PDA

View Full Version : Gibson SG elementen



Fuhgawz
6 juli 2008, 23:56
Ik ben op zoek naar nieuwe elementen voor mijn SG special, en dan met name het brugelement. De standaard 490T klinkt gewoon te trebley voor mijn smaak. Zeker wanneer ik over een van nature heldere versterker speel. Ik zoek een vintage/medium output humbucker met een mooi afgerond hoog, dikke midrange en lekker veel bas om de dunne SG body te compenseren. Ik speel rauwe (stoner)rock.

Op dit moment lijkt de DiMarzio (Air) Norton mij geschikt. Wat is verschil tussen Air en gewone Norton? Maar ik ben ook naar de '57 Classics van Gibson aan het kijken. Is dit een verbetering tov de schelle 490? Van Seymour Duncan wordt de C5 vaak aangeraden voor de SG, maar volgens de tonechart heeft deze behoorlijk veel treble en weinig mids, dus ik vraag het me af..

Nou, elke suggestie voor een goed brugelement voor een SG is zeer welkom!

:hippie:

Orpheo
6 juli 2008, 23:59
de norton is iets ronder dan de air norton. de laatste is iets pittiger en feller. voor medium heftig werk zou ik voor de norton gaan, of de superdistortion; verdomd lekker in een SG. schroef 'm lekker laag, en gaaaan.

Fuhgawz
7 juli 2008, 19:55
Bots! Er zijn vast meer mensen die ervaring hebben met andere elementen in SGs!

Orpheo
7 juli 2008, 21:14
de C5 is wat ronder, ik zou zelfs gaan voor de customcustom anders.


de classic '57 is vol, brullend, vet, veel power, maar wel weer behoorlijk helder. Kijk anders eens naar de Breed, de norton, de air norton, alnico2pro, de superdistortion (laag afgesteld!), of gewoon de dimarzio paf. imho lekkerder dan de '59 van SD. iets ronder, pinniger, brullender.

Fuhgawz
7 juli 2008, 21:21
Yeah thanks alweer kerel!! De customcustom heb ik ook naar gekeken, maar dat element heeft weinig bas van zichzelf, evenals de SG, dus dat lijkt me niet zo'n geschikte combinatie.
Thanks voor de suggesties, ik zal eens checken. ;) Komop, wie heeft er nou nog meer ervaring met elementen in SGs!? De belangrijkste verandering die ik zoek is minder schel en meer lage midrange grom. Niet te hoge output!

Orpheo
7 juli 2008, 21:29
Yeah thanks alweer kerel!! De customcustom heb ik ook naar gekeken, maar dat element heeft weinig bas van zichzelf, evenals de SG, dus dat lijkt me niet zo'n geschikte combinatie.
Thanks voor de suggesties, ik zal eens checken. ;) Komop, wie heeft er nou nog meer ervaring met elementen in SGs!? De belangrijkste verandering die ik zoek is minder schel en meer lage midrange grom. Niet te hoge output!

veel laag hoef je ook niet. als ie maar niet veel HOOG Heeft.


maar goed, als je

niet schel
lage midrange growl
medium output


zoekt, raad ik je heel erg sterk de bareknuckle emerald aan. de rest is een compromis :)

Fuhgawz
7 juli 2008, 22:17
Ja maar zo'n element is bijna net zo duur als mijn hele gitaar. ;) Ik zoek het meer in de SD/DiMarzio hoek qua prijs.

Orpheo
7 juli 2008, 22:49
Ja maar zo'n element is bijna net zo duur als mijn hele gitaar. ;) Ik zoek het meer in de SD/DiMarzio hoek qua prijs.

breed.


Oh, de tonezone is volgens een paar gasten ook en geweldig ding in en sg!

Fuhgawz
8 juli 2008, 11:10
Orpheo, hartelijk dank! Echt waar! 8-)
Oke, ik ben er bijna uit! ;) Ik heb in ieder geval al gemerkt dat ik bij DiMarzio moet zijn. In eerste instantie dacht ik van niet omdat de website vol staat met shredder gasten die eigenlijk allemaal een kille moderne toon hebben als ik de soundclips zo luister. Toch zijn de DiMarzio's eigenlijk de enige elementen die ik kan vinden met een beetje mid/bas accentuatie. Daarbij heb ik een compleet andere setup dat die shredder dudes, dus wordt het DiMarzio!
Nu nog het model. De overgebleven opties zijn de Norton en de Breed. De Norton zit meer in het output-gebied dat ik zoek, maar de Breed heeft dan weer meer mids/bas.
Ik neig toch naar Norton op dit moment, omdat ik geen high output element zoek. Is er iemand die hieromtrent nog iets nuttigs kan zeggen!? Thanks!!

Orpheo
8 juli 2008, 11:21
sorry, kom ik weer.



staar je niet dood op output. de air norton scheurt net zo hard als de superdistortion, terwijl de laatste bijna 2x hotter is qua voltage! je moet vooral kijken naar hoe hij klinkt/zal gaan klinken, en de harmonics etc etc, en pas op t laatst naar output. Daarnaast; als ie te hot is, gooi je de pickup toch wat lager ?heb je gelijk een compleet andere range in harmonics. een pickup hoeft niet tegen de snaren aangeplakt te zijn hoor :)

Fuhgawz
8 juli 2008, 12:19
Mmmmm, al deze twijfel is misschien zinloos geweest (sorry Orpheo) ;) omdat ik zie dat via eBay de Rio Grande BBQ buckers ook betaalbaar zijn met de lage dollar! Elke recensie die ik gelezen heb zegt dat deze dingen veel mids en bas hebben en een afgerond hoog en perfect zijn voor de SG brug positie. Dus ik denk dat ik hiervoor ga!

