PDA

View Full Version : What To Do?



Chroxy
7 juli 2008, 13:38
Ik heb geen idee waar dit topic thuis hoort, het gaat over een versterker; dus dan maar versterkers? Sorry als hij fout staat!

What to do! Jah; ik zit met een probleem wat me erg bezighoudt.
Al maanden heb ik een Rivera Chubster te koop staan. Deze was niet helemaal in orde en heb hem bij mijn amp-reperateur volledig laten repareren. Dit werd een enorm dure reperatie, maar hij is volledig in orde gemaakt.

Het enige was dat de footswitch nog niet werkte, dit omdat dit arbeidsintensief werkje ik zelf kon doen en om zo wat kosten te besparen.

In ieder geval; ik heb de amp niet meer aangraakt (tis absoluut niet mijn mainamp). Nu wilde iemand de versterker kopen. Prima; alleen had de footswitch nog niet 'gemaakt'. Deze meegegeven met de mededlinge dat hier even naar zou moeten worden gekeken. En dat in geval van interne problemen hij mij moest bellen zodat mijn reperateur (garantie) er naar kon kijken.

2 dagen later krijg ik een telefoontje. De amp zou volgens zijn reperateur absoluut niet in orde zijn, intern een chaos, niet kloppen volgens schema's etc. Iets wat mij (en mijn reperateur) zeer sterk lijken. In ieder geval wil hij nu zijn geld terug. Prima; maar ik wil eerst kijken wat intern aan de hand is, niet dat zij dalijk iets kapot hebben gemaakt en ik er weer mee zit.

Nu wordt er dus over en weer gemaild; nette mails van mijn kant, met begrip, goed beargumenteerd en wil hem tegenmoet komen (vanuit Tilburg werk afzegggen om de amp op te halen in Heerlen). Er wordt naar mijn kant uit gedreigd, botte mails en nu met rechtzaak..

Hoe los je zoiets op? Is mijn 'eis': ik wil eerst mijn reperateur ernaar laten kijken vorodat ik actie onderneem. zo belachelijk?

mcannegieter
7 juli 2008, 13:52
Dat lijkt mij niet. Iedereen kan natuurlijk zomaar iets roepen en volgens mij heb je altijd recht op een second opinion. Bewaar iig alle mailtjes die je krijgt en die je stuurt want als het op een rechtszaak oid aankomt heb je in ieder geval bewijs dat jij je schappelijk opgesteld hebt.
Misschien is het ook goed dat je niet alleen jouw reparateur er naar laat kijken maar daarna evt ook een derde in de zaak als 'rechter'.

Kijk ook nog even dat je van tevoren afspreekt dat degene die in het gelijk gesteld wordt niet voor de kosten opdraait die door dit hele gedoe gemaakt worden. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat als jij gelijk krijgt, je ook de kosten moet betalen voor het extra laten nakijken. Die rekening moet natuurlijk fijn naar de andere partij.

Iig succes ermee, lijkt me niet al te fijn zo'n situatie.

Maarten

Chroxy
7 juli 2008, 13:54
er werd idd ook al geopperd over een 3e reperateur. Maar die van mij weet precies in welke staat hij hem afleverde, terwijl de 3e reperateur dit niet weet.

Aan de hadn van mijn reperateur kan ik dus precies zien wat intern gebeurt is en of zij dat gedaan hebben, of dat de fout bij ons ligt.

Een 3e reperateur vind ik dan prima, maar dat naast die van mij. En dat wilt de koper niet.

Jimwoud
7 juli 2008, 13:55
Ik zou hem ook eerst foto's laten opsturen. Succes ermee!!

the sure thing
7 juli 2008, 14:17
Ik vind eerlijk gezegd dat je hem zijn geld dient terug te geven en jij de amp ophaalt. Dan ben je van het gezeik af. Ik zou wel checken of het dezelfde amp is die je meekrijgt....

Chroxy
7 juli 2008, 14:20
Je hebt een punt. Dit is ook iest wat ik zeker in overweging neem, maar omdat intern (door hun) aan de versterker geprutst is, wil ik eerst mijn reperateur laten kijken wat er aan de hand is.

Aan de hand daarvan wil ik dan het geld teruggeven (of niet).

Misery Signals
7 juli 2008, 14:26
In feite moet jij niets.

