PDA

View Full Version : vox: ac-15 of ac-30 en met welke speakers dan nog?



matty
7 juli 2008, 14:48
ik heb dit weekend op werchter gezien dat zowat elke band die ik goed vind en waarvan ik de sound heerlijk vind op een vox speelt.
Hiervoor dacht ik ook al een vox te kopen maar dat is nu dus bevestigd :p vox it will be.

de enige vraag is dan nog: welke vox
ik dacht eerst voor de ac-15 te gaan, maar die heeft geen channel switch?
dus daar kies je ofwel voor clean ofwel voor die topboost zonder mogelijkheid om te kunnen switchen? (of je moet clean gaan en dan met pedalen werken, maar dat is dan toch zonde van het top-boost gedoe of niet ?)

dan kom je dus bij de ac-30 met wel 2 inputs, dan zt je hier een switch op en heb je zogezegd een 2 channel amp (of ben ik mis)

verschillende de ac-15 / ac 30 fel van sound met mekaar (ik kan ze hier in de buurt niet echt makkelijk testen) en wat met die luidsprekers? (blue of niet)

Harry
7 juli 2008, 14:52
ik switch niet op mijn AC30, ik haal er dus 1 goed geluid uit dat ik oppep met pedaaltjes. Dus dat 2e kanaal is volgens mij geen voordeel van de AC30 t.o.v. de AC15. Ik vond de AC30 net effe lekkerder klinken. Ik heb de CC1 met een gewone speaker (weet de naam even niet meer, geen Wharfdale en ook geen Blue Alnico).

matty
7 juli 2008, 14:57
dus jij pakt een cleane toon die je leuk vind en dan de rest met pedalen.
dan zou de 15 dus voldoen (ik heb enkel de 15 kunnen testen en ik vond het een heerlijke amp, maar ik vond het stom dat je niet kon switchen tussen clean en de top-boost)

en wat is het verschil tussen een solid state en tube rectifier?
heb al vaak gelezen dat de 15 ss is en de 30 tube ..

Harry
7 juli 2008, 15:00
mijn basistoon is niet helemaal clean, er zit een behoorlijk randje aan. En dan hang ik er een Fulltone OCD achter voor de solo's. Dat is het.

Op je andere vraag heb ik geen antwoord. Iemand anders?

Chris Winsemius
7 juli 2008, 15:11
De beide kanalen op de AC30 moet je niet als reguliere clean + scheur kanalen zien, topboost-kanaal heeft wat meer gain en 'n uitgebreidere toonregeling. Als je met 'n A/B-box gaat switchen kun je tegen volume-verschillen aanlopen wat positief of minder kan zijn, afhankelijk van je wensen/etc.

De Wharfdale speakers vind ik zelf 'n beetje plat klinken, ABs zijn prachtige icm. AC 15s en 30s maar wel 'n stuk duurder.

Hoewel de AC15CC geen buizengelijkrichter heeft wordt zo'n buis dmv. weerstanden "gesimuleerd", maak je over dit verschil dus niet te veel zorgen.

Ik hoop dat dit 'n beetje helpt.

Lexvandoef
7 juli 2008, 15:29
En op de de AC15 zit ook maar 1 kanaal, het topboost kanaal. Hij kan echter tot op redelijk hoge volumes clean blijven. Zeker genoeg voor in een band.

matty
7 juli 2008, 16:03
da denk ik toch voor de ac-15 te gaan :)

en die speaker, is dat echt het prijsverschil waard?
200 euro, zijn toch 2 of 3 leuke pedaaltjes of een epi dot ofzo erbij he ...

ateng
7 juli 2008, 16:26
Prijsverschil waard... tja... vind de Alnico veel mooier en warmer klinken, niet zo plat ja. Vooral overstuurd klinken ze super met Alnico's dus ik zou daarvoor gaan maar dat is weer een kwestie van smaak natuurlijk.

jacky
7 juli 2008, 17:13
da denk ik toch voor de ac-15 te gaan :)

en die speaker, is dat echt het prijsverschil waard?
200 euro, zijn toch 2 of 3 leuke pedaaltjes of een epi dot ofzo erbij he ...