Orpheo
8 juli 2008, 16:12
Mmmmm, al deze twijfel is misschien zinloos geweest (sorry Orpheo) ;) omdat ik zie dat via eBay de Rio Grande BBQ buckers ook betaalbaar zijn met de lage dollar! Elke recensie die ik gelezen heb zegt dat deze dingen veel mids en bas hebben en een afgerond hoog en perfect zijn voor de SG brug positie. Dus ik denk dat ik hiervoor ga!
goeie keus!!! In een sg scheurt dat waanzinnig goed!

Fuhgawz
8 juli 2008, 19:03
Yeah, net besteld! Na wat meer recensies te hebben gelezen lijkt dit toch de perfecte keuze voor mijn situatie. Omgerekend kostte het 73 euro inclusief verzenden. Als ik bij Thomann de Norton/Breed had gekocht, wat ik eigenlijk van plan was, was ik zelfs duurder uit geweest. Moet wel nog een weekje wachten, maargoed, dan nog maar één schelle repetitie extra. ;)

Orpheo
8 juli 2008, 21:29
Yeah, net besteld! Na wat meer recensies te hebben gelezen lijkt dit toch de perfecte keuze voor mijn situatie. Omgerekend kostte het 73 euro inclusief verzenden. Als ik bij Thomann de Norton/Breed had gekocht, wat ik eigenlijk van plan was, was ik zelfs duurder uit geweest. Moet wel nog een weekje wachten, maargoed, dan nog maar één schelle repetitie extra. ;)

gaaf man :) ik heb er een in n LP, en ik vind 'm voor classic rock stuff geweldig :) hij is een tussenweg tussen de air norton en de a2pro; de pinches van de air norton en de warmte van de a2pro (maar wel de transparantie van de air norton).

leif
8 juli 2008, 22:17
Ik vind de Duncan antiquities erg lekker klinken, omdat het gewoon een paf gevoel geluid geeft.

Orpheo
8 juli 2008, 22:34
Ik vind de Duncan antiquities erg lekker klinken, omdat het gewoon een paf gevoel geluid geeft.

grappig dat antiquities totaal niet een paf-sound geven :) heb je wel eens échte pafs gehoord?

Fuhgawz
31 juli 2008, 21:50
Zo, de elementen zitten erin! De BBQ-bucker doet eigenlijk precies wat ik gehoopt had. Gelijk de eerste aanslag toen de toneknop nog op 10 stond hoorde ik al een grom in het mid/midlaag gebied waar bij de 490T gewoon een.. leegte was! De toneknop een tikje terug en ja hoor daar is die sound die ik zocht! Daarbij heeftie ook een beetje meer output, wat iets prettiger werkt met overdrive. Dit is dus zeker een blijvertje en een aanrader voor andere mensen die het brugelement van hun SG Special te schel/scherp vinden.

Maar, aangezien ik alleen een aanbod zag voor een BBQ bucker met een kapje (wat ik trouwens ook wel mooier vind) en het halselement GEEN kapje had, vond ik dat ik die ook moest veranderen omdat ik toch bezig was. ;)
Zoals gezegd ben ik niet ontevreden over het halselement dat in die SG zit. Helemaal niet zelfs! Maargoed, het moet wel matchen met het brugelement natuurlijk. Toen zag ik op eBay een Gibson 57 classic humbucker in gebruikte staat met kapje voor een zacht prijsje gezien de lage dollar. Deze zou dus in het verlengde liggen van die 490R maar dan nog een stapje hoger op de Gibson ladder, dus heb ik die ook maar gekocht!

Eenmaal erin moet ik zeggen dat ik zeer aangenaam verrast ben! Ik geloof dat ik zojuist het (voor mij iig) perfecte halselement gevonden heb! Hij klinkt een stuk voller en ronder dan de 490R en heeft een stukje meer definitie, maar is ook een stukje helderder hetgeen ik eigenlijk helemaal niet verwacht had. Daardoor snijdt hij beter door de mix waardoor ik op halselement een moddervette leadsound tevoorschijn kan toveren met dat ding. Hij lijkt me door die helderheid minder geschikt voor de brugpositie, maar in de hals: lekkerrrr...

Om een lang verhaal kort te maken: Ik ben gelukkig met mijn elementwissel! :D

EDIT: wat ik me trouwens wel zwaar tegenviel toen ik mijn Gibson openmaakte was dat er 0,0 afscherming in dat ding zat! Hij was wat ontvankelijker voor ruis dan mijn Hagstrom maar ik dacht dat dat misschien kwam door de open elementen, maar hij was dus helemaal niet afgeschermd! Zelfs goedkopere Aziatische gitaren hebben hebben van die koperhoudende verf erin, maar deze had echt niks! Gelukkig had ik nog een kwart rol aluminium tape over van vorige projecten dus het was wel snel opgelost, maar toch. Een gitaar van deze prijs moet gewoon afscherming hebben, klaar!