PDA

View Full Version : Waarom flutelementen in gitaren??



TuuP
24 februari 2003, 20:58
De laatste tijd staan er steeds meer topics over het vervangen van elementen in het forum. Laatst heb ik mijn stock- brughumbucker vervangen voor een DiMarzio Fred. Een wereld van verschil, dat hoef ik jullie niet uit te leggen. Ik heb 105 euro ervoor betaald.

Wat ik me nou afvraag: waarom doen de fabrikanten, en dan bedoel ik vooral Ibanez, Epiphone, OLP etc. niet standaard degelijke elementen plaatsen vanaf de lagere midden- klasse, zeg maar vanaf 400/ 500 euro. Als die fabrikanten een dealtje maken met de DiMarzio, SD of BL dan moeten ze die elementen toch voor een prikkie krijgen?! Misschien doen ze het extra niet zodat veel mensen sneller geneigd zijn zich een complete nieuwe gitaar te kopen.

Wat denken jullie?!

telecastermaster
24 februari 2003, 21:11
Ze doen het niet omdat
a) muzikanten toch niet goed luisteren naar hoe een instrument klinkt maar kijken hoe ķe eruit ziet
b) fabricanten er toch wel vanuit gaan dat (mits het geen top klasse instrument is)de PU's zowiezo vervangen worden.

Shay
24 februari 2003, 21:20
Ik denk dat het veel te maken heeft met de status van het bedrijf .. Ibanez en fender bijvoorbeeld zijn zwaar voor de kwantiteit aan het maken zoveel mogelijk produceren en zoveel mogelijk verkopen en tsja dat gaat ten koste van de kwaliteit..

Neals
24 februari 2003, 21:26
Die axis stock pu's van ibanez vallen echt wel mee qua kwaliteit, maar idd, sommige stocks zijn redelijk prut..
Jammer eraan is dat je bij een aankoop geen goed beeld krijgt van gitaren dat monsters zouden kunnen zijn

Ic3gl0vE
24 februari 2003, 22:26
als mensen eenmaal overgaan op SD's of dimarzio's of wat dan ook willen ze die graag zelf uitkiezen. Maar dat rechtvaardigt niet dat sommige elementen echt pure crap zijn...

En bijvoorbeeld ibanez kan wel een leuk dealtje sluiten met DiMarzio, maar dan maakt DiMarzio minder winst aan de elementen die ze anders los zouden verkopen, want dat worden er ineens een stuk minder!

Misschien heeft Ibanez zelfs al wel een deal met DiMarzio. Ze stoppen die elementen namelijk alleen in de topmodellen en dan zullen de mensen met goedkopere gitaren eerder DiMarzio's kopen zodat hun gitaar meer als 'the real thing' klinkt

Stitch
24 februari 2003, 23:47
he maareh Ibanez maakt hun stock Pups in de middenklasse toch in samenwerking met dimarzio?? (v7 v8 etc) Verdienen ze er allebei nog wat aan (ibanez redelijke elementen, dimarzio krijgt een fee voor de moeite) Want dimarzio weet toch wel dat ze vroeg of laat die stocks gaan vervangen.

Nielsje
25 februari 2003, 00:29
Het heeft er ook wel mee te maken dat mede door de simpele elementen een gitaar weer goedkoop kan worden gemaakt.
Meestal geldt dit ook voor de brug, hout, afwerking en andere hardware, eigenlijk overal
een goedkoop model is gewoon een instapmodel , met gewoon mindere onderdelen...daarom is ie zo goedkoop, en daarom is het ook een instapmodel...

andy
25 februari 2003, 02:11
Op 2003-02-24 21:11, schreef telecastermaster:
Ze doen het niet omdat
a) muzikanten toch niet goed luisteren naar hoe een instrument klinkt maar kijken hoe ķe eruit ziet


Lachen, zo had ik een keer twee jacksons in mijn poten. De een zag er uit als een iets verknipte Gibson Flying V de ander was gewoon een "strat" model. De laatste klonk iets beter. Maar veel maakte het niet uit. Er zat wel een prijsverschil tussen van bijna 300 guldentjes, op bijna 2000 piek. Want dat moesten de krengen kosten. Maar de verkoper meldde eerlijk dat ik die 300 piek meer wel moest dokken voor de leuke "punten" op de plank. Dank U maar liever niet dus...

Butcher
25 februari 2003, 05:41
Het is niet zozeer dat "modale" gitaren flutelementen hebben. Het zijn redelijke pickups, voor redelijke gitaristen. De markt voor replacement PU is ontstaan, net zoals custom gitaren, vanuit de persoonlijke wensen van gitaristen.

