PDA

View Full Version : Yeah, nieuwe les paul aka p90 monster



Lexvandoef
6 juli 2008, 16:30
Vandaag dan eindelijk een solidbody p90 gitaar opgehaald, een Gibson Les Paul Studio Gem in de kleur Topaz incl koffer.

De gitaar:
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/front2.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/bodyfront2.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/back1.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/headfront1.jpg

De eerste indrukken zijn heel erg goed, speelt lekker soepel, nog geen last gehad van plakkerigheid. Hij klinkt echt dik, lekker chunky en met genoeg presence om niet modderig te zijn.

Hij klinkt echt wezenlijk anders dan mijn humbuckers les paul, hij klinkt wat rauwer, de brugpu is wat schreeuweriger dan mijn hum les paul en de neck pickup wat drukkender. Ik vermoed ook dan de output van de p90's hoger ligt dan de output van de humbuckers (classic '57's). Wel is het jammer dat er 2 dezelfde p90's in zitten, nu is het outputverschil een beetje 'drastisch' om maar ff te zeggen. Ik heb de brug p90 al omhoog gezet en het is wel beter, maar hij klinkt nog wel wat dunner dan de nek p90 (op zich wel logisch mijn hum lp heeft er ook last van).

Als met ben ik echt superblij met mijn nieuwe gitaartje, wilde al een hele tijd een les paul p90's er bij, en nu is dat gelukt. Ik moet trouwens zeggen dat de burst in het echt mooier is, maar nog steeds is vooral het randje zwart echt wel abrubt. Mochtie nou in de collectie blijven dan laat ik er wel wat aan doen denk ik.

De koffer die er bij is trouwens ook goed stevig, het enige nadeel dat ik ontdenkt heb ik dat de hals in het midden niet ondersteund wordt, er zit zo'n 1 cm loze ruimte tussen de nek de de ondersteuning, maar ff wat op verzinnen. Nu steunt het dus de hele tijd op de headstock, wat niet echt bevordelijk kan zijn.

Mr.Bluesbreaker
6 juli 2008, 16:37
Tof man! Wat heb je nu, tele, LP met humbuckers, LP met P90? Nu nog n strat! Welke is beter afgewerkt, je LP copy uit Japan of deze studio?

Jim Haagmans
6 juli 2008, 16:40
Wauw! normaal heb ik niet zoveel met lp's maar deze met p90's vind ik toch wel erg geil!

Lexvandoef
6 juli 2008, 16:42
Tof man! Wat heb je nu, tele, LP met humbuckers, LP met P90? Nu nog n strat! Welke is beter afgewerkt, je LP copy uit Japan of deze studio?

Ik heb al een strat ;) Een japanse Fender uit '92. Ik ben zo ongeveer dus wel compleet :)

Qua afwerking vind ik de jap beter afgewerkt, ze hebben beide geen last van scherpe uitstekende frets, maar het lakwerk van de jap is veel beter, de burst is veel geleidelijker, en op de gibson zit een rare zwarte streep onder de lak (geen houtfoutje). De elektronica is op beide goed afgewerkt. De carve van de gem is wel een stukje dieper dan die van de jap.

Edit: de hals is wel een stukje dikker dan de jap, de jap is meer een D-vorm, de gem is meer een volle C-vorm.
Qua klank is de gem een stuk rauwer vuiler, terwijl de jap wat liever en cleaner is. Cool!

Mr.Fingers
6 juli 2008, 16:43
afgezien van de burst (ik haat een 3tone op een gibson, op een fende is het dan weer ubergeil), heb je net m'n droomgitaar op de kop getikt! congrats!

bass blom
6 juli 2008, 18:02
supermooi ding lex :cheerup:

gewoon een poetsdoekje opgevouwen onder de neck leggen.

Luke-wannabe
6 juli 2008, 18:33
Gaaf Lex! Ziet er erg mooi uit!

barno
6 juli 2008, 18:39
mooie gitaar, I love P90's op LP's.
twotone SB en chrome hardware en hij was perfect voor mij.

Hendriks
6 juli 2008, 18:47
Ben niet echt een Les Paul liefhebber , maar deze vind ik echt mooi , komt mede door de P90's.
Gefeliciteerd

Orpheo
6 juli 2008, 19:14
mooi ding man :) zal vast flink brullen op je hook! heel erg gefeliciteerd!

Fender75
6 juli 2008, 20:19
NICE!! Ik heb een epi goldtop met p90's, hele andere categorie gitaar, maar ik vind die ook heerlijk klinkeñ!! Gefeliciteerd ermee! :metal: En nou speulen zou ik zeggen!

Lexvandoef
6 juli 2008, 22:20
thnx voor de reacties guys, ik ga hem woensdagavond eens in de band proberen, over mijn Hook :) Ben benieuwd, maar het zal wel goed zitten, ik heb Nielsjes gem al eens over mijn Hook gehoord en dat klonk ook erg fijn.

