PDA

View Full Version : Ibanez Artstar 50 (80's) vraag: potmeters en filter caps



e!
7 juli 2008, 18:16
Weet iemand hier de potwaardes en de waarde van de filtercaps van een Ibanez AS50 van begin jaren tachtig?

Ik heb ze ooit laten vervangen door een of andere grapjas die nogal een prutser bleek te zijn en de gitaar klinkt sindsdien niet als voorheen. Te veel hoog. Nogal dun in vergelijking met voorheen en de toonknoppen doen veel te weinig.

Er zitten nu 500K pots in, met 0.022 uF filter caps. Ik las ergens op Harmony Central dat iemand de 250K pots van zijn AS120 had vervangen met 500K's om de treble response the vergroten. Daarom vermoed ik dat er in die AS50 oorpsronkelijk ook 250K exemplaren zaten. Kan iemand hier dat bevestigen?

e!
9 juli 2008, 22:32
bump 567890

snaarplukker
9 juli 2008, 22:41
In de Seymour Duncan schema's komt je voornamelijk 250K pot's tegen.
Ik neem ook aan dat het de meestgebruikte pot is voor gitaarpickups.
En de condensators zijn meen ik 0.047uF.

Cees

e!
9 juli 2008, 22:48
Bedankt voor je reactie, maar ik zoek iets meer zekerheid. Iemand ervaring met dit type gitaar?

Orpheo
9 juli 2008, 23:46
het is eenvoudig te achterhalen. wat voor soort gitaar is het, dat ten eerste. singlecoils hebben traditioneel altijd 250k, humbuckers 500k.

maar goed, soldeer eens een 700k weerstandje op de pootjes van de volume en tonepots. als ie beter klinkt weet je dus dat je 250k moet hebben.


Waarom doe je 't dan ook niet zelf, de pots vervangen? solderen is echt niet zo moeilijk, en je gitaar slopen? met een soldeerbout?!

e!
11 juli 2008, 00:49
Tja.. als ik hier weerstandjes had liggen slingeren zou ik dat doen. En als ik alle tijd van de wereld had zou ik mijn gitaar, m'n auto, m'n dak, m'n riolering, m'n CV en al mijn andere bezittingen allemaal zelf repareren, maar ik heb dus niet zoveel tijd en moet alles leren. Ik had indertijd nog niet eens een fatsoenlijke soldeerbout. Daarom had ik het uitbesteed, omdat ik toch de fretjes moest laten vlakken. Dan kon 'ie dat meteen meenemen. Helaas dus.

Nu wil ik het alsnog zelf doen. Ik heb een simpel, maar prima soldeerstation en ik had dus 4 500K pots besteld. Helaas met een 9 ipv 8 mm shaft, waardoor ze niet door de body passen. Ik moet dus sowieso nieuwe hebben en ik heb weinig trek in nog meer gepruts. Het is al lastig genoeg, vanwege dat gemier door dat f-gat. Nu had ik de boel al aan elkaar gesoldeerd en dus kon ik wel al horen dat er iets niet lekker zat.

Ik las ergens op Harmony Central dat iemand de stock 250K pots van zijn AS120 (ook een gitaar met 2 humbuckers) had vervangen met 500K exemplaren. I.v.m. tijd hoopte ik dus dat iemand met zekerheid wist dat het in de AS50 ook 250K pots zouden zijn. Anders blijf ik aan het prutsen en in mijn spaarzame vrije tijd speel ik liever gitaar dan dat ik potmeters aan elkaar soldeer. Helaas kennen/hebben maar weinig mensen deze gitaar.

2350
11 juli 2008, 01:10
www.ibanezcollectors.com

Daar helpen ze je zo aan de juiste waarden.

P@ul

Orpheo
11 juli 2008, 01:13
tja, kerel, ik kan je dan weinig verder helpen. weerstandjes kosten je 30 cent per stuk, en het solderen is zo gepiept, als je 't kan. kost je hooguit een uurtje. ik wil t anders ook wel voor je doen, maar dan kost 't je wel wat. (met nadruk op wát).

e!
12 juli 2008, 21:55
Bedankt voor 't aanbod. Tis geen geldkwestie, maar 1 van tijd. Ik zit ook meestal tussen de bedrijven door op dit forum en aangezien ik in het zuidelijkste puntje van NL woon, denk ik dat 't me meer tijd zou kosten als ik naar jou toereed dan wanneer ik af en toe check op een post ;) Het is voor mij ook geen probleem om zelf te solderen hoor. Ik heb gewoon geen haast en heb al genoeg lopen klooien. Ik zoek liever nog ff naar het antwoord.

@ Paul -> bedankt voor de tip. Eens kijken wat ze daar zeggen. Ik heb net een post geplaatst :)

wietse
12 juli 2008, 22:13
Waarom doe je 't dan ook niet zelf, de pots vervangen? solderen is echt niet zo moeilijk, en je gitaar slopen? met een soldeerbout?!

solderen niet maar het is een artstar, ES achtige dus, en dan is het nog een heel gepriegel om bij de potmeters te komen, of je moet het geluk hebben dat je er via de elementgaten goed bij kan komen.

e!
12 juli 2008, 22:16
solderen niet maar het is een artstar, ES achtige dus, en dan is het nog een heel gepriegel om bij de potmeters te komen, of je moet het geluk hebben dat je er via de elementgaten goed bij kan komen.
Bingo! Suctie alom.

e!
20 augustus 2008, 00:40
The story continues...