Hij heeft hem gekocht, en daarmee ook geaccepteerd in de staat waarin hij zich bevindt. Vindt hij de amp nu niet in orde, dikke pech. Moet hij die op zijn kosten maar in orde laten maken, voor zover hij die niet in orde vindt...
Ik heb ooit ook een Marshall 2203 verkocht aan een Nederlander, die niet in orde bleek te zijn, en die ik ter goeder trouw had verkocht, denkende dat hij wel in orde was. Ik ben zo vriendelijk geweest om 175 Euro van zijn 350 te dokken die diende om de amp in goed werkende staat te stellen, maar in principe had ik dat ook helemaal niet gemoeten. Geen uitgebreid contract is geen recht op terugname of zever achteraf. Je bent een priveverkoper, geen winkel die garantie dient te geven.

MS

Chroxy
7 juli 2008, 14:29
precies, ik weet dat ik in principe niks 'moet'. Toch ben ik iemand die het dan graag correct afhandeld en vind het vervelend dat ik dus nu gedreigd met vanalles.

Ik heb dus aangeboden de amp ter controle naar mijn reperateur te brengen en dat wil hij niet..

Misery Signals
7 juli 2008, 14:35
Tja, onwil langs zijn kant, dan zou ik 't zeker zo laten en kan hij de f@#king boom in.

Ik zou hem zijn geld zeker en vast niet teruggeven. Als hij vriendelijker was had ik hem in jouw plaats graag geholpen mee te zoeken naar de waarheid, nu zou ik hem straal negeren tot ie wat normaal doet.

Bij een winkel heeft hij recht om binnen x aantal dagen zijn geld terug te krijgen. Dit is een tweedehands priveverkoop, zien en accepteren = kopen. En al zeker als je ter goede trouw bent. je zet niemand in de zak. (als kan aangetoond worden dat het bv een fake gitaar is, ligt dat anders). Je verkoopt hem wat hij heeft kunnen zien, en bij Rivera zullen ze ook zeggen dat het een echte is.

MS

TimmU
7 juli 2008, 14:40
Nouja, ik kocht in april een peavey deuce, en na een kleine 3 uur spelen stopte die ook met functioneren. Daarna de koper maar gelaten voor wie die was ,maar het blijft alsnog een rotgevoel!

Kim Wilson
7 juli 2008, 14:48
Het dreigen met een rechtzaak lijkt mij een ernstige vorm van bluffen, en verre van normaal reageren. Laat hem het lekker uitzoeken, zeg. Je hebt hem aangeboden om hem te helpen, dat wil hij niet, dan zoekt ie het maar uit.

Lexvandoef
7 juli 2008, 15:36
Jij reageert coulant en behulpzaam. Diegene die je versterker gekocht heeft voelt zich natuurlijk bekocht, maar hij werkt niet mee. Als ik in jouw schoenen stond had hij ook de boom in gekund!

Bernd Veenema
7 juli 2008, 15:43
Dit is wel een vervelend probleem natuurlijk. Ik zou het volgende in overweging nemen:

- Als iemand mij op zo'n botte manier zou benaderen en meteen zou beginnen met dreigementen zou ik een grens gaan stellen. Ik zou een mail terugsturen met als inhoud dat ik best mee wil denken over een oplossing van het probleem, maar dat ik dit alleen wil doen als er normaal gecommuniceerd wordt. Op onfatsoenlijke mailtjes of bij dreigementen komt er geen reactie meer van mijn kant. Dit voorkomt onnodige polarisatie en zal waarschijnlijk tot een betere communicatie leiden. Gaat hij gewoon door met het reageren op deze manier, zou ik niet meer reageren.

- Ik zou het dreigement over een rechtszaak niet te serieus nemen. Als het om een dusdanig klein bedrag gaat, lijkt het mij voor beide partijen niet rendabel om naar de rechter te stappen, zeker omdat de uitkomst niet makkelijk te voorspellen is en de kosten (en frustratie) de baten waarschijnlijk ruimschoots zullen overtreffen.

- Hoe goed ken jij je reparateur? Weet je zeker dat hij, bij de reparatie, de boel in de versterker niet provisorisch heeft gerepareerd? M.a.w: Weet je zeker dat hij het niet heeft verkloot? Als je voor zijn betrouwbaarheid instaat en hij heeft gesteld dat de amp zijn werkplaats goed heeft verlaten, zou ik niet te snel instemmen met een volledige refund.