Ja 10 beringer pedalen maar ja die top pedalen gaan niet klinken met een pruts speaker

Realiseer je dat je een heel ander geluids pad op gaat, tis vintage style ,amp heeft een goede sound en als je hem voluit open zet en dat kan makkelijk in een band met een 15w amp zingt hij prachtig vooral met een humbucker gitaar maar ook met een andere gitaar komt die rand snel

Wil je echt meer gebruik je een boost pedaal of een overdrive

Test die amp op volume en luister welke speaker je mooier vind

Als je naderhand zon speaker moet kopen kost hij je los al snel 250 euri

suc7

matty
7 juli 2008, 18:06
ik speel voorlopig niet in een band, hij is voor thuis
en ik zei nergens 10 pedalen en al helemaal niet beringher pedalen dus ik snap het allemaal niet zo goed ...

nog iemand ervaring met beide speakers? ik ben hier alleen nog maar de gewone speaker tegengekomen

humbucker
7 juli 2008, 18:24
Ik heb zelf een AC15 met Blue Alnico! Ik heb ze in de winkel naast elkaar gezet en imo is de blue alnico die 200 euro extra gewoon waard! Hij klinkt echt veel voller, sprankelender en dieper (geluid is nu eenmaal moeilijk te omschrijven, maar hij klinkt gewoon "beter" :D). Ik zou zeggen, ga naar een winkel waar ze beide versies hebben, zet ze langs elkaar en voel ze eens goed aan de tand. Dan zal je zelf wel tot de conclusie dat de Blue Alnico beter klinkt.

succes!

edit: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=104495&highlight=AC-15

hubert
7 juli 2008, 20:04
Als je de ac15 alleen thuis gaat gebruiken, dan voldoet de ac15 met de gewone speaker ook.

humbucker
7 juli 2008, 20:36
Als je de ac15 alleen thuis gaat gebruiken, dan voldoet de ac15 met de gewone speaker ook.


Waarom dan wel? Als ik thuis speel heb ik ook graag dat het lekker klinkt, niet? En zelfs op huiskamerniveau is het verschil tussen de wharfdale en de celestion groot..

Rocketman
7 juli 2008, 22:33
Altijd maar weer die discussie over die speaker.

Je kan er later altijd nog een blauwe inhangen als je zonodig moet. Maar ook met de wharfedale kun je er engelenkoren uithalen hoor, ik denkt dat de gitaar waar je op speelt meer verschil uit maakt dan de speaker. En dan heb ik het nog niet eens over de snaren. Zo die maken verschil.

Ik vind de AC15 overigens niet hard genoeg voor een band. Clean. Ok hard genoeg misschien. Maar niet comfortabel van "oh ik heb nog wat ruimte over" hard. Buiten en clean vind ik het niet hard genoeg. Buiten met een bluesdriver ervoor of gewoon volume open is wel hard zat. Binnen kan de clean ook hard genoeg. Binnen is het al gauw te hard eigenlijk. Maar buiten word je afhankelijk van de monitormix en daar hou ik niet van.

ateng
7 juli 2008, 22:41
Altijd maar weer die discussie over die speaker.

Je kan er later altijd nog een blauwe inhangen als je zonodig moet. Maar ook met de wharfedale kun je er engelenkoren uithalen hoor, ik denkt dat de gitaar waar je op speelt meer verschil uit maakt dan de speaker. En dan heb ik het nog niet eens over de snaren. Zo die maken verschil.

Ik vind de AC15 overigens niet hard genoeg voor een band. Clean. Ok hard genoeg misschien. Maar niet comfortabel van "oh ik heb nog wat ruimte over" hard. Buiten en clean vind ik het niet hard genoeg. Buiten met een bluesdriver ervoor of gewoon volume open is wel hard zat. Binnen kan de clean ook hard genoeg. Binnen is het al gauw te hard eigenlijk. Maar buiten word je afhankelijk van de monitormix en daar hou ik niet van.

Dat dacht ik niet... speakers bepalen echt hoe je versterker uiteindelijk gaat klinken. Heb een A/B test gedaan met zowel een Strat en een Les Paul maar de Alnico's laat de Vox toch mooier klinken.

MarkV
7 juli 2008, 22:57
Dat dacht ik niet... speakers bepalen echt hoe je versterker uiteindelijk gaat klinken. Heb een A/B test gedaan met zowel een Strat en een Les Paul maar de Alnico's laat de Vox toch mooier klinken.