Inmiddels kwam ik erachter dat mijn Artstar 50 inderdaad 250KOhm pots nodig heeft. Die heb ik dan ook ingebouwd. Nu blijkt bij 1 van de elementen (halselement) het geluid een stuk zachter te worden als ik de tonepot dichtdraai. Ik weet zeker dat ik alles goed heb gesoldeerd, maar om zeker te zijn heb ik de elementen ook even van potmeterpaar gewisseld. Brugelement blijft gewoon helder-dof doen, terwijl het halselement (ook) extreem veel hard-zacht doet als ik aan de tonepot draai. Het probleem blijft dus bij het element.

Ook geeft het brugelement een stuk voller geluid dan het halselement, terwijl dat andersom hoort te zijn, en zit er een scheur in de hoek van het metalen afdekkapje van het halselement.

Als jullie andere zinnige verklaringen kunnen bedenken hoor ik het graag, maar ik vrees dat die knakker, die ik ooit aan mijn gitaar heb laten zitten, mijn element heeft laten pleuren en dat het ding kaduuk is.

Misschien is het sowieso tijd voor een setje nieuwe elementen. Suggesties voor deze gitaar? Het is dus een ES-335 type gitaar met een van origine erg warm geluid. Dat wil ik graag zo houden.

Orpheo
20 augustus 2008, 00:59
mijn tip:

swineshead AMP pickups, met een coiltap voor lekkere cleane tones

bareknuckle mules

swineshead Condor, voor een warme, ronde sound die toch open is.

dimarzio PAF

dimarzio paf 36th anniversary (oftewel: de virtual paf)

dimarzio air classic

e!
20 augustus 2008, 01:15
mijn tip:

swineshead AMP pickups, met een coiltap voor lekkere cleane tones

bareknuckle mules

swineshead Condor, voor een warme, ronde sound die toch open is.

dimarzio PAF

dimarzio paf 36th anniversary (oftewel: de virtual paf)

dimarzio air classic
Thx. Ga ik zeker checken. Nooit van gehoord overigens.

Ik zag net dit filmpje op youtube van een SD combo: http://www.youtube.com/watch?v=MwLgIyqrvjc

SH-8 Invader in de brug en een SH-2 Jazz inbij de hals. Was wel een solid body gitaar. Klonk erg goed, maar youtube geluid is misleidend en de gitarist was erg goed. Wat vind jij van die pickups, Orph?

Orpheo
20 augustus 2008, 01:19
Thx. Ga ik zeker checken. Nooit van gehoord overigens.

Ik zag net dit filmpje op youtube van een SD combo: http://www.youtube.com/watch?v=MwLgIyqrvjc

SH-8 Invader in de brug en een SH-2 Jazz inbij de hals. Was wel een solid body gitaar. Klonk erg goed, maar youtube geluid is misleidend en de gitarist was erg goed. Wat vind jij van die pickups, Orph?

de jazz is behoorlijk warm, maar heeft iets steriels in zich. de invador in een es335 achtige gitaar?? no way. veel te warm, fuzzy, agressief.het is echt een metal-combi. speel je dat met dit instrument? ook met dat funky slagje hoor je al dat ie wil gaan crunchen en dat ie dik en vettig is. als je iets wilt met meer gain dan wat ik genoemd heb, raad ik de AMP dus aan, (das de hotste van dat rijtje!), de bareknuckle black dog, de dimarzio air norton set of de dimarzio breed, of de rio grande BBQ/TX set. ik vind seymour duncan over 't algemeen heel steriel klinken. beetje ala emg bijna. niet zo extreem,maar toch. t heeft iets kils in z'n sound.

e!
20 augustus 2008, 01:40
I see. Scheuren op 't brugelement is altijd leuk, maar ik ben niet perse op zoek naar meer gain.

Het probleem met pickups is dat je voor je referentie afhankelijk bent van beschrijvingen of samples. Op dimarzio.com word je doodgegooid met distortion en nog meer distortion en dat zegt mij niet zo veel. Ik ben toch eerst en vooral geïnteresseerd in het clean. Die tunes op de Swineshead site zijn vooral om te lachen, wat mij betreft.

Op http://www.puhchi.com/Le_Shit.html staan wat mp3's van mijn vroegere band. Daar hoor je de bewuste gitaar door een Triamp, zowel clean als distorted.
In de studio-opnames zit ik links in het stereobeeld. Live speel ik de leads (sloppy as hell). In principe ben ik niet ontevreden over dat geluid, maar de oorspronkelijke pickups zal ik niet gemakkelijk meer aankomen, gezien de leeftijd. Ik zoek dus iets wat daar in de buurt komt.

e!
20 augustus 2008, 01:43
Die A.M.P. klinkt op zich niet verkeerd, ondanks die kazige muziek.

/edit: Bareknuckles aanbod aan clips is erg ok, met dat forum eraan gekoppeld :)