Zelfs als Ibanez standaard DiMarzio elementen gaat gebruiken zullen er altijd gitaristen zijn die ze niet te trekken vinden. Persoonlijk wil ik bijvoorbeeld niets met Seymour Duncan of DiMarzio te maken hebben. En ik kan ook geen nieuwe gitaar meer kopen in een winkel omdat ik specifieke wensen heb die niet standaard in een gitaar zitten.

michielv
25 februari 2003, 08:14
Op 2003-02-24 20:58, schreef TuuP:
De laatste tijd staan er steeds meer topics over het vervangen van elementen in het forum. Laatst heb ik mijn stock- brughumbucker vervangen voor een DiMarzio Fred. Een wereld van verschil, dat hoef ik jullie niet uit te leggen. Ik heb 105 euro ervoor betaald.

Wat ik me nou afvraag: waarom doen de fabrikanten, en dan bedoel ik vooral Ibanez, Epiphone, OLP etc. niet standaard degelijke elementen plaatsen vanaf de lagere midden- klasse, zeg maar vanaf 400/ 500 euro. Als die fabrikanten een dealtje maken met de DiMarzio, SD of BL dan moeten ze die elementen toch voor een prikkie krijgen?! Misschien doen ze het extra niet zodat veel mensen sneller geneigd zijn zich een complete nieuwe gitaar te kopen.

Wat denken jullie?!


Tsja, in den beginne (jaren '70) had het waaibomenmerk HONDO een deal met DiMarzio. Alle HONDO gitaren hadden DiMarzio elementen en de grap was dat een nieuwe gitaar goedkoper was dan de losse elementen. Veel gitaristen kochten dan ook een hondo, sloopten de pups eruit om ze in hun goede gitaar te zetten en gaven de gitaar weg aan een neefje ofzo.

DiMarzio had al snel door dat dat geen goed plan was dus het feest hield op. Want laten we eerlijk zijn: veel mensen kopen uiteindelijk toch wel nieuwe pups als ze ze nodig hebben en die losse verkoop is voor merken veel interessanter.

Wat ik zelf liever zou zien is dat budget merken gewoon goede houtsoorten gebruiken en wat meer aandacht besteden aan de constructie. Hardware & pups kun je altijd nog naar smaak aanpassen, maar vaak helpt een fatsoenlijke afstelbeurt al een hoop. En als het hout van je gitaar naatje is klinkt het niet, wat voor dure spullen je er ook in stopt.

Daarom zijn merken als Fernandes & Tokai zo prettig: die maken beregoede instrumenten voor een schappelijke prijs. Na verloop van tijd wil je wel andere elementen maar goed, dat koop je dan pas later. De rest van de gitaar is echter werelds en gaat je leven lang mee.

jules
25 februari 2003, 09:21
tja het heeft natuurlijk wel te maken met hoe goed je bent. kijk mij ik speel al 11 jaar en ik kan niet echt zeggen dat ik goed ben ook al oefen ik nog steeds iedere dag (niet zo veel aanleg)
ik ga gewoon voor een redelijk instap modelletje van ibanez wel met zo'n wizard II nekje en een mooi brugje, en dan zoeken met versterker en effectenapparatuur naar je geluid. ik vind mijzelf echt niet goed genoeg om te zeggen "mijn gitaar klinkt niet goed snel andere elementen er in". ik weet zeker als je een goede gitarist effe laat klooien met jouw gitaar en je versterker dat tie er toch wel een redelijk geluid er uit krijgt. Je moet gewoon goed weten hoe alles werkt en waar je naar toe wilt met je geluid.
(net als een auto coureur bedoel ik)

FragDaddy
25 februari 2003, 12:43
de gitaren die voor 500 euro verkocht worden, worden voor minder dan 100 euro geproduceerd. de rest is vervoerskosten, reclamekosten, winst voor de fabrikant, voor de importeur en voor de verkoper.

dus die elementen zouden misschien 50 euro kosten als ze ze groot afnemen bij dimarzo. de elmenten kosten dan de helft van wat de complete gitaar kost.. daardoor wordt de gitaar voor de consument weer een stuk duurder.

ook heeft elke gitarist zijn eigen smaak, dus als epiphone in zijn les paul dimarzo Fred's gaat zetten, wil ik die er in iedergeval zo snel mogelijk uit hebben en vervangen door SD Alnico 2 pro's. mijn buurman wil dan EMG 81's en mijn zusje wil Paf Pro's.

zelfs van veel top-of-the-line gitaren zoals gibsons worden de elementen vervangen, omdat gitaristen hun eigen smaak hebben.

dus niet alleen wordt door dure elementen de gitaar een stuk duurder, maar ook dan zal 99% van de gitaristen liever een ander element erin stoppen.

ze kunnen beter de gitaren voor 20 euro goedkoper gaan leveren, zonder elementen.