Ik vond de warfedales ook tegenvallen. Maar de prijs voor de Alnico's vond ik weer te hoog. Dus ik ben voor de AC30CC1 gegaan, de 1x12 met een Celestion NeoDog. Die is een stuk beter dan de Warfedales en door de 1x12 setup zonder de Blue's een behoorlijk bak goedkoper.

gerwin
7 juli 2008, 22:59
Hee mooie discussie dit, ik speel ook met een ac15 en heb daar een V30 in gehangen. ik moet zeggen dat de standaard speaker wel goed klinkt, alleen op hoger volume word ie echt een beetje ranzig. Ik heb een boel verschillende speaker geprobeerd (omdat ik zelf celestion lever) maar moet toch echt toegeven dat de Blue alnico super klinkt maar dat een V30 ook erg goed is en ja het was mij het prijsverschil niet waard. Want het prijsverschil tussen een V30 en Blue alnico is toch vrij veel.

Rocketman
7 juli 2008, 23:57
Dat dacht ik niet... speakers bepalen echt hoe je versterker uiteindelijk gaat klinken. Heb een A/B test gedaan met zowel een Strat en een Les Paul maar de Alnico's laat de Vox toch mooier klinken.

Heb je ook een test gedaan met snaren gedoopt in bier en BBQ saus? Want dat maakt wel degelijk verschil. Je hebt ook roestige snaren die niet zo lekker klinken. Je hebt stinkgitaren die op de prachtigste speaker waardeloos klinken. Je hebt flutgitaristen die overal flut op klinken, al besteden ze € 20000 aan handwired dit met blauwe dat.

matty
8 juli 2008, 00:11
ik denk dat ik de gewone ac 15 nog eens ga testen, en als hij voldoet voor mij, neem ik hem gewoon zo, dan kan ik achteraf nog altijd een andere speaker erin hangen als het echt moet ...

het is op laag niveau en toch alleen thuis dus ...
en voor ik over al dan niet blauwe speakertjes ga zitten zeveren zal ik maar eens eerst proberen echt goed te spelen denk ik :)

ik hou liever het geld voor 1 of 2 effectenpedalen, daar ben ik meer mee gok ik

ateng
8 juli 2008, 01:54
Heb je ook een test gedaan met snaren gedoopt in bier en BBQ saus? Want dat maakt wel degelijk verschil. Je hebt ook roestige snaren die niet zo lekker klinken. Je hebt stinkgitaren die op de prachtigste speaker waardeloos klinken. Je hebt flutgitaristen die overal flut op klinken, al besteden ze € 20000 aan handwired dit met blauwe dat.
Wat is dat nou weer voor onzin... bla bla bla.
Ook al zitten er snaren op van 20 jaar geleden, het zegt toch niks over hoe een versterker klinkt qua karakter, dynamiek, feel enz. En daar speelt een speaker een belangrijk rol in en niet een setje snaren die roestig is gedoopt in bier en bbq saus.
Als je je versterker wat "tone" betreft niet tevreden bent zou ik eerder proberen in andere speakers dan andere setje snaren.

Harry
8 juli 2008, 11:49
die heb ik dus ook. Gebruik jij er pedalen bij om je geluid op te peppen? Qua boosters en overdrives bedoel ik. Ik gebruik sinds kort de Fulltone OCD, en dat begint te wennen.




Ik vond de warfedales ook tegenvallen. Maar de prijs voor de Alnico's vond ik weer te hoog. Dus ik ben voor de AC30CC1 gegaan, de 1x12 met een Celestion NeoDog. Die is een stuk beter dan de Warfedales en door de 1x12 setup zonder de Blue's een behoorlijk bak goedkoper.

jonesd
8 juli 2008, 12:05
Ik heb zelf de ac 30 cc2 (met wharfdales dus) en wat mij betreft klinkt die lekker genoeg. De kritiek die dikwijls op die wharfdales wordt gegeven moet m.i. dan ook met een korreltje zout worden genomen. Ik vraag mij trouwens af of het i.c.m. een band zelfs te horen is.... Anderzijds heb ik nog wel altijd gas naar de celestion blue's. Ik vrees alleen dat ik voor de investering die het is er te weinig voor in return krijg.

Qua boosters gebruik ik een simpele boss sd1 (voor als het wat strakker mag) en een tubescreamer (voor als het iets meer blues mag zijn) of de twee samen).

Tot slot ook nog voor de meer screaming leads een emma reezafratzitz (hoewel ik merk dat ik die maar zelden gebruik).

jonesd
8 juli 2008, 12:07
die heb ik dus ook. Gebruik jij er pedalen bij om je geluid op te peppen? Qua boosters en overdrives bedoel ik. Ik gebruik sinds kort de Fulltone OCD, en dat begint te wennen.
De ocd bezorgt mij trouwens ook nog minstens een keer per week een acute GAS-aanval...