- Werkt de versterker wel goed? De koper mag namelijk verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn (Conformiteitsbeginsel, art. 7:17 BW). Ook de inhoud van jullie koopovereenkomst is van belang. Deze koopovk hoeft niet schriftelijk te zijn. Een mondelinge afspraak is ook bindend. Als jij hebt verklaard dat de versterker perfect functioneert (afgezien van de footswitch) en compleet origineel is, en hij blijkt dat niet te zijn, dan kan dat misschien wel aan jou worden toegerekend. Dit is echter ook weer volledig afhankelijk van de omstandigheden.

Kort gezegd: Ik zou zeker een grens stellen m.b.t. de manier van communiceren. Ik zou me niet te druk maken over een rechtszaak. Probeer er gewoon goed uit te komen, maar laat je niet intimideren door de koper. Ik zou niet te snel kiezen voor een volledige terugbetaling van de aankoopprijs. Dit zou ik pas doen als zeker is dat jij er ten tijde van het sluiten van de koopovk naast zat en de versterker niet goed was toen je hem aan de koper leverde!

Chroxy
7 juli 2008, 18:05
bedankt voro alle reacties.

Ik ben me er inderdaad van bewust dat het bluffen is, en weet dat ik erg sterk sta, maar toch: zo wil je een koop niet afhandelen :).

Bang ben ik nie en reageer vriendelijk en vol beargumenteerde zaken op zijn mail.

Mijn reperateur ken ik goed; hij is mij aangeraden door oa Chris (forum) en diverse winkels hier ind e buurt en hij heeft al eens hiervoor puik werk afgeleverd. Daarin vertrouw ik dus (aangezien ik zelf nie deze kennis heb) dat de versterker in perfecte orde was toen ik hem verkocht (op footswitch na).

In ieder geval; ik heb de bal bij hem gelegd: wat wil je doen? Ik heb niks meer gehoord, dus ik wacht rustig af. Een refund krijgt hij inderdaad niet; daarvoor wil ik eerst dat mijn reperateur de versterker bekijkt :).

the sure thing
7 juli 2008, 21:23
Je zou ook nog kunnen vragen of zijn reparateur exact wil opschrijven WAT er dan niet aan klopt (een soort rapportje) en dat kan je dan bespreken met jouw reparateur. Daar kan hij geen nee tegen zeggen.

pasqual
7 juli 2008, 22:54
als ik het zo lees is de koper nu aan zet: jij hebt aangeboden om het op te lossen onder jouw voorwaarden die mij redelijk overkomen. hij kiest ervoor om meteen te dreigen en zijn fatsoen niet te behouden. een rechtzaak begint ie toch niet aan want dat is veel te duur en op deze manier is er niet veel te winnen voor hem. gewoon ff afwachten, waarschijnlijk bluf.

de rijdende rechter dan maar? :seriousf:

groeten Pasqual.

Chroxy
8 juli 2008, 00:09
bedankt iedereen!

Sure Thing; dit heb ik ongeveer al aangeboden. Ik krijg een vage lijst met verschllende 'opgeblazen' opmerkingen aan de versterker.

Zo heb ik er een oud schema bij edaan en enkele weerstanden wijken blijkbaar af: hij vind dus dat de Rivera gemodificeerd is etc.. Dit terwijl intern nog wel eens wat weerstandne worden vervangen na verloop van productie.

Hij heeft me nog steeds niet gezegd wie zijn tech is, dus dit bespreken is ook geen optie. Ik heb idd geen andere mogeljkheid dan op hem te wachten...

Ik laat jullie weten hoe het wordt opgelost!

Jim Haagmans
8 juli 2008, 19:16
Effe naar haagse sjonnie, achterlangs, grijs schuurtje, 5 x kloppen, 250 euro geven, ff meelopen naar de vrieskist achterdoor (is niet aangesloten) en een leuke gun uitzoeken. En dan uiteraard naar Heerlen.

budje
8 juli 2008, 20:07
Effe naar haagse sjonnie, achterlangs, grijs schuurtje, 5 x kloppen, 250 euro geven, ff meelopen naar de vrieskist achterdoor (is niet aangesloten) en een leuke gun uitzoeken. En dan uiteraard naar Heerlen.


nee dit is echt het beste technisch onderbouwd advies dat ik ooit hoorde... Kan haagse sjonnie ook adviseren betreffende mijn tone?

8-)

Jim Haagmans
8 juli 2008, 20:16
nee dit is echt het beste technisch onderbouwd advies dat ik ooit hoorde... Kan haagse sjonnie ook adviseren betreffende mijn tone?

