PDA

View Full Version : versterker knijpen?



Jeroen76
7 juli 2008, 10:24
Hoi,
Ik heb een Fender Princeton 122plus. Voor de huiskamer is ie eigenlijk een beetje veel te luid. Is het ook mogelijk om de amp zo te modden dat het volume wat teruggeschroeft kan worden? Of stel ik hier de beroemde DOMME Vraag.

Greetz,
Jeroen

Harry
7 juli 2008, 11:03
nee hoor, niet dom. Chris Winsemius heeft bij mijn Bedrock een extra mastervolume ingebouwd waardoor het volume draaglijk werd. Maar ik heb het nog niet thuis geprobeerd.

Kim Wilson
7 juli 2008, 11:38
Een mastervolume is idd een perfecte oplossing voor dergelijke situaties. Ik heb er ook één in mijn SF Bandmaster laten bouwen, en dat werkt super.

Jimwoud
7 juli 2008, 11:58
Een solid state amp is meestal wel zacht te krijgen, misschien andere waarde volume potmeter o.i.d. erin laten zetten.

Kim Wilson
7 juli 2008, 12:01
Oh wacht, het is een transistor-amp. Dan werkt een Mastervolume waarschijnlijk niet.

Jeroen76
7 juli 2008, 12:50
Oeps sorry, helemaal vergeten wat spec erbij te doen

Inderdaad het is een transistor, geen buis te bekennen. En als ik goed geïnformeerd ben 65 Watt.
In de huiskamer kan hij nu net iets tussen 0 en 1 en daarna gaan me ramen trillen. Op het podium kan hij op 2.5 zonder kiespijn. De meter loopt daarentegen tot 10.

Die tip van een andere waarde potmeter snap ik niet helemaal, wil je het eens uitleggen?

Greetz en thanx voor de antwoorden zover.
Jeroen

Kim Wilson
7 juli 2008, 13:08
Ik heb ooit een Fender Performer gehad, en later een Hotrod Deluxe. Die hadden ook allebei van die spastische volumeknoppen. Van bijna niks tot knalhard binnen 1 millimeter. Bij mijn ouwe SF Fender is het volume veel beter te regelen. Het kan dus wel. Welke soort pot je moet hebben, weet ik niet. Misschien weet Chris Winsemius je dat wel te vertellen.

Succes! :)

Chris Winsemius
7 juli 2008, 13:35
Ici Chris dan maar :)

Ik werk ip. alléén aan buizenversterkers maar ik heb even het schema van deze Princeton bekeken.

Aanduidingen potmeters zijn niet echt duidelijk maar het lijkt er zeer sterk op dat het vervangen van beide volume-regelaars door log/A-types met 'n 10% taper het instellen van lagere volumes makkelijker en precieser maakt.

Andere oplossing (hoeft de amp niet gemod te worden): kastje met in- en uitgang en daar 'n (bijvoorbeeld) 100k A [10% taper] volume-pot er tussen. Deze kan je dan in de fx-loop aansluiten en zorgt er voor dat je het "eind"-volume precieser en nauwkeuriger kunt instellen. Dit wordt ook wel op commerciële basis aangeboden op ebay voor Fender Hotrods/etc.

Met wat gesoldeer (speaker-aansluiting van aansluiting en plug voorzien) zou je ook 'n soak (8 ohms loadbox, hotplate, etc.) tussen de eindversterker en speaker kunnen zetten maar da's niet de goedkoopste oplossing.

Ik hoop dat dit 'n beetje helpt.

Jeroen76
8 juli 2008, 07:23
Ici Chris dan maar :)

Ik werk ip. alléén aan buizenversterkers maar ik heb even het schema van deze Princeton bekeken.

Aanduidingen potmeters zijn niet echt duidelijk maar het lijkt er zeer sterk op dat het vervangen van beide volume-regelaars door log/A-types met 'n 10% taper het instellen van lagere volumes makkelijker en precieser maakt.

Andere oplossing (hoeft de amp niet gemod te worden): kastje met in- en uitgang en daar 'n (bijvoorbeeld) 100k A [10% taper] volume-pot er tussen. Deze kan je dan in de fx-loop aansluiten en zorgt er voor dat je het "eind"-volume precieser en nauwkeuriger kunt instellen. Dit wordt ook wel op commerciële basis aangeboden op ebay voor Fender Hotrods/etc.

Met wat gesoldeer (speaker-aansluiting van aansluiting en plug voorzien) zou je ook 'n soak (8 ohms loadbox, hotplate, etc.) tussen de eindversterker en speaker kunnen zetten maar da's niet de goedkoopste oplossing.

Ik hoop dat dit 'n beetje helpt.

Chris,
en of dit een beetje helpt. Heel hartelijk bedankt voor je antwoord en de moeite het schema erbij te pakken. Met dit antwoord kan onze technicus aan de slag. Heerlijk, eindelijk zonder koppijn in de woonkamer oefenen.
Bedankt,
Jeroen