PDA

View Full Version : die goeie ouwe tijd



TheCurtainJesse
24 februari 2003, 20:54
Waar is toch die goeie ouwe tijd gebleven toen sterren als richie havens met een oud krakkemikig gitaartje met een hele grote vlek erop het podium van woodstock opkwam.. waarom zou je bij een live optreden in godesnaam een gitaar van 3000 euro moeten bespelen, als de nummers goed zijn dan komen ze met elke gitaar tot hun recht en dus vind ik het nutteloos dat er hier mensen zijn die andere mensen afkraken omdat ze een "goedkope" gitaar bespelen.. het gaat er om wat ze er mee doen, niet hoe duur de gitaar was..

Jesse//

Julien
24 februari 2003, 20:59
Je hebt 100% gelijk.

Shay
24 februari 2003, 21:21
dan leven we nog steeds in de goeie ouwe tijd omdat ik ook met een goekope baggergitaar de sterren van de hemel speel .. alleen studio gebruik ik een dure beter klinkende kwalitatieve gitaar

Neals
24 februari 2003, 21:46
die gitaar van zo'n richie haven zou nu vintage zijn, en dan is het goedkoper om met een gitaar van 3000 gulden aan te komen zetten..

Maar idd zijn er genoeg gekken die een gitaar van 3000 euro hebben en enkel powerchords kunnen spelen.

Droffie
24 februari 2003, 21:57
Op 2003-02-24 20:54, schreef TheCurtainJesse:
Waar is toch die goeie ouwe tijd gebleven toen sterren als richie havens met een oud krakkemikig gitaartje met een hele grote vlek erop het podium van woodstock opkwam.. waarom zou je bij een live optreden in godesnaam een gitaar van 3000 euro moeten bespelen, als de nummers goed zijn dan komen ze met elke gitaar tot hun recht en dus vind ik het nutteloos dat er hier mensen zijn die andere mensen afkraken omdat ze een "goedkope" gitaar bespelen.. het gaat er om wat ze er mee doen, niet hoe duur de gitaar was..

Jesse//

Wat een gelul. Elk zelf respecterende muzikant wil gewoon goed klinken. En je klinkt nu eenmaal een stuk beter met een LP van 3000 Euro om je nek dan een crap gitaar van 200 Euro.
Ik vind wel dat je gelijk hebt dan je mensen niet moet afzeiken omdat ze een goedkope gitaar hebben gekocht. We zijn toch allemaal op brandhout begonnen...Toch?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Droffie op 2003-02-24 21:58 ]</font>

Ic3gl0vE
24 februari 2003, 22:23
als iemand een squier bespeelt ofzo heb ik daar echt geen problemen mee. Als iemand zegt dat een squier altijd van dezelfde kwaliteit is als een USA Fender heb ik daar wel problemen mee, want het is stom gelul. en dàn kun je iemand wel flink afzeiken.

En ik wil niet met een goedkope baggergitaar het podium op omdat een goedkope baggergitaar doorgaans niet goed klinkt en dan speel ik niet lekker. Maar oké 3000 euro voor een gitaar is wat veel, ik ben tevreden met mijn plank van 600 euro. Maar wie ben ik? En iedereen speelt ergens anders lekker op.. de een heeft genoeg aan een plank van 400 euro en de ander moet er 2000 voor uitgeven.
Als je er maar gelukkig mee bent, toch?

Droffie
24 februari 2003, 22:27
Op 2003-02-24 22:23, schreef Ic3gl0vE:
als iemand een squier bespeelt ofzo heb ik daar echt geen problemen mee. Als iemand zegt dat een squier altijd van dezelfde kwaliteit is als een USA Fender heb ik daar wel problemen mee, want het is stom gelul. en dàn kun je iemand wel flink afzeiken.

En ik wil niet met een goedkope baggergitaar het podium op omdat een goedkope baggergitaar doorgaans niet goed klinkt en dan speel ik niet lekker. Maar oké 3000 euro voor een gitaar is wat veel, ik ben tevreden met mijn plank van 600 euro. Maar wie ben ik? En iedereen speelt ergens anders lekker op.. de een heeft genoeg aan een plank van 400 euro en de ander moet er 2000 voor uitgeven.
Als je er maar gelukkig mee bent, toch?

