PDA

View Full Version : Hard genoeg?



kalmah
6 juli 2008, 18:31
Ok, even een klein simpel vraagje over een Basversterker:

http://www.musik-produktiv.de/hughes-kettner-basskick-200.aspx

Ik heb namelijk geen idee hoe hard deze gaat. Zo'n versterker van 200 watt gaat toch met gemak over de drummer heen?

En heeft iemand een idee of deze versterker een beetje geschikt is voor een bandje die classic rock speelt?

Tho
6 juli 2008, 18:37
wattage heeft daar niet zo veel mee te maken, en ik weet niet hoe hard jou drummer ramt.


Maar ik denk dat het weinig problemen zal opleveren om je verstaanbaar te maken in de bandmix

arcane
6 juli 2008, 18:41
ik repteer altijd met een 200 watt versterker van hartke, die staat dan op standje 3,5 van 10, dus dat moet denk ik ook wel met een H&K lukken.

budje
6 juli 2008, 18:42
als je er niet mee boven je drummer uitkomt dan zal ie z'n stijl maar eens moeten aanpassen!

MatthiasDR
6 juli 2008, 19:03
hughes & kettner zijn egt beestige bassversterkers, moet zeker lukken!

kalmah
6 juli 2008, 21:04
Haha, prima! bedankt.

Ik merk uit de reacties dat hughes&Kettner wel betrouwbare apparaten maken met een goed geluid?

Oja, onze drummer drumt op een normaal niveau :satisfie:

pol
7 juli 2008, 08:56
met een speaker met een hoog rendement wil 200 watt wel lukken, maar het blijft toch zeer krap.

onze vorige bassist had in het begin bij ons een 200 watt laney combo, ook een 1 x 15, en dat was in onze band zeker niet genoeg om erdoor te komen.

wel met een redelijk doormeppende drummer en 2 gitaren met 4 x 12's..

een aparte 15 inch is ook niet ideaal, die hoor je wat minder duidelijk als een cab met 10 inch speakers.

Kim Wilson
7 juli 2008, 08:58
Met minder vermogen is een 2x10 config aan te raden. 15" hoor je bijna niet als je er naast staat.

Han S
7 juli 2008, 09:57
Nah, met een beetje goede 15" speaker in zo'n combo heb je met 200 watt al zo'n 125 dB aan lawaai en dat moet je kunnen horen. 4*10" kan ook heel diep gaan en als je er een hoorngeladen kast aan hangt met een 15" als bijvoorbeeld de oude 4530 van JBL dan kom je boven de 130dB. En als dat te zacht is dan moet je je ernstig zorgen gaan maken over je gehoororgaan.

Misery Signals
7 juli 2008, 10:16
Reken dat een bassamp minstens drie keer het wattage van de gitaaramps in de band moet hebben om fatsoenlijk erdoor te komen. Voor twee gitaaramps van 100-120 watt reken dus echt toch minstens een 350-400 watt.

MS

Kim Wilson
7 juli 2008, 10:26
Nah, met een beetje goede 15" speaker in zo'n combo heb je met 200 watt al zo'n 125 dB aan lawaai en dat moet je kunnen horen. 4*10" kan ook heel diep gaan en als je er een hoorngeladen kast aan hangt met een 15" als bijvoorbeeld de oude 4530 van JBL dan kom je boven de 130dB. En als dat te zacht is dan moet je je ernstig zorgen gaan maken over je gehoororgaan.
Klopt ook wel, maar eigenlijk heb je niks aan een 15" speaker, als bassist zelf dus. Een kast met 10" speakers kan idd diep genoeg, wat je zelf ook al zegt, en er zit iets meer punch en mid in, wat je op zo'n korte afstand beter kunt horen. Dit is me eens uitgelegd door de bassist van de Veldman Brothers, die een dijk van een geluid heeft en zichzelf prima kan horen, dankzij een 2x10 kastje.

pol
7 juli 2008, 10:34
in die budget combo's zit meestal geen geweldige speaker.

der zullen zeker 15 inchers zijn die wel genoeg punch hebben en luid gaan, maar die ga je niet vinden in een goedkopere combo.

Han S
7 juli 2008, 11:02
15 inch speakers kunnen ook mooi en helder klinken hoor, zelfs 18 inch kan dat, maar veel hangt af van de behuizing. En idd zal er in een goedkoop combo geen dure speaker zitten, maar ook een merk als DAP geeft voor een 15" speaker van 49 euro een rendement op van 102dB/w/m, maar of dat ook echt zo is? Ik denk dat de grote speakermerken als JBL, Altec Lansing, Electro Voice, Celestion, RCF etc wel zullen halen wat ze opgeven. Een RCF L15P 544 heeft een rendement van 102 dB bij één watt en met 200 wat mag je daar 23 dB bij optellen. Zet je zo'n speaker in een glijbaankast dan kun je er nog eens 6dB bij tellen en zo'n kast werkt als hoorn tot 60hz. Daar gaan je broekspijpen van wapperen.

pol
7 juli 2008, 11:14
absoluut, onze bassist heeft zo een mesa kast met een EV 18 inch erin, dat blaast qua duidelijkheid en punch een ampeg 4x10 HLF cab zo deruit.

DAP haalt die specs niet denk ik, we hebben op repetitie ook een paar van die cabs, en die halen toch belange niet het volume van de grote merken.

maar wat wil je voor dat geld, kost ook 2x keer niks.

Han S
7 juli 2008, 11:18
Ik kocht op marktplaats een RCF 15" PA speaker, als nieuw, voor 50 euro en die klinkt super, ook met een gitaaramp en gaat loeihard. Ik heb ooit in een PA gedraaid met deze speakers in basbins en dat gaat onbehoorlijk hard en ze zijn onverwoestbaar. Ik heb het over 102dB bij één watt.

kalmah
7 juli 2008, 11:32
Dus het is eigenlijk verstandiger om in bandformatie zoiets aan te schaffen:

http://www.musik-produktiv.de/ashdown-mag-c210t-300.aspx

Kim Wilson
7 juli 2008, 11:36
Cool ding, zo'n Ashdown! Ik heb alleen wel begrepen dat ze een behoorlijk specifieke sound hebben, waar je van moet houden/die niet overal even bruikbaar is. Testen dus! :)

pol
7 juli 2008, 11:36
het verstandigst is eerst goed testen voor je iets koopt, dat zegt meer over het geluid dan de grootte van de speaker of andere specs.

beter een goeie 15 incher dan een 2x10 van mindere kwaliteit he.

Han S
7 juli 2008, 11:53
Klopt helemaal, je moet die dingen gewoon uitproberen en kopen wat het best bij jou en de situatie past. Ik heb nu vijf basinstallaties staan en die klinken zeer verschillend. Bijvoorbeeld: een Trace Elliot van 250 watt met een 18" Electro Voice speaker en daar blaas je de drummer mee van zijn kruk. Maar je moet wel van dat geluid houden, persoonlijk houd ik er niet van.

Het is puur een kwestie van smaak en dat is erg persoonlijk.

kalmah
7 juli 2008, 13:57
Ja ok. Was op zich ook maar een voorbeeld.
Testen gaan we zeker nog doen, met een paar andere bandleden.

Dan komen we er snel genoeg achter welk geluid we nemen;)