PDA

View Full Version : 6V6 gewisseld in vibrochamp -> okee?



Agent_Smith
6 juli 2008, 16:24
Even een verzoek om advies (chris, gitaarnijboer, :) ):

Ik heb al een hele tijd een '78 SF Vibrochamp. Tof ding, klinkt heel leuk, weinig vermogen, kan makkelijk helemaal open thuis....
Tenminste zo was het altijd. Ik vond m idd wel aardig klinken en ik kon m idd makkelijk helemaal opendraaien qua volume. Ik heb ook niet eerder een champ ofzo gehad.
Nu ga ik starten met een zelfbouw Deluxe (thread komt tzt wel :) ) en had dus uit een donoramp cruciale onderdelen waaronder 2x tungsram 6V6.

Ik dacht dus gisteren: kom, laat ik die tungsram eens in mijn champ testen. Wat blijkt: die champ heeft al die tijd crap geklonken! Hij klinkt nu 1000x beter en voller en bovendien ook véél en véél luider!
Op zich prima, maar hij wordt ook wel veel warmer.

Hier de twee buizen:
http://img359.imageshack.us/img359/9606/jul08010ou3.jpg

http://img359.imageshack.us/img359/4867/jul08012ze1.jpg


Nu mijn vraag aan de experts : zou die 'oude' gewoon zo 'op' zijn of is die tungsram zoveel beter?
De champ heeft geen mogelijkheid tot biassen en ik zie de tungsram ook niet 'redplaten' (moeilijk te zien door het zwarte glas), maar zou het kwaad kunnen dat deze zoveel warmer is?

Chris Winsemius
6 juli 2008, 17:29
Verouderde buizen gaan qua klank achteruit.

Qua biasing/etc.; kun je de volgende swaardes aangeven (pas op voor HOGE spanningen, speaker aangesloten houden!!!):
- anode-voltage (spanning tussen pin 3 en 8)
- cathode-voltage (spanning tussen pin 8 en massa)
- gemeten weerstandswaarde weerstand tussen pin 8 en massa (geen spanning , elko's eerst leeg laten lopen door 'n 10k weerstand 'n tijdje over de + en - v/d elko zetten die de uitgangstrafo/eindbuis voedt)
?

nogmaals: VOORZICHTIG!!! Altijd speaker aangesloten houden indien de versterker spanning krijgt.

Agent_Smith
6 juli 2008, 20:46
Okee, ik ga straks even meten Chris :)

Agent_Smith
6 juli 2008, 21:31
De volgende waardes heb ik gemeten:

Spanning t.o.v. ground
pen 3: 369v
pen 4: 375v
pen 8: 24v

weerstand pen 8 naar ground: 475 ohm (klopt dus wel met de dikke weerstand van 470 ohm)

any thoughts?

Chris Winsemius
7 juli 2008, 13:25
Wat aan de hete kant (kun je trouwens ook de B+ aangeven, gelijkspanning na de gelijkrichtbuis naar de eerste elko/OT toe toe).

Als er 'n spannings-selector op zit: op welke spanning staat die?
Indien spanningsselector en nu op 220/230 Volt: zet 'm op 240 Volt (maakt de interne spanning wat lager zodat de 6V6 wat rustiger ingesteld wordt).

Agent_Smith
7 juli 2008, 18:54
Wat aan de hete kant (kun je trouwens ook de B+ aangeven, gelijkspanning na de gelijkrichtbuis naar de eerste elko/OT toe toe).

Als er 'n spannings-selector op zit: op welke spanning staat die?
Indien spanningsselector en nu op 220/230 Volt: zet 'm op 240 Volt (maakt de interne spanning wat lager zodat de 6V6 wat rustiger ingesteld wordt).

B+ had ik ook gemeten en zat dacht ik rond de 380v. (Hij is nu weer dichtgeschroefd)

Er zit geen spanningkeuze schakelaar op helaas.

Wat is nu wijsheid?

Chris Winsemius
7 juli 2008, 19:28
Indien mogelijk: andere nieuwe 6V6 met wat andere rating (hoeveelheid anode-stroom bij bepaalde rooster-spanning, in dit geval lager dan de huidige buis) proberen.

Anders mag je me ook wel emailen, ik zal wat brainstormen.

Mr.Jay
7 juli 2008, 20:49
B+ had ik ook gemeten en zat dacht ik rond de 380v. (Hij is nu weer dichtgeschroefd)
Er zit geen spanningkeuze schakelaar op helaas.
Wat is nu wijsheid?

Een iets hogere cathodeweerstand monteren, makkie.

Agent_Smith
7 juli 2008, 22:06
Indien mogelijk: andere nieuwe 6V6 met wat andere rating (hoeveelheid anode-stroom bij bepaalde rooster-spanning, in dit geval lager dan de huidige buis) proberen.

Anders mag je me ook wel emailen, ik zal wat brainstormen.

Ja zat ik ook aan te denken. Het paartje tungsram 6v6 is bedoeld voor mijn in aanbouw zijnde Deluxe. Is het misschien verstandig om bijvoorbeeld een nieuwe JJ 6v6 ofzo te kopen? (omdat die wellicht wat meer kunnen handlen)

Hij klink echt super dik en warm met deze buis! (in vergelijking met die versleten buis dan :) )

Agent_Smith
7 juli 2008, 22:07
Een iets hogere cathodeweerstand monteren, makkie.

Okee, thanx voor de tip. Maar ik wil m eigenlijk origineel houden.

Mr.Jay
7 juli 2008, 22:29
Goed idee die JJ, kun je altijd proberen, kost een drol één buisje.

jacky
7 juli 2008, 23:16
Okee, thanx voor de tip. Maar ik wil m eigenlijk origineel houden.

Ja origineel houden en toch de bias goed krijgen pfoeeeeeeee

Moet je ook de oude buizen laten zitten ....ok flauw


Maar goed sommige techneuten hebben diverse buizen liggen en prikken gewoon buizen totdat ze de juiste hebben bij de aangeboden weerstanden

Dan houd je je amp "origineel " en bias je met je eindbuis

Agent_Smith
8 juli 2008, 08:52
Goed idee die JJ, kun je altijd proberen, kost een drol één buisje.

Ja de JJ E34L buizen in mijn Marshalls ben ik erg tevreden over en zijn behoorlijk robuust. Vandaag mijn suggestie, want wellicht is dat met de 6v6 ook en kan die dus ook aardig wat hebben.

maar als ik je goed begrijp moet dus eigenlijk de kathode-spanning omlaag? (nou ja, eigenlijk de algehele B+ natuurlijk)

Negative K3 fan
8 juli 2008, 12:14
kathode spanning moet juist omhoog