Precies...
Ook dat geleuter dat epi's hetzelfde klinken als LP's. Stop die waanzin.

Ic3gl0vE
24 februari 2003, 22:33
met LP's wordt hier Gibsons bedoeld :smile:

Electrical Storm
24 februari 2003, 22:39
Waarom zou een superster het podium opgaat als hij ook een Gibson kan betalen? Kijk, wat jullie hier noemen vindt een beetje vaag (misschien jaloezie?), een gitarist is toch altijd op zoek naar het beste geluid? Hij zou een beetje een winkel inlopen en een Epi kopen als hij 20 Gibsons kan betalen...

Neals
24 februari 2003, 22:46
zelf zou ik zo'n gibson kunnen betalen, maar hou liever nog wat geld achter de hand, dus zal zelf toch voor epiphone kiezen.

Droffie
24 februari 2003, 22:51
Op 2003-02-24 22:33, schreef Ic3gl0vE:
met LP's wordt hier Gibsons bedoeld :smile:

Uiteraard...Wat dacht jij dat ik bedoelde?

Droffie
24 februari 2003, 22:53
volgens mij lullen we beetje langs elkaar heen...

Shay
25 februari 2003, 09:35
Als jullie het verschil kunnen horen tussen een Epi LP en een Gibson LP op een Park 15w versterker dan heb ik wel respect voor jullie .. ik zou niet zo gauw het verschil horen..

Ik zeg altijd maar dat je sound net zo goed is als je zwakste schakel ..

Tuurlijk klinkt een Fender beter dan een Squier. Maar op een flutversterker of live hoor je dat bijna niet !!!

Ivorovitch
25 februari 2003, 09:48
Ik ben het er in zoverre mee eens dsat het natuurlijk allereerst van belang is om een beetje op je gitaar uit de voeten te kunnen voor je geluid. Dat lijkt me een redelijke aanname. Dit is volgens mij niet helemaal waar voor het speelgenot. Hoe je het ook bekijkt, een duurdere gitaar is met meer aandacht in elkaar gezet en met betere materialen, wat je ook terug hoort en terug voelt.
Voor mij is het verder een deel van de hobby geworden om te shoppen en rond te kijken voor spullen (zie het GAS topic...). Gewoon lekker sparen en kijken voor een nieuwe gitaar, je rijk rekenen en dan toch net de gitaar wel kunnen betalen (of net niet...) Eigenlijk alles wat er zo een beetje bij komt kijken. Bij mezelf merk ik dan wel dat ik graag doorspaar om de iets duurdere en exclusievere gitaren te kunnen betalen. Als je het kan en wil betalen, waarom zou dat dan niet mogen?
En ja, daar hoort natuurlijk ook een goie versterker bij, want zoals al eerder gezegd werd, de ketting is natuurlijk zo sterk als zijn zwakste schakel.

Droffie
25 februari 2003, 10:19
Ik speel 15 jaar gitaar. Als niet het verschil hoor tussen een epi en LP ben ik mijn LP niet waardig. Dit is geen punt van discussie. Ik bedoel wie hoort niet het verschil tussen een Formule 1 bolide en een Lada?

Maar je hebt gelijk als je zegt dat een dure gitaar crap klinkt op een crap versterker. Helemaal waar. Ik ben de laatste die vind dat een gitarist minder is omdat ie op een goedkope gitaar speelt. In tegendeel zelfs. 't is juist heel amusant om te zien dat een goede gitarist vaak met een goedkope gitaar er meer uithaalt dan een slechte gitarist met een LP van 3000 Euro om z'n nek.
En je ziet ze helaas vaak...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Droffie op 2003-02-25 10:21 ]</font>

Dirk_Hendrik
25 februari 2003, 10:26
Op 2003-02-25 10:19, schreef Droffie:
Ik speel 15 jaar gitaar. Als niet het verschil hoor tussen een epi en LP ben ik mijn LP niet waardig. Dit is geen punt van discussie. Ik bedoel wie hoort niet het verschil tussen een Formule 1 bolide en een Lada?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Droffie op 2003-02-25 10:21 ]</font>


Ik claim dat bij deze dat als iemand anders op jouw LP en op een Epi Lp speelt jij geblinddoekt niet met zekerheid kunt zeggen welke de LP en welke de Epi is . Sterker nog, Ik denk dat je geblinddoekt nog niet eens kunt vertellen welke gitaar mijn Ibanez FGM is en welke de LP , beide met humbuckers en een mahonie body.

R. Flagg
25 februari 2003, 10:29
Ik vind ook dat je iemand niet moet afzeiken omdat hij/zij een goedkope gitaar heeft.

Maar 30 jaar geleden was je voor de meeste gitaren geen drol kwijt. Als ik nu weleens van de interviews lees met de oude generatie gitaristen dan staat er meestal zo iets in van voor mijn xx verjaardag kreeg ik van mijn ouders een Fender Strat. Dat zie ik met de huidige prijzen niet snel gebeuren.

En trouwens iedereen heeft wel een droomgitaar en als je die uiteindelijk bij elkaar geschraapt hebt, is er niets mooiers om deze te gebruiken bij een optreden lijkt mij.

Droffie
25 februari 2003, 10:39
Dirkjan,
Waarop baseer je je kennis van mijn oren?
M.a.w. als ik je goed begrijp zou jij dus niet het verschil horen tussen jou ibanez en mijn Les Paul. Dan ben ik bang dat je beter een Drummer had kunnen worden.

Dirk_Hendrik
25 februari 2003, 11:57
Op 2003-02-25 10:39, schreef Droffie:
Dirkjan,
Waarop baseer je je kennis van mijn oren?
M.a.w. als ik je goed begrijp zou jij dus niet het verschil horen tussen jou ibanez en mijn Les Paul. Dan ben ik bang dat je beter een Drummer had kunnen worden.



Beter Lezen, ik zeg niets over jouw oren. Die zullen het best doen, evenals de mijne.
Ik claim dat jij geblinddoekt niet met zekerheid kan zeggen of je jouw LP of mijn Ibanez hoort op het moment dat een ander er op speelt.

Uiteraard zijn er klankverschillen maar de invloed van de bespeler, elementen en materiaalkeuze is veel en veel groter.

Tot slot, Ik voer discussie. Jij gaat flamen. Dat is niet aardig.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dirk_Hendrik op 2003-02-25 11:58 ]</font>

skabouter
25 februari 2003, 12:08
ik geef dirkie het voordeel van de twijfel. zit wat in, wat hij zegt

moretel
25 februari 2003, 12:26
Wat betreft de goeie oude tijd klopt dat niet,
elke serieuze muzikant wil uiteindelijk een top instrument, dat je met een goedkope gitaar begint is logisch. Je kan top instrumenten pas beter beoordelen als je langer serieus speelt,
als je dan een prof op je "brandhoutje" hoort spelen klinkt dat vaak nog goed ook maar thuis speelt ie wel wat luxers.

Is van alle tijden, Stradivarius en de oude klassieke gitaarbouwers bouwden allemaal top instrumenten voor maar 1 reden: de vraag van de muzikaant, in deze moderne tijd is dat niet anders.

Shay
25 februari 2003, 13:20
Op 2003-02-25 09:35, schreef Shay:
Als jullie het verschil kunnen horen tussen een Epi LP en een Gibson LP op een Park 15w versterker dan heb ik wel respect voor jullie .. ik zou niet zo gauw het verschil horen..

Ik zeg altijd maar dat je sound net zo goed is als je zwakste schakel ..

Tuurlijk klinkt een Fender beter dan een Squier. Maar op een flutversterker of live hoor je dat bijna niet !!!


Dus het bovenstaande en dan nog even een toelichting erop ...

Een duurdere gitaar is bijna altijd op vrijwel alle fronten beter dan een goekope triplex plank.. Maaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrr

Je hebt gewoon proffesionele en zeer kwalititatieve spullen nodig om dat echt tot zijn recht te laten komen

Bijvoorbeeld ;

Een Park versterker van 15w .. Kwaliteit van een Gibson of Fender komt hier echt niet mee voren dus je kan net zo goed op een Stagg gaan spelen ..

Pas als je echt goeie spul hebt => Amp, effect etc .. dan komt je gitaar tot zijn recht en dan zul je pas merken dat andere gitaren achterwege blijven omdat de rest van de apparatuur de kwaliteit van de gitaar kan bijbenen...