MarkV
8 juli 2008, 12:19
die heb ik dus ook. Gebruik jij er pedalen bij om je geluid op te peppen? Qua boosters en overdrives bedoel ik. Ik gebruik sinds kort de Fulltone OCD, en dat begint te wennen.

Heb er meerdere. Een MXR Micro amp voor wat extra gain en volume. Daarnaast een Carl Martin Plexitone voor wat Marshall achtige geluiden en een Fuzz (Sunface).

Ook hier is het een kwestie van tijd voordat er een OCD is denk ik... :chicken:

Rocketman
8 juli 2008, 16:33
Wat is dat nou weer voor onzin... bla bla bla. Ook al zitten er snaren op van 20 jaar geleden, het zegt toch niks over hoe een versterker klinkt qua karakter, dynamiek, feel enz. En daar speelt een speaker een belangrijk rol in en niet een setje snaren die roestig is gedoopt in bier en bbq saus.
Als je je versterker wat "tone" betreft niet tevreden bent zou ik eerder proberen in andere speakers dan andere setje snaren.

Dus stel mijn geluid is kut omdat ik een kutgitaar heb dan los ik dat op met het kopen van een goede speaker?

Bedankt, weer wat geleerd.

matty
9 juli 2008, 01:13
met wat voor soort pedaal (type en eventueel merken) kan je bv gewoon de amp clean instellen, en dan met die pedaal hetzelfde bekomen alsof je die topboost toch opendraait?

ateng
9 juli 2008, 17:50
Dus stel mijn geluid is kut omdat ik een kutgitaar heb dan los ik dat op met het kopen van een goede speaker?

Bedankt, weer wat geleerd.

Als je een shitgeluid heb uit je gitaar moet je een ander gitaar kopen. We hebben het hier over een versterker en niet over een gitaar. Je kan een ander geluid/tone krijgen door andere speakers te gebruiken... maar das niks nieuws hoor.

Chris Winsemius
9 juli 2008, 18:50
Ik heb zelf de ac 30 cc2 (met wharfdales dus) en wat mij betreft klinkt die lekker genoeg. De kritiek die dikwijls op die wharfdales wordt gegeven moet m.i. dan ook met een korreltje zout worden genomen. Ik vraag mij trouwens af of het i.c.m. een band zelfs te horen is.... Anderzijds heb ik nog wel altijd gas naar de celestion blue's. Ik vrees alleen dat ik voor de investering die het is er te weinig voor in return krijg.


Ik heb jou in Ridderkerk horen spelen over die amp en dat klonk echt zeer ok!

Die ABs zijn idd. niet goedkoop (!!!), in de band-mix zullen ze meer volume en 'n duidelijkere sound geven ("better cut through the mix").

EDIT:
Qua boosten/etc. is dit ook mogelijk:
- amp met gitaarvolumeregelaar(s) voluit instellen op randje/wat crunch
- gitaarvolumeregelaar(s) wat terugdraaien voor clean
- booster aan voor (meer) scheur

jonesd
10 juli 2008, 09:00
Ik heb jou in Ridderkerk horen spelen over die amp en dat klonk echt zeer ok!



Dank je wel :)

Dat was eigenlijk ook een beetje mijn punt. Hoewel de blue's beter zullen klinken (heb nog nooit een AB-test durven doen om GAS te beperken), zou je bij het lezen van sommige reviews kunnen beginnen denken dat er met die wharfdales niets aan te vangen valt, hetgeen m.i. toch niet waar is.

Wat m.i. overigens misschien nog belangrijker is met een ac30 (cc), is welke gitaar je inplugt. Ik ken weinig versterkers die het karakter van een gitaar zo duidelijk weergeven, hetgeen zeer lekker is met een goede gitaar maar uiteraard met een mindere gitaar je hele sound naar de kl***en helpt...

Harry
10 juli 2008, 10:13
die OCD is echt lekker, gisteravond nog wat lopen schuiven met de knoppen, en had weer een heerlijk geluid. Misschien nog eens een andere overdrive erbij voor een ander geluid, maar dat komt nog wel...




Heb er meerdere. Een MXR Micro amp voor wat extra gain en volume. Daarnaast een Carl Martin Plexitone voor wat Marshall achtige geluiden en een Fuzz (Sunface).