8-)

Iedereen kan je adviseren over je tone, dus ook haagse sjonnie. Of het verstandig is dat advies op te volgen is natuurlijk een ander verhaal.

a darker shade of grey
10 juli 2008, 10:09
Man dit is wel een vervelende zaak zeg. Ik kan me redelijk goed voorstellen dat je hier behoorlijk gefrustreerd van raakt. Ik denk ook dat de rechtzaak bluf is, net als eigenlijk iedereen hier op het forum, maar ik zou er wel voorzichtig mee omgaan (je zult toch maar een dagvaarding krijgen...).

Wat ik eigenlijk ook niet zou doen is hem blijven negeren. Ook al stuurt hij botte mailtjes, ik zou er niet niet op reageren. Gewoon een mail terugsturen die niet reageert op de inhoud, maar alleen op de manier van communiceren. Dus als je een botte mail krijgt met allerlei dreigementen erin, dan stuur je terug iets in de richting van: Beste xx, op deze manier wordt de onderlinge communicatie erg vertekend, waardoor er voor beide partijen niks zinnigs uitkomt. Ik zou je daarom willen verzoeken de communicatie op een vriendelijkere toon voort te zetten.

Je reageert niet op de inhoud van de boodschap, die doet op dat moment niet ter zake. Als je wel reageert op de inhoud raak je toch alleen maar verwikkeld in een neerwaartse spiraal van bedreigingen en reacties daarop.

Verder wens ik je erg veel succes met het oplossen van de zaak, want ik kan me ook voorstellen dat je het netjes wilt afhandelen (dat zou ik ook willen doen ipv hem negeren en hem laten fluiten naar een oplossing).

skinny
15 juli 2008, 10:59
Quote laatst verzonden email;

Ik heb net met me advocaat overlegt, en ik moet je het volgende voorstellen.
De versterker word gerepareerd/terug gebracht in originele staat door een derde monteur, dus niet jouw monteur die voor het gepruts verantwoordelijk is. Ook niet door mijn monteur, maar een onafhankelijke monteur, daarbij denk ik aan een ‘’tube freak’’ of zo.

De versterker is niet gerepareerd, maar gemodificeerd. En dit is mij niet verteld bij de verkoop. Het geluid kan dus geen origineel rivera geluid zijn.
Ik wil niet zeuren over nieuwe buizen, dit kan gebeuren. Maar wel wil ik dat alle vervangen weerstanden, weer vervangen worden door de originele waarden, en dat alle veranderingen (solderingen/omleidingen) worden terug gebracht in originele staat. Zodat de versterker conform de originele schema’s word afgeleverd.

Daarbij moet jij de opdracht geven voor de reparatie, zodat de kosten voor jou zijn.
Alleen als aan die eis voldaan word, wil ik de versterker behouden, zo niet wil ik dat de verkoop ongedaan word gemaakt.
Ga je hier niet op in, word de rechter verzocht een beslissing te nemen.

Dit kan maanden duren, gaat onnodig geld kosten, je kan ook ingaan op mijn laatste aanbieding, geef me 850 van de betaalde 950 retour, en je mag je versterker terug hebben.

j.werner

verzonden op ma 7-7-2008 9:41
hierna niets meer gehoord

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=21993&page=32&pp=10
vanaf pagina 32

Dweezman
15 juli 2008, 11:04
..........

Chroxy
15 juli 2008, 12:13
skinny, ik hoor wat van je!

Jammer dat je persoonlijke mails online post, in mijn hele topic heb ik me niet gerept over namen, plaatsen, geen enkel spoor wees naar jouw.

Na jouw mail heb ik direct (vorige week maandag 12.00!) teruggemaild en niks meer gehoord. Als er problemen zijn, je hebt mijn nummer en mijn mailadres; kunnen we aub via deze lijnen communiceren?

Ik heb in ieder geval gevraagd het topic dicht te gooien om escalatie te voorkomen.

skinny
15 juli 2008, 12:43
in dat geval heb ik je mail gemist, stuur nog maar eens.
topic sluiten is prima

Dirk_Hendrik
15 juli 2008, 13:25
Op verzoek gesloten.

Wel met en smerige smaak in me bek. Ik ben niet erg happig in opruimakties op verzoek. Ik wens de heren succes en vooral wijsheid to met het afhandelen van deze geschiedenis.