Gemiddelde PA is redelijk waar ik op speel .. maar echt veel verschil hoor je niet tussen een gitaar van 300 euro en een van 1200 euro.. En als je verschil hoort dan het rendement het niet waard om 1300 meer te betalen want dat is zinloos .. vandaar ik mijn Blade gewoon lekker thuis en in de studio gebruik!

Pas als je gaat spelen op de PA van Marco Borsato dan zul je een wereld van verschil horen.


Last but not least ;;; Tuurlijk hoor je verschil op iedere versterker tussen gitaren MAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRR De kwaliteit van de KLANK komt niet tot zijn uitting !!! Dus Ginson of Epiphone .. het maakt geen ene reet uit op een kutverterker of live met kutappartuur .. beter goedkope gear dan maar en de sterren van de hemel spelen dan dure shit en je speelt geen noot.


Snapt gij wat ik bedoel !!!???

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-02-25 13:23 ]</font>

Droffie
25 februari 2003, 13:22
Ik altijd in voor een serieuze discussie. Als je het dan wil horen. Ik weet zeker dat ik mijn of ieders LP kan onderscheiden van een Ibanez. Het heeft alles te maken met gehoorkwaliteit, ben ik van overtuigd. De een hoort 't wel de ander niet.
Jij blijkbaar niet. Ik ga niet flamen zoals jij dat noemt, ik begrijp gewoon je veronderstelling niet. Ik ben er van overtuigd dat de meeste (misschien ervaren) gitaristen hun eigen plankie herkennen.

Droffie
25 februari 2003, 13:27
Shay,
Ik snap wat je zegt en ben ik 't deels mee eens. Maar dat is niet de onstane discussie.
Zelfs op een flut versterker klinkt een LP beter dan een Epi. Onder gelijke omstandigheden is het verschil duidelijk hoorbaar.

Guitargirl_4-ever
25 februari 2003, 13:27
Maar idd zijn er genoeg gekken die een gitaar van 3000 euro hebben en enkel powerchords kunnen spelen.
[/quote]

hehe, dankje, Nee, hoor ik kan wel meer dan dat!!

Fluffy
25 februari 2003, 13:49
shaikra heeft een squire en kan geen powerakkoorden

alhambra
25 februari 2003, 14:04
Okee misschien dat jij het verschil wel hoort maar dan ben je echt een uitzondering hoor. Ik ken een gitarist hier op het forum die eerst zijn versterker de hemel in prees en het later een kl*t@ geluid vond hebben toen hij er achter kwam dat het niet eens dat type was wat hij dacht te hebben gekocht (gvd de gvd wat een zin).
Maar goed feit blijft wel dat een betere gitarist een beter geluid uit elke gitaar krijg, wat betreft heb ik zelfs op een gitaar van 5000 euro een rot geluid.

moretel
25 februari 2003, 14:49
Ik heb een buurman en die speelt op professioneel niveau, als je die op mijn (goede basic spulletjes) hoort dan hoor je nog heel wat verschil met wat ik eruit krijg, daarom ben ik meer bezig met spelen dan met geluid.
Jammen met een bluesdrivertje o.i.d. en op elke versterker geluid eruit weten te persen van acceptabel niveau. Ik speel liever vaak met wat minder sound dan elke keer alles mee te moeten slepen.
Waar gaat het om :

de kik van spelen of
de kik van het geluid/sound.

Als beide 100% aanwezig zijn is het prachtig maar ik leg mijn prioriteit meer bij het spelen, wordt de sound vanzelf ook beter.

Anders krijg je dat krampachtig zoeken zoals Alhambra schreef. Want 100% blijft moeilijk.

Neals
25 februari 2003, 17:38
Zelf ben ik nog niet zo heel lang gitarist, maar op een gegeven moment hoor je de (dis)kwaliteiten van verschillende gitaren, en is een goed punt om dan up te graden...

Wat ik wel merk in die vpro zaaltjes is dat je soms niet eens het verschil hoort tussen gitaar en bas, en dus je fender les paul of gibson stratocaster niet al te best tot zijn recht komt

Dirk_Hendrik
25 februari 2003, 21:55
Op 2003-02-25 13:22, schreef Droffie:
Ik altijd in voor een serieuze discussie. Als je het dan wil horen. Ik weet zeker dat ik mijn of ieders LP kan onderscheiden van een Ibanez.