Ook hier is het een kwestie van tijd voordat er een OCD is denk ik... :chicken:

-Heineken-
12 juli 2008, 02:36
Heb sinds afgelopen weekend ook een AC30cc2x met Blue-Alnico's. Voor die prijs (850 Eurie, was een wild bod, 2 jaar oud met nieuwe Sovtek buizen, kan 't nog steeds nie geloven...) kon ik 'm nie laten staan. Cool is dat je met een AB switch dus ook gewoon tussen de kanalen kan switchen. Nadeel daarvan is dat je het "normal" channel dan weer zoveel moet opendraaien dat het niet meer echt "clean" is. Voordeel is dat je NA de AB switch dan wel weer pedalen kan plaatsen dus bijvoorbeeld het top boost kanaal dan toch maar wat zachter en een overdrivetje ertussen om toch het volume recht te trekken of een chorus/phaser tussen de AB en de "normal" channel input. De mogelijkheden zijn te gek en ik heb nog niet genoeg tijd gehad om met verschillende pedalen te experimenteren, maar de 2 kanaals AC30 met een AB switch is op z'n minst 10x zo veelzijdig als een AC15, en dan heb ik het nog niet over de FX loop gehad. (die van mij overigens wel voetschakelbaar had mogen wezen ipv. zo'n dom onbereikbaar schuifschakelaartje vanachter op de amp?!?)

Rocketman
12 juli 2008, 20:34
Als je een shitgeluid heb uit je gitaar moet je een ander gitaar kopen. We hebben het hier over een versterker en niet over een gitaar. Je kan een ander geluid/tone krijgen door andere speakers te gebruiken... maar das niks nieuws hoor.

Je kan ook een ander geluid uit je versterker krijgen met een andere gitaar. Terwijl de speaker hetzelfde blijft. Probeer het eens :p

Rocketman
12 juli 2008, 20:40
Misschien is het een leuk idee om de vragen van de topic starter ook te bantwoorden.

Nou ik zet dus mijn AC15 altijd op maximum master volume en het top boost volume op 1 a 2 uur. Dan is ie clean en komt ie boven de rest van de band uit. (maar dat is met een single coil gitaar dus met humbuckers is dat anders)

Wil ik scheuren dan druk ik een BOSS Blues Driver BD-2 pedaal in, redelijk conservatief ingesteld. Dat geeft in mijn oren hetzelfde effect als het top boost volume verder open zetten.

ateng
13 juli 2008, 14:55
Je kan ook een ander geluid uit je versterker krijgen met een andere gitaar. Terwijl de speaker hetzelfde blijft. Probeer het eens :p
Het gaat toch om het basisgeluid uit je versterker want vandaar uit bepaal je je sound. Je gaat je basissound toch niet vanuit je gitaar bepalen... duh.
Je hoeft mij niet te vetrtellen hoor dat je uit een strat een ander sound krijgt dan uit een les paul.

Soundscape
13 juli 2008, 18:45
Zelf bezit ik een AC 30 Brian May Ltd. Edition. Een heel fijne versterker. Deze heeft ook de klassieke blauwe Celestions. Deze versterker is waarschijnlijk niet meer verkrijgbaar, maar een AC 30 met treble booster ervoor en de gitaar ingeplugd op het normal channel komt waarschijnlijk een heel eind in de buurt van 'die' sound. Try it!
Wat overigens prettig is aan treble boosters (en de meeste overdrives) is dat ze goed controleerbaar zijn met de volume knop op je gitaar. Voor solo's zet ik er naast de treble booster een SD-1 bij voor net dat beetje meer gain en sustain. Overigens, als ik de verhalen hier over de OCD mag geloven gaat die SD-1 op termijn wellicht het veld ruimen. (GAS...)

MarkV
13 juli 2008, 21:20
Overigens, als ik de verhalen hier over de OCD mag geloven gaat die SD-1 op termijn wellicht het veld ruimen. (GAS...)

Heb ik ook net gedaan: Carl Martin Plexitone van het bord en de OCD erbij.

De OCD blijft (natuurlijk - want de Plexitone is ontworpen om een Marshall sound te genereren) veel getrouwer aan de Vox toon. Erg transparant dus. Voor de rest lekker dynamisch, reageert goed op volume knop wijzigingen op de gitaar.

Ben weer helemaal blij.... alhoewel ik misschien toch ook nog een JCM 800 (888 8) ) erbij wil.

:cheerup: