PDA

View Full Version : Springen zekering vibrolux



Hoolaa
7 juli 2008, 21:56
Heb sinds april een vibrolux uit '77 en sindsdien is de zekering 2 keer gesprongen. Heeft iemand enig idee hoe dit kan?

Gr

jacky
8 juli 2008, 00:19
Dat kan iets met de voeding of eindbuizen/gelijkricht buis zijn

Hoolaa
8 juli 2008, 00:45
oke de nieuwe is er net ook weer uitgevlogen :(.
hoe kan ik erachter komen wat er mis mee is? de buizen zien er nog normaal uit.

PeeVee
8 juli 2008, 20:35
Ik zou gewoon even naar een tech gaan. Zolang de zekeringen eruit klappen kan er op zich niet al teveel gebeuren maar toch... Als je er echt achter wilt komen door te testen; koop dan nog wat zekeringen en probeer het b.v. zonder eindbuizen, zonder preamp buizen, helemaal zonder buizen (dus gelijkrichter er nog uithalen) etc. Ik gok op eindtrap of (lekkende) filtercaps maar kan van alles zijn. Er is niemand die je dat zo op afstand kan vertellen zonder kristallen bol.

Wees dus wijs en ga even naar iemand met verstand van zake. Er woont vast wel een profi of hobby tech in de buurt. In welke regio zit je? Zowieso niet onverstandig om een onbekende amp even te (laten) servicen; frisse filtercaps, evt. kathode bypass caps en schermroosterweerstanden. Ook even bias af (laten) regelen en dan kan ie er weer 10 jaar tegen. Originele parts netjes in een zakje erbij bewaren (heb je niks aan maar er zijn nu eenmaal mensen die dat er graag bij willen hebben).

Hoolaa
8 juli 2008, 22:19
oke, misschien moet ik dat maar doen. zit in regio leiden. hoorde dat de tubeking oke is (?).
heb vandaag een nieuwe zekering erin gedaan en deed het weer prima. mn versterker is trouwens door de vorige eigenaar een paar jaar geleden helemaal laten servicen bij peter van weelden. heb de bon en onderdelen er ook van.
kan het kwaad als ik er gewoon op speel nu de zekering er niet uit schiet? volgende week heb ik namelijk pas tijd om m weg te brengen.