Ik ben nu ook redelijk 'klaar' qua gitaren, ik heb nu 2 van Leo Fender's beste ontwerpen en 2 van Orville Gibson's beste ontwerpen. Dat moet wel genoeg zijn om een aantal jaar mee door te komen :)

Orpheo
6 juli 2008, 22:32
thnx voor de reacties guys, ik ga hem woensdagavond eens in de band proberen, over mijn Hook :) Ben benieuwd, maar het zal wel goed zitten, ik heb Nielsjes gem al eens over mijn Hook gehoord en dat klonk ook erg fijn.

Ik ben nu ook redelijk 'klaar' qua gitaren, ik heb nu 2 van Leo Fender's beste ontwerpen en 2 van Orville Gibson's beste ontwerpen. Dat moet wel genoeg zijn om een aantal jaar mee door te komen :)

en dan te bedenken dat Orville gibson deze gitaar niet ontworpen heeft! :seriousf:

Lexvandoef
6 juli 2008, 22:33
en dan te bedenken dat Orville gibson deze gitaar niet ontworpen heeft! :seriousf:

Haha, das waar, maar hij heeft hem wel verfijnd, en de kans gezien ;)

Tupelo
6 juli 2008, 22:34
Beauty!! Congrats! :p

Jeroen_TRC
6 juli 2008, 22:36
afgezien van de burst (ik haat een 3tone op een gibson, op een fende is het dan weer ubergeil), heb je net m'n droomgitaar op de kop getikt! congrats!

Ben je gek man! Heerlijke kleur en die P90's staan goed!!! :metal:

fransoos
6 juli 2008, 22:45
nou Lex, deze ziet er errug goed uit, post eens een rifje.
gefeliciteerd man.

Mitch
6 juli 2008, 22:51
Heel leuk! Ziet er goed uit zeg...
Dat output verschil is inderdaad een misser van Gibson, onbegrijpelijk eigenlijk. Misschien dat de P90 in mijn sig een uitkomst kan zijn, is écht een superding en heeft denk ik wat minder output dan het hals element dat je nu hebt. Maar goed, als je meer wil weten moet je maar PB'en.

Mr.Fingers
6 juli 2008, 22:56
Orville was al 34 jaar dood.

Enneh, de twee beste fenders, sinds wanneer heb je dan een jazzmaster? :D


echt gefeliciteerd, iedere dag apprecieer ik de Les Paul meer & meer!

Tupelo
6 juli 2008, 22:59
Dat output verschil heb ik op mijn telesonic ook, maar heb ermee leren spelen.
Eigenlijk altijd middenpositie.
Voor solo's ben ik toch genegen mijn halselement te gebruiken dus het beetje meer volume komt dan wel goed uit.
En vandaag ben ik erachter gekomen dat ik ook de lagere output van de brug kan gebruiken bij wat meer ambient ingestelde stukken.
Het zingt snel rond, maar op een aangenaam volume; ik kan er wel iets mee dus.

Eigenlijk vind ik het prima zo, juist.. :)

Lexvandoef
6 juli 2008, 23:31
Ik heb vanmiddag wat met de afstelling zitten spelen en de brug p90 een end omhoog gezet, nu issie dus wel in balans (zoals het hoort) alleen staat de brug p90 echt achterlijk hoog. Maar het werkt wel :)

@MrFingers, een strat een tele, al you need :)

@Mitch, thnx, voorlopig laat ik het denk ik even zo, hij is nu al een stuk meer in balans, en ik ga denk ik Sanders over een paar maanden met een bezoekje vereren, alstie het op mijn Hook ook zo goed doet ;)

@Jeroen, thnx, de kleur ben ik nog niet helemaal over uit, vind het jammer dat die zwarte niet de teardrop vorm volgt van een normale burst.

thnx all!

Mr.Fingers
6 juli 2008, 23:32
oei, ga je mij met een bezoekje vereren??? ik kijk er nu al naar uit :D

Nielsje
6 juli 2008, 23:52
Gefeliciteerd hoor Lexje!

Ik vind het overigens wel leuk dat je mij achterna gaat met de gitaren..

Jap stratje, Les Paul Gem...
Maar daar heb je natuurlijk allemaal niets aan als je nog geen G akkoord weet te spelen hè? ;) *inside joke*

Maar ik vind het een erg mooie plank, ik vind P-90's echt heerlijk op een les Paul, gewoon wat opener :)

Luke-wannabe
6 juli 2008, 23:59
@Jeroen, thnx, de kleur ben ik nog niet helemaal over uit, vind het jammer dat die zwarte niet de teardrop vorm volgt van een normale burst.
Maar als -ie op de lange termijn bevalt zou ik het zeker niet daarvoor weg doen, Lex. Dat zou denk ik zonde zijn. Zeker als de gitaar heel erg bevalt enzo.

Lexvandoef
7 juli 2008, 00:09
Maar als -ie op de lange termijn bevalt zou ik het zeker niet daarvoor weg doen, Lex. Dat zou denk ik zonde zijn. Zeker als de gitaar heel erg bevalt enzo.

Nee dat doe ik ook niet, daar valt wel iets op te vinden heb ik onderzocht ;)

@Nielsje, tsja, we hebben ook al dezelfde muzieksmaak, gitaarsmaak volgt dan snel he ;)
Ik vind hem niet beter dan mijn andere lp, wel leuk anders, hij klinkt inderdaad een klein beetje opener, de nadruk van het geluid ligt ook ergens anders heb ik idee, wat meer in het laag-mid. Errug leuke afwisseling zo :) Hij heeft ook net wat meer tophoog waardoor hij wat rauwer maar ook iets minder strak is, vreemd genoeg.
En ikk zal je wel een mooie open g laten horen woensdag :seriousf:

Luke-wannabe
7 juli 2008, 00:10
Refin? (+10)

Orpheo
7 juli 2008, 00:10
Maar ik vind het een erg mooie plank, ik vind P-90's echt heerlijk op een les Paul, gewoon wat opener :)

mee eens. vanmiddag lekker zitten jammen met mn eden LP met de p90 in hetmidden. Ik erger me alleen groen en geel aan die brom. Heb jij/jullie dat niet?

Lexvandoef
7 juli 2008, 00:12
Refin? (+10)

@Orpheo, nope geen last van behalve als ik vlak voor me amp of laptop sta, dan kan ik gewoon horen dat ik me touchpad aanraak :D

@Luke: Nee, niet zo drastisch, maar misschien dat ik de zwarte rand iets geleidelijker laat spuiten en de teardrop ook gelijk laat spuiten, met dit als (hopelijk) eindresultaat:
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/normal_2038_p37297.jpg

Luke-wannabe
7 juli 2008, 00:17
Ooh ja heel gaaf, Lex.

@ Orpheo: Nee ik heb nu 3 gitaren met p90's maar ik erger me er helemaal niet aan. Ik vind p90's super lekker!

Orpheo
7 juli 2008, 00:25
hmm ik blijf maar wapperen in de lucht... alsof ik een bromvlieg om m'n hoofd hoor suizen, ghehe. maar ja, daarom heb ik liever ook gene singlecoils ;)

Rocketman
7 juli 2008, 01:00
De eerste Gibson die ik mooi vind, maar dan wel gelijk heel erg mooit.

bass blom
7 juli 2008, 01:02
ik vind de teardrop juist spuuglelijk :D

barno
7 juli 2008, 01:10
als je voor een refin gaat, kan je ook dadelijk bindings derop zetten ...

Lexvandoef
7 juli 2008, 01:15
als je voor een refin gaat, kan je ook dadelijk bindings derop zetten ...

Dat vind ik toch te ingrijpend, en ik weet het ook nog niet hoor. Eerst maar eens gewoon spelen met dat ding :)

Orpheo
7 juli 2008, 01:37
als je voor een refin gaat, kan je ook dadelijk bindings derop zetten ...

+1. desnoods clearcoat ala PRS. eitje.

RobertoL
7 juli 2008, 10:02
De kleur!! Geweldig, en vooral bij de elementswitch. Normaal ben ik niet zon fan van sunbursts maar dit is de mooiste die ik tot nu toe gezien heb

Jimwoud
7 juli 2008, 10:34
ik vind de teardrop juist spuuglelijk :D
+1.

Gave gitaar Lex. Vind hem echt heel mooi. Ik wil ook graag nog iets met P90's, en daarnaast nog veel meer.

GeertSOLDANO
8 juli 2008, 03:04
Ik heb ook een GEM, werd inderdaad ook gek van de brom. Zeker live, gestoken in een JCM800 en met flink wat lichten om me heen. Niet leuk meer.

Toen heb ik, hoe jammer het ook is, het brugelement vervangen door een Dimarzio Super Distortion in P90 vorm.

Dit werkte super en stilte tussendoor was het gevolg. Hoera!

Soms is het wel jammer, P90 heeft idd een hele aparte sound, maar de combinatie P90/HB maakt het wel een aparte gitaar, die erg veelzijdig is. Ik heb er een treble bleed in laten zetten op het brugelement. Op mijn eenkanaals JCM800 ga ik met een switch van elementen van een wilde 800 crunch naar een echt mooi helder clean soundje. Heb ik niet veel Les Pauls zien doen..

Een paar foto's van voor de operatie:

http://i235.photobucket.com/albums/ee102/Teekens/Les_Paul_Geert_02.jpg
http://i235.photobucket.com/albums/ee102/Teekens/Les_Paul_Geert_05.jpg
http://i235.photobucket.com/albums/ee102/Teekens/Les_Paul_Geert_06.jpg

Chris Winsemius
8 juli 2008, 11:41
Mooie gitaar Lex!!!

edit: en die van Geert ook!!! Heb je die Dimarzio er nu wel of niet nog op zitten?

Lexvandoef
8 juli 2008, 11:43
Cool ding! Ik ga wwoensdag met de band repeteren, kijken of ik ook last heb van brom. De andere gitarist in de band (Nielsje hier) heeft ook zo'n gem, gebruikt hem ook live, maar die heeft geen last van brom, ook live niet.

Ohja, Chris, ik neem die woensdag ook wel ff mee :satisfie: