je topic :p
Naast EMG en blackouts zijn die passieve Seymour duncans inderdaad heel goed, lekker veel attack, je hoort de losse noten heel nice.

toon-
7 juli 2008, 22:22
met een cude 60 zou ik toch voor SD's gaan, zijn naar mijn idee toch wat diverser. Maar uiteindelijk moet je doen wat jijzelf goed vind, ik zou ze sowieso eens beide gaan testen voordat je gaat kiezen. uiteindelijk koop je denk ik toch wel een andere amp. en Cube 60 is een puik ding voor het geld, valt niks negatiefs over te zeggen.

en metallica is totaal neit mijn ding, daardoor maakte ik in het begin al meteen de fout james hetfield en kirk hammet door elkaar te halen, geef mij maar megadeth.

Megadeth vind ik ook super, vandaar ook mijn vraag over de Kill 'em All periode, heeft toch wel wat weg van Megadeth.

nevyn292
7 juli 2008, 22:24
Megadeth vind ik ook super, vandaar ook mijn vraag over de Kill 'em All periode, heeft toch wel wat weg van Megadeth.

zou ik echt niet weten, maar terug naar je vraag:

wat voor sound ben je eigenlijk naar op zoek?

Thundermane
7 juli 2008, 22:26
Megadeth vind ik ook super, vandaar ook mijn vraag over de Kill 'em All periode, heeft toch wel wat weg van Megadeth.
Oei om die sound te krijgen moet je veel moeite doen, destijds hadden ze versterkers die enorm ingespeeld waren, uiteindelijk waren ze gestolen of kwijtgeraakt, en sindsdien hadden ze die sound niet meer.

toon-
7 juli 2008, 22:28
zou ik echt niet weten, maar terug naar je vraag:

wat voor sound ben je eigenlijk naar op zoek?

De gitaarsound van Rust in Peace vind ik geweldig (speelt Mustaine niet met een SD JB in de brug?), die van Kill 'em All ook.
Maar ook Master of Puppets, Ride the Lightning en And Justice for All.

Ik weet dat dit grotendeels bepaald wordt door de versterker, maar de juiste element hebben, is ook belangrijk.

toon-
7 juli 2008, 22:30
Oei om die sound te krijgen moet je veel moeite doen, destijds hadden ze versterkers die enorm ingespeeld waren, uiteindelijk waren ze gestolen of kwijtgeraakt, en sindsdien hadden ze die sound niet meer.
Dat is zonde! :o

Thundermane
7 juli 2008, 22:33
De gitaarsound van Rust in Peace vind ik geweldig (speelt Mustaine niet met een SD JB in de brug?), die van Kill 'em All ook.
Maar ook Master of Puppets, Ride the Lightning en And Justice for All.

Ik weet dat dit grotendeels bepaald wordt door de versterker, maar de juiste element hebben, is ook belangrijk.
Dat is het leuke, het is allemaal belangrijk.
Met goede pickups boost je de sound al zo`n 80%
Met goede versterkers nog eens zo`n 80%
Verse snaren klinken ook nog eens zo`n 50% beter.
De sound van master of puppets klinkt niet zo vet zonder de rest van de band.
De sound van kill em all en justice for all zijn wat beter wat betreft als je alleen zelf speelt.
Ride the lightning is acceptabel.
Het belangrijkst voor de metallica sound blijft simpelweg de emg 81.
Voor een metallica sound moet je in elk geval niet bij passieve SD wezen.

Ik weet zelf niet zoveel wat betreft megadeth, gezien Dave Mustaine nog is geswitched met pickups, hij heeft ook livewire pickups enz.

toon-
7 juli 2008, 22:44
Dat wordt grondig testen. Ik hoop alleen op een winkel waar ze beiden hebben.

Thundermane
7 juli 2008, 22:51
Dat wordt grondig testen. Ik hoop alleen op een winkel waar ze beiden hebben.
Feedback sowieso...
Maar ik weet niet of je specifiek moet gaan voor de sound van Metallica of Megadeth.
Het zijn hele goede bands, alleen vind ik eerlijk gezegd de losse sounds van de gitaren niet zo goed!
De sound van at the gates vind ik bijvoorbeeld vet, die sound roept mij op wat betreft sfeer alsof het (engels) "ancient" is.
http://www.youtube.com/watch?v=HYR7a25LXas
http://www.youtube.com/watch?v=bmgOogtgabI&feature=related
Kan nog wel wat voorbeelden geven die ik vet vind maar het is onderhand tijd om te slapen :p
Heb morgen gewoon weer verantwoordelijkheden