PDA

View Full Version : DSL probleempje



Nielsje
6 juli 2008, 17:45
Ik denk dat het hier het beste thuishoort, alhoewel de groep die hier komt wel wat kleiner is..

Mijn Marshall DSL 100 heeft een klein probleempje wat ik niet kan thuisbrengen.
Sinds 2 repetities is het volume van m'n versterker minder geworden. Niet extreem veel minder, maar wel gewoon wat zachter, wat ik wel wat typisch vind. Zo moest ik bij de laatste repetitie het cleane kanaal (volume/gain) op 5 - 5 zetten, wat normaal echt te hard is. En nu klonk het gewoon 'wel goed'.

Op het moment staat ie ook aan, en bij de eindbuizen wordt ie nu zo heet dat je d'r een ei op kan bakken. Een tijdje terug heb ik de buizen opnieuw gebiast (ze stonden op 75 beiden, en op het marshall forum werd toch wel 90 aangeraden). Ik zal zo ff opnieuw meten.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Robin.ke
6 juli 2008, 18:48
Volgens mij heeft biassen niets met het geproduceerde volume te maken, het is alleen het instellen van de ruststroom van de eindbuizen.
Niets in de loop zitten wat het volume beinvloed ?

Nielsje
6 juli 2008, 18:55
Volgens mij heeft biassen niets met het geproduceerde volume te maken, het is alleen het instellen van de ruststroom van de eindbuizen.
Niets in de loop zitten wat het volume beinvloed ?

Nee niets in loop.
Maar de volume drop en de warmere eindbuizen (subjectief gemeten, dat wel) kwamen wel tegelijkertijd.

KoenB
7 juli 2008, 00:13
Ben je misschien je oordopjes vergeten bij de repetitie? ;)







sorry, flauw

Lexvandoef
7 juli 2008, 00:17
Euh nee hoor, wij hebben de afgelopen 2 keer niet met oordoppen in gespeeld.

Hij wordt trouwens wel abnormaal warm hoor, zo warm worden mijn 2203 en mijn Hook niet (beide el34 100W bakken).

Nielsje
7 juli 2008, 21:37
de TAD buizen van m'n LC zitten er nu in, en hij draait nu al een tijdje, maar de buizen worden niet zo warm als eerst. De bias is 83 per zijde.

Ben benieuwd woensdag. Het volume verschil kan ik hier niet echt objectief beoordelen.

Lexvandoef
7 juli 2008, 21:49
Hoe oud waren de originele buizen eigenlijk? Is er niet gewoon een kans dat ze op waren?

Nielsje
7 juli 2008, 21:55
Hoe oud waren de originele buizen eigenlijk? Is er niet gewoon een kans dat ze op waren?

Nou, volgens de sticker is m'n amp van 2000, dus 8 jaar zit er wel in.

een amp tech vertelde me ooit dat eindbuizen zo'n 600 branduren mee gaan.

Dat is zo'n 6.25 uur per maand. Dat haal ik wel dacht ik zo.
Maar echt 'af' klonken ze niet, ik zal m'n oude phillips buizen d'r eens insteken, moet je die eens horen..

jacky
7 juli 2008, 23:29
Ik denk dat het hier het beste thuishoort, alhoewel de groep die hier komt wel wat kleiner is..

Mijn Marshall DSL 100 heeft een klein probleempje wat ik niet kan thuisbrengen.
Sinds 2 repetities is het volume van m'n versterker minder geworden. Niet extreem veel minder, maar wel gewoon wat zachter, wat ik wel wat typisch vind. Zo moest ik bij de laatste repetitie het cleane kanaal (volume/gain) op 5 - 5 zetten, wat normaal echt te hard is. En nu klonk het gewoon 'wel goed'.

Op het moment staat ie ook aan, en bij de eindbuizen wordt ie nu zo heet dat je d'r een ei op kan bakken. Een tijdje terug heb ik de buizen opnieuw gebiast (ze stonden op 75 beiden, en op het marshall forum werd toch wel 90 aangeraden). Ik zal zo ff opnieuw meten.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Je bias is wel afhankelijk van de hoogspanning dus zomaar erghens lezen dat dat zo hoog moet zijn lijkt me voorbarig

Gemiddeld zou ik een 100W marshall rond de 80 inschatten en niet 90 (per kant he als je per buis meet 40 mA)

Lexvandoef
7 juli 2008, 23:35
Nou, volgens de sticker is m'n amp van 2000, dus 8 jaar zit er wel in.

een amp tech vertelde me ooit dat eindbuizen zo'n 600 branduren mee gaan.

Dat is zo'n 6.25 uur per maand. Dat haal ik wel dacht ik zo.
Maar echt 'af' klonken ze niet, ik zal m'n oude phillips buizen d'r eens insteken, moet je die eens horen..

Haha, dat haal ik in een dag of 2/3, die 6,25 uur :seriousf:

Ben wel benieuwd of je er nu op vooruit gaat qua sound, die oude Philips buizen schijnen best goed te zijn.

Nielsje
8 juli 2008, 00:20
Haha, dat haal ik in een dag of 2/3, die 6,25 uur :seriousf:

Ben wel benieuwd of je er nu op vooruit gaat qua sound, die oude Philips buizen schijnen best goed te zijn.

Je maakt een verkeerde samenvatting :)
Ik heb er nu TAD's inzitten, de flilps buizen zaten in m'n LC bak toen ik hem kocht, en die zijn écht af..

Lexvandoef
8 juli 2008, 00:21
Je maakt een verkeerde samenvatting :)
Ik heb er nu TAD's inzitten, de flilps buizen zaten in m'n LC bak toen ik hem kocht, en die zijn écht af..

Ah excuse me, even verkeerd gelezen. Nu zitten er dus TAD's in je DSL. Ben benieuwd.

Nielsje
8 juli 2008, 00:23
Je bias is wel afhankelijk van de hoogspanning dus zomaar erghens lezen dat dat zo hoog moet zijn lijkt me voorbarig

Gemiddeld zou ik een 100W marshall rond de 80 inschatten en niet 90 (per kant he als je per buis meet 40 mA)

Nou ja, zomaar ergens lezen..
Niet dat ik zeg dat het marshall forum vol met techneuten zit, maar d'r zitten relatief wel meer marshall bezitters dan hier denk ik. Heb er verschillende berichten over gelezen, en d'r waren een paar die hele overzichten hadden per type, wat de aangeraden bias zou moeten zijn.

Overigens is het afstellen van de bias op een DSL echt goddelijk, waren alle amps maar zo handig uitgedacht..

Nielsje
18 juli 2008, 15:17
Kleine update:

heb nu een Ecc832 d'r inzitten (geleend van Chris), en dat bevalt erg goed! De gainstructuur is nu zoals ik hem wil hebben, lekker rocken! Moet nog wel een beetje wat proberen het kanaal wat 'opener' te krijgen, hij is nog wat dichtgesmeerd, alsof je een beetje met je tonepot dicht staat te spelen, dat idee.

Ik ben wederom blij :)