Mooi, we begrijpen elkaar. Ik ben het op zich met je eens dat dat onderscheid te horen moet zijn. Het verschil zit em echter in de vraag welke Ibanez vs welke LP. Als je een epi LP vergelijkt met een LP studio zal het verschil al best lastig worden. Ik zeg ook niet voor niets "mijn Ibanez FGM" vs jouw LP". Ervanuitgaande dat je ee echte LP hebt en niet een studio ofzo (no flame intended naar studio bezitters) ben je dus in het bezit van (technisch gezien) een blok mahonie met humbuckers. Mijn FGM is dezelfde configuratie dus daar het klankverschil niet zitten. Het geluid komt dus meet uit de details en die zijn moeilijker te horen. Zeker als niet jij degene bent die de bespeler is. Niet om jouw LP af te kraken (ik zou niet durven) maar meer om te stellen dat er vele verschillende lP's zijn en evenzovele Ibanezzen. Kunnen stellen dat het verschil tusen een LP en een Ibanez hoorbaar is is hetzelfde als zeggen dat er een voelbaar verschil is tussen een BMW en een Mercedes als je niet de bestuurder bent. Is lastig. Ze hebben beide hun kwaliteiten en als je in hetzefde prijssegment gaat zitten zijn die verschillen nog kleiner.

Droffie
25 februari 2003, 22:51
Gedeeltelijk mee eens Dirk.
PRS en LP's liggen erg dicht bij elkaar qua configuratie. Maar klinkt de PRS als een PRS en LP als een LP. Waardoor? Elementkeuze, finish, hout, inlay, zelfs hardware beinvloed het geluid.
Als je mij een zo een muziekfragment uit een nummer laat horen gespeeld op een PRS of jou Ibanez zou ik het waarschijnlijk niet horen. Maar naast elkaar ben ervan overtuigd dat ik 't wel hoor.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Droffie op 2003-02-25 22:52 ]</font>

Wouter J
26 februari 2003, 00:09
Ik zweer bij Squiers, omdat ik er al meer dan tien jaar op speel. Ik heb ze verspijkert (Seymore Duncans en Gotoh knoppen) maar van de basis ben ik afgebleven. Ik heb er nu drie, mijn 1989ér Stratocaster, mijn gestripte en van een gevlamd bovenblad voorziene affinity Telecaster en een tweede Squier affinity Tele die nog hele maal ogineel is. Heb ik een optreden dan zijn het die twee teles die standaard met me meegaan, niet mijn custom gebouwde gevallen, op een of andere manier blijf ik op de cheapo's terug vallen. Vergis je niet, ik heb zeken twintig van die affinity Tele's uitgeprobeert tot ik de gene vond die juist waren, die 'De' klank hadden, die goed aanvoelden. Als gitaarbouwer ken ik kwaliteit en de prijs klasse maakt op zich geen donder uit, een goed instrument kent geen prijsklasse.

Dit geldt ook voor mijn basgitaren, ik heb er op het moment vijf, waarvan drie door mijzelf gebouwde indtrumenten die qua kwaliteit niet voor bijvoorbeeld Warwick en Spector onderdoen maar ik laat ze liever thuis. Bij een optreden gebruik ik standaard een oude Hondo Fender kopie die ik voor 75 Euro in maastricht kocht. Die Hondo kan ik nog eens als scheeps anker gebruiken zo kolere zwaar is hij, ik voorzag hem van een Dimarzio, geript uit een Ibanez soundgear die ik in onderdelen versprijd over mijn appartement heb liggen. Die Hondo is een kraksjees maar wel eentje waar je rekening mee moet houden, hij is sterk, hij is loeizwaar en hij klinkt als een klok.

Kwaliteit kent geen prijsklasse, talent kennelijk ook niet.

Want ik word me toch een potje depri als ik al die nu-metal bandjes zie "spelen" ope PRS gitaren...

Droffie
26 februari 2003, 09:47
Ik dacht dat Jackson en Ibanez voornamelijk gebruikt worden bij nu metal.

tri-sonic
26 februari 2003, 19:31
Ik zag bij een optreden van blof die zanger ook op een squirer spelen. Live hoort het publiek het verschil toch niet en als iemand daar gelukkig mee is? why not? Ik zou het alleen niet doen.