PDA

View Full Version : Fender Jaguar -> Mustang brug



kootje
7 juli 2008, 19:25
Hallo allemaal,

ik heb een Fender Jaguar Shoreline (Japan) en ik wil hier graag een mustang brug opzetten. Nu heeft mijn jag. een actieradius van 9.5" (in tegenstelling tot de usa, die heeft 7.25") en ik vraag mij af of ik hier wel de mustang brug op kan zetten?

Ik lees op het forum wel dat mensen dit vaak doen maar kan dit gewoon?

Alvast bedankt,

Marco

Joey Handsome
7 juli 2008, 19:43
Ja dat kan. Welkom op het forum, volgende keer eerst even zoeken. Er zijn al tachtig topics waar hier over gemekkerd wordt.

kootje
7 juli 2008, 20:58
bedankt voor je reactie! heb al veel topics gelezen maar kon daar nu niet echt uithalen of een 7.25" brug op een 9.5" ging werken, dus vandaar.

no 1 hops
8 juli 2008, 08:05
als je de brugzadels in de hoogte verstellen kan is er geen probleem.
anders word het met de mensuur.
dat moet je goed controleren of dat bij je gitaar goed komt.
dus even zoeken op mensuur en dan krijg je bijv deze topic
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107111&highlight=mensuur

FruscianteFan
8 juli 2008, 09:27
Als het gewoon een vintage reissue Jaguar is (en dat zal wel, anders zit er sowieso geen vintage Jaguar brug op), zal de radius wel 7,25" zijn.

Mocht de toets toch platter zijn, is een Tune-o-matic wellicht een betere optie.

kootje
9 juli 2008, 00:19
Als het gewoon een vintage reissue Jaguar is (en dat zal wel, anders zit er sowieso geen vintage Jaguar brug op), zal de radius wel 7,25" zijn.

Mocht de toets toch platter zijn, is een Tune-o-matic wellicht een betere optie.

9.5" is het, Fender Jaguar Shoreline Gold uit Japan. Heb het niet nagemeten, heb ook geen idee hoe ik dat kan doen. Maar ik lees op internet dat ie dat heeft, al twijfel ik er ook aan aangezien er 'thin skin' bij staat, en ik weet niet of ik dat ook heb...tstaat er niet op laat ik maar zeggen

kan ik het nameten?

FruscianteFan
9 juli 2008, 00:47
Kun je een link geven? Want mijn Jap Jaguar heeft zekerweten een 7,5" radius.

Mr.Fingers
9 juli 2008, 11:11
Thinskins zijn "speciale edities" van de American Vintage RI Jaguar, met een zeer dunne nitrolaklaag, in kleuren, anders dan de 62 AVRI (je hebt er blonde, natural, 2tone sunburst,...). Ze staan niet op de Fender-site, omdat ze een soort van "custom-made" zijn (hoewel geen Custom-Shop)

Jouw Jaguar is een Japanse Shoreline Gold, uit midden jaren '90, want nu maken ze die niet meer in die kleur voor de export :mad:

Een mustangbrug past op je jaguar, zonder problemen zelfs, het probleem zit 'm echter in het verschil in radius tussen jouw jaguar, en een mustang, jouw jaguar heeft een 9.5" radius, en een mustang een 7.25". Hierdoor gaan de snaren niet overal even hoog van het fretboard staan, en aangezien je geen hoogteschroefjes hebt, kan je dit niet corrigeren. Het verschil in hoogte is merkbaar, maar lijd zeker niet tot minder goede bespeelbaarheid. Een mooie oplossing is de Warmoth Modified Mustang Bridge, een gewone mustangbrug, maar met zadeltjes die je in de hoogte kan verstellen.

Als je wat engels kunt, kun je hier veel meer lezen over brugproblemen bij Fender Offsets: http://www.offsetguitars.com/forums/index.php?topic=3911.0

@Fruscidingeskes: Mijn Telecaster heeft een 7.25" radius, en m'n jazzmaster heeft een veel plattere toets hoor, dus 9.5" kan zeer zeker!

FruscianteFan
9 juli 2008, 11:58
Thinskins zijn "speciale edities" van de American Vintage RI Jaguar, met een zeer dunne nitrolaklaag, in kleuren, anders dan de 62 AVRI (je hebt er blonde, natural, 2tone sunburst,...). Ze staan niet op de Fender-site, omdat ze een soort van "custom-made" zijn (hoewel geen Custom-Shop)

Jouw Jaguar is een Japanse Shoreline Gold, uit midden jaren '90, want nu maken ze die niet meer in die kleur voor de export :mad:

Een mustangbrug past op je jaguar, zonder problemen zelfs, het probleem zit 'm echter in het verschil in radius tussen jouw jaguar, en een mustang, jouw jaguar heeft een 9.5" radius, en een mustang een 7.25". Hierdoor gaan de snaren niet overal even hoog van het fretboard staan, en aangezien je geen hoogteschroefjes hebt, kan je dit niet corrigeren. Het verschil in hoogte is merkbaar, maar lijd zeker niet tot minder goede bespeelbaarheid. Een mooie oplossing is de Warmoth Modified Mustang Bridge, een gewone mustangbrug, maar met zadeltjes die je in de hoogte kan verstellen.

Als je wat engels kunt, kun je hier veel meer lezen over brugproblemen bij Fender Offsets: http://www.offsetguitars.com/forums/index.php?topic=3911.0

@Fruscidingeskes: Mijn Telecaster heeft een 7.25" radius, en m'n jazzmaster heeft een veel plattere toets hoor, dus 9.5" kan zeer zeker!Toch vreemd, want op de site van Fender staat in ieder geval dat de USA vintage reissue Jaguar en Jazzmaster 7,25" hebben. De Jaguar met humbuckers heeft inderdaad 9,5", net als de classic player Jazzmasters en Jaguars en de Thin Skin. Ik kan niet vinden dat de CIJ Jaguar 7,25" heeft, maar het lijkt me aannemelijk dat het zo is. Want bij al die aparte modellen wordt de 9,5" toets als feature genoemd.

kootje
10 juli 2008, 08:44
Apart, kan ik het ook nameten? Mijn Jag heeft een serie nummer beginnend met Q en dan 6 cijfers. Ik lees dat die uit 1993/1994 is. Er staat op Crafted in Japan maar als ik het WWW zo bekijk hebben ze op een gegeven moment dit op elk model gezet, ongeacht MIJ of CIJ. Welke van de 2 nu ook beter is vraag ik mij ook af, op WWW lees je daar ook verschillende verhalen over.

Goed, ik heb geen flauw idee welke radius ik heb, ik denk gewoon standaard dan.

FruscianteFan
10 juli 2008, 08:56
Ik weet niet of er gevestigde methodes zijn om het na te meten, maar je kunt een a4'tje pakken, er met passer (ingesteld op 18,4 cm = 7,25", en een keer op 24,1 cm = 9,5") een stuk cirkel op tekenen en dit vergelijken met de radius van de hals.